Bimsan: Saab 96 -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Bimsan: Saab 96 -73
- Detta ämne har 130 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-02 10:30 av
janneh.
-
FörfattareInlägg
-
Idag höll jag och Bimsan på att fastna ute vid sommarstugan. Hela tiden jag ägt bilen har laddningslampan lyst när man startat bilen men slocknat så fort man blippat på gasen och sedan varit släckt. Idag har jag fått rusa motorn för att få samma effekt men när jag skulle hem från ett möte i byn där stugan ligger hjälpte inte ens det! Lampan fortsatte envist att lysa! 😮
Skulle ändå till stugan med lite prylar så jag dök raskt ner under huven på donatorbilen och slet loss laddningsreläet och bytte, utan resultat. Jag har tidigare plockat loss generatorn men dumt nog lagt den ihop med andra generatorer, till andra bilar, och lyckades förstås inte hitta den! 😡 Tog med en hem som i alla fall liknar V4:ans generator; kanske kan jag tex använda borstplattan om det är där felet ligger?
Nåja, jag plockade loss alla kablar och 5-56:ade anslutningarna samt spände remmen och blundade och startade. Nja, inte mycket bättre men lampan slocknade i alla fall vid en stunds rusning och höll sig sedan släckt. Packade ihop mina pinaler och startade ånyo blundande – varvid lampan slocknade direkt jag nuddade gasen! :crazy:
Det höll hela vägen hem, tack och lov!
Är det någon i trakten runt Alingsås (helst) som har en generator att sälja? Det ska vara den nya typen, med trepolig sockerbitskontakt i nederkanten.Tack vare en akutinsats från Mattias Roswall :thanks: ligger nu en fräsch generator och väntar på att monteras. Har upptäckt att laddningslampan slocknar efter ett par kilometer när bilen är kall och direkt när den är varm så jag tar mig fram. Med extrabatteri i skuffen, för säkerhets skull…
Idag kom den ”nya” generatorn på plats. Utgöt mig för alla besökare om hur busenkelt det är att byta V4-generator jämfört med vår 9000. Men det kan gå fel ändå… 🙂
När jag provstartade började det tjuta, vilket dock snabbt upphörde. Men någon laddning hade jag inte! :doh:
När jag tittade under huven stod både rem och generator still! 😮
Hann tänka skuren vattenpump och diverse annat innan jag upptäckte att remmen helt enkelt hoppat av vattenpumpshjulet. Hur detta gått till vete 17, då jag kollade remmen efter att jag spänt den. Men efter att ha satt på remmen igen funkade allt perfekt. 🙂
Remmen, som verkar ganska ny, ser dock 10 år äldre ut då den kom i kläm mellan de roterande delarna. Håller verkar den dock göra, och jag har den gamla remmen från donatorbilen i skuffen för säkerhets skull.Jaha, ännu en gång har Vraket (som min fru kallar donatorbilen) räddat mig. När jag precis skulle svänga av motorvägen sa det PANG under huven, laddningslampan tändes och temperaturnålen började i raketfart att klättra uppåt! 😮
Med febrilt frihjulande för att hålla tempen nere lyckades jag ta mig in på en parkering där rembytet gick på några minuter och jag kunde fortsätta till jobbet utan incidenter. Men nu är en ny rem beställd och jag har lagt snöre i verktygslådan för säkerhets skull… Reservremmen är inte ny, precis… :hammer: :doooooohh:Igår tyckte jag att det skramlade lite om avgassystemet igen. Mycket riktigt, den dåliga sammanfogningen mellan främre ljuddämparen och avgasröret hade återigen gett sig men tack vare mitt hemmasnickrade mittfäste kunde röret inte ta vägen någonstans utan satt fortfarande på plats, om än löst då.
Har ju en ny främre dämpare liggande men jag tycker det vore skönt om det får bli vår innan jag sätter på det, så det håller lite längre. Så det blev ytterligare en specialare, denna gång med två avgasklämmor. Den ena runt den lilla stumpen som finns kvar på dämparen, den andra på röret. Mellan dessa satte jag en metallbit. Mao, så länge klämman på dämparen sitter kvar så kommer röret ingenstans. :jobbar:Vårkänslor! Idag åkte sommardäcken på! :hype:
Det var med viss bävan då jag bestämt mig för att även kolla underredet – hade det goda utgångsläget och mitt trägna spolande vintern igenom gett resultat eller skulle jag mötas av en kexfabrik? 😮
Det visade sig att jag inte behövt oroa mig; underredet var i princip rostfritt!! :wiiiiiieeeehhhhaaww:
Allt är ju relativt, men att jag kommer att behöva svetsa tre små hål vid tre av domkraftsfästena betraktar jag som inget på en 38 år gammal bruksbil.
Jag kunde även konstatera att bromsarna var fräscha (de renoverades för sisådär tre år sedan) och klarade sig med lite lätt uppsmörjning.
Den enda större smolken var istället att det är hål i damasken till högra yttre drivknuten. Drog i nytt fett och körde runt lite vulktejp så får vi hoppas det klarar sig tills jag får tid att plocka isär och byta det hela. :jobbar:Var och skaffade en klassiker igår: Den delbara drivknutsdamasken. Visst, det är en nödlösning men knuten låter inte illa så jag räknar med att det ska räcka med att göra rent, fetta in och smacka dit den nya damasken. Sedan ska jag titta på hur drivaxlarna på donatorbilen ser ut. Vem vet, den kanske räddar mig en gång till…? 🙂
Lite krångligt är det allt att byta damasken på en 96:a ifall man nu inte har en komplett axel att byta till.Det är då åtminstone bra mycket enklare att byta på en 9000.Såg att du jämförde byte av fläktrem på en saab 9000 jämfört med en 96:a också och där var det en fördel till 96:an kan jag hålla med om.Allt är inte enklare på en gammal bil.Borde vara 1-1 alltså i matchen nu :duck:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
