Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Bimsan: Saab 96 -73
- Detta ämne har 130 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-02 10:30 av .
- FörfattareInlägg
- 20 september, 2010 kl. 11:34 #22833
janneh
DeltagareEller hej och välkommen Bimsan, hejdå Tant Brun! :racesmile:
Ja, det blev en lite udda lösning på vårt behov av en andrabil: När ägaren av en besiktigad och körklar 96:a från 1973 visade sig intresserad av att ta min bruna V4:a -78 i inbyte så innebar det att jag skulle få en körklar kult-Saab utan att utöka det totala bilbeståndet.
Så i lördags åkte vi ut i Bimsan och hämtade Tant Brun från dess Törnrosasömn vid sommarstugan. Redan samma eftermiddag inledde jag det program av åtgärder som ändå behöver göras. Först ut blev att försöka avskaffa fotbadet vid framstolarna, beroende på en klantigt återmonterad vindruta. Att sätta tillbaka listen, som den som bytt inte orkat, vågade jag inte lita på att det skulle räcka, så jag tryckte in tätguck också. Inte tillräckligt, tyvärr, för jag hittade två rännilar på främre hjulhusens mattor. Jaja, tätguck har jag kvar. Nästa åtgärd var att kolla mängden växellådsolja, då frihjulet vill slira ibland. Och mycket riktigt, jag fick i cirka 4 dl. Efter det märkte jag att transmissionen blev tystare, men frihjulet krånglar lite fortfarande, så det blir oljebyte längre fram.
Vidare behöver automatchokens länkage smörjas, då den inte vill koppla in utan att man pillar på förgasaren. Vilket jag inte orkade med i morse så det blev till att pumpa och nöta på startmotorn ett tag men sedan hoppade den allt igång!
Och ja, jag tänker använda Bimsan som bruksbil till mitt jobb på BIM Kemi (därav namnet…). För ett par år sedan kunde jag slått mig själv på käften för det, men jag har kommit fram till att om jag ändå ska köra bil så ska det vara KUL! Annars kan jag åka pendeltåg… Bimsan är fräsch under men ser allmänt bedagad ut utanpå, så jag kan faktiskt med att använda den!
Så nu väntar en kul och spännande vinter; inte minst för kompisen som jag sampendlar med. I morse tyckte han i alla fall att det var JÄTTEKUL!! 🙂24 september, 2010 kl. 22:00 #162855Fredrik Magnusson
DeltagareHej!
Måste varit dig jag såg på kungsgatan vid fd. preem i fredags eftermiddag vid fyratiden. Det går ju inte så många vita 96:or i Alingsås. Kul att se en riktig bil ute i trafiken! 🙂
25 september, 2010 kl. 17:12 #162872janneh
DeltagareJajamen, jag hämtade barnen i Bimsan, vilket är uppskattat! :hype: Särskilt gillar de när vi åker över de åtta (!! 😡 ) guppen på väg hem – Bimsan studsar bokstavligen över dem… Av någon anledning gör överoptimistiskt ”guppande” att hon stannar, men det är bara att vrida på nyckeln så hoppar hon igång igen :crazy:
Under veckan har jag ägnat mig åt att ytterligare täta runt vindrutan och att fixa med den kärvande automatchoken. Trodde först att min uppsmörjning inte räckt och att jag skulle behöva ställa in den enligt konstens alla regler men de senaste dagarna har den börjat lira riktigt bra: Bara att hålla gasen i botten några sekunder å så vrida på nyckeln så VROOM! :jobbar: :racesmile:
När jag höll på med choken upptäckte jag til min förskräckelse att locket till oljepåfyllningen var borta! :sick: Jag har fyllt på olja men är säker på att jag satt tillbaka locket så det måste ha vibrerat loss. Fördelen med motorrumsgolv är ju att det troligen ligger där någonstans, gäller bara att hitta det. Har ett extra lock från min donator 76:a, men naturligtvis har Fordfolket ändrat diameter på hålet mellan årsmodellerna! :nono: Så länge visade sig locket till 5-56 passa perfekt i hålet! Locket är desssutom koniskt så det är ingen risk att det ger sig in ni ventilmekanismen. 🙂
Den släckta instrumentbelysningen visade sig, som så ofta, bero på reostaten och där fick jag ytterligare ett bevis på hur bra det är med en gammal, enkel bil: Bara att lossa knopp och mutter från framsidan å så upp med handen bakom intrumentpanelen och plocka bort reostaten. Gjort på tre minuter! :worshippy: På vår 9000 hade jag nog fått demontera halva inredningen…
Så igår stod tvättning på programmet; välbehövligt då Bimsan stått ute nära träd och nog inte tvättats på mången god dag. Och nog satt skiten fast… Men med det värsta borta gav jag mig ändå på vaxning idag och som jag hoppats försvann den mesta ingrodda skiten med polermedlet i vaxen. Så nu kan jag titta ut över en glänsande motorhuv och dessutom har jag någorlunda konserverat både lack och rost! 😀 Saken blev inte sämre av att tvätten visade att tätningen runt vindrutan nu verkar fungera. Så några byten av tidningar under mattorna till så ska det väl vara torrt om fötterna igen! :wiiiiiieeeehhhhaaww:
I kväll krönte jag mitt arbete med att montera en sportigt fet växelspaksknopp i läder! :racesmile:28 september, 2010 kl. 19:45 #163014janneh
DeltagareIdag stod vår 9000 Bottilia i fokus, men medan jag kröp runt och svor över dens bensinfilter såg jag de många fula röstfläckarna på Bimsans ena tröskel. Och rostskyddssprayerna hade jag ju redan framme… Så det blev ett snabbt svartjobb… :doooooohh:
30 september, 2010 kl. 22:19 #163128janneh
DeltagareVar och köpte växellådsolja och vad ligger i affärens fyndkorg? Jo, en sats med universal rullbälten till baksäte för en hundring! :wiiiiiieeeehhhhaaww: Bara jag får tid att montera dem så kommer barnen att slippa åka med tvåpunktsbälten där bak! Och ja, jag sparar förstås originalbältena.
3 oktober, 2010 kl. 16:09 #163254janneh
DeltagareIdag var det dags för byte av växellådsolja (eftersom jag mekar ute väntade jag så det skulle börja regna, efter att ha varit uppehåll hela helgen… :doooooohh:). Jag misstänkte att oljan inte bytts på bra länge då någon tomte verkar ha misslyckats med att få bort urtappningspluggen men däremot lyckats dra fyrkantshålet runt… :skull:
För att själv få loss pluggen hade jag skaffat en 1/2″ kort förlängare, en sådan där vanlig hylsnyckelgrej, och slipade ner den på tre av sidorna för att få rätt dimension. På den fjärde sidan sitter den lilla spännkulan och den fick vara kvar och den tillsammans med att jag kunde slipa precis lagom mycket gav mig ett sju :thumbup: grepp, varvid pluggen snällt släppte. Allt är enkelt med rätt verktyg… 🙂
Så ut for oljan som både var rejält grå och skiktad (troligen mot den nya jag fyllt på med), bytet kändes helt rätt.
Så sköljde jag igenom med lite olja, tebaks med pluggen å så fylla till nivå och skruva fast allt. Ska bli intressant att se (eller snarare höra) imorgon på väg till jobbet vad lådan tycker om sin nya olja. Kanske är den så van vid den gamla att den skär i pur förvåning… :doh: 😉
När jag ändå hade bilen upp var jag på med rostskyddsguck på på några fläckar på golvet och vid vänster länkarmsinfästning, där det är svetsat sedan tidigare. Sedan kände jag mig nöjd! 😀3 oktober, 2010 kl. 20:42 #163267saab95racing
Deltagaredu jobbar på bra ju! :jobbar:
blev riktigt fint med den knoppen på växelspaken! vad kommer denna ifrån montro? :skåååååål:4 oktober, 2010 kl. 16:50 #163301janneh
DeltagareTackar! :thanks: Knoppen har min svärfar fått i present någon gång men tyckte att jag hade bättre användning för den. Mao vet jag inget om dess ursprung; någon originalkartong fanns inte med. Den är hursomhelst skön att både se på och växla med!
Har varit hemma med sjuk dotter idag så det har inte blivit mer än ett snabbärende med Bimsan men lådan skar i alla fall inte… 🙂 Vet inte om jag tycker att den är särskilt mycket tystare heller, men däremot tycker jag frihjulet kopplar in mjukare än förut. Dock slog det ur några gånger när jag gasade på för hårt från frihjulande, precis som förut. Men nu vet jag i alla fall att det är fräsch olja i och till rätt nivå, även om det möjligen läcker lite vid pluggen (det kan dock vara olja som kommer uppifrån efter att jag spillde en del vid påfyllandet). Dessutom är ju nu alla pluggar lätta att få loss, så det är en smal sak att kolla oljan då o då. :racesmile:8 oktober, 2010 kl. 12:14 #163429janneh
DeltagareEfter VAB och samåkning var det idag eldprov för Bimsan till jobbet. Visst, lådan låter en del fortfarande och frihjulet slår ur vid optimistisk gasning, men nog tycker jag det blivit bättre! 🙂
Var också förbi och lånade Karls verkstadshandbok :thanks: för att kopiera avsnittet om bensinvärmaren. Har bara kikat än så länge men jag kan direkt säga att jag saknar cirkulationsfläkten som ska sitta på de bortmonterade slangarna till/från kupén. Får se om jag kanske drar dit den elektriska motorvärmare jag har liggande så länge, om Eberspächern blir ett långvårdsfall. :jobbar:
Trevligast av allt var dock att kika in i Bimsan och se att det var torrt och fint på golvet trots en hel del regnande – vindrutan är mao tät och jag kan återmontera golvmasoniten efter att jag impregnerat den! :wiiiiiieeeehhhhaaww:8 oktober, 2010 kl. 17:37 #163438janneh
DeltagareGjorde lite ärenden på stan och märkte att Bimsan är svårflörtad när hon är halvvarm. Alltså, om jag är borta 1-2 minuter startar hon direkt, likaså om jag är borta 20 minuter. Men någonstans däremellan är det kritiskt. I vanliga fall (ej helkall, dock)rör jag inte gasen förrän hon tänder till, då gasar jag och hon startar. Alternativt håller jag ner gasen en bit och hon startar ganska direkt. Men nu tänder hon inte till vare sig jag gör på ena eller andra sättet, förrän efter ett bra tag och då vill hon gärna dö på tomgång den första minuten.
Hmmm, kan förgasaren behöva en översyn, tro? :confused:8 oktober, 2010 kl. 18:18 #163439torzan
Deltagaretesta fullgas vid varmstart (om det är automatchoke!?), funkar så på min -79a.
8 oktober, 2010 kl. 18:50 #163442janneh
DeltagareJa, automatchoke. Funkar ibland med fullgas, men inte alltid. Är rädd att göra den sur, också.
12 oktober, 2010 kl. 12:06 #163567janneh
DeltagareI söndags åkte jag till min mor i Lysekil, 28 mil tor, och Bimsan gick snällt hela vägen :racesmile:
Ljudet från växellådan är visserligen ganska enerverande men det är mest mellan 60 och 90 km/h med en riktig topp vid ungefär 68 km/h så om jag kör i 50 eller 90 och gasar snabbt förbi 68 så är det OK… 🙂
Efter att Bimsan blivit tät har jag nu rengjort den lätt mögliga masoniteskivorna till golvet med Klorin och impregnerat dem med Cuprinol. Efter detta slitgöra piggade jag upp mig med att montera det nya ”skattekvittot jag fått av Karl. :thanks:12 oktober, 2010 kl. 20:24 #163581janneh
DeltagareEfter att ha insett att min Eberspächervärmare blir ett långvårdsfall har jag ändrat målet till att byta ut den trasiga (utgår jag ifrån då kablen är avklippt…) elvärmaren som sitter i blocket. Jag har en beg liggande och idag kopplade jag in den lös. Och mycket riktigt började det ryka och bli varmt :wiiiiiieeeehhhhaaww: så jag skulle precis till att dra ur sladden – då blev hela huset svart… :doh: :banghead:
Vi har jordfelsbrytare och den hade löst ut så det var bara att dra ur värmaren och slå om brytaren igen men frågan med värmaren kvarstår. Först tänkte jag att ”nähä, den är kass också” men sedan började jag fundera: Kan det vara så att den överbelastade bara för att den var i luft och inte vatten? Någon som vet? Den blev alltså rejält varm väldigt fort, vilket skulle kunna tala för det. Hoppas bara att den inte var hel och att jag brände den nu… :skull: Ska i alla fall testa igen (på dagtid…) med värmaren i en balja vatten.13 oktober, 2010 kl. 00:08 #163593saabcustom
DeltagareKlassiskt fel, tyvärr så har du med största sannolikhet ett isolationsfel på din ”doppvärmare”, det är bara att byta ut. Men liten sannolikhet så sitter felet i kablaget. Så du kan ju prova med att koppla ur värmaren vid anslutningen till blocket och bara koppla in resten av installationen (alltså sladdarna och eventuell kupevärmare). Om huset slocknar när du kopplar in detta så får du leta vidare i kablage (men du kan ju ha fel i värmaren också….).
Tyvärr är jord/isolationsfel lite svåra att mäta sig fram till. Det krävs speciell mätutrustning vilken om den inte används korrekt kan förstöra annan elektronik i bilen så ovanstående metod (typ uteslutningsmetoden) är den som står till buds för gemene man.
OBS ! OM du kör värmaren lös i en vattenbalja så kan den mycket väl se ut att fungera eftersom jord/isolationsfelet inte märks då ! GÖR INTE DET :nono: :nono: !
Lycka till / Kenth
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.