96 TT trögväxlad

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 96 TT trögväxlad

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #479934
    Flodatelle
    Deltagare

    Hej. Har en 96 1964. Nyss satt ihop motorn efter lättare renovering. Ny lamell, urtramplager, packbox växellåda mm. Första körningarna gick det perfekt o allt gick smidigt men nu sista gångerna så är den trögväxlad vid nedväxlingar. Att växla upp går oftast smidigt. Nedåt vill det inte innan varvet går ner på tomgång. Växelknuten glappar en del o ny e på väg men det bör inte vara det heller. Kan ingående axel kärva på lamell/ vevaxelbussning helt plötsligt?. Olja i lådan är bytt utan minsta skillnad. Mvh Tobias

    #479951
    Lsoderlund
    Deltagare

    Är det med koppling nedtryckt eller när nedväxling sker via frihjulet?

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #479952
    Janne Hagnell
    Moderator

    Som sagt, är det med frihjul så måste motorn ner i tomgång först. Lite omständligt på nyare V4 med EGR-ventil.😑
    Hur går det om du dubbeltrampar?
    Hur lång tid tar det för motorn att droppa till tomgång?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #479954
    Flodatelle
    Deltagare

    Jag använder kopplingen, frihjul är i men växlar alltid med koppling ändå både upp o ner. Känns inte bra att ta i för att växla då det liksom vill skrapa lite. Bäst funkar det när den är kall. Värre när den blir varm kan jag tycka. Tomgången går ner som den skall, snabbt o stabilt. Dubbeltrampar jag så går uppväxlingen lätt som smör men hjälper ej vid nedväxling. Är det jag som är ovan eller dem kanske är lite tröga att växla ner med?. Känns inte snällt mot lådan att tvinga i växlarna..

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 6 dagar sedan av .
    #479973
    97sonett
    Deltagare

    ska gå lätt att växla oavsett upp eller ner.
    byt du knuten först.
    koppling är rätt justerad och luftad?, så den verkligen kopplar ur som den ska?, kolla även glappet i pedalen så inte du har ovala hål där.
    annars är kanske bromsen på synkringarna lite dåliga.

    #479978
    Flodatelle
    Deltagare

    Okej. Vajer är korrekt justerad o kopplar ur sol den skall. Skall byta knuten så fort jag får hem den så får vi se. Annars får jag plocka ur motorn o se om lamellen kärvar på splinesen eller i bussningen.

    #480565
    Flodatelle
    Deltagare

    Växelknuten bytt till en riktigt fin och glappfri utan minsta skillnad. Har tagit loss ventilationsgallret och tittat ner medans kompisen kopplar ur och allt ser ut att fungera. Har ett spel på ca 3-5 millimeter mellan lagret och tryckplattan. Ingående axel stannar relativt snabbt när han kopplar ur. Bakre växellådsfäste är inte kollat än men borde inte påverka växlingen. Stillastående med motor igång går växling mycket lätt.

    #480840
    saab v4-ever
    Deltagare

    Långskott: Kan det vara tryckplattan som jäklas? Allt annat verkar ju bytt.

    #480897
    Flodatelle
    Deltagare

    Hej. Ny tryckplatta är beställd. Solfjäderplatta och ny org lamell. Hoppas det löser problemet annars får jag väl få lådan renoverad men det har jag ingen lust med nu. Väntar ivrigt på delarna så jag kan sätta ihop o prova den. Har inte tidigare kört dessa bilar men jag tycker det borde vara lättväxlat och utan skrap iaf, även om man växlar fort. Skriver här så fort den är provkörd:)

    #480898
    97sonett
    Deltagare

    då misstänker jag starkt bromsen till synkringarna. om den nu kopplar ur riktigt som du säger.

    #480899
    fuling
    Deltagare

    Vad har du för olja i lådan?

    #480927
    Flodatelle
    Deltagare

    Bromsen till synkringar? Sköter den synkningen av alla växlar?. Troligtvis inte så rolig att byta och krävs specialverktyg?

    #480928
    Flodatelle
    Deltagare

    Vad har du för olja i lådan?

    Testat lite olika, 75w. 75/90 och nu har jag Mannol 80/90 som faktiskt har varit bäst men ändå så får jag rulla och låta han gå ner i hastighet om jag skall kunna växla ner enkelt utan att ta i. Lådan rengjord och sköljd med diesel emellan bytena.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.