Balansera motor själv? Hur?

Forum Övrigt SSR Balansera motor själv? Hur?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-24 18:33.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14176

    gammsaaben
    Deltagare

    Ska bygga ihop en motor till min tyrolergröna kombi från 1972 i sommar och budgeten är stram. Jag ska använda saker jag redan har och hoppas på +90hk med 1700cc, 7,2 kam, portade och planade toppar med större ventiler, portat dubbelportsinsug samt Solex 36/32 (för att slippa typa om) eller Weber DCD 36/36. Det ska bara bli en slitstark bruksmotor men jag vill naturligtvis ändå få den så bra som möjligt.

    Det jag funderar på är om det går att balansera motorn på egen hand utan några mer ingående motorkunskaper. Att balansera vevaxeln är väl knappast att tänka på men nog borde det gå att väga in kolvar och vevstakar? Jag har aldrig gjort något liknanade så jag har massor av frågor:

    Är det bäst att väga överfall var för sig, kolvar var för sig, vevstakar var för sig och ha dom matchade sins emellan eller räcker det att varje set väger lika mycket? Hur får man isär kolv och vevstake? Var är det lämpligt att ta bort material? Vad är lämpligt att fila/slipa med? Annat jag inte tänkt på?

    Alla tips mottages tacksamt.

    #94611

    perhaninge
    Deltagare

    Om jag går efter vad du skriver så skulle jag råda dig att kolla vad det kostar att balansera motorn.
    Dom flesta är väldigt ödmjuka på det här forumet så jag vet inte hur man ska tolka

    citat:
    utan några mer ingående motorkunskaper

    Har du otur så kan du orsaka mer skada än nytta.

    Per/Haninge

    #94612

    gammsaaben
    Deltagare

    Det ska nog gå bra, känns det osäkert så låter jag helt enkelt bli. Jag har gjort lättare motorarbeten såsom att byta oljepump, balansaxellager, kamrem, demonterat/monterat toppar för att däremellan slipa in ventiler osv, men jag har aldrig byggt ihop någon motor från scratch helt på egen hand än. Jag har stora verkstadshandboken och tillgång till mer erfaren handledning, men jag känner ingen som är duktig på att trimma så därför frågar jag här.

    Jag har bara pris på en komplett balansering med vev och det var tusentals kronor. Jag skulle vilja lära mig hur man gör då jag har fler motorer att bygga ihop eftersom.

    Anledningen till att jag uttryckte mig som jag gjorde är mer för att jag hoppades på utförliga beskrivningar där inget lämnas åt slumpen.

    #94613

    perhaninge
    Deltagare

    Det var det jag misstänkte, ödmjuk
    Min tolkning av att man inte har någon större motorkunskap betyder att man byter olja, kanske tänddelar.
    Med det du har i bagaget så kommer du säkert att klara det, har tyvärr inga tips att komma med, det överlåter jag till andra bättre vetande.
    Lycka till och dela gärna med dig av dina erfarenheter vartefter projektet fortlöper.

    Per/Haninge

    #94614

    weggen
    Deltagare

    Det man kan göra är att tex väga stakarna och kontrollera gentemot verkstadshandboken vad de får skilja mellan dem. Så nära noll är alltid roligt, men nyare saabmotorer får skilja 6 G om jag inte har fel.

    Kolv/stake sitter ihop med en kolvbult. Lossa clipset och tryck ut kolvbulten försiktig och du har två komponeneter, kolv och stake i handen

    Balansera vevaxel är nog svårare att göra själv.

    #94615

    fuling
    Deltagare

    1. Kolv och stake går ej att dela på lätt i en V4-snurra. Detta pga att kolvbulten är fast i staken.
    Jättebra??? INTE

    gammsaaben:
    I dina kläder skull jag göra ingen ting åt balansen.
    Av eller på är min melodi, alls gör just/riält eller inget alls.

    Se bara till att lagerspel, kolvringar, mm mm är i någolunda bra form och slå ihopp motorn.
    Och hoppas på det bästa, kan inte bli värre än std.

    Men man får en helt annan gång i en helbalanserd motor, den går mycket gämnare.

    #94616

    gammsaaben
    Deltagare

    Är kolvbulten pressad? Så besvärligt.

    En jänkegubbe här i stan som surrade nåt om att när det var pressad kolvbult så brukade han ställa kolven på en spisplatta och peta lätt på kolvbulten. När kolven blev het så gick det lätt att föra ut bulten och vid montering vände han på proceduren. Någon som har hört talas om nåt liknanade eller är det bara snack?

    Om det inte går att dela på kolv och stake, finns det något att tjäna på att väga in kolvar med stakar som paket och balansera den vikten?

    Jag förstår ditt allt-eller-inget-resonemang Fuling, men jag vill få det så bra som möjligt med de små medel jag har. Vill spara på resurserna så jag kan få ihop 1815-motorn nån gång – DEN ska nämligen balanseras.

    #94617

    stefan w
    Deltagare

    Ska man verkligen vända på proceduren?? Det borde ju vara samma sak när kolvbulten ska in som när den ska ut, eller är jag fel ute nu? Värmnings proceduren bör väl vara samma? Kan man hjälpa genom att kyla med tryckluft inuti kolvbulten vid utpressningen??

    Ska man inte samväga kolv o stake som en enhet?

    Jag frågar bara för att jag själv ev kommer att använda tricket själv, inte för att besservissra

    #94618

    gammsaaben
    Deltagare

    Försöker blåsa liv i tråden igen… Hoppas att någon har något att tillföra. Frågorna som kvarstår är hur man kan dela på vevstake och kolv samt var man kan fila bort material.

    Stefan: Menade att när kolvbulten ska tillbaka så ställer man kolven på spisen igen och värmer tills den glider in. Visst kan man samväga kolv och stake, men jag tror det blir bättre om man väger in delarna var för sig eftersom det spelar roll var vikten sitter ”geografiskt” med tanke på centrifugalkrafter osv.

    #94619

    stefan
    Deltagare

    få ur kolvbulten är en smal sak men när man ska ha i dom brukar det löna sig att lämna till nån firma som har riktiga grejer och fasta stopp när man trycker tillbaks kolvbulten. Man har ungefär en sekund på sig att trycka i den och sen nyper det och då ska helst bulten sitta i mitten också.
    När man ska ha ur den så brukar det gå bra att vända på allting och hälla i en skvätt t-röd i kolven och tända på. Låt det bli varmt och peta ur bulten.

    #94620

    stefan w
    Deltagare

    Stefan: Menade att när kolvbulten ska tillbaka så ställer man kolven på spisen igen och värmer tills den glider in. Visst kan man samväga kolv och stake, men jag tror det blir bättre om man väger in delarna var för sig eftersom det spelar roll var vikten sitter ”geografiskt” med tanke på centrifugalkrafter osv.

    (Glup) Jag hade visst hjärnan på tomgång där, inget illa ment

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng