96 V4 -68

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 96 V4 -68

Detta ämne innehåller 25 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-23 07:00.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22927

    patric h
    Deltagare

    Nu har jag fått hem min 96 V4 -68. Jag är intresserad av att få reda på vilken motor osv. det skall vara i en -68 har hört att man benämner V4 motorerna i färg har jag för mig. Exempel silvermotorn osv. Skiljer det mycket på motorerna under årens lopp? Jag vet ej om det är originalmotorn i min bil eller ej.

    Jag låter säkert okunnig, och det är jag på V4 då jag uteslutande hållit på med 2-takt fram till nu.

    Det vore även kul att veta hur många av -68års modell som finns kvar då min är en tidig -68

    /Patric

    #163487

    Morten S.
    Moderator

    Det står litt her:

    Tekniske data

    …Det finns tre slags V4 motorer; silver (det första året), blå (också tidigt) samt svart. De har olika kylkanaler så var därför noga med vilka packningar ni använder vid en renovering. I princip fungerar motorerna likartat, men det sägs att silvermotorerna är mer problemfria vid lång drift. Tidiga V4:or hade enkelförgasare medan dubbelförgasare infördes 1977. Många motordelar, t. ex. vev- och ramlager, är samma som i Fords V4 och V6-motorer….

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #163488

    patric h
    Deltagare

    Tack för svar Morten. Om det inte sitter silvermotor i min, går det då att få tag i så tidiga motorer?

    /Patric

    #163489

    fredrik
    Deltagare

    Jag har en silvermotor ståendes som går runt, ej glapp i balansaxeln, Komplett pris 500:-
    Den är ej provstartad
    /Fredrik

    #163490

    patric h
    Deltagare

    Då bokar jag gärna den motorn om det går bra att jag hämtar den lite närmare Jul. Det är körigt i skolan just nu men det lugnar sig i december så då hinner jag med bättre.

    /Patric

    #163491

    fredrik
    Deltagare

    Du kan nog få den levererad till Gävle inom någon vecka. Vore skönt att få bort ifrån garaget så snart som möjligt.

    /Fredrik

    #163495

    Morten S.
    Moderator

    Men 68an hadde vel ikke silvermotor? Eller hadde de tidlige utgavene av disse det?
    Jeg skrotet nylig en ’68 som, etter det jeg vet var helt original og den hadde blå motor.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #163499

    patric h
    Deltagare

    Jag vet som sagt inte vilken motor det skall vara. Men vill ha rätt motor i när den bilen är färdigrenoverad. Bilen togs i trafik första gången April -68 så det är en ganska tidig -68

    /Patric

    #163500

    arnhog
    Deltagare

    Jag hade en tidig -68 (chassinummer 75 på årsmodellen). Den hade blå ventilkåpor.

    #163502

    lucasaxman
    Deltagare

    Hej, I min -68a (ERP727) satt det silvermotor i orginal innan det vart Rallybil av den.
    Jag har hört talas om röda motorer i 67or, vet ej om det stämmer,har aldrig sett nån själv.
    mvh.Lucas

    #163505

    jan wiren
    Deltagare

    Vad är det för chassienr: på bilen Det finns en brytpunkt
    vid 487… före silver efter blå maskin.Usa bilar redan från ca 482…
    Det monterades maskiner med röd/oranga kåpor -66 början på -67

    Hälsningar jan wirén

    #163509

    fredrik
    Deltagare

    Patric

    Om din bil är såld i april 68 så borde det vara en sen 68.a eftersom modellåret börjar i augusti 67 efter semestern. Således borde du ha Ch.nummer över 487…. = Blå motor
    Vore bra med ett snabbt svar för annars monteras ej motorn ur bilen som skall skrotas

    /Fredrik

    #163510

    saab v4-ever
    Deltagare

    Om du har original instruktionsbok i bilen finns det en varningstext på de som hade blå motor. Det är nämligen olika längd på tändsstiftsgängan i silvermotorn och den blå motorn. Har för mig att silvermotorn har kort gänga och den blå lång.
    //Harald

    #163527

    patric h
    Deltagare

    Fick precis tag på mitt chassinummer per telefon, jag och bilen befinner oss inte på samma ort för tillfället.
    Chassinumret börjar på 492 och vad jag förstår då så skall jag ha blå motor och inte silver. Om din silvermotor är komplett med automatchokeförgasare, luftburk osv. så är jag intresserad av motorn ändå. På min bil sitter nu förgasare med manuellchoke.

    /Patric

    #163534

    fredrik
    Deltagare

    Motorn är komplett.

    /Fredrik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng