Bra Motorolja V4 ??

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bra Motorolja V4 ??

  • Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2018-04-13 21:27 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #429057
    rthead
    Deltagare

    Tips på en bra motorolja till V4 motorn??, har en nyrenoverad motor färdig för start……

    #429069
    sonettlll
    Deltagare

    En olja för äldre motorer med extra zinktillsats är bra, vad den heter spelar mindre roll, t.ex. GULF Classic. lika viktigt är att byta ofta, 500 mil eller varje år.
    Då håller balansaxellager och kamlager. Mats

    #429072
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Castrol_Classic

    Instämmer med föregående inlägg. Kör på Castrol Classic och har gjort det i många år.
    Byter varje år. Har inte haft några bekymmer alls med denna olja.

    /B

    Bilagor:
    #429254

    Oljeval är en läskig sak! Det kan förmodligen ta lång tid innan problem visar sig och när det väl havererat kan man ofta ändå inte vara säker på i vilken grad oljan var skyldig… 🙁 Att det troligen var korkat att hälla modern syntetolja i en stänksmord luftkyld MC-motor från 50-talet kände jag mig ganska säker på efter att den skar ihop och sedan gick många fler hårda mil hur fint som helst med klassisk ”rak klassisk” olja. Med bilmotorer känner jag mig klart mer osäker!

    Mina V4, Volvo B18 och den modernare vinterbilen har jag alltid kört på Biltemas helsyntet utan att ha några bra vetenskapliga argument för detta. En V4 har haft balansaxelras, men där är jag ganska säker på att det var fiberdrevet som small först. Bästa V4-snurran har jag nog kört över 6000 mil utan problem med denna olja och den varvvilliga rallymotorn jag haft senaste året i min 96:a ”Spökplumpen” verkar också den må bra att piska runt samma billiga syntetolja från Biltema under säkert 1500 mil. Om det sedan är det bästa man kan hälla i en fordvinkel låter jag vara osagt…

    Mats, vad gör zinktillsatsen för nytta? Kan det finnas motoroljor som är direkt aggressiva mot delar i en gammal motor, precis som det sägs vara med vissa väsellådor och oljetyper där?

    #429255

    Ett närliggande ämne är oljefilter. Man får säkert ofta vad man betalar för även där, men bör man stenhårt hålla sig till erkända kvalitetsmärken eller vågar man lita på t.ex. Biltemas filter nuförtiden? Jag minns en artikel i Bilsport eller Teknikens Värld på 80- eller 90-talet där man sågat isär filter från olika tillverkare och hittat ganska skrämmande kvalitetsproblem i de billigaste filtren. Jag antar att inte ens den finaste olja kan kompensera för ett direkt dåligt oljefilter. (åtminstone inte om man inte byter olja VÄLDIGT ofta)

    #429256
    kentos
    Deltagare

    Jag har också under många år kört med Biltemas helsyntetiska oljor utan problem i min V4.
    Speciellt vintertid är det en fördel då oljan är lättflytande vid låga temperaturer.

    #429273
    sonettlll
    Deltagare

    Trodde att zinktillsatsen var för att skydda lagren, googlade lite och fann att den skyddar kam och lyftare och annat som går stål mot stål.
    Inkörnings tillsatser innehåller zink. Zink förstör katalysatorer. I v8kretsar är det nästan hysteri kring zinktillsatser när det gäller äldre trimmade
    motorer med höglyftande kammar och hårda ventilfjädrar, rullyftare har inte problemet
    Väl inkörda motorer klarar sig säkert bra med biltemaolja, kör man på vintern är det viktigt med rätt viskositet på oljan, för tjock olja smörjer
    väldigt dåligt när den är kall, och går tungt,prova att dra en oljepump med handvev..
    När det gäller ditt balansdrevsras tror jag inte det rasar utan att lagret är för glappt, lagret kan ju se helt ut för ögat men ge för stort kuggspel.
    Jag har aldrig rasat ett balansaxeldrev trotts 10 års intensivt tävlande på 70 och 80 talet, och bara använt fiber och plastdrev. Mats

    #432465
    v4power
    Deltagare

    Saab rekommenderade aldrig 20W-50 olja i V4:an. Inget att använda höst, vinter och vår utan försiktig varmkörning. Oljepumpen går nog tungt och drivningen av denna utsätts för stor belastning med så tjock olja vid kallstart.

    #432478
    fuling
    Deltagare

    ——————————————————-
    std enligt saab (verkstadshandboken)
    sommar 10W-30 alt 10W-40

    Vinter alltid under 0grd Celisus
    5W-20
    ——————————————————-
    I mina bruks V4or har jag hält i vad jag hittat, vad som fanns närmast i motorolja.
    Min gissing är att oljan nu är mycket bättre än den var när saab skrev sin rekomendatioer.
    Så i prinsip är det hugga vad fa… som hälst.

    20W-50 motorolja tar jag som en rally/race olja.
    Jag åker själv med Castrol EDGE 10W-60 (inte en std bil, används inte på vintern)
    Men det syntetolja, det går apsolut inte i en gammal V4, eller? 😉

    Här är en till som aldrig haft ett balanslager ras.
    Tappat räkningen på hur många V4or jag haft.

    ps
    Olja är en djungel, allt går att sälja med mördande riklam 😉

    #432481
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag häller också i princip i vad jag hittar, oftast 10W-40, alltid mineral (mest för att jag inte vågat testa syntet). Byter olja och filter (oftast Mann-filter) årligen, kör bara på sommaren. Har haft ett balansaxelhaveri men det var med min numera hädangångna Bimsan, en vanvårdad mångägarbil där det säkert slarvats en del med servicen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #442743
    Johan Bergman
    Deltagare

    Själv kör jag på Mobil 10-40 halvsyntet. Första oljebytet efter var oljan kolsvart men oljekladdet i ventilkåporna är nästan helt borta.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #442775
    hup213
    Deltagare

    Castrol Magnatec 5-40 syntetolja, används året runt. Filtret köps hos Mekonomen där man får ett BOSCH eller annat kvalitetsfilter. Fördelen med 5-40-oljan är att den vid kallstart kommer runt i motorn snabbare än exvis en 10-40. Betänk att när oljetryckslampan slocknar har oljan hunnit till kontakten, men sen ska den vidare. Jag har en egen fundering om balansaxellagringen; kan det vara så att den havererar till följd av dålig smörjning vid kallstarter? Finns någon undersökning om varför balansaxellagringen går sönder?

    Pelle i Härnösand

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
    #442796
    fuling
    Deltagare
    #442802
    hup213
    Deltagare

    Intressant läsning. Tack Fuling.

    Pelle i Härnösand

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng