Batteriböj speedparts

Forum Modellspecifika forum OG900 Batteriböj speedparts

Detta ämne innehåller 19 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-12-16 14:30.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26069

    mask
    Deltagare

    Hej

    Jag mailade speedparts, men har inte fått något svar ännu.

    Min fråga är om det är någon som har köpt Batteriböj http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/avgassystem/3-framre-ror.html samt http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000-85-98/motor/avgassystem/avgasreservdelar/adapter/kat-adapter.html?grp=910337

    och sen använder original kat och original resterande avgassystem.

    MIn fråga är om detta fungerar utan att behöva modda något?

    Mvh Mattias

    #193926

    M.Broberg
    Deltagare

    använder du org kat så kommer du inte tjäna mkt på batteriböjjen.

    #193927

    mask
    Deltagare

    Ok, så det är meningslöst med batteriböj så länge jag använder original kat?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

    #193928

    anderslindh
    Deltagare

    @mask wrote:

    Ok, så det är meningslöst med batteriböj så länge jag använder original kat?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

    Meningslöst vet jag inte, men det är klart att det blir bättre om man även åtgärdar katten.

    #193929

    mask
    Deltagare

    Ok, så alla som har batteriböj har även större kat och 3tum avgas?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

    #193930

    M.Broberg
    Deltagare

    @mask wrote:

    Ok, så alla som har batteriböj har även större kat och 3tum avgas?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

    om inte annat så borde dom ha det. annars får man en flaskhals i systemet.

    #193937

    M.Broberg
    Deltagare

    Jävligt konstigt att effekten på T16 sänktes med 15 hk när katalysatorn kom. med samma turbo ,samma ic, samma laddtryck.

    #193938

    peter
    Deltagare

    Tjena!

    Tror inte den adaptern passar mot og900:ans katt?

    Annars så är d en god ide` att byta ut 90 gradarn och kanske tom katten mot en med bättre flöde.

    Jag upplevde att min 900s gick bättre utan katt men visst någon herrejösseskillnad blev d inte:)

    mvh.Peter

    #193939

    mask
    Deltagare

    Jag får fundera på hur jag ska göra, ingen idé med bara batteriböj verkar det som. Får nog satsa på ett komplett 3tums system. Vill gärna ha det goa gurglet.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

    #193940

    peter
    Deltagare

    @mask wrote:

    Jag får fundera på hur jag ska göra, ingen idé med bara batteriböj verkar det som. Får nog satsa på ett komplett 3tums system. Vill gärna ha det goa gurglet.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

    MM, men efter katten räcker d med org dimension för flödets skull. Men däremot ljudet mår gott av 3″ hela vägen med en fullflödesdämpare:)

    #193941

    mask
    Deltagare

    @peter wrote:

    Tjena!

    Tror inte den adaptern passar mot og900:ans katt?

    Annars så är d en god ide` att byta ut 90 gradarn och kanske tom katten mot en med bättre flöde.

    Jag upplevde att min 900s gick bättre utan katt men visst någon herrejösseskillnad blev d inte:)

    mvh.Peter

    Det står att den adaptern skall användas för att kunna ha original kat till 3tums system.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

    #193942

    M.Broberg
    Deltagare

    @turbo wrote:

    @M.Broberg wrote:

    Jävligt konstigt att effekten på T16 sänktes med 15 hk när katalysatorn kom. med samma turbo ,samma ic, samma laddtryck.

    Du pratar fortfarande org effekt 🙄
    Hur förklarar du då att det finns 185 Hk alltså 10Hk mer med Röd apcbox inkl org katalysator.

    vad skilljer org effekt från annan effekt?

    ang röda boxen ökar den laddet, menar inte att det e omöjligt att hämta effekt med en org katt. bara svårare.

    #193944

    peter
    Deltagare

    @mask wrote:

    @peter wrote:

    Tjena!

    Tror inte den adaptern passar mot og900:ans katt?

    Annars så är d en god ide` att byta ut 90 gradarn och kanske tom katten mot en med bättre flöde.

    Jag upplevde att min 900s gick bättre utan katt men visst någon herrejösseskillnad blev d inte:)

    mvh.Peter

    Det står att den adaptern skall användas för att kunna ha original kat till 3tums system.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

    Mm såg d men den har fel fläns på bilden iaf för å passa og900:ans katalysator.

    #193945

    saabaero
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    Jävligt konstigt att effekten på T16 sänktes med 15 hk när katalysatorn kom. med samma turbo ,samma ic, samma laddtryck.

    Laddtrycket sänktes från 0,85 +/-0,05bar => 0,75 +/-0,05bar med kat 😉

    Det intressanta för effekten är inte inte maxladdet utan laddtrycket på högre varv.
    De flesta rödboxar höjer inte maxladdet utan tillåter mer laddtryck på högre varv.

    Visst gör en friflödande kat skillnad på effekten men den höjer också ljudnivån.

    #193946

    turbocab
    Deltagare

    Min uppfattning är att kat eller inte är skit samma så länge man håller sig inom hyfsade hästar, runt 200 i alla fall. På min röda TUrboS så labbade jag lite med en djävligt öppen rejskat Vs. Original kat. Jag märkte aldrig nån skillnad alls, inte i respons, inte i acceleration. Det kanske var mätbart men det var fan inte kännbart. Katen hamnade sedermera på soptippen, för det enda den åstadkom var en djävligt grinig besiktning pga avgasvärdena. Jag körde den bara ihop med original avgasböj, om man går ”hela vägen” så är det mkt möjligt att katen blir ett större problem. Jag kommer aldrig labba igen med nån eftermarknadskat dock, dom hästarna där den gör nytta tål inte resten av grejorna ändå är min uppfattning. Två gånger gjorde manövern, dsv på med ny kat, av med kat, på med ny kat och tillbaka igen. Så här i efterhand så önskar jag att jag gjort nåt vettigare av den tiden istället, men man lär sig!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng