Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Besiktning
- Detta ämne har 16 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2009-03-26 16:13 av .
- FörfattareInlägg
- 23 mars, 2009 kl. 15:22 #19796
Klas Carlborg
DeltagareNu ska ”pärlan” besiktas! Saab 95-78.
Upptäckte att min spolarmotor för vindruta är stendöd. Är det ett måste att den fungerar?
Även backljuset är helt dött (är väl kontakten nere på växellådan som är kass)
Blir det ombesiktning för dessa ”fel”??
Någon som vet?
mvh veefyra23 mars, 2009 kl. 15:30 #137660fredrik.a.
DeltagareJa dom tesstade ialla fall spolningen på min V4:a när den besiktigades. Men är det bara det felet så blir det ju inte ombesiktning och backlampa är ju inget dom bryr sig om. Tror man får ha upp till 2 fel för att slippa ombesiktning.
23 mars, 2009 kl. 18:25 #13766897sonett
Deltagarehur menar du nu? kan man alltså ha en dålig bromsslang och handbroms ur funktion på en sida och inte få ombesiktning?? nä, det där är väll upp till bes-mannen. har fått ombes på trasig skyltbelysning för några år sen.
23 mars, 2009 kl. 18:27 #137669mats a
DeltagareJag har följt grundregeln ”sitter det på plats måste det fungera”: Eftersom spolarmotorn är en del av kommunikationsutrustningen, är den ett krav. Lätt att byta, eller hur?
23 mars, 2009 kl. 19:12 #137670Lollo
DeltagareBackljus skiter de i, handbroms på en sida som fukar jättebra kan gå, en skyltbel är godkänt.
24 mars, 2009 kl. 09:11 #137690mats a
DeltagareLollo wrote:Handbroms på en sida som funkar jättebra kan gå, en skyltbel är godkänt.Och jag har upplevt precis det motsatta. En TT jag besiktigade en gång hade 0.6 på färdbromsen bak. Det gick igenom för att det var jämnt på båda. Sambon fick nedslag på en slocknad skyltbelysning på sin XC70 -95.
Det tycks vara svårt att hitta generella riktlinjer.
24 mars, 2009 kl. 10:08 #137693Klas Carlborg
DeltagareMats A wrote:Jag har följt grundregeln ”sitter det på plats måste det fungera”: Eftersom spolarmotorn är en del av kommunikationsutrustningen, är den ett krav. Lätt att byta, eller hur?Jovisst.. om man har en fungerande spolarmotor att byta till.
Jag åker nog in på ”vinst och förlust”, jag har en släpkärra att besikta samtidigt.
Har jag tur, (och vad jag vet) så finns inga andra ”fel”.
Tack för alla synpunkter!!mvh veefyra
24 mars, 2009 kl. 10:20 #137694William
DeltagareDet beror nog på besiktningsmannen om de släpper en sak eller inte, där de säkert egentligen ska ge ombesiktning. Min teori är att besiktiga bilen på fredageftermiddag, när sannolikheten är stor för att personalen är på bra humör. Då blir 2orna 1or, och 1orna får man muntligt. 😉
24 mars, 2009 kl. 11:53 #137698phermansson
DeltagareVad jag har lärt mig genom åren är att värdena på bromstestaren inte är särskilt relevanta, de beror ju på hur hårt de trycker/drar. Det som är viktigt är att bromsverkan på hjulen på en axel inte skiljer mer än 30%.
24 mars, 2009 kl. 12:05 #137699Lsoderlund
DeltagareNär jag besiktigade min 99a så fick jag en 2:a på handbromsen höger fram. Att den tog skitbra på vänstersidan brydde han sig inte om, hade 0,3 på höger fram, vilket är ett ganska svagt värde. Visst förvisso om att det oket var/är totalslut. Men det skall fixas så fort 99an är hemma igen.
Pratade med en bekant om detta som jobbar på Bilprovnigen. Han sa att handbromsen skall hålla 25% av bilens vikt.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
24 mars, 2009 kl. 13:53 #137703olabol
DeltagareBåde spolarmotorn och lampor få du en 1:a på. Vet inte hur många 1:or man får ha på en gång dock.
1:a = ingen ombesiktning men ska vara fixat tills nästa gång. Lampor är samma sak.
2:a = ombesiktning efter en månad.
3:a = spanska flaggan och ta bussen hem.Man ska boka tidigt på morgonen, då är gubbarna inte så stressade en och har tid att ”slipa bromsar” ett varv runt gården. Brukar fungera för mig iaf.
mvh
/Ola24 mars, 2009 kl. 16:43 #137711William
DeltagareDet kan vara bra att motionera bromsarna med lite ”överdrivna” inbromsningar om man kör rakt från vintervilan till besiktningen. Jag gjorde inte det sist, med lite ojämn verkan som följd. Men besiktningsmannen åkte runt och bromsade lite sen var värdena nästan perfekt jämna. Kan vara värt att kontrollera sin handbroms också, tycker den blir lika dålig inför varje besiktning men hittils har det för mig räckt med justering och det har räckt hittils.
25 mars, 2009 kl. 11:00 #137739anders dahl
DeltagareVarför inte fixa dessa småfel innan besiktningen? Köra in på vinst och förlust med fel man vet om, kan man möjligen göra om man är osäker på om bilen i övrigt är någonting att satsa på.(Visst har jag också gjort det, senast med min 47000 milare…)
Bilprovningen kan vara jobbig att åka till, men finns trots allt till för våran egen skull. Hur skulle bilarna se ut/fungera annars?Att de skulle godkänna att handbromsen bara tar på ett hjul tror jag inte på, då finns det nog vänskap/pengar inblandade. Mycket oseriöst!
25 mars, 2009 kl. 11:24 #137742mats a
DeltagareHelt riktigt, Anders. Är vi gammelbilsentusiaster så ska vi väl vara stolta över våra välhållna fordon? Låt bilskojarna hålla på med järntråd, spackel och K-sprit. För vem lurar vi med fuskreparationer? Klas, ska jag skicka dig en spolarmotor? PM:a mig isf.
25 mars, 2009 kl. 18:53 #137752enor
DeltagareAnders Dahl wrote:Att de skulle godkänna att handbromsen bara tar på ett hjul tror jag inte på, då finns det nog vänskap/pengar inblandade. Mycket oseriöst!När jag besiktigade min bruksis senast, tog handbromsen synnerligen ojämnt – då sa besiktningsmannen just detta till mig. ”När det gäller handbroms finns inga som helst krav på att den ska ta jämnt, bara den kan hålla bilen”.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.