Bimsan: Saab 96 -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Bimsan: Saab 96 -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Bimsan: Saab 96 -73

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 131 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 22, 2010 at 16:07 #166020

      Igår var det neråt -20 och eftersom bilen stått sedan i fredags vågade jag inte chansa utan gick ut och provstartade. Mycket riktigt, det gick inte alls. Tror dock inte att det berodde på batteriet utan på att oljan helt enkelt blivit knäck. Med superbatteriladdaren inkopplad gick det bara marginellt fortare på startmotorn men tillräckligt för att den skulle hosta igång efter en bra stund. Idag visade termometern -6 och Bimsan hoppade snällt igång, som vanligt, efter att jag ryckt i “gardinsnöret”! 🙂

        januari 4, 2011 at 21:25 #166506

        Bimsan puttrar på – och funkar som “sportbil” till skidbacken också!

          januari 5, 2011 at 00:23 #166513

          Härlig vinterbild!

            januari 5, 2011 at 11:14 #166520

            Ja, vore det inte för kläderna på tjejerna kunde bilden vara tagen på 70-talet! 🙂

              januari 8, 2011 at 14:39 #166708

              Idag hördes ett lätt dunkande ljud från mittre avgasupphängningen. Det visade sig att röret flyttat sig i sidled i gummiupphägningen så ena fästörat i röret låg emot kroken i golvet. Det var bara att skjuta röret i siled så var problemet ur världen. 🙂
              När det nu för första gången på evigheter var rejäl tö passade jag på att slita av dörrsidan på passagerardörren och dränka låskistan i olja. Jag har ju inte kunnat öppna den dörren på mer än en månad, nu ska den förhoppningsvis inte ställa till bekymmer igen. :hammer:

                januari 8, 2011 at 15:13 #166715

                härligt med V4 som vinterbil, måste skaffa det sen nångång! det var lite onödigt av mig att använda min egen till och från i vintras när jag saknade förvaringsplats, eftersom jag då insåg hur mysig den är att puttra runt i även vintertid och inte bara sommartid 😀

                  januari 8, 2011 at 18:06 #166731

                  Det var väl inte onödigt, tvärtom! :racesmile:
                  Nej, jag har insett att det är lika bra att ha kul medan man kan! :wiiiiiieeeehhhhaaww:

                    januari 22, 2011 at 18:38 #167577

                    Bimsan har knogat på troget i kylan men några saker har jag noterat som jag behöver göras. En av dessa är kupéfläkten, som allt oftare inte vill gå och alltid låter ganska illa. Så idag åkte den ut till förmån för den från reservdelsbilen, vilkens bronsbussningar jag först smort upp så den förhoppningsvisska gå tystare än sin företrädare. :racesmile:

                      januari 25, 2011 at 15:30 #167744

                      Den impregnerade plyfan i bagagen har nu börjat slå sig; Mao läcker det fortfarande in vatten. Nämnde kanske att jag upptäckte att någon tidigare ägare satt en extra tätningslist på nederdelen av listen – vilket borde trycka ut luckan i underkant. Rev bort den och kunde sedan justera bygeln ganska mycket. Är det månne tätt nu? Jaja, det får ändå bli formplyfa längst bak, det lär ju knappast bli helt torrt i skydden ändå med allt kondensvatten…

                        januari 26, 2011 at 17:17 #167789

                        Skuffen skulle det va; jämra autostavningsprogram!

                          januari 29, 2011 at 15:41 #167905

                          Efter att ha legat och ojat mig med först bihåleinflammation och sedan vinterkräksjuka stod jag idag inte ut längre – jag bara MÅSTE meka!
                          Automatchoken har en längre tid kärvat allt mer, så att jag inte ens fått i den helt med hjälp av min fiskelina. Så jag rev ner eländet, gjorde rent och smorde upp. Nu gick choken i direkt som den skulle, får se om det håller i sig. 🙂 Fiskelinan har jag i alla fall kvar för säkerhets skull.
                          Smolken i glädjebägaren var att jag råkade riva loss defrosterröret när jag grejade med fiskelinan. Försökte montera tillbaka det men det var som gammalt papper, den föll bokstavligen sönder så fort jag tog i det! Köpte Saab in billig duroplast från DDR på 70-talet eller vad är detta?? 😮 Så nu får jag fixa den sidan med slang precis som jag gjort på höger sida.
                          I början på veckan ropade jag hem en Traderaauktion av en profil i klubben. Bara några dagar :thanks: senare kom ett paket innehållande ett NOS motorvärmarelement, och detta skulle förstås också monteras. Att få loss det gamla trasiga och sätta dit det nya gick som en dans, liksom påfyllning och luftning av kylsystemet. Ända hick-upen var att jag snålat ur och bara köpt en liter glykol (konc, visserligen) och det behövdes typ två deciliter till efter luftningen. Men med helgöppna affärer var det ju lätt löst och sedan stundade det spännande ögonblicket: Skulle motorn bli varm eller huset svart? Det blev det förstnämnda; värmaren puttrade, knäppte och blev varm och jordfelsbrytaren löste inte ut. Så nu kan det få slå om till kallare väder igen! 😀

                            februari 1, 2011 at 06:39 #168076

                            Igår morse kom jag ut till en bil som inte bara var varm i kupén utan där frosten även tinat på huven och som knappt behövde choke för att starta. :racesmile:
                            Igår kväll fick jag dessutom på ålats en ny defrosterslang istället för det pulveriserade röret. Tyvärr märkte jag också att gasreglaget fortfarande kärvar och inte alltid går ner på tomgång som det. Jag tror att det saknas diverse smådelar i det och att tidigare ägare bockat om det på några ställen för att kompensera för det, med tvivelaktigt resultat. Det får nog bli en hembärs lösning istället… :jobbar:

                              februari 1, 2011 at 09:09 #168078

                              Hembärs??? Vad är det med det här rättstavningsprogrammet?!
                              Hemkörd skulle det vara, vilket ju iof sig är samma sak… 🙂 :skåååååål:

                                februari 2, 2011 at 07:45 #168128

                                Mitt grejande med gasreglaget i måndags gav inte önskat resultat: Skyhög tomgång och på vägen till jobbet började gasen bete sig underligt med “fördröjning”. Stannade på en gds-tvätt och öppnade huven. “Vilken konstig vinkel staget har” tänkte jag och tog i det – KRACK!! 😮 Det hade blivit böjt en gång för mycket så nu gick det AV! 😥 Så hemmabygget jag grunnat på får nu hastigt förverkligas på lunchrasten… 🙂

                                  februari 2, 2011 at 13:03 #168147

                                  Det blev en styv stålpinne som jag bockat till som ska ta mig hem. Men det får nog bli en mer permanent lösning så snart jag har tid.

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 131 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.