Blinkande oljelampa vid tomgång V4 -74

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Blinkande oljelampa vid tomgång V4 -74

  • Detta ämne har 28 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2010-02-04 22:51 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21426
    gonzo
    Deltagare

    Långt ifrån alla gånger men ibland när jag släpper gasen blinkar oljelampan till några gånger och slocknar sen. Vad jag har sett sker det bara när jag kört på höga varv (landsväg eller acceleration) och släpper gasen till tomgång, det verkar inte bli så om jag varvar upp motorn i friläge och sen går till tomgång.

    Jag har inte kunnat känna något radiellt glapp på balansaxeln och olja, filter samt oljetrycksgivaren är nybytta. Jag kör med frihjulet inkopplat, har inte testat vad som händer med motorbroms.

    En gissning jag har är att tomgången ibland går så lågt att motorn nästan stannar (den har aldrig dött helt) och oljetrycket sjunker av den anledningen, men borde inte laddningslampan också tändas då? Det finns ingen varvräknare och eftersom detta bara har hänt när bilen rullar är det svårt att höra tomgångsvarvtalet. Har ni några idéer om vad mer det kan bero på eller vad jag kan kolla?

    #150980
    Lollo
    Deltagare

    Köp en billig varvräknare på biltema, dra nga provesoriska ledningar till den och kolla varvet är väl det lättaste.

    Så gör jag när jag ska ställa tomgången på bilar utan varvis, detta borde ju funka på din bil med för detta.

    #150984
    mattias e
    Deltagare

    Hade samma problem när jag hade ställt för låg tomgång på motorn. Den var stabil vid tomvarvning och lagom låg tomgång. Men vid körning så kunde den ibland dippa ner på för låg tomgång och oljelampan började glisa. Laddningslampan var opåverkad av detta.

    Lösningen var att vrida upp tomgångsskruven ca 1/4 varv.

    #150986
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag skulle montera en oljetrycksmätare, det måste inte vara balansaxelns lager som är dåliga, det kan lika gärna vara ett annat lager, att montera en varvräknare är väl inte heller helt fel, den är hjälpsam ibland.
    Tänk på att när oljetryckslampan börjar lysa så är trycket nere på ca 0,4kg det är ganska lågt, i en fräch motor ska det ligga på ca 3kg oavsett varvtal, om inte motorn blir onormalt varm då, för då kan det sjunka mer när man släpper gasen.

    #150991
    stefan
    Deltagare

    men att ha 3bar på tomgång är nog få förunnat………….

    #150992
    gonzo
    Deltagare

    Ska ordna varvräknare och oljetrycksmätare så jag får lite mer koll på hur det ligger till, förhoppningsvis kan jag hitta några tidsenliga mätare som kan få sitta fastmonterade =) En kanske uppenbar sak jag kom att tänka på är oljepumpen, finns det något känt fel där som kan ge dessa symtom?

    #150995
    saabcustom
    Deltagare

    Ett ”lowtech”-tips är att kolla oljetrycksgivaren. Det händer faktiskt att de går sönder (internt eller externt läckage) och de kan då larma vid fel nivå. Men du kanske redan bytt den ??

    / Kenth

    #150998
    rallysaaben
    Deltagare

    Hur högt oljetrycket ligger vid olika varvtal kan ju skilja lite på olika motorer, varför det är så beror väl på olika saker, men det ska ligga på ca3kg, och trycket får inte ändras för mycket när man gasar/släpper gasen.
    När oljetrycksmätaren börjar bete sig som en varvräknare så är något galet, det troliga är väl i så fall att ett lager är dåligt.

    Sen vet man ju inte om alla oljetrycksmätare visar lika, eller rätt heller för den delen.
    Och som ”saabcustom” skrev så kan oljetrycksgivaren också balla ur, det har jag varit med om på mina bilar, det vanligaste felet är väl att dom börjar läcka.

    #151007
    William
    Deltagare

    skaffa en oljetrycksmätare och koppla in, då syns vad som händer. jag har en från biltema med en alu-adapter som sätts mellan oljefiltret och blocket. jag kan lova att mina 3 extramätare ger minst 10hk extra i sportig känsla!, utöver tryggheten att se vad som händer i motorn 🙂

    #151013
    gonzo
    Deltagare

    William: jag är på gång med o skaffa varvräknare, oljetrycksmätare kom jag på att jag har en ligger, behöver bara köpa en adapter till den, är din alu-adapter också från biltem? och vad har du mer för sportiga mätare i din?

    #151022
    William
    Deltagare

    japp, jag skaffade adaptern på biltema, den finns på Speedparts för samma pengar har jag för mig. har oljetryck, oljetemp och laddspänning i en hållare monterad precis under friskluftsutblåset 🙂

    #151090
    danne l
    Deltagare

    det är riktigt snyggt att ha mätarna så william!!:D

    #152551
    gonzo
    Deltagare

    Nu har jag uppgraderat V4an med varvräknare, laddspänning-, oljetryck- och oljetemp-mätare. Det ser onekligen sportigt ut men med facit i hand kanske jag borde sparat pengarna till motorrenovering. När oljan är varm (90-100grader) står oljetrycksmätaren i botten på tomgång (ca 900 rpm) men varningslampan tänds inte. Vid 1100 rpm ligger trycket på ca 1 bar, vid normal körning (1500 till 4000 rpm) ligger oljetrycket på 3 bar och på högre varv går trycket upp till omkring 3,5 bar. Både tryck- och temperaturgivaren sitter vid oljefiltret, vet inte om detta kan påverka tryckavläsningen något, lite underligt att oljetrycksmätaren visar 0 bar utan att varningslampan tänds tycker jag. Ska också tillägga att det inte blev helt tätt vid oljefiltersadaptern, såg ut att ha läckt lite olja, inga mängder dock, ska åtgärda det när jag återfår lusten.

    Är det svindumt att köra med bilen som den är nu? jag har varken tid pengar eller utrymme att börja nåt stormek just nu =(

    #152552
    Per-Erik
    Deltagare

    Jag vet inte om det spelar någon roll vart man monterar givaren till oljetrycket, men jag har monterat min på samma ställe som givaren för lampan sitter och mitt oljetryck ligger på 3 bar, lite drygt, på tomgång och mellan 5 och 7 under normal gång. Det kan ju vara så att du har något av ett tryckfall på väg till oljefiltret och därmed får ett lägre tryck registrerat än det du skulle få annars.

    #152554
    sabbe
    Deltagare

    Det verkar vara dåliga balansaxellager.
    Oljeflödet på tomgång räcker inte till för att ge oljetryck i systemet.
    Har haft samma fel på en V4:a.
    Min motor gick i 2 år utan oljetryck på tomgång varm motor.
    När oljelampan lyste i 70 km på 4:an var det dags att riva och byta lager.
    Långt senare fick jag byta vipparmsaxlar då oljebristen skurit 1 vippa på ena axeln.
    Rekommenderar inte att åka några långresor med bilen.
    Oljetryckskontakten skall normalt aktiveras mellan 0.3 -0.7 bar men om den kärvar
    kanske den inte tänder alls.
    Lyser oljelampan med tändningen på utan att motorn är igång?

    Sabbe

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng