96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)
- Detta ämne har 309 svar, 50 deltagare, och uppdaterades senast 2016-06-11 21:45 av Patric.
-
FörfattareInlägg
-
april 19, 2013 at 12:59 #54727
:CE Kunde inte låta bli att skicka in en fixad bild… :CE
Vill bara nämna att det gick jättesmidigt att lufta med ca 1kg.
/JP
april 20, 2013 at 22:46 #54776Snart är det dags för taklagsfest! Eller vad kallas det för när man sätter i motorn?
Lossade så drivaxlarna skulle åka ut.
Detta var i torsdags och sedan har jag bara hunnit kolla motorlyften.
Idag så är det 240:ns bromsar som ska fixas innan besiktningen och jag gick förbi SAABen…
Men va f…
Fullt med bromsolja under ena framhjulet!!!
Bort med bromstrumman… Bromsolja i trumman och på backarna!!!
Jag vill inte!!!Men vad sjutton har hänt?
Varför rinner det ut olja från bromsbackarna? Det var ju ok i två dagar och sedan…JP
april 21, 2013 at 21:15 #54813Har inte orkat bry mej om SAAB-bromsar idag…
Ska bes min gamle 240 o har bytt huvudcylinder. Det är ju rätt mycke som ska luftas på en så´n. O sedan var det rätt mycke annat som skulle fixas men det är ju fel forum för denna skapelse. :sry
Men en sak kan man nog se som gemensamt. :DR 240:n är en 80a o går som veteran.
Kan man ha kvar den lilla läderratten när man besiktiar?
När jag var tonåring så hade man ju en omgång bes-däck, en bes-ratt, en besljuddämpare osv till mina V4or, men hur är det med en veteranare?
Kan man ha kvar ratten?JP
april 22, 2013 at 11:19 #54835@JohnnyPuma wrote:
Kan man ha kvar den lilla läderratten när man besiktiar?
När jag var tonåring så hade man ju en omgång bes-däck, en bes-ratt, en besljuddämpare osv till mina V4or, men hur är det med en veteranare?
Kan man ha kvar ratten?JP
Efter div tid i kö på Bilprovningens olika telefonassistanser:
Bilar 1971 och tidigare: Inga krav. Dvs flisiga träkringlor är OK.
Bilar 1972 – Veterangränsen, 30 år. Ok med Sportratt/läderatt mm. Frågan kom om det är trögstyrt med en 13″ på en 240 utan servo -vilket det naturligtvis inte är :czyHoppas at detta även gäller på bes.stationen imorgon… :read
/JP
april 23, 2013 at 19:29 #54901Bromsproblematiken, forts
Har plockat bort cylinderns som läckte ut oljan.
Ny cylinder
Ny packning
Gammal kolvKort analys:
Packningen är inte så bred som spåret i kolven, packningen pressas bak av oljetrycket och tätar mot bromscylinderns lopp, oljan pressas också mot packningens anläggningsyta mot kolven. Här fanns lite rostporer som kan ha släppt igenom oljan. De är inte stora, men de finns. Detta är enda förklaringen som jag kan komma på…Köps analysen eller finns det något annat som jag har missat?
/JP
april 25, 2013 at 20:08 #54966Bromsproblematik, fortsättning…
Lite jämförelse:
Den vänstra kolven är den gamla som jag satte i den nya cylindern, varför detta nu då?
Jo, som ni ser så skiljer sig kolvarnas bakända. Den vänstra är fram till 63 och den högra är till 64-66. Priset på nya cylindrar är stort för de olika så jag (smålänning) valde den billiga och följde några rekommendationer att använda de gamla kolvarna. Beställde också en nya packningar.
Nu gör jag tvärt om, eller hur man nu ska säga…
Jag tar de kolvarna som följde med och gör om dem så de passar till mina -63-bromsar.
Fram med vinkeln…
Klart.
Den gamla kolven och den nya packningen tätar bra mot varandra, men tydligen inte tillräckligt.
Den nya, modifierade, har ett spår som är lite koniskt i framkanten. Detta gör att packningen spänner mot kolven på ett bättre sätt.
Och, jag får en fjäder i cylindern!!!
Äntligen, det har jag aldig haft förut :CE
Men jag väntar med att lufta o gejja till helgen
ses
JPapril 28, 2013 at 18:34 #52792Hej igen.
Jag fortsätter att pyssla om min lilla SAAB och delge er mina erfarenheter.
Nya bromscylindrar, gamla kolvar, nya packningar -Ett tips här på forumet som visade sig vara lite lurigt. Kanske inte för alla, men för mej.
Mina erfarenheter är blandade och det bjuder jag gärna på. Naturligtvis tar jag inte illa upp om jag får kritik eller så. Det är ett sätt att bli lite klokare, så vi kör på :TYYES!!! Nu har motorn åkt i!
Efter lite racklande så fick jag dit alla skruvar. Köpte nya UNC på Biltema.
Nu rackarns känns det nästan klart med bilen :CEBara resten kvar i mororrummet, lite skärmar som ska rostlagas o riktas, dörrarnas nederkant, avgassystem, hjulen, lite lack o sedan :race
Blir nog klar nå´n sommar
JP
april 29, 2013 at 20:47 #55141FIck en stund över och rotade fram sprutan o färg.
Känner mej nästan lite nöjd, med tanke på att jag inte använt annat än sprayflaska i vanliga fall. Och tack till kompisen som sponsrade med spruta och kompis nr 2 som fixar färgen.
Nu ska jag bara övertyga sönerna om att det är snyggt med blå snowboard, blåa skidor och blått…
Ses
JPmaj 1, 2013 at 19:41 #55193Tjaba
Fick hem lite prylar…
Även om det är långt kvar så kan jag inte låta bli att trixa lite med avgassytemet.
Man blir aldrig för gammal för ett gott ljud. Tänkte kombinera lite olika prylar. Simons 2tum bakre rör och dämpare, och Biltemas minsta dämpare får hänga under golvet.JP
maj 5, 2013 at 18:41 #55323@A Danling wrote:
Konan då!?
Konan…
Vi får se vad jag lyckas med i framändan. Ska försöka göra något eget.Här har jag ett första förslag, en XP-kopia!!!
Denna helgen har det inte varit en enda SAAB-minut.
Ev testas annat material i veckan.JP
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.