96:a -79 som är tänkt att vara en bruksveteranbil.

Forum Övrigt Projekt / Min bil 96:a -79 som är tänkt att vara en bruksveteranbil.

Detta ämne innehåller 77 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-20 20:20.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 78 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #459993

    Janne Hagnell
    Moderator

    Det är den, ja. Ibland kan den gänga loss sig och man kan luras tro att kopplingen är på väg att haverera.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #461439

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jaha så var det dags för Gökenträffen, en träff med företrädelsevis veteranfordon så det var många både bilar, mopeder, motorcycklar, ett par traktorer, lastbilar samt ett fåtal husvagnar. Då denna träff ligger ca 20 minuters bilfärd hemifrån och vädret var på topp så blev det naturligtvis ett besök där. När jag kommer dit så blir jag hänvisat till det ställe där de europeiska bilarna skall vara. Väl uppe på kullen ser jag bara Opel, Volvo och en Folkvagn, vilken tur att jag kom med en av våra SAABar 🙂

    Saaben_2019

    Min närmsta granne var en Volvo

    Volvo_2019

    Hursomhelst så blev det en trevlig tillställning med fika

    Fika

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #461453

    Janne Hagnell
    Moderator

    20 minuter? Var då? 😵

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #461454

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Gökenträffen…. Göksäter, du vet Orusts eget Ull_ _ red 🙂
    Arrangeras av Orust MS samt att Rolf som äger halva stället är gott intresserad av veteranfordon.

    Jag har aldrig tidigare varit på denna träff men det får det bli ändring på, kanske kommer Bollen nästa år ?

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #461459

    Janne Hagnell
    Moderator

    Hade varit kul!👌🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #462225

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Ja då var Skalman besiktigad för 2 år till 🙂
    Betyget ”Med utmärkt beröm godkänd” Han kommenterade bromsprovet med ett ”kanonbra”

    CO halten som jag inte kan kolla var LÅG— ca 0,5 så det kan ju kanske förklara en del av tomgångsproblemen skulle jag tro.

    Nu blir det ytterligare lite åka innan den får komma in i garaget för ompyssling i vinter. I samma veva kommer vinterbilen ut, min 99:a som ju är ett helt år nyare men så himlamassamycket modernare. Det ger lite perspektiv på det hela 🙂

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #462231

    johannes
    Deltagare

    Hej Mats, tjusig kärra! Jag är ny på forumet/klubben/saabv4-ägare. Läste någonstans (i Jannes projekttråd kanske?) att du hade problem med att bilen dör vid imbromsning i t.ex. korsning. Lyckades du få löst det problemet? Har själv precis samma problem med min nyinförskaffade 78a (kommer egen projekttråd såsmåningom), men inte lyckats få löst det helt än.

    Kom du på vad den saknade skruven var till? Vad jag kan se är det spännskruven till en av ’halsarna’. Har själv precis skruvat ner min förgasare i molekyler, och kliar mig lite i huvudet nu när den ska ihop igen. Jag har dubletter av det mesta ifall du saknar något. Håller till i Härryda.

    MVH Johannes

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #462233

    Janne Hagnell
    Moderator

    En V4:a-åkare till i krokarna är alltid trevligt!👍🏻
    Att den dör vid inbromsning kan antingen vara skit i tomgångskanalerna i förgasaren, läckage i vacuumanslutningen till bromsservot eller att bensinpumpen börjar ge upp. I det senare fallet uppkommer felet oftast när bilen börjat bli varm.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #462234

    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja då var Skalman besiktigad för 2 år till 🙂 Betyget ”Med utmärkt beröm godkänd” Han kommenterade bromsprovet med ett ”kanonbra”
    CO halten som jag inte kan kolla var LÅG— ca 0,5 så det kan ju kanske förklara en del av tomgångsproblemen skulle jag tro.
    Nu blir det ytterligare lite åka innan den får komma in i garaget för ompyssling i vinter. I samma veva kommer vinterbilen ut, min 99:a som ju är ett helt år nyare men så himlamassamycket modernare. Det ger lite perspektiv på det hela 🙂

    Grattis!👏🏻
    Ja, V4:orna var ju gamla redan när de var nya, om man säger så. Det är något som jag gillar mest med dem, att de känns äldre än de är men samtidigt är uppgraderade så de funkar i modern trafik – hyfsat, i alla fall. 💪🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #462239

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    @johannes
    Nä det problemet har jag tillfälligt löst genom ett ”avancerat” fotarbete med dels vänsterbromsning och dels gasa och bromsa samtidigt med högerfoten. Till en början vart det motorrusning då och då men nu har jag fått snurr på fotarbetet trots att jag INTE spelar fotboll 🙂

