96:a -79 som är tänkt att vara en bruksveteranbil.

Forum Övrigt Projekt / Min bil 96:a -79 som är tänkt att vara en bruksveteranbil.

Detta ämne innehåller 77 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-20 20:20.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 78 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #455867

    Janne Hagnell
    Moderator

    Klubbshopen har tankarmatursring om jag minns rätt?
    På den bilen ska du väl ha original backljuskontakt på rattstången, eller? Vad har hänt med den?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #455868

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Hmmm… jag TROR att det skall sitta en kontakt nere vid växellådan just där växespaksaxeln går in i lådan.
    Vad som hänt med den vet jag inte eftersom den är demonterad av tidigare ägare.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #455870

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Stämmer bra det. Kontakten med sin hållare sitter fäst i samma skruv som håller kopplingsslavcylindern och påverkas av en arm som är fäst i växelreglaget. När backen läggs i så påverkas kontakten och backljuset tänds.

    /B

    #455872

    Janne Hagnell
    Moderator

    Ok, annorlunda än på de äldre, då.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #455923

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jaha, plötsligt hände det igen…. fast denna gång tog jag en auktion på Truddelutten.

    Klocka

    En klocka till Skalman, nu hoppas jag bara på att den fungerar som det stod i annonsen sedan får jag leta efter en lampsockel till belysningen för den ser ut att saknas.
    Någon som har en sockel liggandes ?

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #455931

    Janne Hagnell
    Moderator

    Annars får du läsa i tidigare Bakrutor hur man fixar den!😊

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #456165

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Ja så har klockan landat hemma och är testad en stund. Den har stannat en gång men kom igång så fort jag lyfte upp den så förhoppningsvis trögade den bara lite efter några år på en dammig hylla.

    Panel_1

    Dags att uppdarea panelen lite…

    Klocka_sladd

    Jodå, den blåa sladden fanns allt där den skulle 🙂

    Panel_klocka

    Så nu ser det ännu mera hemtrevligt ut i bilen och dessutom tickar klockan precis som den skall……..
    Nu blir det till att leta efter en skalbelysning som passar för den var inte med,

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #456171

    Janne Hagnell
    Moderator

    Härligt! Klockan har en klar mysfaktor. Dessutom kan man se vad klockan ÄR också, vilket inte är självklart i dagens digitala elektronikmonster.😊

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #456172

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jepp, inga knappar eller menyer att navigera sig fram till utan det är bara att titta 🙂

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #456743

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jaha, på väg till jobbet i förra veckan regnade det gott så torkarna flapprade på tills jag var halvvägs ungefär ”flappadapp” där for den högra torkararmen iväg. Den stannade en KORT stund på vänster sida av huven såpass att jag hann tänka ”tråkigt att det var en sådan trafik just här, jag får stanna där framme” varpå den fortsatte ut i mötande körfält…….. platt blev den hann jag se i backspegeln.
    En sån himla tur att det fanns 2 nya likadana torkar armar och dito torkarblad i SAAB-shopen så det blir leverans på årsmötet så nu behöver jag ju inte ha en kromad och en svart arm 🙂

    Det kommer också att levereras nya tändningsprylar ifrån samma ställe så kanske de irriterande misständningarna försvinner, annars blir det till att skruva isär förgasaren för grundlig tvätt / justering. Jag beställde samtidigt en insugsrörs packning då det tydligen inte är helt ovanligt att det läcker där med misständning och ojämn tomgång som resultat. Bilen är ju en -79:a så jag har ju en herrejössesförgasare på vilken tydligen är lite tjurig att få ordning på.

    Klockan jag köpte på truddelutten går ju lite sådär, den stannar någon gång då och då så den får ju också tas isär för genomgång.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #456751

    saab v4-ever
    Deltagare

    Det är fint och trevligt med klocka även om jag gillar 96 emblemet också! Kul projekt, härligt att du hittat en rostfri bil som du kan använda som bruksbil.
    Beträffande misständning i senare V4:or rekommenderas även att se över fördelaren. När den blir sliten kan man få dessa symptom. Den kan dessutom ge symptomet att den blir svårstartad på sommaren. Annars är det som du skriver vanligt att 2-portsSolexen trilskas.
    Fortsatt lycka till med V4:an!

    #457085

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Tittade runt i motorrummet och kontrollerade just slangen med backventil mellan insugsröret och bromsservon…. jo backventilen får nog bytas för man kan suga / blåsa fel väg genom den om man blåser lite lätt. Slangarna såg inte så himla kul ut heller så det blir väl ett byte där med kan jag tro.

    Det andra jag såg var att det låg en stoppskruv under vänster bakre del på förgasaren alltså ovanför cylinder 4…. hmmm leta på förgasaren och jodå där fanns ett hål som den passade i, undras varför den sitter där ??
    Jo se spridarröret till andra steget i förgasaren sitter monterat med denna ”stoppskruv” så det var ju bara att lirka spridarröret i läge och sedan dra in skruven lagom.

    Tittade sedan på steg 1 alltså de högra röret i förgasaren, där sitter spridarröret på ett liknande sätt med en skillnad, där skall tydligen skruven justeras inåt till något lämpligt läge varpå skruven skall låsas fast med en låsmutter. Man kan undra hur den justeringen skall vara ?
    Hittade just ett intressant kapitel i verkstadshandboken om detta konstiga djur som kallas 2-ports förgasare så det får väl bli kvällslektyr kan jag tänka.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #457096

    Janne Hagnell
    Moderator

    Aha! I din andra tråd fattade jag det som att skruven låg INUTI insuget. Bättre så här.😊

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #457283

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Beträffande misständning i senare V4:or rekommenderas även att se över fördelaren. När den blir sliten kan man få dessa symptom. Den kan dessutom ge symptomet att den blir svårstartad på sommaren. Fortsatt lycka till med V4:an!

    Vad är det som skulle ställa till detta ?
    Är det lagringen som glappar eller menar du mera ”brytare, konding, rotor osv. ?
    Jag har beställt ”alla lösa delar” till tändsystemet förutom tändspole då jag har ett par tre stycken liggandes.

    Jag får se efter årsmötet då jag har ”fått” dessa delar hur fördelaren verkar.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #457395

    dea
    Deltagare

    Skoj att få tag på en så frisk bil, blir så mycket enklare att utgå från nåt friskt och inte måste börja svetsa direkt.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 78 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng