96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Detta ämne innehåller 309 svar, har 50 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-06-11 21:45.

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 310 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #55865

    @saabfjollen wrote:

    7 sekunder på Google är fantastiskt….

    http://www.restom.se/product.html/halvblank-svart-farg-med-hog-fluiditet-till-kylar—restom-radiam-8860

    YES!
    Tack & bock.
    Det var detta jag behövde veta.
    Undrar varför jag inte hittade detta, jag googlade ju minst 8 sekunder :ID

    /JP

    #55869

    sandborg
    Deltagare

    Har själv sprayt med Biltemas Motorfärg ser snyggt ut men ännu inte fått igång bilen så vet inte hur det överlever.

    Beundrar din renovering och sättet du beskriver den!

    Kep up the spirit!

    #55881

    Trevligt med lite ”Tankeutbyte”.

    Du får gärna höra av dej Sandborg, när du provkört. Jag tycker att det borde funka om du inte sprayat tjockt.
    Jag har skickat vidare länken, som vi fick tidigare, till min lokala drugdealer. Han ska kolla lite på vad det är för skillnad och om det är viktigt att ha specialfärgen.

    Var en timme i min lekstuga och satte dit växellänken, växelknuten, växel… eller vad det nu heter.

    Hittade en gummigrunka i min SAABbraatthalåda. Har ingen aning om vad den ska vara till. Nån som känner igen den? Eller har den hamnat i fel låda…

    /JP

    #55886

    kallkan
    Deltagare

    En fråga har du 3 eller 4 växlad låda??

    #55887

    @källkan wrote:

    En fråga har du 3 eller 4 växlad låda??

    Än så länge en 3-växlad, ev byte i framtiden.

    Why?

    /JP

    #55888

    kallkan
    Deltagare

    Då saknar du fjädern som ska sitta mellan växelknuten och torpedvägen.

    #55890

    @källkan wrote:

    Då saknar du fjädern som ska sitta mellan växelknuten och torpedvägen.

    Tack!

    Jag ska rota i lådan där jag lagt alla delar som plockats bort.
    Tur att du har kollen åt mej!

    /JP

    #55892

    kallkan
    Deltagare

    Äs det var så litte så,det är bara att bjuda :CH ingen.

    #55895

    Per-Erik
    Deltagare

    Så länge du rengjort kylaren ordentligt, och inte sprayar fast en massa skit i färgen borde det absolut inte vara något problem att spraymåla den lite nätt. Vi har ett medel på jobbet, kondensor rengöring (kan lägga upp en bild sen), som man kan spraya på. Det bildar ett skum som tränger in mellan lamellerna på kylaren och löser upp och trycker ut smuts. Sen spolar man bara med vattenslang. Något sådant kan rekommenderas…

    #55916

    Tror på din teori Per-erik. Har rentgjort kylaren ordentligt.
    Avfettning, insektsborttagning och till sist riktigt varmt vatten.
    Ser ganska bra ut, men jag måste visst löda om ett fäste innan lack.

    /JP

    #55938

    Kylaren behövdes fixas.

    En gammal lagning som måste göras om (oj, låter som min tandläkare). Ramen/fästet har lossnat och det ser ut som om lödningen har brustit. Då är det en kallödning. Dvs den som reparerat tidigare har inte värmt godset tillräckligt utan nöjts sig med att lödtennet flutit in i mellanrummet.

    För att en mjuklödning ska fungera så måste det vara varmt och rent.
    Ca 350 grader i materialet, dvs lite varmare än lödtennets smältpunkt. Svårigheten är att materialet oxiderar fort när det blir varmt, gäller i högsta grad koppar och mässing. Oxiden lägger sig som ett skyddande skikt mot lödtennet. Därför måste lödvätska eller lödfett användas, det förhindrar nämligen oxideringen. De flesta lödtenn har flussmedel inbakat. Det funkar bra till elektroniklödningar men är inte tillräckligt för större lödningar.
    Du som gjort detta kan sluta läsa nu…

