Bimsan: Saab 96 -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Bimsan: Saab 96 -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Bimsan: Saab 96 -73

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 131 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 2, 2011 at 15:42 #168152

      Hem kom jag med Nödlösningen. 🙂

        februari 2, 2011 at 16:33 #168157

        skönt att det löst sig – behöver du ett nytt stag? Tror jag har ett liggandes…

          februari 2, 2011 at 16:45 #168159

          Javisst!! 😀 är det med de små plåtbeslagen som jag saknar också?

            februari 3, 2011 at 14:30 #168225

            Nu har jag både gjort ett hemmasnickeri och ropat hem ett stag som jag tror är rätt på Tradera. 🙂

              februari 5, 2011 at 13:16 #168337

              Idag åkte gasens nödlösning av och hemmabygget på. Två skruvförband från en draperistång från Ikea (!)visade sig passa perfekt: Inte bara var längden rätt utan hålen dessutom gängade så jag slapp dra med skruv och mutter (annat än där jag ville ha extra säkring). Konstruktionen fick precis plats mellan förgasaren och fördelarlocket och det vore väl 17 om den här ska gå av! Säkrade för säkerhets skull alla skruvar med Loctite också. Så originalstaget som ska komma på Posten sparar jag nog som reserv.
              Passade även på att flytta fiskelinan till choken. Den har tidigare dragit i nederdelen av staget till tomgångsförhöjningen och den lösningen har inte varit riktigt lyckad då den haft en tendens att göra så tomgångförhöjningen inte vill koppla ur. Nu drar linan i överdelen på samma stag, uppe vid huset för bimetallfjädern. Förhoppningsvis funkar det bättre.
              När jag startade funkade i alla fall allt perfekt! :wiiiiiieeeehhhhaaww:
              Jag har fortfarande problem med att det läcker in vatten på vänster sida i bagagen. Hade skickat efter lite kantlist som jag passade på att knacka dit på karossens plåtkant. Nu ligger den gamla bagagerumslisten mot den nya listen och jag justerade bygeln så man måste ta i lite för att stänga luckan. Förhoppningsvis ska detta lösa problemet. :jobbar:

                februari 7, 2011 at 19:45 #168496

                Peppar, peppar, bagageluckan verkar faktiskt hålla hyfsat tätt nu. Så jag drog dit ersättaren till den bakre träplattan. Jag valde formplyfa som efter tillsågningen impregnerades i det nakna kantträet med Cuprinol och sedan tre lager shellack (som jag tyvärr missade att torka bort rinningarna från) så nu ska det väl klara sig även om det kommer in lite fukt! :jobbar:
                Ännu mera peppar, men gasstaget funkar riktigt bra och jag har en vettig tomgång igen! :wiiiiiieeeehhhhaaww: Gasstaget jag köpte på Tradera visade sig höra till choken, men det skadar ju aldrig med extradelar. Tur att jag inte satte allt mitt hopp till det, i alla fall! :lecture:

                  februari 7, 2011 at 20:06 #168499

                  det är många kluriga lösningar du fått till, det gäller att va uppfinningsrik! 😉

                  Kul läsning förresten!!

                    februari 8, 2011 at 11:07 #168526
                    Fredrik.A. wrote:
                    det är många kluriga lösningar du fått till, det gäller att va uppfinningsrik! 😉

                    Kul läsning förresten!!

                    Tack! :thanks:

                      februari 9, 2011 at 13:34 #168581

                      Locket från en 5-56-flaska som fått ersätta det försvunna oljepåfyllningslocket har inte sett så kul ut. Nu har jag dock kommit på lösningen: Ett plastlock från en kemikalieflaska! Passar som en smäck men ser lite intetsägande ut. Som tur är har jag ett gammalt V4-emblem liggande och det passar även det smäck-likt! Så nu kan jag fylla på olja med stil igen.
                      Då det gamla locket försvann spårlöst trots att jag är säker på att jag satt tillbaka det säkrade jag det nya med en bit av mitt nya universalmedel: Fiskelina! :jobbar: 🙂

                        februari 10, 2011 at 18:42 #168707

                        Idag fick jag äntligen tid att montera rörfläkten som ska hålla bakrutan imfri. Trodde det skulle bli bökigt men det visade sig när jag öppnade fläktlådan (NOS, typ från 80-90-talet) levererades komplett med brytare, säkring och allt kablage! :hype: Så det var bara att sätta dit fläkten på hatthyllan och leta upp en lämplig väg för kablarna att gå under baksätet och vidare under mattorna och fram till instrumentbrädan där jag borrade hål nere till höger om hastighetsmätaren, för att få symmetri med reostat- och varningsblinkersknapparna. :jobbar: Inte nog med att allt kablage fanns, brytaren levererades dessutom med en snygg liten skylt, visserligen på tyska men i alla fall! :racesmile: Sedan var det bara att koppla in pluskabeln (jordade gjorde jag vid baksätet). Jag satte den på säkringen för instrumentbelysning och backljus, dels för att den går över tändningslåset, dels för att den är lågt belastad och dels för att det inte är hela världen om säkringen smäller så jag tappar instrumentbelysningen. Ja, egentligen behövde den ju inte gå över säkring eftersom det var med hängsäkring, men ändå.
                        När jag testade snurrade fläkten glatt igång. Återstår eldprovet om den klarar att göra rent rutan när jag kör till jobbet. 🙂

                          februari 21, 2011 at 19:22 #169384

                          Idag låg frosten tung på bakrutan så rörfläkten fick sitt elddop. Först trodde jag att den inte blåste varmluft för det hände inget men efter ett par km syntes en liten glugg och sedan gick det fort! När jag kom till jobbet var i princip hela rutan isfri! :hype:
                          Verkar också ha fått ordning på tomgången efter att ha smort länkaget från pedalen och framåt samt justerat på skruven. Möjligen har skruven vibrerat ur läge, får se om jag måste dutta dit lite gänglåsning.

                            februari 22, 2011 at 18:29 #169444

                            Nu har jag börjat forska i Bimsans historia också. Hittills har jag bara tagit mig tillbaka till början av 2000-talet då bilen bodde i Bromma innan den nuvarande sejouren i Västsverige inleddes. Återkommer i detta ärende! :racesmile:

                              februari 26, 2011 at 20:08 #169719

                              Senaste rapporten från Transportstyrelsen visar att bilen fick ny ägare i Valdemarsvik 2003. Efter det har ju bilen bytt ägare flera gånger men innan dess var det en långkörare då bilen haft samma ägare från åtminstone 1994. Nu väntar jag bara på uppgifterna från 1973-1994.

                                februari 27, 2011 at 17:00 #169754

                                Idag fick Bimsan ny olja och filter. Kostade på henne delsyntet, mao en modifierad mineralolja. Förhoppningsvis blir hon lite snabbare på startmotorn när det är riktigt kallt. :jobbar:

                                  mars 1, 2011 at 11:32 #169867

                                  Ropade in en oanvänd främre ljuddämpare på Tradera eftersom den lämpligt nog fanns i Alingsås så jag slapp frakt. :thumbup:
                                  Hade visserligen en reserv men den är ändå ganska ankommen så det känns skönt att ha en flong ny liggandes. Någon som vet om man kan behandla dämparen så den håller längre? Typ dränk in den med olja och sedan låta motorvärmen bränna av det (med risk för att någon ringer brandkåren :smile:)?

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 131 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.