98oktan eller inte?

Forum Övrigt Allmänt 98oktan eller inte?

  • Detta ämne har 46 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2004-12-05 19:27 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10914
    davido
    Deltagare

    Vilket bränsle ska man köra på med sin V4:a 96:a från 75? Säljaren sa 98oktan och visst ger det lite extra power under hooden men dyrt som ***. Behövs de extra oktanen eller inte?

    #76858
    matthias r
    Deltagare

    Har aldrig kört någon standard-Saab på annat än den lägsta tillgängliga oktanen och det har inte varit någon märkbar effektförlust. Vet att man rekommenderade 97 oktan då den fanns men dagens
    95 har aldrig skaffat mig några bekymmer.
    Har avverkat miltal kring 10 000+ med olika V4:or sedan 95 oktan infördes.

    A och O är att man aldrig slarvar med blyersättningen till V4-motorn, men detta har vi tagit upp i en annan tråd ” Bensin till 92:an ” hette den väl?

    Vissa trimmade 2-t kräver dock 98 för att sluta spika.

    #76859
    jacke
    Deltagare

    Precis som du säger så kanske bilen känns piggare på 98, och tändningen är som sagt optimerad för 97 oktan och du kommer få den effektivaste förbränningen om du kör på hög oktan, alltså minst 98. Detta betyder inte att det inte går att köra på 95, men av egen erfarenhet tycker jag bilen går något sämre på den oktanen. Det allra viktigaste är dock att man har blyersättning, som föregående talare nämnde, annars går ventilsätena åt fanders…

    /Jacke

    #76860
    davido
    Deltagare

    Okaj, så jag skulle kunna tanka 95 istället för att göra det hela lite billigare. Självklart så slarvas det icke med blyersättningen, näver äver att jag skulle riskera motorn för en sådan slapp sak.
    tack för svaren och räddningen av den framtida ekonomin…hellre går pengarna till ett ”direct twinpipe exaust”

    #76861
    petter
    Deltagare

    Jag märkte faktiskt en liten skillnad när pappa min råkat tanka 95 i min V4. Den var tröttare än vanligt (motorn går som en klocka och servicen är überskött). Inför en resa Kalmar-Göteborg tankade jag 98 med kanske tio liter 95 kvar i tanken. Kanske placebo, men han blev piggare och piggare.

    Mvh Petter

    #76862

    Tankar man på Statoil blir bilen svagare oavsett vilken oktan man tankar.

    #76863
    William
    Deltagare

    Citat:


    Ursprungligen postat av Rasmus Blomqvist:
    [qb] Tankar man på Statoil blir bilen svagare oavsett vilken oktan man tankar. [/qb]


    Finns det tester som visar detta?
    ..lite intressant, för i våras tankade vi båten på Statoil innan den sjösattes (ca 60 liter), toppfarten sjönk med två knop (enligt GPS), jämfört med vad den brukar gå annars vid likvärdiga förhållanden, fast med OK-bensin..

    #76864

    Jag läste nånstant (möjligen här) att en veteranbilsklubb i Norge hade gjort en oberoende test av Statoils bensin men uppgifterna kunde aldrig offentliggöras pga Statoil hotade med stämning.

    #76865
    anonymous
    Deltagare

    Det ska finnas tester som visar detta. Det var nån intresse-grupp i Norge som påvisade att detta stämde, att statoil bensin hade betydligt lägre oktan än vad som angavs.
    Jag läste om dessa tester för längesedan men kommer inte ihåg vem som genomförde dem.

    Behövs det tilläggas att denna undersökning inte var populär i Norge..

    #76866
    anonymous
    Deltagare

    oj..Herr Blomqvist hann före;)

    #76867

    Då är det alltså bekräftat. :tumme:

    #76868
    truls herland
    Deltagare

    Hei,

    jeg selger bensin fra pumpe til daglig og etter det jeg vet så gir ikke høyere oktan noen effektøkning.

    Eneste forskjellen på ulike oktan er ved hvilken temperatur bensinen selvantenner, altså når du får knack. Moderne biler med knacksensor skal ikke være påvirket av oktantallet. Men dette varierer selvfølgelig fra merke til merke.

    Turbobiler er følsom på dette området dersom de har elektronisk laddtrykksstyrning, da motoren bakker av laddtrykket ved knack. Da blir det nok merkbart effekttap.

    Opel har skrevet i sine Corsa manualer at modellen går bedre med 95 oktan, da den ligger nærmere knackgrensen.

    #76869
    perhaninge
    Deltagare

    I manualen för Skoda RS så står det att det går bra med 95 oktan men att med 98 så får man ut mer effekt.

    Per/Haninge

    #76870
    davido
    Deltagare

    De flesta prestandatester görs med 98oktan. Antagligen för att se bättre ut på pappret =)

    #76871
    jureit
    Deltagare

    Oktan har inget med effekt att göra. 95 eller 98 spelar ingen roll, det är samma mängd energi i dessa.

    Men 98 klarar av att tändningen ställs högre eller att man har en högre kompression. På så vis går det ta ur mer effekt om man kör med 98. Men att det ska märkas mellan olika tankningar på en standard V4… låt mig tvivla tills dess att jag ser bänktester…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng