96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 310 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 9, 2013 at 20:35 #54322

      Här är det fortsatt oorganiserat arbete, dvs håller på med lite allt möjligt utan att göra något klart – men det är rätt gott det oxå.

      Skulle ju kolla upp frihjulet när ändå motor o låda är ur bilen (Tips från Coachen). Fick många bra tips här hur jag skulle göra för att inte fjädrar mm skulle trilla ur. Men eftersom låda, kopplingshuset och motorn var i ett paket så tog jag bara bort lådan från kopplingshuset och hoppades att jag skulle få isär det utan att… men icke!




      Vilket håll ska frihjulsdelarna monteras på… Kollade i verkstadshandboken och hoppas att jag tolkade allt rätt! Annars vill jag inte vara med…

      Det var rent och fint i växellådshuset och oljan var rätt fräsh. Inte mycket att rengöra på rullarna i frihjulet heller, så kanske var hela operationen onödig, men det vet man ju inte förrän man skruvat isär. Eller?

      Har inte hunnit att montera ihop lådan på kopplingshuset ännu, det har varit lite andra “måsten” oxå.
      Och sånna här projekt måste ju komma emellan ibland.

      Höres /JP

        april 9, 2013 at 20:44 #54323

        Men…så brun växellådan var i godset inuti?? En sådan missfärgning har jag aldrig sett tidigare.

          april 10, 2013 at 19:37 #54356

          @Dicst wrote:

          Men…så brun växellådan var i godset inuti?? En sådan missfärgning har jag aldrig sett tidigare.

          Tror att bilden ljuger lite gällande färgen.
          Oljan var ganska klar med ett drag mot brun, se första bilden, oljan på bordet.
          Men den luktade surt ägg…

          Är det någon som tycker att jag ska vara orolig :czy ??

          /JP

            april 10, 2013 at 21:01 #54361

            Om man vrider frihjulet medurs, som motorn roterar, skall det låsa mot ytterhylsan.
            Moturs skall det släppa.
            En alkoholstinn SAAB växellådsrenovör från Kristinehamn vände frihjulet fel på en
            kompis växellåda någon gång på 70-talet.
            Det var inte roligt att riva ur motorn och dela på vxllådan efter första provkörningsförsöket.

            Sabbe

              april 11, 2013 at 14:20 #54388

              @Sabbe wrote:

              Om man vrider frihjulet medurs, som motorn roterar, skall det låsa mot ytterhylsan.
              Moturs skall det släppa.
              En alkoholstinn SAAB växellådsrenovör från Kristinehamn vände frihjulet fel på en
              kompis växellåda någon gång på 70-talet.
              Det var inte roligt att riva ur motorn och dela på vxllådan efter första provkörningsförsöket.

              Sabbe

              Det är ett öde jag inte önska någon!!!

              “Om jag vrider frihulet medurs, så som motorn roterar, ska det låsa mot ytterhylsan.”
              Jag är helt med på hur funktionen är och tror att jag monterat rätt… Är inte 100 på hur motorn roterar så för säkerhets skull:

              Medurs…


              JP

                april 15, 2013 at 20:38 #54583

                Medurs om jag står vänd mot växellådan? Eller mot kopplingshuset? Nu kör jag!!! Hoppas jag tolkade verkstadshandboken rätt :wrench

                Men innan motorn stoppas på plats så ska jag fixa det sista med bromsarna.

                Använde Biltemas lack, ALU-High tech. Ska hålla bra för bromsarnas värme och verkade smidig att använda. Spruta på och värm till 200grader i en timme. Men LUKTEN!!! Hade tänkt att göra det i köksugnen men som tur var så föreslog en kompis att jag skulle göra det en kväll på hans jobb. Lyckades fylla flera hundra kvadratmeters lokal med stickande ALU-lukt. Hade jag gjort det hemma hade vi fått käka på den lokala bodegan i veckor.

                Man lär sig… :CE

                /JP

                  april 15, 2013 at 20:45 #54587

                  Står du framför bilen och tittar bakåt mot förarplatsen roterar motorns remskiva medurs från din synvinkel. Det blir uppenbart när man tänker på hur tändlägesmarkeringen är placerad. Så nu vet du hur kopplingen driver ingående axel i växellådan, hoppas du har tänkt rätt med frihjulet.

                    april 16, 2013 at 20:09 #54622

                    Frihjulet sitter säkert på rätt håll :czy
                    Jag hoppas att vi inte ha någon stadga i klubben som gör att jag måste tala om hur det går när jag provstartar…

                    Har läst lite olika trådar och inser att många haft problem när de ska få till bromsarna. Jag har justerat ut backarna så långt det går och nu är det dags att fylla på bromsoljan. Föregående ägare har satt en tryckluftsanslutning på toppen av bromsoljeburken.

                    Tänkte att jag kopplar kompressorn till anslutningen och sätter ett tryck på 1,5 – 2 kg under tiden som jag luftar.
                    Är det någon som testat att göra så här? Något annat o tänka på?

                    När jag ändå är i frågeform: Olja till växellådan, rekomendationer?

                    /JP

                      april 16, 2013 at 20:20 #54624

                      1.5-2kg!!?? 😮 KABOOM! :twinkle:

                      Lugna dig nu gubbe lilla, sätt den på 0.5 istället. Plastburken blir ganska rund och kan ta skada, jag har provat ofrivilligt en gång…
                      Men ja, det funkar utmärkt!

                        april 16, 2013 at 20:29 #54629

                        @Dicst wrote:

                        1.5-2kg!!?? 😮 KABOOM! :twinkle:

                        Lugna dig nu gubbe lilla, sätt den på 0.5 istället. Plastburken blir ganska rund och kan ta skada, jag har provat ofrivilligt en gång…
                        Men ja, det funkar utmärkt!

                        OKidoki!!!
                        Jag sänker insatsen till 0,5kg :ID
                        Har varit med o byggt raketer av 1,5liters pet-flaskor halvfulla m vatten och några kg:s tryck. (Tror att äldste sonen maxade med 5kg en gång…) Flög över hela kvarteret!!!
                        Och det är ju inte nå´t sån´t jag tänkt mej i garaget 🙂

                        /JP

                        Ps Oljan i Växellådan? Tips? Ds

                          april 17, 2013 at 04:33 #54637

                          Jeg har en “duppeditt” for utluftning av bremsesystemer m.m. som ansluttes til f.eks reservedekket. Der er det angitt max 1,2 bar trykk.

                          Fungerer meget bra på både bremser og clutch-hydraulikken (på f.eks V4)

                          Been a Saab owner since 1987.
                          I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                          Today I have:
                          1960 93F
                          1967 96 Monte Carlo 850
                          1975 96 V4
                          1989 900i 8V 5 dørs
                          1992 900S 5 dørs
                          2009 9-3 SC tid

                            april 17, 2013 at 09:37 #54643

                            Har en likadan, men den passar inte på tidiga V4, Subaru mm. Har en annan med en slang, backventil och behållare som jag gillar bättre. Man sätter slangen på luftnippeln som lossas lite grann. Sen är det bara att sätta sig i bilen och pumpa (och se till att bromsvätskan inte tar slut).

                              april 18, 2013 at 19:51 #54690

                              Nu så testade jag att lufta bromsarna med tryckluften kopplad till bromsoljebehållaren.
                              Hoppla vad det tryckte till eftersom jag glömde minska trycket…

                              Hörs
                              JP

                                april 18, 2013 at 21:16 #54697

                                Böjde den kylarplåten??? :biglaugh2:

                                  april 19, 2013 at 04:21 #54702

                                  Eller så har vi att göra med en skojfrisk fotoshoppare…

                                Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 310 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.