Bahco Saab 9000 Mellberg

Forum Övrigt Projekt / Min bil Bahco Saab 9000 Mellberg

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 47 totalt)
  • Författare

Nu är bilen nere på marken och provkörd.
    Tidigare gick den inte bra efter 2-2500 varv. Bytte luftmängmätare till begagnad med rätt nummer jag hade liggande. Går nu väldigt bra.

Dock vill femmans växel fastna, är väldigt svår att få ur. Är lådan kass eller finns det något att göra?
    Tacksam för svar.

M.Broberg
    Deltagare

Koppling? bytt oljan?

• Det här svaret redigerades för 2 veckor, 2 dagar sedan av .

Ny koppling samt givar- och slav-cylinder.
    Ny olja i lådan.
    Nya motorkuddar.

Regin
    Deltagare

Är den lika svår lägga/få i 5’an – låter det något när du kör i 5’ans vxl ❓

Inga missljud samt lätt att lägga i femmans växel.

Regin
    Deltagare

Inga missljud samt lätt att lägga i femmans växel.

Hur ser Gummi ut ute vid vxl-låda
    länkage altså ❓

Testa ha någon som ”växlar” –
    medan du inspekterar där ute 🙂

Det ska jag göra Regin.
    Känns som det är enda möjligheten om inte lådan är kass.

M.Broberg
    Deltagare

nu är jag inte expert på lådor, har inte skruvat många timmar alls med dom egentligen.

men svår att få UR en växel har jag aldrig hört förut. svår att få i? många ggr.

Har nu kört lite mer med bilen. Femman går inte att få ur i hastighet, måste ner till stillastående då den går att få ur med lite lirkande. Mycket märkligt.
    Lådan som sitter i bilen heter GMT5301.

I övrigt gick turen hyfsat. Hade ett stopp hos bilprovningen vilket den inte har varit utsatt för på 19 år!
    Höger lykta stod lågt.
    CO-halt 5,0 alltså lite för högt. Gärna tips på åtgärder.
    Tänker byta termostat då den inte går upp mer än halvvägs på mätaren.
    Alla servicedelar var bytta innan såsom stift och alla filter.

I morgon ska jag köpa lite gummilist till sidoluckorna som belöning för få tvåor.

Har klippt och kantat matta till lastutrymmet. Här var det tidigare hurtsar med verktyg för visning samt filmkamera och bildskärmar.

Bilagor:

nu är jag inte expert på lådor, har inte skruvat många timmar alls med dom egentligen.
    men svår att få UR en växel har jag aldrig hört förut. svår att få i? många ggr.

Pratade med en som hade haft samma fenomen på en 900 ng. I hans fall var det fyran som fastnade. Någon här kanske har rätt låda liggande som kan tänka sig att sälja?

En god lördagsmorgon blev det. Besiktigad och godkänd i dag. Justerad lykta samt co-halt så nu går den två år till.

Ännu bättre blir det om en stund då grabben och jag åker till bilskrot av den gamla hederliga sorten. Börjar bli ont om dom.

97sonett
    Deltagare

en sådan låda har jag, ska ha varit en låda som inte gått många mil,gubben som ägde bilen när jag köpte den sa att han bytt låda till en renoverad på saab, inget jag har papper på dock.jag körde kanske 500mil med den och den gick fint då, är 15år sen den togs ur.

saab v4-ever
    Deltagare

Sådär galet härligt projekt, Mellberg gjorde ju några roliga bilar, fortsatt lycka till.
    https://www.tradera.com/item/343434/420350838/saab-falgar-
    Inte likadana men ändå relativt lika, kan för lite om 9K för att ha koll på dimensioner.
    //Harald

Tack för tipset. Var nog 16″ från början. Dessa felar något i bultcirkel skall vara 4/108.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 47 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng