Bluddrar vid laddtryck

Forum Modellspecifika forum OG900 Bluddrar vid laddtryck

  • Detta ämne har 47 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-10 20:10 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25847
    anderslindh
    Deltagare

    Har letat och letat men inte hittat svar på min fråga:

    Jag etanolkonverterade för ett par veckor sedan min OG900 i signaturen med 431or och 22 graders tändning (fungerade ypperligt på samma sätt förra säsongen). Det hela fungerade lysande (1,0 bar överladd) några dagar tills den plötsligt bestämde sig för att inte ladda mer än 0,5 – sen bluddrade den bara och byggde inte mer ladd.

    Sedan denna vecka har den börjat bluddra redan vid 0,1-0,2 bars överladd och redan precis när den går över 0 ifall man gasar långsamt = Extremt seg bil…

    Felsökning:
    BOV/AV – går ej suga eller blåsa i (ok)
    MV – klickar som den ska och ingen skillnad med sladdarna urkopplade – bluddrar ändå
    vacuumslangar – nya och ok
    Bränslefilter – byttes idag utan framgång
    WG-armen känns ok, kan ventilen i kompressorhuset ha gått sönder ändå?
    Rotor och fördelarlock ser fina ut
    Tändstift (NGK BCP7EVX) alla utom cylinder ett ser lika ut. Cyl 1 har helt vit isolatorfot?
    Spikar inte då den bluddrar (dioden och knacksensorn fungerar)

    Kan det vara en spridare, bränslepump eller grenrörspackning som gör detta? Jag tycker det känns som luftläckage men hittar inget…

    Behöver hjälp med vad det kan vara!

    #190929
    longjohn61
    Deltagare

    Och alla tryckslangar är täta och hela? Försökt med en annan BTR? Har du nån reserv spridare att testa med?
    Använder du nån form av tillsats för etanolen? för att smöja pumpen och spridare bla 😉

    Mvh Nisse

    #190930
    M.Broberg
    Deltagare

    Nu har jag hört av folk som kör Trionic att Platina stift inte lirar med etanol.

    Detta är dock på trionic, kanske är DI som ogillar det?

    #190931
    anderslindh
    Deltagare

    Det lirade bra förra säsongen med likadana stift så det borde inte vara det som skapar problemet.. :/

    Har inte kollat alla tryckslangar, vet inte riktigt hur jag ska göra det faktiskt.. Men för att den inte ska ladda upp alls krävs det ett ganska ordentligt hål va?

    #190932
    longjohn61
    Deltagare

    Har du kollad turbin hjulet? bara för att utesluta det 😉 Kör själv också på E85 men bara med 20 gr tändning.
    och 0,7 i ladd.

    Mvh Nisse

    #190933
    anderslindh
    Deltagare

    Nej det skulle jag kunna göra, har ingen oljeläcka där i alla fall men ska kolla spelet 🙂

    Testat 20 grader också men tycker den startar bättre på 22 grader 🙂

    #190934
    longjohn61
    Deltagare

    Passa på att kolla om wg då för att även utesluta den 😉

    Mvh Nisse

    #190935
    anderslindh
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    WG-armen känns ok, kan ventilen i kompressorhuset ha gått sönder ändå?

    Eller menar du på något annat sätt? Bara kollat så att där är motstånd och att den rör sig fram och tillbaka (med motstånd) utan att kärva..

    #190936
    longjohn61
    Deltagare

    Tänkte om du kan kolla så att den verkligen funkar har själv inte varit med om att den har gått sönder men skulle jag har ett liknande fel som dig så skulle jag köra en systematisk uteslutning metoden annars kan man blir tokig att leta vet man att nåt funkar så är det nästa grej som gäller.
    Lite så jag tänker 😉

    Mvh Nisse

    #190937
    anderslindh
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Tänkte om du kan kolla så att den verkligen funkar har själv inte varit med om att den har gått sönder men skulle jag har ett liknande fel som dig så skulle jag köra en systematisk uteslutning metoden annars kan man blir tokig att leta vet man att nåt funkar så är det nästa grej som gäller.
    Lite så jag tänker 😉

    Mvh Nisse

    Men hur kontrollerar man om den verkligen funkar? 😐

    #190938
    Beeos
    Deltagare

    Måste vara norrlandsluften som förstör din bild Anders 😉

    #190960
    longjohn61
    Deltagare

    Har du lossad staget från WG och kollad att allt rör sig? du kan ta bort slangen och testa men ta det lugnt då 😉
    funkar det då så ha du svaret annars är det bara att fortsätta att utesluta saker 😉

    Mvh Nisse

    #190963
    anderslindh
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Har du lossad staget från WG och kollad att allt rör sig? du kan ta bort slangen och testa men ta det lugnt då 😉
    funkar det då så ha du svaret annars är det bara att fortsätta att utesluta saker 😉

    Mvh Nisse

    Så om jag tar bort slangen som går från turbon till tryckklockan på wastegatenoch den skulle ladda bra så är det fel på wastegaten? Fattar jag rätt? 🙂

    #190964
    M.Broberg
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    @longjohn61 wrote:

    Har du lossad staget från WG och kollad att allt rör sig? du kan ta bort slangen och testa men ta det lugnt då 😉
    funkar det då så ha du svaret annars är det bara att fortsätta att utesluta saker 😉

    Mvh Nisse

    Så om jag tar bort slangen som går från turbon till tryckklockan på wastegatenoch den skulle ladda bra så är det fel på wastegaten? Fattar jag rätt? 🙂

    Tar du bort slangen till wastegaten så skenladdar den.

    Gör den inte det så haru problem med WG 🙂

    #190965
    anderslindh
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    @Anderslindh wrote:

    @longjohn61 wrote:

    Har du lossad staget från WG och kollad att allt rör sig? du kan ta bort slangen och testa men ta det lugnt då 😉
    funkar det då så ha du svaret annars är det bara att fortsätta att utesluta saker 😉

    Mvh Nisse

    Så om jag tar bort slangen som går från turbon till tryckklockan på wastegatenoch den skulle ladda bra så är det fel på wastegaten? Fattar jag rätt? 🙂

    Tar du bort slangen till wastegaten så skenladdar den.

    Gör den inte det så haru problem med WG 🙂

    Afan.. bara släppa gasen när den skenar antar jag? 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng