Bluddrar vid laddtryck

Forum Modellspecifika forum OG900 Bluddrar vid laddtryck

  • Detta ämne har 47 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-10 20:10 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #190966
    M.Broberg
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    Afan.. bara släppa gasen när den skenar antar jag? 🙂

    Korrekt 🙂

    #190978
    anderslindh
    Deltagare

    Trots dragen slang mellan WG och magnetventil bluddrar den vid gaspådrag.. inget onormalt glapp eller spel i turbinaxeln heller… :/

    Fler förslag innan jag testar att konvertera tillbaka? :p

    #190981
    longjohn61
    Deltagare

    Ja;jag tycker att du ska ta bort själva staget och kolla att att det rör sig i turbon då,kan va så att WG sitter fast och då spelar det
    ingen roll om du tar bort slangen 😉

    Mvh Nisse

    #190982
    joh900
    Deltagare

    Har du kvar orginal tryckrör från LTT? Isåfall, montera dit det och provkör. Då kan man utesluta läck på intercooler/slangböjar/rör.

    Prova kör bilen varm, ryck ur kontakten till tempgivaren mellan cyl 2 och 3, går den bättre? Bruten signal till den givaren ger CE och ett fast värde på vattentemperaturen på ca 20c. Dvs du kommer få en fetare bränsleblandning.

    Testa och ryck ur kontakten till LMM också när bilen går och se hur den beter sig då.

    En eller flera dåliga tändkablar skulle kunna ge problem också

    Annars prova kör slut på den E85 som är kvar, eller lossa matningen på fuelrailen och bygla bränslereläet/säkringen om det är mycket kvar och sen montera orginalspridare och prova hur den går på bensin.

    Kan vara rester från E85 som har satt igen spridarna, blir ett rött ”klet” som sätter sig på så gott som allt efter spjällhuset. Har sett det på min röda, både i insug, topp, insugsventiler och spridare. Vet inte om jag vågar rekomendera nån annan detta men jag hade provat sätta dit röda spridarna och köra på bensin en liten bit så det får lösa upp allt ”klet”. Bilen kommer gå för fett och det gillar inte katalysatorn, hur mycket och hur fort den tar stryk vet jag ej men lugnare körning en kortare stund tycker jag inte borde vara så farligt. Tokfet bränsleblandning och typ bankörning eldar upp katalysatorn fint. :mrgreen:

    MVH

    #190990
    anderslindh
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Ja;jag tycker att du ska ta bort själva staget och kolla att att det rör sig i turbon då,kan va så att WG sitter fast och då spelar det
    ingen roll om du tar bort slangen 😉

    Mvh Nisse

    Aha okej så det kan sitta fast där även om WG-armen rör sig? Ska testa detta 🙂

    @joH900 wrote:

    Har du kvar orginal tryckrör från LTT? Isåfall, montera dit det och provkör. Då kan man utesluta läck på intercooler/slangböjar/rör.

    Prova kör bilen varm, ryck ur kontakten till tempgivaren mellan cyl 2 och 3, går den bättre? Bruten signal till den givaren ger CE och ett fast värde på vattentemperaturen på ca 20c. Dvs du kommer få en fetare bränsleblandning.

    Testa och ryck ur kontakten till LMM också när bilen går och se hur den beter sig då.

    En eller flera dåliga tändkablar skulle kunna ge problem också

    Annars prova kör slut på den E85 som är kvar, eller lossa matningen på fuelrailen och bygla bränslereläet/säkringen om det är mycket kvar och sen montera orginalspridare och prova hur den går på bensin.

    Kan vara rester från E85 som har satt igen spridarna, blir ett rött ”klet” som sätter sig på så gott som allt efter spjällhuset. Har sett det på min röda, både i insug, topp, insugsventiler och spridare. Vet inte om jag vågar rekomendera nån annan detta men jag hade provat sätta dit röda spridarna och köra på bensin en liten bit så det får lösa upp allt ”klet”. Bilen kommer gå för fett och det gillar inte katalysatorn, hur mycket och hur fort den tar stryk vet jag ej men lugnare körning en kortare stund tycker jag inte borde vara så farligt. Tokfet bränsleblandning och typ bankörning eldar upp katalysatorn fint. :mrgreen:

    MVH

    Har tyvärr inte kvar originalrören, men det hade såklart varit skönt att kunna testa med.

    Ska testa rycka tempgivare och LMM

    Tändkablarna är uppmätta och bra

    Nästa steg blir nog att konvertera tillbaka för att utesluta allt annat än spridarna i stort sett…

    #190992
    longjohn61
    Deltagare

    Har du tagit bort staget från WG och känt på både tryckklockan och själva wastgate så att du är säkert på att dom rör sig 😉

    Mvh Nisse

    #191025
    anderslindh
    Deltagare

    Hann med två av testen igår med varm motor:

    Drog tempgivaren – ingen skillnad
    Drog LMM-kontakten – motorn dog. När den gjorde det hörde man hur det pös från BTRen i 3-4 sekunder. Jag antar att det är för att den jämnade ut trycket, men är det normalt eller betyder det läcka i BTRen?

    Cheers

    #191036
    anderslindh
    Deltagare

    Kom att tänka på en sak till, när man ställer tändningen ska man använda markeringen i hålet(jacket) eller det raka sträcket ”barbord” om? :/ ni som har Saabs gör det själv-bok från speedparts t ex ser vad jag menar på sida 72 🙂

    #191038
    saabaero
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    Tändstift (NGK BCP7EVX) alla utom cylinder ett ser lika ut. Cyl 1 har helt vit isolatorfot?

    Skulle kunna tyda på att den går magert på 1:an, dvs den får för lite soppa i änden på fuelrailen.
    När bytte du soppafilter senast ?

    Annars skulle jag misstänka stiften – provat nya ?

    Har precis haft ungefär samma fenomen på min 900 och där verkar det vara nått stift som inte överlevt vinterdvalan

    #191043
    anderslindh
    Deltagare

    Filtret är bara en vecka gammalt (ingick i min felsökning) och stiftet är också förhållandevis nytt. Tyvärr. Misstänker egensatt spridare, men tycker det är konstigt att hela bilen ska bluffa så för det, utan att spika…? Vad tror du om BTRen som jag beskrev ovan? 🙂

    #191054
    longjohn61
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    Filtret är bara en vecka gammalt (ingick i min felsökning) och stiftet är också förhållandevis nytt. Tyvärr. Misstänker egensatt spridare, men tycker det är konstigt att hela bilen ska bluffa så för det, utan att spika…? Vad tror du om BTRen som jag beskrev ovan? 🙂

    Har du en annan btr tycker jag du ska testa med den låter lite skumt det där 😉

    Mvh Nisse

    #191055
    anderslindh
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    @Anderslindh wrote:

    Filtret är bara en vecka gammalt (ingick i min felsökning) och stiftet är också förhållandevis nytt. Tyvärr. Misstänker egensatt spridare, men tycker det är konstigt att hela bilen ska bluffa så för det, utan att spika…? Vad tror du om BTRen som jag beskrev ovan? 🙂

    Har du en annan btr tycker jag du ska testa med den låter lite skumt det där 😉

    Mvh Nisse

    Har tyvärr inte det här.. :/ Har inga reservdelar alls här uppe i norrköping, räknade med att bilen skulle klara 1½ år med nya motorn så jag har det där hemma i Lund. Ska försöka filma det idag och lägga upp.. 🙂

    #191058
    longjohn61
    Deltagare

    Om du vill och du kan köra med den då bor jag inte så långt därifrån max en timme 😉
    Där finns nog en btr och lite annat 😉

    Mvh Nisse

    #191070
    prostreet
    Deltagare

    Jag har BTR.
    Glider förbi Norrköping på Lördag.

    #191071
    anderslindh
    Deltagare

    Det hade ju varit väldigt smidigt, hur många bar är den på? 🙂 (vad har du för nummer på den)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.