Borra eller stroka?

Forum / Övrigt / SSR / Borra eller stroka?

Forum / Övrigt / SSR / Borra eller stroka?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 24, 2008 at 16:43 #17528

      Jag velar mellan två saker.

      Att borra V4an till 94 mm std 1700 slag 66,8 mm och 1850 cc
      Eller strokeslipa till 72 mm slag med std 90 mm cyldiam och 1830 cc

      Det är ingen tvekan att det är enklast att borra, det är inte det jag undrar, men jag inbillar mig att effektmässigt är strokeslipning bättre i det här fallet. Visst…jag kommer troligen att borra men det måste finnas synpunkter på detta?

        februari 24, 2008 at 16:53 #118662

        Det finns en enorm fördel med strokning, du får inga värmeproblem.

          februari 24, 2008 at 18:51 #118667

          Varför skulle man få problem med kylingen med borrning???

          Varför inte gör både och, allså strok + borr 94?

          Själv är jag sugen på std slag(1700) och typ 96 borr.
          Gäller bara lösa att borra 96.

            februari 24, 2008 at 19:22 #118670

            Tunnare cylinderväggar ger mer kylproblem, det finns väl mer än en v4a som går upp i temp när man släpper av gasen efter att ha pressat den hårt.

              februari 24, 2008 at 21:13 #118679

              Borde detta inte gå att lösa genom att titta över kylingen, typ vattenpump, kylare mm?

                februari 24, 2008 at 21:20 #118680
                fuling wrote:
                Varför inte gör både och, allså strok + borr 94?

                Jaha, hipsvips blev det tre saker att vela mellan. En 2-liters V4!!! Då kom jag nog söderöver och utmanade i Blackrace. Åkte jag då på dyngtjong så kvitta det, bara jag fick köra.
                Kylningen ja, jag har sett hur kylslangarna på vattenfördelningsrören bak på motorn sväller ut av trycket när man varvar upp, det finns nog begränsningar i motorn också. Det är inga stora hål vattnet ska igenom därinne.

                66,8 slag 0ch 96 mm borr…..bör man inte sträva efter ett visst förhållande mellan slag och borr?

                  februari 24, 2008 at 21:26 #118681

                  66,8 och typ 96 i borr har mer med regler att gör.

                  Man får borr inom cylindervolmsklassen men inte stroka. 1600-2000

                  Sen gillar jag rätt kortslagiga, högvarviga motorer.

                    februari 24, 2008 at 21:36 #118682

                    Aha…svårare än så var det inte alltså. Där fanns en anledning att borra istället för stroka. Borr vs Stroke 1-1 hittills.

                      februari 24, 2008 at 21:42 #118685

                      Är det bara pulver som styr så är det både max borr och max slag som gäller.
                      Hmm självklart inom rimlighets grad.

                        februari 25, 2008 at 00:18 #118689

                        Nackdelen med ökad slaglängd är att kolvhastigheten ökar. Kombinerar man det med tunga kolvar och stakar så får man en hel del tröghet som måste hållas emot av vev- och ramlager. Väljer man den vägen finns det alltså skäl att ta en extra funderare på både vilket maxvarv man vågar använda och om det går att hålla ner vikten på stakar och kolvar. Samt förstås kolla en extra gång att alla lager är fräscha och har rätt spel.

                        Hur starka är förresten 1700-vevarna? Klarar de 3,2 mm nedslipning utan att bli alltför mjuka? För en V4 på 2085cc låter ju onekligen rätt frestande!

                          februari 25, 2008 at 05:29 #118690

                          Nu en fråga från en novis i ämnet.

                          Om en vevaxel strokas 3,2mm, används orginalvevstakarna då? Vilken ö.d ska användas på vevstakslagrena i så fall?

                            februari 25, 2008 at 05:55 #118693

                            Jag brukar tjata om min gamla tvålitersmotor. Den var strokad, jag vet inte hur mycket, så egentligen är min upplysning meningslös. Men jag lärde mig att jag skulle skaffa vevlager från Cortina, de hade rätt omkrets för stroken. Däremot var de ca 4 mm för breda och fick därför slipas av. Utgår man från de cortina-lagren så bygger man inifrån sas.

                            Däremot är jag dessutom osäker på stakarna. Jag har för mig att det var porsche-stakar. Mahle-kolvar var det iaf, 94 mm borr. Jag sålde block, rasad vev och kolvar till Sundsvall för många år sedan. Någon här som köpte grejerna (då bodde jag i Järvsö) och kan identifiera ingredienserna?

                              februari 25, 2008 at 11:04 #118700

                              I och med att man slipar ned vevtapparna till en mindre diameter, behöver man byta vevstakarna till några med rätt diameter i storänden. Det kan alltså vara läge att hitta stakar och kolvar med rätt mått åt alla håll innan man börjar modifiera veven.

                              Porschestakar verkar trevligt, det låter ju åtminstone som de skulle vara byggda för att klara lite hårdare tag. Har nån vag aning om att någon använt BMW-stakar också, men det kan lika gärna vara ljug och hallucinationer.

                                februari 25, 2008 at 18:14 #118714

                                Vad har man för max kolvhastighet???

                                  februari 25, 2008 at 20:55 #118727

                                  Hmm, så här TROR jag att det är…..Appropå kolvhastighet….jag vill ha det till att det är kolvaccelerationen som ställer till det?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.