Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › 96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)
- Detta ämne har 309 svar, 50 deltagare, och uppdaterades senast 2016-06-11 21:45 av .
- FörfattareInlägg
- 18 januari, 2013 kl. 17:12 #51326
Johnny Johansson
DeltagareHar inte kunnat släppa fjädern idag…
Varför finns det en fjäder i de nya bromscylindrarna? Först tänkte jag att det är ju bra att den hjälper till så inte bromsarna ligger på utan att kolven släpper, och tänkte att jag borrar hål för fjädrarna i de gamla kolvarna.
Men!!! Den trycker ju ut kolven och därmed även bromsbacken, så vad sjutton gör den för nytta? :bh
/JP
18 januari, 2013 kl. 17:31 #51327Andreas Hermansson
DeltagareNää, nu blir vi fler som blir sömnlösa i natt! :ID
Detta tål ju att funderas på…
För att underlätta produktion eller följer den med kolven från en annan cylinder med annorlunda konstruktion?18 januari, 2013 kl. 19:27 #51333Jonas Åberg
ModeratorDe är inget ovanligt att det sitter en fjäder där. den är inte stark nog att trycka ut backarna. Fjädrarna till bromsbanden brukar vara ganska starka.
Fjädern sitter där för att kolven hålla sig ute på bandet så att kolven du inte får ett spel mellan kolven och bandet.Om ni tycker att den ska backa..
Jo det gör den men bara till en mekanism som heter ”själv justering den begränsar hur mycket banden kan backa.Du bromsar. Banden utvidgar sig tills dom tar i trumma. justeringen följer med ut men alldrig mer än att den kan släppa till frigång.
ju mer trumma och banden slits desto mer går kolven ut det gör även justeringen men banden kan bara backa lite (för fri gång) Varje ggr.Vad som kan hända när kolven är långt ute utan fjäder är att kolven kan följa med tillbaka i och med bromspedalen släpps..
Det är inte säkert att SAAB har haft problemet för dom du köpt är samma till Austin.
Hoppas att ni kan sova i natt . 😆
19 januari, 2013 kl. 08:23 #49787Andreas Hermansson
DeltagareSe där ja! synd att jag inte läste detta förrän nu! fast jag sov ändå…
Ja ibland har man inte rätta tänket men kul att lära sig nya saker!19 januari, 2013 kl. 18:48 #51355Johnny Johansson
DeltagareSnygg analys och förklaring Jonas.
Bromscylindrarna som jag köpte var ju till 1964- och de har ju självjusterande bromsar så det stämmer säkert. Jag sätter ju cylindrarna på en 62/63 med justerskruv så jag flyttar inte över fjädrar och bökar med att borra i cylindrarna./JP
19 januari, 2013 kl. 21:46 #51362Jonas Åberg
ModeratorPassar dom du köpte dvs fom 64?
för 4 st kostar inte mer än 23£
Dom andra ligger på 125£
20 januari, 2013 kl. 16:46 #51398Johnny Johansson
Deltagare@Jonas99 wrote:
Passar dom du köpte dvs fom 64?
för 4 st kostar inte mer än 23£
dom andra ligger på 125£Visst är det en himla pris-skillnad!!!
Cylindrarna lika men kolvarna skiljer så därför behåller jag de gamla kolvarna. Till de gamla kolvarna (62/63)funkar inte de nya packningarna till 64- så det har jag beställt nya och jag hoppas få dem i veckan som kommer. Den yttre skyddsbäljen kommer inte att sitta på plats eftersom det inte finns något spår som håller den kvar på kolven. Det var därför som jag svarvade ett spår. När allt kommer så ska jag provmontera och lägger ut hur det gick.JP
21 januari, 2013 kl. 21:20 #51467Johnny Johansson
DeltagareImorgon får jag alla bromsdelar (saknade packningar) mm och får se om det funkar att plocka ihop 64-cylinder och 62/63 kolvar.
Insåg att trummorna måste fixas. Eftersom bromsarna suttit fast så länge så var det inte vacker.
Vem svarvar trummor? Eller hur gör man? Lite messande med AD igår gjorde att jag var tvungen att testa själv.
Det finns en lite 3-åring i mej! ”Kan själv!”Gamla Bettan kom till användning igen.
Spände fast en trumma som jag hade extra för att pröva lite… Det kvittade hur jag gjorde så slog den 4-tiondelar. Centrerade med dubbdockan och hade rengjort så chucken spände i rent järn, men icke.
Kan det vara så att trumman har slagit sig? Och vara lite oval? Isfall har jag en bra trumma nu, annars kommer ratten att hoppa ur bilen när jag bromsar.
De tre andra blev centrerade direkt och slog mindre än en tiondel. Svarva i gjutjärn var inte så knepigt så nu har jag fräscha trummor fram (och en eller två i reserv)./JP
22 januari, 2013 kl. 06:22 #51472tneuman
DeltagareEtt litet tips när man ska svarva bromstrummor är att spänna fast en bit i chucken och svarva sig en dubb som passar i trumman på ”utsidan”. Tryck sedan fast trumman mellan dubbarna och lås dubbdockan. På detta vis är du säker på att bromstrumman är centrerad. Det är ingen risk att trumman slirar eftersom skärdjupet bara är någon tiondel. Lycka till 🙂
23 januari, 2013 kl. 19:07 #51538Johnny Johansson
DeltagareTack för tipset om trumsvarvningen. Ska testa detta när jag svarvar nästa gång även om det gick bra denna gång.
Nu har jag fått alla bromsdelar och hann med en timmes montering.
Jag har använt 64- cylindrar och de gamla kolvarna från 62/63 samt nya packningar till kolvarna. De yttre ”dammpackningarna” tog jag de som levererats tillsammans med cylindrarna. Det var lite tjockare gummi samt att de passar en det spår som jag svarvade. De nya ”dammpackningarna” kan kana fram och tillbaka på kolven vilket jag vill undvika.Till helgen så ska bromsarna sättas ihop och då ser vi så att inget annat ställer till det. Bara den gamla monteringssatsen håller med justeringar och allt. Såg att Jonas inte fått några tips på var man kan köpa nya monteringssatser. Kan ju bli bekymmer…
/JP
23 januari, 2013 kl. 22:00 #51543Jonas Åberg
ModeratorDå väntar jag lungt till helgen.
Du har ju iaf beg. När jag tog av vänster trumma var där tomt. Inga band, fjädrar eller cylindrar. :sad
Har iof V4 skivor och ok. Annars slänger jag på 900/99 bromsar. Men de vore ju för lätt.
26 januari, 2013 kl. 20:47 #51701Johnny Johansson
DeltagareIdag har jag pulat lite med bromsarna.
Det verkar som om allt funkar som det ska men jag har inte kopplat på´t ännu till huvudcylindern.
Innan jag moterade sköldarna mm så passade jag på att byta smörjnipplar och trycka in fett.
Det gick inte in något direkt i kulbulten men i spindelhuset kaunde jag pumpa på…
Hur mycket ska man trycka in där? Och var tar det vägen om det blir för mycket?
Nå´n som har kollen??/JP
5 februari, 2013 kl. 21:10 #52061Johnny Johansson
DeltagareUppdatering
Kom på att jag skulle passa på att byta hjullager där bak. Har inte gjort detta innan men kollade i verkstadshandboken och dessa sidor saknades. Lugnt… jag har en likadan till V4:an och det är samma bakbromsar har jag hört. Kollade lite med AD innan. ”-Det är bara att knacka ut dem” och om jag inte minns fel så sa PappaLeif ”-Använd gamla lager för att knacka in nya”. Låter inte så bökigt, och så kan jag passa på att svarva bromstrummorna också.
Det är tydligen inte helt lika på lagringen i bromstrummorna i alla fall. Eller har jag fattat fel? Men det spelar kanske ingen roll.
Hoppas jag hinner svarva till trummorna i helgen så jag får ihop bromsarna någon gång./JP
19 februari, 2013 kl. 21:39 #52517Johnny Johansson
DeltagareBakhjullager bytta och trummorna svarvade. Jag har ju 3-åringen kvar i mej…
(-Kan själv! :h ) men det tar lite tidJust nu är det lite oorganiserat arbete. Gör lite av det som jag hoppat över på lite olika ställen. Är inte så rationell som många andra.
Kom på att jag ska rostskydda klart i balkar och hålrum. Var på jakt efter ett sprutmunstycke för tunnflytande rostskydd som är i sprayflaska men ingen har lyckats få fram någon, även om det finns i Hagmans sortiment.
Det fick bli vers.2 istället. Tunnflytande och pumphandtag men med lång slag och ett munstycke som sprutar åt sidorna.
Teipade fast slangen på en svetstråd och började pumpa men det sprutade inte åt sidorna. Det kom en tjock smet rinnandes ur munstycket inte någon dusch som jag trott. Inte kommer det att rostskydda i balksidorna…
Skakade och grejade med flaskan men icke… Till slut så spädde jag ut rostskyddsmedllet med lacknafta och då började det att duscha ur munstycket. Känns som om jag har tappat lite av effekten, men vad gör man. :ID
Avslutade med att praya in från bägge ändar med rostskyddsmedel med vanlig sprayflaska. Troligen är det så mycket i nu så det till ooch med skvimpar runt i trösklarna, och bilen går upp en skatteklass. Javisst ja, den är ju skattebefriad.Tja… efter mycket trixande och olika försök att vara smart så kan jag konstatera att jag istället kunde gjort som ”de gamle” alltid gjorde förr: Hällt i gammal olja, linolja eller nått i trösklarna, pluggat igen och sedan ”skakat” bilen. Snabbt o enkelt.
Men har man en 3-åring i sej så har man… :IWS
/JP19 februari, 2013 kl. 21:58 #52520L-M Andersson
DeltagareAj då… Lacknafta = avfettning = tjärlösande = tecktyllösande = ingen vidare bra blandning… :sry
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.