96 -81??
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 96 -81??
- Detta ämne har 16 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2006-01-09 14:31 av
mikael_h.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 6, 2002 kl. 20:13 #8752
Tja!
Nu vill jag ha ett säkert svar på en fråga.
Det var en kille som sa att det tillverkades några V4:or även -81. Stämmer detta???
Jag trodde dom slutades tillverkas -80..Anonymaugusti 6, 2002 kl. 20:24 #64960Det var 1980 som det ”även tillverkades några” närmare bestämt 300 stycken, men det visste vi förstås alla redan!
Eller…?augusti 6, 2002 kl. 21:07 #64961Att det tillverkades 96:or 1980 visste vi, men antalet var närmare bestämt 2820 st. Den sist tillverkade står på museet i Trollhättan.
De 300 bilarna var ”jubileumsbilar” för att runda av en 30 årig era. Dessa var då lite speciella med sin aquamarinblå metallic färg, sina plysch klädda stolar (samma som 900 T) och givetvis Ronalfälgen. Dessa 300 bilar ligger inte i nummer ordning utan spridda i ch nummer serien. Att bilen med ch nr 968060002820 är den sista tillverkade 96:an samt den 300:e jubileumsbilen råder det inga tvivel om. Det var den 730607:e tillverkade SAAB 92-96, med reg nr BJN 563. Den kördes av Erik Carlsson samt Teknikens världs med arbetare till trollhättan den 8 januari 1980.Inga bilar tillverkades 1981, däremot kan det finnas bilar som inregistrerades det året, alltså ”överblivna” bilar. Detta finns som ett reportage i teknikens värld 1980.
Om någon vill läsa så kan jag maila, ligger inscannat.MVH Michael
Jag är intreserad så du kan mejla mig på magnus@marstahus.com
Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95
Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
Magnus Eaugusti 7, 2002 kl. 00:04 #64963Hej
Jag är också intresserad.
Kan du inte mejla tillHälsningar
Roger Forssén i Norrköpingaugusti 7, 2002 kl. 20:46 #64966Någon som vet hur eller om man kan lägga ut texten så det kommer alla till glädje. Lär ju vara ok om man uppger källan, dessutom är det ju 22 år sedan tidningen trycktes.
MVH Michael
Michael, jag håller på och sammanställer en sida som går under arbetsnamnet ”läsvärt”. TV-artikeln om 96:an borde passa fint.
Jag reder ut copyrighten med Teknikens Värld innan jag lägger ut artikeln. Jag skall bara kolla i det nedpackade arkivet om jag inte redan har tidningen själv. Annars tar jag mer än gärna emot artikeln per mail.augusti 10, 2002 kl. 23:10 #64969Hör bara av dig Martin så kommer den.
Till er andra, ge er till tålls några dagar till.MVH Michael
augusti 10, 2002 kl. 23:17 #64970Det var väl i januari eller februari 1980 som den sista 96:an gick av bandet i Nystad. Så det så.
Anonymjanuari 8, 2006 kl. 22:52 #64971Det tillverkades inga SAAB 96:or efter kalenderåret 1979. Dom sista 96:orna rullade av bandet i Nystad mellan Jul & Nyåret 1979.
januari 9, 2006 kl. 06:16 #64972Du kanske skall tolka inläggen med att det gäller 1980 års MODELL!
MVH Michael
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

