96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

  • Detta ämne har 309 svar, 50 deltagare, och uppdaterades senast 2016-06-11 21:45 av .
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 310 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #52543

    @saabfjollen wrote:

    Aj då… Lacknafta = avfettning = tjärlösande = tecktyllösande = ingen vidare bra blandning… :sry

    Anade detta…
    Då har jag någon konstig sörja som skvimpar runt i trösklarna :czy
    Får skaka på bilen ibland så det inte bara ligger i botten.

    /JP

    #52544
    Dicst
    Deltagare

    Mnja, det löser sig nog. :duck
    Jag menar att lacknafta är så fet att det tar ju en lång stund innan den dunstat av, men sen borde ditt rostskydd stelna till. Däremot har den nog krupit in bättre nu än vad den gjort annars. Hoppas resten av ditt rostskydd klarar den här ”långa” lösningsmedelsattacken bara, eller du kanske inte har hunnit kladda på överallt än?

    #50507

    Det är bara i tröskellådorna som det är ”utspätt”. Annars är det enligt instruktionsboken 😕

    /JP

    #52547
    saabfjollen
    Deltagare

    @JohnnyPuma wrote:

    Det är bara i tröskellådorna som det är ”utspätt”. Annars är det enligt instruktionsboken 😕

    /JP

    Det låter bra. Att göra det en gång till i höst kan vara en ide men ta då o blanda med lite linolja för det tror jag är bra lösning.

    #52766

    Fortsatt oorganiserat arbete. Motorn hänger i luften rengöring pågår. Ska göra minsta möjliga med den, den funkade när jag tog ur den…

    Ena sida så glappade gummit till drivknuten så jag kollade i en växellåda jag har stående och där satt de inre kvar på bägge sidorna. Hyfsat skick, den ena var riktigt bra men den andra kommer nog glappa lite. Fundar på om det går att göra något åt det.

    Funderar på om jag kan fylla hålrummen med några mindre bitar, till exempel skära några tunna remsor från den som jag har kasserat? Kanske limma fast bitarna med vulkande solution.
    Eller går det fylla med silikon eller något annat? det blir till o pröva sig fram.

    Still going… JP

    #52770
    pelle s
    Deltagare

    Eller så köper du nya…

    Klubben har dem i shoppen.

    #52780
    fredrik.a.
    Deltagare

    Och även Erik Randa har nya gummin!

    #52782

    Tack för tipsen om ny-inköp.

    Ibland är jag lite tråkig och vill testa att reparera så långt det går innan jag köper nytt. :wrench
    Inte för att jag byter kulorna i lager o sånt, men kan jag fixa till drivaxelgummit så de går ett tag vore det kul, -men det kanske är omöjligt…

    OM jag får helt rent så kanske det går att lägga i smala gummiremsor, limmade med sulotion.
    Annars så köper jag nytt!

    /JP

    #52783
    Dicst
    Deltagare

    Mekonomen har oxå. Enligt Ekendahl har de bäst hållbarhet i rallyskogen.

    #52830

    Har fått tipset att rengöra frihjulets delar när jag ändå har motor o låda ur bilen. Tänkte att jag ska göra det i helgen.
    Nå´n som har tips innan jag öppnar, så jag undviker att det flyger prylar och pinaler över hela garaget och hur det bör göras?
    :read

    /JP

    #52831
    sabbe
    Deltagare

    Skruva bort de inte ”drivaxlarna”.
    Sätt lådan i ett skruvstäd med baktappen mellan backarna och kopplingshuset rätt uppåt.
    Lyft av kopplingshuset, då skall frihjulet sitta kvar i huset.
    För att ta ur frihjulet ur huset behövs ett specialverktyg annars hoppar rullar och fjädrar åt alla håll.

    Sabbe

    #52865

    @Sabbe wrote:

    För att ta ur frihjulet ur huset behövs ett specialverktyg annars hoppar rullar och fjädrar åt alla håll.

    Sabbe

    Tack och bock. Leta rullar o fjädrar på ett garagegolv är inget som jag önskar mej…
    Såg i verkstadshandboken att man kunde sätta gummiband eller något kring frihjulet om man inte har specialverktyget och vill lyfta ur det.
    Men… Vad är det som ska rengöras om man ska vara säker på att frihjulets funktion ska blir riktigt bra? Är det det ”frihjulspaketet”? Hur gör jag då lämpligast? Sköljer det när gummibandet sitter runt eller ska jag ta isär det och rengöra delarna. Och hur gör jag då för att inte det ska spruta rullar och fjädrar?

    Eller är jag helt ute o cyklar?!

    #52868
    a danling
    Deltagare

    Men JP sa jag inte att du får låna mitt frihjulsverktyg? Nästa vecka får du plåtarna till XP pipan. // AD

    #50732
    sven gruva
    Deltagare

    lyft föriktigt frihjulsnavet ca. 10 mm. skruva över en slagklämma av lämplig storlek, (över rullarna) och vips kan du plocka ur navet med
    alla delar kvar!

    #54266
    Dicst
    Deltagare

    Hur går det här då…?

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 310 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng