Bimsan: Saab 96 -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Bimsan: Saab 96 -73
- Detta ämne har 130 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-02 10:30 av
janneh.
-
FörfattareInlägg
-
OK, tack :thanks:
Dock undrar jag om det där med vattenbaljan är så farligt? Iom att jag har jordfelsbrytare så märker den ju direkt när ström ut inte är lika med ström in (fas o nolla, alltså) och bryter om strömmen skulle leta sig det allra minsta ut genom godset.
Undrar också om det där att den inte slog ifrån direkt. Det verkar ju som om själva uppvärmandet ger jordfel och att det inte uppstår då värmen inte blir lika stor i ett vattenbad.
Jag kan lugna er med att jag åtminstone inte är så korkad att jag tänker känna på värmaren med handen när den är inkopplad i badet… :lecture:
oktober 13, 2010 kl. 11:20 #163598JanneH wrote:Dock undrar jag om det där med vattenbaljan är så farligt? Iom att jag har jordfelsbrytare så märker den ju direkt när ström ut inte är lika med ström in (fas o nolla, alltså) och bryter om strömmen skulle leta sig det allra minsta ut genom godset.Näe det är som du säger att jordfelsbrytaren skyddar dej även i vattenbaljan MEN det är ett prov utan värde eftersom vattnet inte har kontakt med skyddsjorden så du får inte reda på om du har ett isolationsfel eller inte.
Undrar också om det där att den inte slog ifrån direkt. Det verkar ju som om själva uppvärmandet ger jordfel och att det inte uppstår då värmen inte blir lika stor i ett vattenbad.
En orsak kan vara att du hade en måttlig felström och då behöver inte (krävs inte att) brytaren reagerar lika snabbt som vid en felström på >30mA.
/ Kenth
Det var ganska kallt när jag skulle köra till jobbet imorse. Bimsan har stått sedan i måndags och till min förfäran gick startmotorn VÄÄÄLDIGT långsamt. Skulle just gå efter min batteriladdare med startström när hon ändå hoppade igång. Men nu laddar jag nog reservbatteriet och ställer i skuffen… 🙂
oktober 13, 2010 kl. 14:13 #163604JanneH wrote:Men då borde jag kunna köra i vattenbaljan och mäta mot jord för att se om jag har ström i höljet, eller?Jo, det skulle nog gå om du ser till att ha lite salt i vattnet så det blir en bättre ledare. Och ett litet efter att du börjat mäta så blir det kanske mörkt i huset…. DET är ju en bra indikation också….
Om man lyssnar på en bil med inkopplad motorvärmare så hör man hur det sjuder i motorn. Jag tror att yttemperaturen på doppvärmaren är så hög att det inte är tillrådligt att låta den röra vid plasten på en d:o balja. Av samma anledning så tror jag inte att det är en bättre ”miljö” för värmaren, i baljan än i motorn. Den blir nog lika het vilket som. Möjligen bättre i motorn för där kyls värmarens infästningen av blocket.
/ Kenth
Vad kul att det är mer än jag som brukar min sne4 året runt. Gäller bara att hitta en i lagom skick, inte för fin och inte för risig, så tål dom att brukas. Otroliga vinterbilar som fick visa sitt rätta värde i vintras med all snö vi hade. Körde på oplogade vintervägar med 3 dm+ snö med de smala 155/15 med dubb.
Men man måste vara logom galen för att uppskatta charmen med att åka gammal bil med allt vad det innebär vintern…
Mattias Edeslätt wrote:Vad kul att det är mer än jag som brukar min sne4 året runt. Gäller bara att hitta en i lagom skick, inte för fin och inte för risig, så tål dom att brukas. Otroliga vinterbilar som fick visa sitt rätta värde i vintras med all snö vi hade. Körde på oplogade vintervägar med 3 dm+ snö med de smala 155/15 med dubb.Men man måste vara logom galen för att uppskatta charmen med att åka gammal bil med allt vad det innebär vintern…
Jepp, denna sköna galenskap! Och vad kul jag ska ha i vinter, som spåmännen säger ska bli ännu värre än den förra, då jag puttrar förbi moderna teknikmonster med antisladd, antispinn och antiskoj, när de lika för :banghead: har kanat av vägen på sina dubbfria 305:or… :racesmile:
Igår tog jag itu med tändningen igen. Bytte brytarspetsar, de två sista tändkablarna och kontrollerade tändningen (som stod rätt). De gamla spetsarna så ganska ledsna ut så det var nog en god åtgärd inför vintern. Nu ska jag bara skaffa rotor och konding så är allt i topptrim. Någon som har liggande?
Bytte också ut tidningarna under mattorna mot de numera Cuprinolade masoniteskivorna. Upptäckte då att slangen till ena sidordefrostern var lös. Skulle bara trycka tillbaka den och KRAAAAAAAAAAAAAAS!! :doh: Grenen i plaströret mer eller mindre pulveriserades! :banghead: Ja, de där rören är ju ökända för att gå sönder. På andra sidan saknas typ en decimeter men jag har ändå fungerande defroster! :crazy: Jaha, det blir att skaffa in flexislang i rätt dimension.
När jag körde till jobbet idag upptäckte jag dessutom att mitt grejande bakom instrumentpanelen fått någon sladd att lossna så generatorlampan inte funkar. Jaja, konsten att få arbetet att räcka till… :jobbar:Fast jag genetligen inte jobbat med Bimsan den senaste veckan har jag ändå grejat mycket med henne… 🙂 😉
När jag ändå var i sommarstugan plockade jag dörrkontakt samt knoppen till fällningen av baksätesdynan från min reservdelsbil. Så vips har tänder sig nu innerbelysningen när jag öppnar dörrarna! 😀 Dock kan jag inte ändra detta, då kulan går så trögt i plasten att varje ändring hotar att bryta av brytararmen. Hur i all världen kan det ha blivit så? Många års värme som fått plasten att ändra läge och/eller form?
Med knoppen på plats funkar låset till baksätesdynan men det spelar egentligen ingen roll då låsblecket är bortplockat för att dynan inte skulle gå i baklås. Men, men, ett steg i taget… :hammer:
Igår blev det tyvärr lite tråkigare mekning. Efter fint höstväder i flera veckor ösregnade det hela dagen. När jag skulle åka hem från jobbet konstaterade jag glatt att det inte läckte in från vindrutan men när jag var nästan hemma kom en rännil på hjulhuset igen. :banghead: Mycket vatten som dessutom kom med fartvind verkar ha varit för mycket så det var bara att ge sig ut med fogsprutan i mörkret och regnet. 😡 Men ta i trä, i regnet till jobbet idag läckte det inte.
Jag ville förstås kolla att vattnet nu verkligen kom från vindrutan och mitt grävande under instrumentpanelen resulterade i att jag rev sönder pappen med isolering mot torpedväggen samt att resten av defrosterröret gick i tusen bitar. :sick: :banghead: Men, tur i oturen hade jag redan skaffat en lämplig förvärmarslang som jag raskt kapade till rätt längd och opererade fast sidordfrostern i. Eftersom detta är högersidan så sitter handskfacket fett i vägen och med tanke på min tålamodsnivå klockan nio på kvällen med regnvatten strilande in under kläderna så klämde jag bara fast slangen hjälpligt mot defrostermunstycket. Jag återkommer med bild när jag haft loss handskfacket och monterat hemmabygget lite snitsigt! 😀oktober 19, 2010 kl. 19:33 #163885angående inerbelysningen, ha på lite WD40 på kulan, funkade för mig!!
Ska byta till vinterdäck på vår 9000 i helgen. Har inga vinterdäck till Bimsan än, men i morse märkte jag att jag ändå har att göra med att vinterrusta henne: Jag kom knappt in i bilen då låsen frusit, liksom fläkten som vägrade röra sig innan motorn fått den att tina. Till min förvåning spann starmotorn snällt -batteriet har annars varit tjurigt när kvicksilvret krupit under nollan – men det tog flera försök innan jag fick igång henne. Behövs nog en noggrannare översyn av förgasare och choke.
Efter att ha tagit ett skraptag på bakrutan insåg jag det fruktlösa i det projektet och fick satsa på att noggrant avisa de yttre speglarna istället. Har en rörfläkt liggande som kommer att sitta som en smäck på hatthyllan! :jobbar: -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
