Avdragen skruv i insug

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Avdragen skruv i insug

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Avdragen skruv i insug

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 13, 2010 at 08:43 #21661

      Det sitter ju en axel mellan insuget på motorn och kupéfläkten, vrider man på denna när motorn är igång så gasar man…

      Hoppas alla förstår vilken axel jag menar nu…

      Axeln är ju fäst i insuget med en plåtvinkel med ett hål igenom som trottelaxeln löper igenom.
      Denna skruv som den plåten är fäst i insuget med har jag lyckats att dra av så att halva skruven sitter fortfarande igängad i insuget.

      1. Hur får jag dän denna?
      Borra ett litet hål i mitten och sen försöka med grispitt och värme?

      2. Försöker att svetsa fast något i skruven som underlättar demontage (svårt eftersom att det är trångt och liten yta att svetsa i).

      3. Borra ett litet hål i mitten för att centrera och sen borra med ett större borr och tillslut gänga om med större gänga?

      4. Som nummer 3 (ovan) fast jag gängar i en större bult som är ihålig med rätt gänga invändigt?

      5. Skaffar ett annat insug.

      Tror att det är en M8 skruv som sitter där.

        februari 13, 2010 at 09:08 #153107

        Om Bulten inte sitter alltför hårt, så brukar jag ta en körnare, och hammare, och knacka i ytterkant på bulten, så brukar det gå att få den att röra sig.( Se bara till att knacka den åt rätt håll, så du inte skruvar åt den istället)

        Sen när man fått den en bit, så är det bara att ta en tång, och skruva ur den.

        Detta brukar funka för det mesta för mig iallafall.

        / Lycka till/

        / Bosse

          februari 13, 2010 at 09:33 #153110

          En klassiker är ett hål i mitten och slå i en Torx. Funkar i många fall bättre än grispitten. Var inte rädd att borra ett djupt hål. Ju mer av torxen som går i ju lättare är det att få upp den. Just denna skruven sitter förmodligen inte så hårt fast.

            februari 13, 2010 at 10:15 #153113

            Ridgid har en bultutdragningssats som funkar som johan skriver ovan,

            men är i ett segare material så man inte drar av den lika lätt.

            http://www.ridgid.com/Tools/10-Screw-Extractor-Set/EN/index.htm

            finns lösa också som kostar typ 2-300.

            mvh

            Truls

              februari 13, 2010 at 12:46 #153114

              Eftersom att jag lyckades dra av huvet och minns att jag fick ta i ganska mycket för att lyckas med detta så gissar jag att skruven sitter som berget.

                februari 13, 2010 at 14:52 #153117

                Går det inte att borra ett nytt hål och gänga?

                Antar att du vill lösa detta med minst möjligt jobb, att borra en skruv för hand är inte lätt speciellt om den är liten.

                men verktyget jag nämnde funkar klockrent

                  februari 13, 2010 at 17:01 #153129

                  Jag sällar mej till förslagsställarna och lägger ett ord för Torx-lösningen i kombination med värme. Då är det alltså gasolbrännare eller möjligen svets som gäller. Varmluftspistoler förslår inte vid sånna här jobb !

                  Värm och kyl och några gånger så du “drar och sliter” i materialet och testa då och då om du inte kan vrida torx-bitset (d.v.s lossa eller dra åt skruven). Eftersom den avdragna skruven förmodligen inte bottnar i hålet så kan du alltså “jucka” åt bägge håll.

                  Det är bara värme, kyla och tålamod som behövs ! (och lite smörjmedel)

                  Lycka till / Kenth

                    februari 13, 2010 at 21:48 #153158

                    Varför gick skruven av till att börja med? Är det så enkelt som att hjärnan förväxlat medsols och motsols (har hänt mig oftare än jag helst erkänner), eller är det stålskruven som ärgat fast i aluminiuminsuget?

                    “Grispittar” har för mig bara fungerat i det förstnämnda fallet, dvs när man dragit av skallen på skruven men gängorna fortfarande löper lätt. Sitter själva gängorna fast är risken att man bör det hela ännu värre med den koniska “grispitten”.

                    Värme/kyla borde funka bra i det här fallet eftersom aluminium expanderar mer än stål när det blir varmt.

                      februari 13, 2010 at 22:53 #153161

                      Eftersom att skruven gick trögt så misstänker jag att jag tänkte den tanken några gånger också. Jag trodde ju att skruven lossnade fast gick väldigt trögt så jag fortsatte ju, först sekunderna innan huvudet lossnade så fattade jag hur det egentligen låg till med skruven.

                      Om man värmer med Syre och Acetylen är det inte risk att aluminiumet slår sig då?

                      Är det bara att borra ett lagom stort hål och sen banka i torxen?
                      Torxen är ju inte konisk så det känns som att den inte borde greppa tillräckligt?

                        februari 13, 2010 at 23:34 #153164

                        annars brukar det funka bra för mig att borra i skruven lite i taget och till sisst med ett så stort borr så att det går att få ur det återstående med en stor spårmejsel. Gjorde senast så med ett bromsok, och gängorna klarade sig, men det kanske är djävligare med insuget!!

                          februari 14, 2010 at 00:46 #153167

                          Risken med detta när det sitter en stålskruv i alumin är att borren helt plötsligt befinner sig utanför det förhållandevis hårda stålet och istället, med god aptit, mumsar aluminium istället. Det är i vilket fall inte nåt man gör på fri hand….
                          (Been there….donne that…)

                          / Kenth

                            februari 14, 2010 at 07:35 #153179

                            jeg har vært borte i samme problemet og fant ut, etter å ha prøvd diverse for å få ut restenen av skruen, at det var raskest å bytte hele innsugsmanifoldet. (Hadde både pakning og manifold liggende).

                            Been a Saab owner since 1987.
                            I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                            Today I have:
                            1960 93F
                            1967 96 Monte Carlo 850
                            1975 96 V4
                            1989 900i 8V 5 dørs
                            1992 900S 5 dørs
                            2009 9-3 SC tid

                              februari 14, 2010 at 13:32 #153196

                              Jag tycker att körnaralternativet ska försökas att undvikas eftersom det kan ge resulatet med en deformerad och kortare skruv som sitter ännu sämre till. Att slå i en torx funkar troligtvis bättre men det jag upplever som det bästa sättet är att svetsa på en mutter eftersom det är ju betydligt “rejälare” än en 5mm torx…

                              Jag drog av alla mina tre skruvar till thermostathuset och lyckades efter att ha fått svetsa på muttrar som lossnade ett antal gånger samt värmt ordentligt med gas i aluminiumgodset runt skruvarna.
                              Ett mycket praktiskt verktyg när du ska få loss skruven sen är att anvanda en mutterpistol, sån som du skruva på hjulen med eftersom den skräller då det sitter fast vilket kan göra att skruven “knackas” loss. kör jättelite både uppåt och neråt så ska nog den ha skrällt loss skruven sen.

                              Lycka till!

                                februari 14, 2010 at 13:46 #153197

                                Värmde själv loss en avbruten skruv till termostathuset igår. Svetsade även på en mutter för att få bra tag, men trots svetsning och värme på godset så hade skruven med sig mycket av gängorna med sig upp från insuget. Dock så fanns det tillräckligt kvar för att gänga om i insuget.

                                Men det verkar vara ett allmänt problem med att skruvarna i insuget till V4 fastnar. Hade problem med det nuvarande insuget som sitter på motorn också när det skulle bytas termostat. Men efter en kokning av motorn på vägen till verkstaden så lossade bultarna lätt som tidigare hade suttit stenhårt fast. Så visst hjälper värme 😉

                                  februari 14, 2010 at 20:46 #153234

                                  Allt brukar ju ärga fast i aluminium så det är nog inte bara vi frihjulare som dras med det toppbekymret, jag har funderat på om aluminiumpasta skulle kunna hjälpa mot fenomenet. Det kan ju vara värt ett försök…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.