- Detta ämne har 46 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2004-12-05 19:27 av .
- FörfattareInlägg
- 3 september, 2004 kl. 21:07 #10914
davido
DeltagareVilket bränsle ska man köra på med sin V4:a 96:a från 75? Säljaren sa 98oktan och visst ger det lite extra power under hooden men dyrt som ***. Behövs de extra oktanen eller inte?
3 september, 2004 kl. 22:26 #76858matthias r
DeltagareHar aldrig kört någon standard-Saab på annat än den lägsta tillgängliga oktanen och det har inte varit någon märkbar effektförlust. Vet att man rekommenderade 97 oktan då den fanns men dagens
95 har aldrig skaffat mig några bekymmer.
Har avverkat miltal kring 10 000+ med olika V4:or sedan 95 oktan infördes.A och O är att man aldrig slarvar med blyersättningen till V4-motorn, men detta har vi tagit upp i en annan tråd ” Bensin till 92:an ” hette den väl?
Vissa trimmade 2-t kräver dock 98 för att sluta spika.
3 september, 2004 kl. 22:29 #76859jacke
DeltagarePrecis som du säger så kanske bilen känns piggare på 98, och tändningen är som sagt optimerad för 97 oktan och du kommer få den effektivaste förbränningen om du kör på hög oktan, alltså minst 98. Detta betyder inte att det inte går att köra på 95, men av egen erfarenhet tycker jag bilen går något sämre på den oktanen. Det allra viktigaste är dock att man har blyersättning, som föregående talare nämnde, annars går ventilsätena åt fanders…
/Jacke
4 september, 2004 kl. 09:27 #76860davido
DeltagareOkaj, så jag skulle kunna tanka 95 istället för att göra det hela lite billigare. Självklart så slarvas det icke med blyersättningen, näver äver att jag skulle riskera motorn för en sådan slapp sak.
tack för svaren och räddningen av den framtida ekonomin…hellre går pengarna till ett ”direct twinpipe exaust”4 september, 2004 kl. 11:17 #76861petter
DeltagareJag märkte faktiskt en liten skillnad när pappa min råkat tanka 95 i min V4. Den var tröttare än vanligt (motorn går som en klocka och servicen är überskött). Inför en resa Kalmar-Göteborg tankade jag 98 med kanske tio liter 95 kvar i tanken. Kanske placebo, men han blev piggare och piggare.
Mvh Petter
4 september, 2004 kl. 11:57 #76862rasmus blomqvist
DeltagareTankar man på Statoil blir bilen svagare oavsett vilken oktan man tankar.
4 september, 2004 kl. 12:24 #76863William
DeltagareCitat:
Ursprungligen postat av Rasmus Blomqvist:
[qb] Tankar man på Statoil blir bilen svagare oavsett vilken oktan man tankar. [/qb]Finns det tester som visar detta?
..lite intressant, för i våras tankade vi båten på Statoil innan den sjösattes (ca 60 liter), toppfarten sjönk med två knop (enligt GPS), jämfört med vad den brukar gå annars vid likvärdiga förhållanden, fast med OK-bensin..4 september, 2004 kl. 12:26 #76864rasmus blomqvist
DeltagareJag läste nånstant (möjligen här) att en veteranbilsklubb i Norge hade gjort en oberoende test av Statoils bensin men uppgifterna kunde aldrig offentliggöras pga Statoil hotade med stämning.
4 september, 2004 kl. 12:30 #76865anonymous
DeltagareDet ska finnas tester som visar detta. Det var nån intresse-grupp i Norge som påvisade att detta stämde, att statoil bensin hade betydligt lägre oktan än vad som angavs.
Jag läste om dessa tester för längesedan men kommer inte ihåg vem som genomförde dem.Behövs det tilläggas att denna undersökning inte var populär i Norge..
4 september, 2004 kl. 12:31 #76866anonymous
Deltagareoj..Herr Blomqvist hann före;)
4 september, 2004 kl. 12:43 #76867rasmus blomqvist
DeltagareDå är det alltså bekräftat. :tumme:
4 september, 2004 kl. 15:24 #76868truls herland
DeltagareHei,
jeg selger bensin fra pumpe til daglig og etter det jeg vet så gir ikke høyere oktan noen effektøkning.
Eneste forskjellen på ulike oktan er ved hvilken temperatur bensinen selvantenner, altså når du får knack. Moderne biler med knacksensor skal ikke være påvirket av oktantallet. Men dette varierer selvfølgelig fra merke til merke.
Turbobiler er følsom på dette området dersom de har elektronisk laddtrykksstyrning, da motoren bakker av laddtrykket ved knack. Da blir det nok merkbart effekttap.
Opel har skrevet i sine Corsa manualer at modellen går bedre med 95 oktan, da den ligger nærmere knackgrensen.
4 september, 2004 kl. 15:47 #76869perhaninge
DeltagareI manualen för Skoda RS så står det att det går bra med 95 oktan men att med 98 så får man ut mer effekt.
Per/Haninge
4 september, 2004 kl. 20:00 #76870davido
DeltagareDe flesta prestandatester görs med 98oktan. Antagligen för att se bättre ut på pappret =)
4 september, 2004 kl. 21:36 #76871jureit
DeltagareOktan har inget med effekt att göra. 95 eller 98 spelar ingen roll, det är samma mängd energi i dessa.
Men 98 klarar av att tändningen ställs högre eller att man har en högre kompression. På så vis går det ta ur mer effekt om man kör med 98. Men att det ska märkas mellan olika tankningar på en standard V4… låt mig tvivla tills dess att jag ser bänktester…
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.