96 -81??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 6, 2002 kl. 20:13 #8752

      Tja!
      Nu vill jag ha ett säkert svar på en fråga.
      Det var en kille som sa att det tillverkades några V4:or även -81. Stämmer detta???
      Jag trodde dom slutades tillverkas -80..

        Anonym
        augusti 6, 2002 kl. 20:24 #64960

        Det var 1980 som det ”även tillverkades några” närmare bestämt 300 stycken, men det visste vi förstås alla redan! Eller…?

          augusti 6, 2002 kl. 21:07 #64961

          Att det tillverkades 96:or 1980 visste vi, men antalet var närmare bestämt 2820 st. Den sist tillverkade står på museet i Trollhättan.
          De 300 bilarna var ”jubileumsbilar” för att runda av en 30 årig era. Dessa var då lite speciella med sin aquamarinblå metallic färg, sina plysch klädda stolar (samma som 900 T) och givetvis Ronalfälgen. Dessa 300 bilar ligger inte i nummer ordning utan spridda i ch nummer serien. Att bilen med ch nr 968060002820 är den sista tillverkade 96:an samt den 300:e jubileumsbilen råder det inga tvivel om. Det var den 730607:e tillverkade SAAB 92-96, med reg nr BJN 563. Den kördes av Erik Carlsson samt Teknikens världs med arbetare till trollhättan den 8 januari 1980.

          Inga bilar tillverkades 1981, däremot kan det finnas bilar som inregistrerades det året, alltså ”överblivna” bilar. Detta finns som ett reportage i teknikens värld 1980.
          Om någon vill läsa så kan jag maila, ligger inscannat.

          MVH Michael

            augusti 6, 2002 kl. 22:12 #64962

            Jag är intreserad så du kan mejla mig på magnus@marstahus.com

            Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

            Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
            Magnus E

              augusti 7, 2002 kl. 00:04 #64963

              Hej
              Jag är också intresserad.
              Kan du inte mejla till

              roger.forssen@telia.com

              Hälsningar
              Roger Forssén i Norrköping

                augusti 7, 2002 kl. 12:03 #64964

                Skicka gärna till mig också!

                  augusti 7, 2002 kl. 19:17 #64965

                  Jag är också intresserad…..

                    augusti 7, 2002 kl. 20:46 #64966

                    Någon som vet hur eller om man kan lägga ut texten så det kommer alla till glädje. Lär ju vara ok om man uppger källan, dessutom är det ju 22 år sedan tidningen trycktes.

                    MVH Michael

                      augusti 10, 2002 kl. 08:00 #64967

                      Hej!

                      Efter vad jag dragit mig till minnes tillverkades alla 80:or under kalenderåret 1979, enligt Björn-Eric Lindhs bok…

                      Mvh Petter, som gärna tar del av artikeln, som Michael tidigare skickat till mig, men den försvann i datarymden!

                        augusti 10, 2002 kl. 08:15 #64968

                        Michael, jag håller på och sammanställer en sida som går under arbetsnamnet ”läsvärt”. TV-artikeln om 96:an borde passa fint.
                        Jag reder ut copyrighten med Teknikens Värld innan jag lägger ut artikeln. Jag skall bara kolla i det nedpackade arkivet om jag inte redan har tidningen själv. Annars tar jag mer än gärna emot artikeln per mail.

                          augusti 10, 2002 kl. 23:10 #64969

                          Hör bara av dig Martin så kommer den.
                          Till er andra, ge er till tålls några dagar till.

                          MVH Michael

                            augusti 10, 2002 kl. 23:17 #64970

                            Det var väl i januari eller februari 1980 som den sista 96:an gick av bandet i Nystad. Så det så.

                              Anonym
                              januari 8, 2006 kl. 22:52 #64971

                              Det tillverkades inga SAAB 96:or efter kalenderåret 1979. Dom sista 96:orna rullade av bandet i Nystad mellan Jul & Nyåret 1979.

                                januari 9, 2006 kl. 06:16 #64972

                                Du kanske skall tolka inläggen med att det gäller 1980 års MODELL!

                                MVH Michael

                                  Anonym
                                  januari 9, 2006 kl. 09:46 #64973

                                  Det har jag förståt.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.