    Till er andra,
    Enligt en lektion som jag var vaken på:
    Rengör med slipduk de ytor som ska lödas ihop.
    Pensla på lödvätska alt lödfettet på ytorna
    Fixa till så ytorna är tätt mot varandra, lite tryck är ok men inte nödvändigt. MEN det får inte bli något mellanrum mellan. Du kan inte bygga med lödtenn.
    Värm med kolv eller gasollåga. Släng den lilla 15wattskolven om du inte ska byta motstånd eller transistor i din IPhone. Materialet ska ju bli varmt. Bästa sättet att undvika en kallödning är att bara värma på materialet och hålla tennet mot materialet (och inte kolven). Har du olika tjocka material som ska lödas ihop värmer du nästan enbart på det tjockaste. När materialet är tillräckligt varmt så smälter tennet av materialets värme. Eftersom kapillärkrafterna gäller för allt flytande och du har en mycket tunn spalt så sugs det flytande tennet in mellan materialet och fungerar som lim mellan de två ytorna. Låt allt vara still tills det svalnat lite.


    Ena materialet är mässing och andra är järn. Järn kräver lite mer värme för att bli varmt och var lite tjockare så jag värmde mest på det. Hade jag använt en stor lödkolv hade jag nog bara hållt den mot järnet. Lödtennet höll jag mot mässingen och när allt var tillräckligt varmt så flöt tennet in mellan materialen.
    OM man värmer för mycket så kan andra delar, ex.vis anslutningsrören, lossa i sina lödningar.

    That´s all…

    /JP

    #56073

    Lite kylarfortsättning (för den som orkar med mej)

    Slipade rent kylaren inför lackering och insåg att jag fick löda om alla fästena. Det har nog vibrerat lite under åren.
    Fortsättning på lackutredningen för kylare. Min lokala lackguru kollade lite på den tidigare rekommenderade kylarfärgen med hög fluiditet till kylare – Restom Radiam 8860. Tanken är att den färgen ska medverka till snabb temperaturförändring (läs kylning) och inte isolera. Han kunde fixa fram en liknande men som var matt. Han menar att det kan vara en fördel. Vi tror inte att detta har så stor betydelse för normalmotorer, men varför inte använda det när det gick att fixa.
    Jag har lackerat hela kylaren med detta och sedan Biltemas motorblocksfärg (blank) på ovansidan. Troligen är skillnaden marginell mot att använda motorblocksfärgen till allt.
    Det finns ju en fara med att inte ha värmetålig färg på kyl-lamellerna. Om färgen inte klarar värmen så kan den ju börja konstra till sig och flagna/släppa. Då minskar luftgenomströmningen och det kan ju fastna en massa skit som finns i luften, frömjöl och gråsparvar o annat som far omkring i luften.

    Glömde fota när den blev klar, är väl lite trött.
    Men det är kul o snygga till sån´t här.
    Ska se om jag kan fixa lite med gasreglagen mm imorgon. Känns roligare om det är lite färg på´t innan man moterar.

    /JP

    #56157

    Sista kylarinlägget… (tror jag)

    Plåten som sitter ovanför kylaren måste få träffa på en sprayflaska oxå.
    Frågan är bara vilken. Kylarväggen, vid sidan om kylaren, är lackad i bilens blåa färg. Plåten ovanför har varit svart sista tiden, finns tydliga spår av detta.

    Vad var det orginal? Inte för att jag tror att det har någon större betydelse för topphastigheten men det vore kul o veta.

    Nu blir det tyst från mej nå´n vecka. Blir skickad utanför 50-skyltarna på jobb.

    Ha det gott
    /JP

    #56914

    Back in town.
    Kul o följa allt som händer i de olika forumen och garagen när man inte har möjlighet att skruva själv
    Dagen efter midsommar, sugen på att mecka men har svårt att få upp tempot.



    Ser fram mot måndag, första semesterdagen ska bli garagedag!

    JP

    #56915

    Dicst
    Deltagare

    Fiberpackning

    Det ska vara mutter både halvvägs och längst ut på den långa värmesköldsskruven.

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 310 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.