Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Bimsan: Saab 96 -73
- Detta ämne har 130 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-02 10:30 av .
- FörfattareInlägg
- 22 oktober, 2010 kl. 17:55 #163970
janneh
DeltagareJag har redan det mesta i kabelväg NOS som jag behöver för att installera elektrisk kupévärmare (och motorvärmare, om jag nu inte bränt den…) och åkte till skroten idag för att köpa det som saknas, nämligen ett kupéuttag och en extra sladd. När jag stod där fick jag totalt hjärnsläpp: Har jag Calix eller Defa??!?
Jag tänkte först Calix men ändrade mig i sista stund. Och ja, man ska alltid gå på första tanken… :doh: Så klart var det Calix! Så nu får jag åka och byta… :doooooohh:22 oktober, 2010 kl. 19:03 #163980ingvar k
DeltagareJanne. Det där med rörfläkt låter intressant på en 96-a. Kan du lägga upp en bild?
22 oktober, 2010 kl. 19:34 #163983janneh
DeltagareSure, så snart jag fått dit den.
24 oktober, 2010 kl. 19:20 #164025janneh
DeltagareNu har det regnat konstant i fler dagar och jag har ånyo fått en liteen pöl nedanför framrutan, vid förarplatsen denna gång, så det var bara att plocka fram tätgucket igen… :doooooohh:
Ännu mer chockartat blev det när jag öppnade bagageluckan: dyngsurt! 😥 Frågan är om vattnet trängt in via lucklisten eller om fredagens besök på tvättanläggningen, där jag noggrannt högtrycksspolade hjulhusen, spökar. Det har ju aldrig varit vatten där förut?! :confused:
Jaja, istället för att grubbla över det började jag glatt med att dra in elektrisk kupévärmare. Jag har alla delar NOS efter ett loppisfynd för några år sedan, så jag kunde enkelt skruva ingående hona i kofångaren (ja, det SKA heta så på gamla bilar!), dra en sladd till torpeden, montera en T-grening (om jag lyckas fixa en el-motorvärmare) och sedan låna den trasiga bensinvärmarens torpedgenomföring. Väl inne i kupén kunde jag lägga kablen från T-kopplingen i en snygg loop uppepå ventilationsdonet. Sedan skulle jag skruvat urtaget bredvid ventilationen, allt för att få så lite prylar som möjligt nere vid golvet på denna i detta hänseende spatiösa bil. Men, eftersom jag är ett klantarsle, så får jag åka och byta Defa-uttaget först… :hållermeddummern:27 oktober, 2010 kl. 12:12 #164061janneh
DeltagareSådärja, efter ett besök hos Christian i Säffle :thanks:har jag nu värsta ”piggedäcken” liggande i garaget. Just nu regnar det ute, och det kan det få göra fram till helgen då jag kan slänga på dem. Kupévärmaruttaget har jag dock redan klämt dit och även om det hänger löst än så länge så kan jag i alla fall koppla in en kupévärmare om det skulle behövas. 🙂
28 oktober, 2010 kl. 06:56 #164077janneh
DeltagareJaha, då var väl smekmånaden med Bimsan slut, då… 🙁
Möjligen protesterar hon mot att jag lämnade henne två dagar på jobbet och åkte firmabilen i tjänsten istället..?
I alla fall: Igår när jag frihjulade tvärdog hon plötsligt. Gick lätt att starta igen men dog direkt på tomgång. Sedan blev hon allt sämre så det på slutet krävdes nära fullgas för att undvika tjuvstopp. 😡
Väl hemma rev jag förgasaren och hittade rejält med avlagringar i flottörhuset, samt att hela ”klumpen” var duktigt skitig, utanpå som inuti. Dessutom satt tomgångens blandningsskruv stenhårt fast och jag var på vippen att plocka fram gasolen när den äntligen släppte.
Med allt rengjort och två nya bensinfilter på plats, samt den krånglande automatchoken justerad enligt konstens alla regler. Testade jag att starta. Fick mala länge men sedan kom bensinen fram och då hoppade hon glatt igång och gick jättebra på choken. 🙂 Lät henne gå varm så choken kopplade ur och justerade tomgången, inga problem. Så skulle jag ”bara” köra en provtur, vilket gick galant – tills jag var 100 meter hemifrån. Återigen, tvärdöd när jag frihjulade! 😥
Fick fullgasa mig hem men sedan var hon omöjlig att starta – utom om jag tryckte gasen helt i botten! Denna metod, som inte funkat tidigare, gjorde nu atthon glatt vrålade igång och gick att hålla levande – mellan halv och full gas. Testade också att skruva upp tomgångsblandningen och fick henne faktiskt att hacka igång och gå, men så fort jag nuddade gasen dog hon.
Nu har jag lugnat ner mig och börjat tänka logiskt (lite nytta ska man ju ha av att jobba på R&D…):
ALt 1: Jag rätt och blev av med felet när jag rensade förgasaren – fast det kom tillbaka…
Alt 2: Jag åtgärdade aldrig felet utan hade bara tur .
Om det är alt 1 så måste det ha kommit ny skit till fögasaren. Det satt två slangfilter mellan pumpen och förgasaren (vilka jag bytte), kanske ett tecken på att det har varit problem? Jag lätt det gå längre innan jag tankade senast; kanske skit i tanken har rörts upp? Och jag spolade hjulhusen; har det tränkt in skit och/eller vatten?
Om alt 2: Är det ett värmerelaterat problem? Eller får jag in fukt någonstans när jag kör?28 oktober, 2010 kl. 15:12 #164089fredrik.a.
Deltagaretråkigt när det krånglar, låter nästan som symptomen jag hade på min -78a, då var det balansaxellagren som var slut, du kanske skulle prova att släppa på fläktremmen och känna om det glappar någe, om du inte redan gjort det förstås!!
28 oktober, 2010 kl. 15:20 #164090janneh
DeltagareÖöööh, tappar jag tomgång pga balansaxellagren? Alltså att de kärvar så motorn inte orkar gå på tomgång? Men då borde den väl svara på gas, i alla fall? Och den gick ju bra en stund?
Hoppsan, förlåt, det där lät visst som att jag ifrågasätter dig :sad2: men jag blev mest förvånad. Och visst, jag ska kolla. Balansaxeln är ju ökänd. Den borde mao gå kanon utan fläktrem (så länge batteriet räcker, alltså?28 oktober, 2010 kl. 16:04 #164092retic
DeltagareDu satt väl dit kulan och vikten som ska sitta i förgasaren? Lätt att man tappar bort dessa då man plockar isär den. Kan även vara förgasarens nålventil som hänger sig ibland vilket gör att bränslenivån ej blir den rätta i flottörhuset.
28 oktober, 2010 kl. 16:18 #164093sri
Deltagarekolla slangen till vevhusventilationen
min var rutten, fick liknande fel
finns slangbiten att köpa som res.del?28 oktober, 2010 kl. 17:20 #164100janneh
DeltagareRetic wrote:Du satt väl dit kulan och vikten som ska sitta i förgasaren? Lätt att man tappar bort dessa då man plockar isär den. Kan även vara förgasarens nålventil som hänger sig ibland vilket gör att bränslenivån ej blir den rätta i flottörhuset.Jag tappade dem och hittade dem… 🙂
Ja, nålen funderar jag på. Eller kärvande flottör.28 oktober, 2010 kl. 17:21 #164101janneh
DeltagareIsac wrote:kolla slangen till vevhusventilationen
min var rutten, fick liknande fel
finns slangbiten att köpa som res.del?Du menar den till luftrenaren? Den ser fräsch ut.
28 oktober, 2010 kl. 19:01 #164109andersson__
DeltagareKolla slangen till broms servot samt dess backventil.
29 oktober, 2010 kl. 10:50 #164127janneh
DeltagareAndersson__ wrote:Kolla slangen till broms servot samt dess backventil.Ja, jag insåg sedan att det var de slangarna som går till förgasarfoten som ni menade. Den som går från ventilkåpan är faktiskt sprucken längst ut (där den är påträdd på uttaget i kåpan) och sitter inte med slangklämma. Backventilen, kan man kolla den på något enkelt sätt?
30 oktober, 2010 kl. 15:09 #164169janneh
DeltagareJaha, en lång dags mekande fixade inte Bimsan, men gav mig en del svar:
1) Vevhusventilationen VAR trasig. Slangen var i princip av och när jag ruckade på den började motorn gå illa, dock ej stanna. Bytte till en hemkörd variant.
2) Motorn startade och gick snällt på choke och även sedan, efter att jag justerat tomgångsblandningsskruven (som jag ju skruvat upp)
3) Började tjuvstanna mer o mer ju varmare motorn blev, och även svårare att gå på något annat än fullgas.
4) Det var lite skit i förgasaren och jag rengjorde samt bytte filtren igen, plus ALLA slangar.
5) Upptäckte, när den var riktigt varm och krånglade, att bensinfiltrena i princip var tomma och det bara spottade fram lite, lite, i botten på det första 😮 När jag varit inne och kom ut igen var filtrena fulla! Hur i själva :skull: kan de bli det utan att pumpen går?!
6) Och ja, jag upptäckte inget större glapp i balansaxlen.Det verkar alltså som problemet är värmerelaterat/gångtidsrelaterat och jag inriktar mig nu på bensinpumpen i första hand, i andra hand tank/ledningar.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.