96:a -79 som är tänkt att vara en bruksveteranbil.

Forum Övrigt Projekt / Min bil 96:a -79 som är tänkt att vara en bruksveteranbil.

Detta ämne innehåller 60 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-06-16 23:18.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 61 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #458577

    En ”super” bra anledning till äpplepaj ju!!

    #458602

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Denna pigga 40-åring har ju lite problem med sin förgasare. Jo det är den väl omtalade Solex 2-ports varianten…….

    Tittade runt nu igår och hittade ett litet gängat hål som förmodligen skall innehålla någonting men vad ?
    Av någon outgrundlig anledning hittar jag bara sprängskisser och bilder ifrån andra vinklar än ifrån vänster sida.

    Hur som helst så är det hålet markerat med en pil, vet någon vad som skall sitta där ?

    Jag skulle behöva en fungerande Solex 32/32 TDID eftersom tidigare ägare, som INTE VAR MEKANIKER, skruvade isär förgasaren och monterade dit lite prylar ifrån en ny renoveringssats.
    Han sade ”Jo jag fick lite delar över som jag inte trodde behövde bytas” och skickade med lådan med flera delar, bla acc-pumpsmembran, ett annat membran (förhöjd tomgång ??) lite O-ringar samt en del packningar vilket ju gör att jag misstänker att förgasaren INTE sitter rätt ihopskruvad.
    Då vore det smidigt med en fungerande även om det innebär att jag får skaffa en ny renoveringssats för att gå igenom den ”nya”.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #458613

    Janne Hagnell
    Moderator

    Bild från en annons på Tradera.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #458623

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jo jag har sett den Janne men det är ju osäkert vart den passar.
    Det E klart att man kan ju alltid få till nån grunka så att det ”passar” men tänker mig att eftersom nästan alla tycks ha haft problem med denna förgasare och många tycks ha bytt så kanske det ligger en och annan Å skräpar runt om i landet. Problemet är ju bara det att jag är rätt så enveten (säger min fru i alla fall) så jag vill ju ha originalmojjen att funka ”typ bara för att !”. Dessutom så är den inte identisk med min originalare så jag kan ju inte använda den som underlag för att få ihop min korrekt.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    • Det här svaret redigerades 1 månad, 2 veckor sedan av .
    #459027

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Utan tvivel är man inte riktigt klok………

    Nu har skalman fått ett syskon på garageuppfarten, denna gången en lite nyare bil en -80:a
    Den heter 99 GLs och är både 4-dörrars och har automagisk växellåda. Dubbla förknasare och dryga 100 kusar i pannrummet.
    Färgen lär heta marmorvit men inredningen går i finaste 70-tals GRÖNT
    Innertaket har naturligtvis tappat fattningen, ja om tyget alltså. Hastighetsmätaren har tröttnat, det finns en del rost i dörrar, skärmkanter och 2 av hjulhusen men jag gillar fronten skarpt så det vart svårt att låta denna bil bli … ???
    Vill nu inte frun i huset byta bort sin 9-5 raket mot denna så får det bli vinterbil till mig 😉

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #459036

    Janne Hagnell
    Moderator

    VI VILL SE, NY PROJEKTTRÅD!!👍🏻👍🏻👍🏻
    Marmorvit med grön inredning är ju en klassiker, dubbla fuggar likaså. Flyttar riktigt bra på sig.😊

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #459177

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jo Janne, det blir nog en egen projekttråd för 99:an vad det lider.
    Hursomhelst så beställde jag lite prylar ifrån klubben till Skalman vilka kom föredömligt snabbt, man börjar bli lite bortskämd med det 🙂

    Nya_delar

    Idag var det dags att montera den nya bensinpumpen, det enda missödet var att jag lyckades att tappa ner ett verktyg som hamnade under batterihyllan…..

    Gubbe_skruvar

    Hur som helst så fick jag tag på det och pumpen kunde bytas utan problem.

    Pumpen_monterad

    Och när det var klart fick jag ett dunderpiller igen, tack skall ni ha på klubbens reservdelsförsäljning

    Dunder

    Nu får vi se om bilen blir mer lättstartad, jag fick i alla fall snurr på den utan startgas med nya pumpen.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #459204

    Janne Hagnell
    Moderator

    Med ny pump kan det bli tydligt hur dålig den gamla faktiskt var!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #459209

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jo startgas skall ju inte behövas speciellt inte när kvicksilvret stigit till 18-20 grader C
    Sedan kanske jag slipper ett Å annat tjuvstopp i nära anslutning till korsningar där man släpper gasen.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #459572

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Har hört i från några håll att det skall vara en backelitbricka som värmeisolering mellan bränslepump & motorblock.
    Var detta ett extratillbehör eller skulle det varit monterat ifrån fabrik ?
    Jag har ingen på min 96:a

    Pumpen_utan_bricka

    Det enda jag hittar om denna är i SSR informationen att monteras vid trimning, kan det vara så ?

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #459584

    knut
    Deltagare

    På min er det bare en tynn papirpakning, og slik har det nok alltid vært. Med en bakelittbrikke må vel også støtstangen som driver pumpen være lengre?

    -57 Ferguson FE35, -72 96V4

    #459595

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jo så tror jag allt att det är men då kanske min är original som den är.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #459964

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    I dag behövdes det nya glödlampor till den nyaste raketen (läs 9-5:an) samt att mjölken var slut så det blev lite lagom långa omvägar (3 – 4 mil extra) till macken och till gården eftersom jag åkte 96:a 🙂

    Hmmmm tar inte kopplingen lite långt ner…. jaja jag kör ju med frihjul så det får jag väl titta på lite senare. Hur som helst så väl hemma provade jag och det var faktiskt så illa att den inte kopplade ur helt och hållet så det var bara att köra in 96:an i garaget och titta.

    Enligt verkstadshandboken skall det ju vara ett glapp på 4 mm och det verkade rätt men är det inte lite söligt runt slavcylindern ??

    Before_released

    Before_pressed

    Trampade ner kopplingen, jodå det rörde sig allt men inte så mycket som jag tyckte att det borde och dessutom så var det ett rejält glapp / dögång i pedalen hmmmm.
    Enligt boken skall man avlufta genom att trä en slang över nippeln på slavcylindern, öppna ett halvt varv och sedan sätta tryck på huvudkopplingscylindern. Detta provade jag och se på sjutton.

    After_released

    After_pressed

    Nu blev det rejält bättre slaglängd vid slavcylindern.
    Ännu en gång tackar jag verkstadshandboken och SAAB:s tekniker som tog fram en lättmekad bil av god kvalitet 🙂

    Nu blir det till att leta upp en renoveringssats till slavcylindern och kanske lika bra att ta en till huvudcylindern på samma gång så får det bli byte till vintern när 96:an flyttar in i garaget och 99:an flyttar ut för att bli vinterns bruksbil.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    • Det här svaret redigerades 4 timmar, 25 minuter sedan av .
    • Det här svaret redigerades 4 timmar, 23 minuter sedan av .
    Bilagor:
    #459972

    Janne Hagnell
    Moderator

    Och du har koll på justeringsskruven på högra sidan av sprängkåpan?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #459980

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jo den läste jag om i boken också. Jag är inte helt säker men det sitter ju en justerskruv med låsmutter där, alltså på kopplingskåpans högra sida som jag misstänker att det är eller ?

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -96
    9-5 Linearsport Sp -03

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 61 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng