Bahco Saab 9000 Mellberg

Forum Övrigt Projekt / Min bil Bahco Saab 9000 Mellberg

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Författare

Tänkte skriva lite om ett av mina projekt. Denna bil byggdes av Leif Mellberg 1988 tror jag. Är i grunden en Saab 9000 som byggdes om till skåpbil med måsvingedörrar på sidorna. Bahco använde denna som demobil på kundbesök och utställningar. Den var riktigt högteknologisk på den tiden. Bland annat sitter det backkamera i den som fortfarande fungerar. Videobandspelare med bildskärmar i måsvingarna, videon samt en skärm finns kvar. Är även tacksam om någon har information om bilen. Vet att den var med i Bilsport 1988 men tyvärr inte vilket nummer.

Mina tankar med bilen är till att börja med göra den körbar samt besiktiga inom kort. Har servat den samt gått igenom bromsarna. Växellådan ska ner en andra gång då det läcker från ny slavcylinder!

Bilen var från början vit pearl men idag är den silvermetallic. Tanken är solidvit framöver.

Inredning är ytterligare ett frågetecken. Nu har den en blå tyginredning men på bilder ser det ut som den från början hade brun skinninredning. Detta är inget enkelt utbyte då dörrsidorna är specialtillverkade på grund av att dörrarna är förlängda ett 150-200 mm uppskattningsvis.
    Specialtillverkade rutor märkta Saab i dörrarna!

Bilen är en Saab 9000 Turbo 1986 från början.

Första bilderna hur den såg ut i begynnelsen.

Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.

Nyss hemkommen till mig.

Bilagor:

Ytterligare några bilder efter en grovtvätt.

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    dea
    Deltagare

Blir intressant att följa, dock så är den ju väldigt speciell.

Vet att den har ett speciellt utseende. Anser dock det viktigt att bevara sådana här byggen då det är en del av bilhistorien. Tyvärr många gamla custombyggen som har hamnat på skroten.Den har stått ute under ett antal år tyvärr. Inredning är rengjord och tillrättad så gott det går. Ingen rost att tala om vad jag har hittat. Ser dock rostig ut men det är lack och spackel som har släppt så det har bildats ytrost.

saabtrasten
    Deltagare

Ha begär! Fyll gärna på med fler bilder, framifrån, bakifrån och insidan.

Det kommer mer bilder. Har inga fler men kanske kan ta några i morgon.

Morten S.
    Moderator

Spennede bygge.
    Takk for at du lager prosjekttråd her 🙂

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Här kommer lite fler bilder. Har målat på lite färg så det lyser lite mindre än rostfläckarna.

Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Regin
    Deltagare

Är det baklampor från Porsche 928:
    928

Man skådar här ❓😎
    928-1

Bilagor:

Jättekul bil!
    Ser ju helt ok ut invändigt!
    Jag vet att Mellberg använde en del (läs en hel del) spackel. Så det är inte konstigt att det ser ut så efter så många år.
    Det ska bli kul att följa detta vidare!
    👍

Ja han var nog delägare i Plastic padding.
    Stämmer Regin, det är Porsche 928.

saabtrasten
    Deltagare

Verkligen speciell, mycket roligare att se här och inte på skroten som många specialbyggen brukar sluta.

saabfjollen
    Deltagare

Väldigt kul att se den igen! Dessa 2 kort tog jag på EMIA men jag kommer inte ihåg årtalet. Jag ser att det inte är bara lacken som är ändrad utan inredningen är också ändrad. Hoppas du har kvar dom snygga fälgarna som satt på den då jag tog bilderna för dom passar fint på den bilen. Det var Revolution fälgar. Jag har 4 stycken nya i förpackning men det är inte Saab bultmönster men det finns ju firmor som kan ändra på det.

• Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    Bilagor:

Fälgarna finns tyvärr inte kvar, så det är av intresse.
    Tycker också att dom fälgarna passar bra.
    Angående inredning så skrev jag om detta tidigare. Undrar varför man har bytt inredning? Kan vara som så att det blev för varmt med skinn då bilen inte har ac.
    Men mycket arbete att tillverka dörrsidorna då dörrarna är förlängda.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.