Är 30.000 mil för mycket?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Är 30.000 mil för mycket?
- Detta ämne har 19 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2014-07-07 16:09 av
pelle84.
-
FörfattareInlägg
-
Hej 🙂
Hjälp mig tänka rätt ang en 25 år gammal 900og som gått 30.000 mil och verkar frisk maskinellt och inte alltför rostangripen. Nybesiktigad.
Jag inbillar mig att vissa delar borde vara bytta åtminstone en gång: Broms-ok / skivor, bromsledningar, avgassystem, koppling, turbo, drivknutar ❓
Men vad gäller bussningar i fram- och bakvagn, spindelleder och styrleder, stötdämpare, hjullager. Är dessa delar svåra att åtgärda :wrench
Det vart mycket frågor men 😕
Mycket tacksam för lite synpunkter från er som har lite erfarenhet :TYSaab-sugen…………… 😎
februari 9, 2014 kl. 15:52 #72690Är den bara okej underhållen så håller og900 i evighet! Köp!
96 V4 1975 ”Bollen”
februari 9, 2014 kl. 16:49 #72691Som Janne säger; En väl underhållen 900 är mer eller mindre odödlig. Aeron jag köpt ligger på 30000+!
februari 9, 2014 kl. 16:55 #72692Har lite erfarenhet med långmilade 900or och min erfarenhet är som ovanstående skriver att om den är omhändertagen så är de nästan en evighets maskin!
Jag hade en 900s -92a som hade gått 31xxx mil när jag köpte den och den hade jag nästan inga problem med alls, lite slitage delar som spindelleder och styrleder byttes sen var de inte mycket som var behov av att bytas!
Min 900 Turbo 16 -85a jag har nu har gått ca 350000 mil och är i mycket gott skick och inte haft några jätte problem med den heller, annat än väntat som div slitage delar som koppling, slav och huvudcylinder. Snart skall även stötdämpare + fjädrar bytas men inget akut utan bara för att få en fräschare känsla!Så om bilen känns fräsch och har klarat sig bra från rost eller fixats bra så tycker jag inte att det är några problem!
Priset brukar ju vara bättre, dvs lägre. Så då har man mer över till reservdelar!
Sen så är de ju gamla bilar och lågmilare blir allt färre, så många bilar är snart uppe i höga miltal ändå!Inte helt ovanligt att det fortfarande är t.ex. org stötdämpare på en bil med dom milen.
Byta bussningar är det nog bara ivriga entusiaster och renoverare som håller på med så det är troligen org det också.Bussningar, leder, lager etc är inga problem att byta på en og900
Spindelleder är ganska vanligt att man får byta.Min 900 T16 har rullat 45500mil nu men hur mycket som är bytt på den vet jag inte
men troligen är det en hel delINga problem alls. Jag och ordförande Carl köpte ju en 42.000 mila T16 1984 ihop. Det var inte mkt tekniskt strul alls, karossen var fin. Vi småmeckade lite med den, nytt avgas, 1000 liter avfettning för att få bort all skit i motorrummet, lite fix. Den gick som tåget. Jag har helt chillat med mil och som många redan sagt är og900 en evighetsmaskin. ALlt som slits på milen är lätt att byta, förhållande vis. Är den bara något tight och inte rostig så är det bara att slå till!
februari 11, 2014 kl. 12:21 #72453Tom en bekant från Eskilstuna har en t16 -90 den har snart rullat 44000 mil o den går fortfarande som ett skott bokstavligen.
http://www.garaget.org/?car=202288
//Björn
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenOkey :IWS
I går körde jag hem, 25 mil, en 900S -91 ca 29.000 mil 🙂
Funkade bra. Kul att köra turbo! Bra drag. Har aldrig haft så många hästar under huven förut :CE
Planen är att nu etanolkonvertera den. Motortypen ska vara lämplig för detta har jag förstått. Finns ju en del att läsa på detta förträffliga forum :AP
Antingen med elektronikenhet typ Flexitune eller mha grövre spridare.Inte otänkbart att jag återkommer här 😉 ……….. 😎
februari 15, 2014 kl. 12:27 #173183Själv trimmat en oöppnad og900 t16. Gått runt 30k och fortfarande tight på vägen samt väldigt gott maskinellt skick. Dessa går långt!
Pröva med 431or från Saab 9000, coh så kan du ställa tändningen lite hårdare, 20-21 grader. Det blir kanon. 431or är högohmiga men funkar skitbra ändå på Lucas, du behöver inte fippla en massa med annat. Bilen kommer gå som fan, men kanske skall du höja laddet lite också? Ful-trimmet är ju att bara höja GLT en del, det räcker långt.
Tänk bara på att etanolen löser upp all skit i systemet efter fulsoppan och du får skit i spridarna som ett brev på posten…
Byt bränslefilter efter ett tag, gärna igen, efter kanske ett halvår; och jag för min del har monterat ett filter från Renault på trycksidan i motorrummet.
Om du ska köra hela tiden med etanol så tänk på tätare oljebyten än på bensin; 5 -700 mil, eller oftare, då du annars får vatten i oljan.
Det går även att montera en vattenfälla på vevhusventilationen för att förebygga detta.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Hallo igen 🙂
När jag startade denna tråd hade jag någon teori om att en hel del redan borde vara bytt på en 30.000 milare. 🙄
MEN Bromsskivorna runt om var rejält nedslitna, bromsslangarna bak mycket dåliga. Det enda som gjorts på bromsarna är nog byte av klossar. Får helrenovera bromsarna bak och även byta skivor fram. Kan nog bli en och annan bromsfråga här på forumet framöver 😉
Däremot + för koppling (mycket kvar att slita på, men utrampníngslagret sjunger lite), avgassystem bra, grenrör i mycket bra skick, turbon ser bra ut. Spindelleder ok.
Körde bilen genom en frivillig besiktning.
Undre bärarmsinfästningarna är omsvetsade OK.MEN
Ett klart synligt hål rakt igenom en undre bärarm fram och bortrostade klämhylsor på bromsslangarna bak, borde väl ha nämnts i besiktningsprotokollet från slutet på september -13? Privat bilbesiktning 😡Köpte en lika gammal bil i höstas, annat märke, besiktigad på en privat bilbesikting 6 månader tidigare. Hade stora rosthål i fjädringsinfästningen bak och klart rostskadade bromsrör. Inte svårt att se om bilen hissas upp 😡
Min uppfattning om privata bilbesiktningsföretag är klar. Och tyvärr kommer väl Svensk Bilprovning att ta efter i den välsignade konkurrensens namn.
Jag tycker detta är ett jätteproblem.Men bilen är kul, går som ett skott……….. 😎
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.