    Förgasaren ja, jag vill ju inte riva isär den mitt i körperioden, jag har köpt en likadan som jag tänker ta isär och dokumentera för jag är relativt säker på att den som sitter på inte är rätt ihopskruvad. Det finns en hel del matnyttigt i verkstadshandboken men bilderna är lite svårtolkade ibland.
    Killen jag köpte bilen av sade” Jo jag har haft isär förgasaren men det blev delar över ifrån renoveringssatsen som jag inte trodde behövde bytas, dem får du här” kan tilläggas att han är mer läkare än bilmekaniker. Jag har hittat lite saker som jag vet är fel men som sagt var har jag inte löst problemet ännu.
    Jodå, du har helt rätt i att det var spännskruven till den ena halsen som lossnat. När jag senare fick tag i en ”garanterat oskruvad” dubbelportare så såg jag att även det torde vara felmonterat på min eftersom det satt låsmuttrar på båda halsskruvarna på den men på min får det inte plats en mutter på den ena för skruven är för kort….

    Kul med ytterligare en 96:a i krokarna, själv bor jag på Orust strax norr om göteborg.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    • Det här svaret redigerades 1 månad sedan av .
    #462240

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    @janne
    Ja besiktningskillen var ju också lite biltokig fast han föredrar äldre bilar av ett annat svenskt bilmärke. Jag tycker att det är mycket trevligt med den besiktningsstationen där åtminstånde 3 av dem som jobbar där själva åker gammelbilar (men tyvärr ingen SAAB).
    Det betyder ju att de förstår sig på gamla bilar och gärna kommer med nyttiga tips och erfarenheter vilket jag uppskattar.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #462256

    johannes
    Deltagare

    Aha. På mina ’halsskruvar’ sitter inga spännmuttrar, det finns inte plats. (Med halsar menar jag pos 39-40)
    Däremot på munstyckena som sitter över (vet ej vad dom kallas) sitter det spännmuttrar på båda, även om skruvarna har olika längd så får det plats. (Pos 42-43)

    Länkar bilden för att förtydliga vad jag menar:

    Det jag har kvar på min är till chokereglaget, det syns tyvärr inte tydligt på sprängskisserna, och jag tog för dåliga foton på den delen. Men jag tror jag vet hur det ska sitta ihop, så det löser sig nog.

    #462305

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jo, det var nog pos 43 tror jag som var lös. Till 42 / 43 skall det ju vara både skruv Å mutter 44 respektive 45. Jag tycker nog att den bilden är bättre än den i min verkstadshandbok.
    Tack för den bilden.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #462802

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Vi närmar oss slutet på sommaren och det betyder att 96:an gått i vintermod, alltså avställd samt på väg in i garaget för ompyssling.
    Vad jag siktar på att greja till är en hel del som tex.
    Lite lack här och där som behöver bytas ut.
    Lite ytrost här Å där skall jagas bort.
    Vindrutetorkarmekanismen glappar så dags att renovera den om det går.
    Ventilkåporna läcker ju lite olja så dom får väl riktas samt få nya packningar.
    2-ports förgasaren är ju ett kapitel för sig, den får isär, tvättas, kanske planas samt återmonteras.
    Olje och filterbyte på vinkelfyran.
    Oljebyte på växellådan med ursköljning / tvättning, frihjulet har missat ett par tre gånger.
    Avgasrörsupphängningen av mitt under passagerarsätet repareras.
    Bakrutevärmaren, ja lampan lyser grönt, reläet drar, säkringar hela, 12Volt vid bakrutans vänstra sida så det är väl dags att kolla jordningen på höger sida.
    Kopplings cylindrarna, båda två behöver renoveras.
    Övre vänstra dörrgångjärnet behöver justeras.
    Lite småbucklor behöver riktas.
    Montera extra bromsljus i bakrutan som jag fyndat på truddelutten.
    Båda bakre lyktglasen behöver lite ny färg.
    Ena framblinkersen behöver också lite ny färg.
    Signalhornet funderar jag på om inte det behöver förstärkas, antingen monterar jag ett tidstypiskt kompressorhorn eller ett par originalhorn ifrån en SAAB 9-5 vilka jag tycker har ett fint ljud.

    Jag köpte att par nackstöds kuddar häromdagen, fast som är redan monterade.

    Kanske byter jag ut klockan då jag snubblade över en med orangea visare vilket passar fint till de andra instrumenten.
    Sedan lär väl vintern vara över och som tur är står det nu en ny värmepump i garaget och väntar på montering.

    Kudde_fram

    Kudde_bak

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 4 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #462820

    Janne Hagnell
    Moderator

    Det var en diger lista! Men med din hastighet lär det nog hinnas med.😊

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 78 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.