96:a -79 som är tänkt att vara en bruksveteranbil.

Forum Övrigt Projekt / Min bil 96:a -79 som är tänkt att vara en bruksveteranbil.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 102 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #463127
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jo jag hoppas att hinna med det mesta i alla fall. I morgon installeras det värme i garaget så förutsättningarna förbättras högst avsevärt 🙂

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #463166
    Morten S.
    Moderator

    Med varme i garasjen blir det mye triveligere arbeide 🙂

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #463180
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jo så är det Morten. I helgen blir det lite 99:a pillande, sedan en omgång på min A50 inför besiktning, därefter flyttar nog Skalman in i garaget för vinterpyssel.
    När Skalman kommit in så skall jag testa TSI- lådan, det skall bli spännande.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    • Det här svaret redigerades för 4 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 månader sedan av .
    #465132
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jepp, nu är Skalman äntligen inne i garaget, fruns 9-5:a rullar på och min vinterbil 99:an funkar förhållandevis bra så nu är det dags att börja skruva på 96:an.
    En fråga till er som grejat med dessa bilar, mitt första jobb blir nog att fixa den lilla rost jag hittat så långt. Det enda i bärande konstruktionen är framändan på båda sidobalkarna i främre hjulhusen, mitt i hjulsprutet som fått en fantastisk lagning med ett plasticpadding-liknande material…….
    Det ser inte så mycket ut när jag pillat bort den gamla ”lagningen”. Hursomhelst så vill jag nog ha loss framskärmarna för att lättare komma åt ordentligt att ta bort all gammal löst sittande underredsmassa på hjulhus och skärm samt att svetsa till balkens framända. Jag har tittat efter hur framskärmen sitter fast, jag ser 5 (tror jag det var) stjärnskruvar i bakkant framför dörren, 7 st (återigen tror jag) i överkant mot innerskärm / hjulhus, 2 bult som sitter i främre kofångarfästet, samt 1 stjärnskruv mellan front och skärm. Är det allt eller har jag missat någonting. De stjärnskruvar jag sett har jag känt på med skruvmejseln och alla har lossat snällt 🙂

    Sedan skall ju även fronten loss för att jaga ytrost, varpå det blir mycket enklare att komma åt för en rejäl tvätt av motorrummet.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #465135
    Janne Hagnell
    Moderator

    Du behöver ha loss fronten för att få bort skärmarna, ja, men det är enkelt. Lätt att missa är de skruvklämmor som sitter just utanför strålkastarna. Ofta är dessa inte åtdragna, eller ens existerande, och därför lätta glömma.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #465602
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jo forumet har ju legat nere men som tur är har jag ett analogt garage så där har det inte varit stopp !

    Inför vinterns arbete med Skalman så inventerades förrådet av pallbockar….

    Pallbock_1

    Efter en snabb tur till blåa firman så såg det genast bättre ut 🙂

    Pallbock_2

    Skalman uppallad och sommarhjulen avplockade

    Pallbock_3

    Pallbock_4

    Dags för stripp 😉

    Strippad

    Dags att leta skador…..
    Den har helt klart klarat sig bra över tid, kanske mycket beroende på bra service / underhåll samt att den bott i trakterna kring Östersund tills för snart 2 årsedan.

    Skador_1

    Här ser det bra ut

    Skador_2

    Här också

    Skador_3

    Sidobalkar

    Här var det däremot lite rost, mitt i hjulsprutet och dessutom en gammal snabblagning med ett Plastic-Padding liknande material. Såg lika dant ut på båda sidor.

    Detta visade sig vara mest ytrost.

    Skador_4

    Framkanten på höger innerskärm var lätt rostskadad.

    Front_rost_1

    Front_rost_2

    Skärmarna har också klarat sig väldans fint trots det TUNNA skiktet med underredsmassa.

    Fender_1

    Fender_2

    Gol vet såg relativt bra ut men det var nog hög tid att greja lite med detta också.

    Golv_V-1

    golv_H

    Nu är båda sidobalkarna fixade men höger innerskärm hann jag inte med innan gasen till MAG-svetsen tog slut 🙁

    Gas

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #465631
    Janne Hagnell
    Moderator

    Det ser ju fräscht ut! Brukar kunna vara en del överraskningar under skärmarna men det där var klart hanterbart.😊

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #465641
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Ja jo så det allt Janne. Den har haft en god underhållare i tidigare liv. Det var en dam i Östersundstrakten som hade en ”hovmekaniker”. Så fort hon märkte något tillkallades denne hovmekaniker som fixade till och hon betalade. Mycket av hjulupphängningarna är målat, nästan ingen rost under, som du sett lite grand i framänden men vänster bakskärm är inte jättekul. De bakre regionerna får grejas med nästa vinter. En sak som behöver handpåläggning är bakstammen, alltså plåten där vredet till bakluckan sitter. Antingen har damen backat emot eller så har hon fått oväntat besök där 😉
    Bakre kofångaren är lätt stukad, bakstammen likaså. Bagageluckans inpassning är väl inte helt jättebäst. Hur som helst så får jag se hur jag får riktat bakstammen, den är ju punktsvetsad i en tvärbalk inne i bagaget. Jag funderar på blåa varuhusets plåtriktningskit med plastpluppar man smältlimmar på karossen och sedan rycker i med en glidhammare, fast det känns nog som om det skulle funka bättre att svetsa fast någonting i plåten och sedan dra med en glidhammare. Blåa varuhusets plåtriktningskit torde vara anpassat till dagens plåttjocklek på 0, inget medans denna Svenska kvalitetsvagn har minst 1,2 mm plåt där.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #465644
    Janne Hagnell
    Moderator

    Skulle nog satsa på att svetsa på något, ja.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #465973
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Så har turen kommit till vänster dörr där övre gångjärn glappar lite……. men….. nä vid närmare kontroll verkar det vara dörren som …… Jo så är det allt.
    Skinnet heter det väl, alltså utsidan på dörren ligger ju vikt runt gaveln i framkant på dörren och ser ut att vara (mag)svetsat punktvis där, 2 av dessa svetsar har släppt alldeles vid övre gångjärnet.

    door_1

    Slipa lite så ser man bättre

    door_2

    Jojjomensan här var det sprucket, tur att jag har lite lånegas kvar 🙂

    door_3

    Lättsvetsat och lite rostskyddsfärg på. Snart dags att skruva tebax dörren…. nästan.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #465979
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Vid en liten titt på gångjärnen så hittade jag 2 smörjhål på de 2 vänstra gångjärnen men ej på de 2 högra ?
    En titt i reservdelskatalogen verkar det vara likadana gångjärn på höger respektive vänster sida, ja gångjärnsbulten alltså, dvs den ”krokiga” delen som siter med 2 muttrar i dörren och går in till själva gångjärnet. Kanske är 2 av mina järn utbytta vid tillfälle. När jag skulle rensa ur smörjkanalen i det övre järnet så var det inte bara gunk (=gammalt torkat fett och damm) utan där satt också en gummiplugg, jodå den fans allt i reservdelskatalogen den också fast det blir nog en hemmagjord plugg i det nedre gångjärnet skulle jag tro. I den övre splinten var det dessutom ett litet hål igenom halva splinten som satt monterat mitt emot hålet i gångjärnsbulten men inte i den nedre.

    hinge_l

    hinge_l_hole

    hinge_r

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #465984
    Janne Hagnell
    Moderator

    Var tvungen att kolla de lösa dörrarna du ska få. De är från en 79:a och inga hål där.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #465986
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    OK
    Jo nu när front och framskärmar är lossade ifrån bilen ser man tydligt att höger framkant på innerskärmen är utbytt, sedan finns det spår av en något omild behandling av högersidan på fronten men det är ju inte så konstigt med en pigg 40-åring. Det kan ju vara så att en del delar blivit utbytta genom åren, bla skall visst motorn vara bytt någon gång mot en nyrenoverad så om de 2 vänstra gångjärnen är utbytta vore väl inte konstigt alls tycker jag.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #465990
    Janne Hagnell
    Moderator

    Var tvungen att kolla de lösa dörrarna du ska få. De är från en 79:a och inga hål där.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #466123
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Så var främre hjulhusen färdigsvetsade för denna gång. Det syns ju helt klart att jag inte svetsat på 10 – 12 år…….
    Planen nu är att det är klart här, nästa vinter blir det bakvagnen och sedan blir det snyggare nästa gång jag svetsar framänden igen. Dags att fram i sommar svetsa på vinterbilen, min 99 Gls 80:a är i större behov av svetsen, såpass att jag säkerligen kommer att prestera snyggare svetsar när den är klar 🙂

    inners_1

    inners_2

    Nåväl, rostskyddet är ju inte det allra bästa på denna bilen men den har ju klarat sig fint mest förmodligen för att den levt de 38 första åren i trakterna kring Östersund.

    Nu är det väl ingen överraskning att jag prenumererar på minst 2 tidningar, dels Bakrutan med 4 nummer / år och dels Classicmotor. I det senaste numret av den hade Robert en artikel om att underredsbehandla bilen och denna variant verkade smidig så jag tänkte prova.

    Jag for iväg till den lokale hökarn och jojjomensan visst hade dom samma prylar så jag handlade en sprutpistol och en flaska bodymassa att prova med. Jo en en flaska cellulosaförtunning att tvätta sprutan och pensel med inhandlades hos färghandlarn också.

    kit_1

    kit_2

    kit_extra

    Jag valde vitt (finns också svart) eftersom jag egentligen ville haft målade hjulhus men dels ville jag ha lite bättre stenskottsskydd och dels ville jag dölja mina ”fina” svetsar 🙂

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 102 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng