Balansaxellager ras

Forum Övrigt Guldtrådar Balansaxellager ras

  • Detta ämne har 90 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2002-11-25 10:02 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8961
    fuling
    Deltagare

    När jag läste/skriv i tråd http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=002134;p=2 vart jag nyfiken.
    Varför säger dessa lager upp ibland och ibland inte?
    Ser fram mot en lång tråd för att gå ibotten med detta trassel.

    ps Jag startde en ny tråd för att den skall vara lättre att hitta vid sökning serare.

    Edit 2002-11-04


    Felorsaker:
    1: Förspänd flätrem
    2: Taskig olja
    3: Skit i oljan
    4: Orunda lager
    5: Orunda lagerlägen på axeln.
    6: Koncentritet mellan lagerlägena på axeln
    7: Koncentritet lagerlägen i plocket.
    8: Taskigt oljetryck.
    9: Fel lagerspel
    10: Oljetemperatur(för hög)
    11: Syntetolja kontra mineralolja
    12: Sliten kamtransmetion(drev på kam,balans och vevaxel)
    13: Bensin i oljan.

    Bra tips för att förlänga livslängden:
    1. Använda kvalitativ olja
    2. Byta olja lite oftare än vanligt
    3. Aldrig rusa en motor vid kallstart
    4. Hålla koll på oljetrycket
    5. Ej förspänd fläktrem.
    6. Oljetempen bör var max 100grader(helst 80 i tråget)

    Koll av balansaxel-lagren:
    Lättaste sätt att kolla lagringen för balansaxeln är att ta bort fläktremmen och rycka i remskivan på axeln. Då får det ej vara glapp upp & ner medan lite vridingsmässigt är helt ok. Vridingsmässigt är det glappet i kam/balansaxel-drevningens kugghjul man känner.

    #66395
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan Fuling!!
    Jag hakar på direkt! Jag jobbar på SKF och har väl kanske lite jag kan tillföra i debatten. Jag pysslar visserligen bara med rullningslager, men vissa saker torde gälla även glidlager.

    Alla lagers värsta fiender är smuts och magnetism. Smutsen såklart för att den slipar på lagerytorna och bryter sönder oljefilmen. Magnetismen för att den drar åt sig metallpartiklar.

    Det finns dock en del andra aspekter som också spelar in. Ett exempel är orundheter i antingen balansaxeln eller själva glidlagret. Även eventuell orundhet i lagerläget påverkar, eftersom detta kan göra att glidlagret blir orunt efter montering. En annan faktor är vad man får för glapp i lagringen efter montering. Är glappet för stort kommer axeln att ”kasta sig runt” i lagret, vilket misshandlar ytorna på såväl lagret som axeln. Detta är självklart extra allvarligt innan man fått upp en bärande oljefilm i lagringen. Orundheter av typen som beskrivits ovan är också farliga eftersom man inte har ett konstant glapp, utan att detta varierar allt eftersom orundheterna möts hipp som happ.

    Andra parametrar som påverkar är t. ex balansaxelns rakhet. Är den inte rak kommer den att wobbla lite i lagren, och dessutom skapar det vibrationer som också sliter på lagringarna. (Obalans i balansaxeln alltså) En annan sak är att lagren måste sitta mitt för varandra. Med detta menar jag att om man centrerar ena ändan av axeln, och roterar axeln, så får det inte uppstå kast vid lagringen på motsatt sida.

    Om man nu har en motor, där allt är ok enl ovan, så är man hänvisad till att sköta om sin motor så gott det går. Med detta menar jag att:

    1. Använda kvalitativ olja
    2. Byta olja lite oftare än vanligt
    3. Aldrig rusa en motor vid kallstart
    4. Hålla koll på oljetrycket
    Det finns säkert andra knep också, t.ex att inte ha för spänd fläktrem, men om detta har jag ingen egen erfarenhet, så där får andra hjälpa till. Skall jag vara helt ärlig har jag inte mer erfarenhet av balansaxlar heller, förutom att jag gjort sammanlagt sju motorbyten på två V4:or p.g.a balansaxelras. Lite elementär lagerteori, har jag dock fått i jobbet på ”Kulan”
    ”Tobbe”

    #66396
    uffepuffe
    Deltagare

    slitaget ökar enormt på lagret om man spänner fläktremmen för hårt.Det kan vara skillnaden.

    #66397
    fuling
    Deltagare

    Tobbe: Du verkar vara kung på balansaxelhaveri med 7st. Var det generalras eller bara att byta lagern i snurrora?
    Kom de pang på eller smygande?

    Jag har tappat räkningen på hur många V4or jag har haft men inte lyckats med något balanslager ras ÄN. Men att lagerspel är viktigt har jag bittert fått ärfara men då rörde de sig om kamaxelen.

    Jag har även lagt in en tabell i mitt första inlägg som jag tänkte uppdatera med tiden här det dyker upp mer iderer och tips. Så nu är det upp till oss att lösa balansaxelgåtan.

    #66398
    tobbe99
    Deltagare

    Ok Fuling!
    Av dessa sju ras, var det två som drabbade mig och min Indiskgula 74:a. Dom andra fem har varit på kompisens 95:a från 75 och 96:a från 80. (Det var alltså tre bilar när jag tänker efter) Rasen har kommit smygande så tillvida att man kunnat höra ett tilltagande ihåligt, metalliskt biljud från motorn särskilt på tomgång ca en månad innan ras. Man har också kunnat känna ett ökat radiellt kast men även vid vridning har glappet ökat. När detta har konstaterats, har vi gjort tvärtemot och spänt fläktremmen, självklart i tron att balansaxeln skulle tvingas i bättre ingrepp med kamdrevet, samt hindra axeln från att ”slänga runt” och förstöra mera. När det har gått så här långt hjälper ingenting, men det fattade vi ju inte i början.

    Ja, man får väl kalla det totalras! Vi har aldrig tyckt att det var någon ide att riva motorn, och på den tiden ryktades det att just fabriken eller om det var något reservdelslager, hade brunnit ner, och därför skulle det vara omöjligt att få tag i lager till balansaxeln. Kompisen har därför köpt ett antal vrak med bra motorer, av lite olika folk, och sedan har vi lyft ut och sparat motorerna helt enkelt. När det sedan var godnatt med en motor, så har vi helt enkelt hivat ur skiten och satt i en annan. Det var kul ändå. Vi trivs bra ihop när vi mekar, och lärde oss en hel del. Vi provade att låta växellådan sitta kvar i bilen, men övergav snabbt den metoden, eftersom ingående axeln hela tiden ville putta isär fjädrarna i lamellen. Vi har aldrig haft någon motorlyft heller, utan använt en rejäl bräda och en repslinga runt motorn. Kompisen har kvar sina V4:or (och ett par motorer) medan jag slutade med V4 för ca 13, 14 år sedan.

    När vi kollat tillståndet på balansaxlarna har vi inte gjort det med lös fläktrem, utan bara kännt på drevglappet. Vi har dock gjort den erfarenheten att om det bara glappar ytterst lite (någon halv till 1 mm ca) vid vridning, så håller motorn ändå ett bra tag till.

    Rent allmänt brukar lagerras gå fort. När ytan mattats ut och börjat ”skala sig” så går det fort. Jag antar att V4.ans glidlager slits ut på ett helt annat sätt och är mjukare (babbits??) än stålet i block och axel.

    Själv tycker jag att det verkar högst rimligt att ha lite lösare fläktrem efter att ha läst lite olika trådar här på forumet. Detta tänkte aldrig vi på. Troligen skulle några av dom här sju motorerna rasat ändå, eftersom det inte direkt rört sig om några lågmilare.

    Lite skadad har jag ju såklart blivit. När jag går där så käckt på skroten och letar 99 och 900-delar, så springer jag ju på en och annan V4. Vad händer då? Jo rent reflexmässigt söker jag över bilen efter ovanliga prylar som blivit kvar, klocka, hatthyllematta, backljuskontakt, backljus (dom små runda) jalusi, sport&rallyratt trivselhylla på instrumenbrädan, reservdunk, friska H4-strålkastare etc, etc. OCH, jag kan aldrig låta bli att ruska i balansaxeln för att kolla om det möjligen var därför som just den bilen hamnat på skroten. I nio fall av tio, konstaterar jag att så är fallet och går därifrån med någon liten pryl och kraftigt oljesmetad högerarm.

    ”Tobbe”

    #66399
    fuling
    Deltagare

    Citat av Mats J
    För att vi nu ska kunna få en ny intressant (?) debatt så hävdar jag krasst följande:

    Påstående 1: Problem med balansaxellager hade man inte i någon större utsträckning på sextiotalet och första halvan av sjuttiotalet utan detta är en sjuka som har uppmärksammats på senare tid.

    Påstående 2: V4-motorn och dess lagerspel är inte dimensionerad och konstruerad för moderna helsyntetiska multigradeoljor.

    Påstående3: Lagerproblemet skulle inte vara så utbrett om man höll sig till oljerekommendationerna från tidigt 70-tal. En fin mineralolja, typ Pennzoil, vore dunderkuren även om man får byta olja oftare. Mineraloljor från Pennsylvania har av tradition ansetts vara bland de förnämligaste.

    #66400
    fuling
    Deltagare

    Jag citerar instruktionsbok för en V4 från 69:
    Sommar: SAE 20W 20 Mulitigrade olja
    SAE 10W 30 Mulitigrade olja
    SAE 10W 40 Mulitigrade olja

    Vinter: SAE 10W
    SAE 10W 30 Mulitigrade
    SAE 10W 40 Mulitigrade

    Extrem kyla (stadig temp under -20)
    SAE 5W 20 OBS denna olja får inte användas vid temp över 0 grafer.

    Det står liknade i min verksatdhandbok och sidan är daterad sept. 1975.

    Vad står då mulitigrade för?
    Jo att oljan spänner över fler viskositets klasser.

    #66401
    christer json
    Deltagare

    För att kommentera de citat som fuling hämtat från Mats, så tror jag inte att haverierna beror på oljor av idag, utan snarare på att våra bilar var nya på 60 och 70-talet och nu har gått ett par mil extra.
    Ju äldre motorerna blir i genomsnitt, desto vanligare med haverier helt enkelt.
    För att fylla på listan så nämner jag transmisionsdreven. Om dessa är slitna så bör de påverka livslängden på lagret. Fast å andra sidan kanske de slits genom dåligt balansaxellager…

    /CJ

    #66402

    Jag tror inte heller på att dagens oljor skulle fungera sämre än vad mineraloljorna gjorde på 60- och 70-talen. Tvärtom!
    Min teori är den att förutom att motorerna är äldre idag, så körs de nog lite tuffare av oss i saabklubben än vad ”medel-V4:an” fick utstå när det begav sig ………..

    #66403
    jakob a
    Deltagare

    Att dreven slits genom lagerglappet är helt sant, kör man ända tills det rasar så är det ju pga att dreven saknar kuggar som axeln slutar snurra. När axeln börjar hoppa runt i lagren så bryts de spröda bakelitkuggarna av en efter en tills axeln stannar.
    Ett fenomen som gjorde mig förvånad var att när jag tog isär min motor efter balanshaveriet, så hittade jag lagerinsatserna i tråget, trasiga och förvridna till oigenkännlighet! De hade hamrats av axeln så att de inte längre hade nån presspassning kvar och ramlade ut. Så axeln hade snurrat direkt i blocket sista tiden…

    Jag kom på en sak till. Ett vevstakslager utsätts ju för betydligt höge laster än vad balanslagren utsätts för. Ändå har de lika eller t.o.m mindre lageryta!
    Dvs ytbelastningen på balanslagren måste ju vara en droppe i havet jämfört med ytbelastningen på vevstakslagren. Och ändå är det balanslagren som går först! Varför?

    #66404
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan Jakob!
    Ja det där tål att funderas på! Vilket vevlager är det du menar? Jag antar att det är storändan vid vevaxeln du menar. Är det verkligen inte större skillnad på dessa och balansaxellagren menar du?? Jag fick ett tag för mig att det kanske var kolvbultslagringen du menade.

    Jaja, vad kan det då bero på. Balansaxeln roterar ju åt samma håll hela tiden, och jag inbillar mig att det är lättare att smutsen letar sig in där. Vevlagren sitter ju mer skyddade mellan vevskivorna, och dessutom tidigare i oljesystemet (närmare oljefiltret)

    Vevlager roterar ju dessutom bara en liten bit och dessutom växelvis och drar gissningsvis inte i sig så mycket smuts. Med detta menar jag att lagret inte rör sig långa sträckor -Kan man kalla detta för periferilängd Fuling?- och detta skulle kunna vara en orsak.

    Men jag håller med om att det måste vara en himmelsvid skillnad i tryckpåkänning i dessa lager. Förmodligen är det den oscilerande rörelsen och trycket som sliter vevlager, och i fallet balansaxeln är det nog oljebrist och smuts som är orsaken. Troligaste är att något av lagren är under eller överdimensionerat gentemot varandra.
    Jag tror också att hade man skött sin V4:a ordentligt från början så hade kanske motorn hållt uppemot 20-25000 mil, och då hade ingen klagat. Hade man haft en något mer tillförlitlig balansaxellagring, så hade den troligen hållt lika länge som vevlagren. Men något måste ju ge upp först, eller hur?
    ”Tobbe”.

    #66405
    christer json
    Deltagare

    En tanke:
    Var ifrån får balansaxellagret sin olja ? Är det direkt ifrån pumpen eller via vevaxeln ?

    /CJ

    #66406
    saab v4-ever
    Deltagare

    Intressanta inlägg igen! Tror att vi var inne på detta tema tidigare på forumet, hittar inte detta nu. Om remskivan som sitter balansaxeln istället hade suttit på vevaxeln hade balansaxellagret nog hållit lite bättre. Har en bild på en Ford Corsairmotor där så är fallet. Kanske var det platsbrist som avgjorde, eller?
    ///Harald

    #66407
    kenta
    Deltagare

    Ang. att de senaste årsmodellerna skulle vara mer utsatta än de tidigare, så har jag också en känsla av det.
    Om det är så, har jag en teori om att det kan bero på att förgasaren krånglade oftare på dem.
    Jag har själv erfarit bilar av dessa, som dragit mycket mer än de borde.
    Kanske har en del av den bensinen kommit ner i oljan, och förstört den?
    En motor som inte går som den ska, kan ju också bli för varm.

    En annan teori är nivån på V4ans statusvärde de senare åren.
    Jag läste i början av 80talet en undersökning i en kvällstidning ang. hur ofta folk tvättade sina bilar.
    I topp så låg bla. tyska bilar, och dyra svenska.
    Efter 10:e placering var en linje, och under denna hade bara jumboplatsen, (50 ungefär) representerats.
    Vilken bil?
    Just det, SAAB 96!
    Troligen så lossades oljepluggarna på dessa, mer sällan än på bilarna i toppen.
    Numera så ligger ju statusvärdet, för V4an lyckligtvis på topp

    #66408
    fuling
    Deltagare

    Vevlager snurrar också runt med samma varvtal som balansaxellagren, men vevaxellagret har en belasting som är växlande. Med andra ord kraften flyttas runt så olika delar av lagret får kraft på sig och att storleken på kraften åker upp och ner.

    Oljekanaler:
    Tittar man i verksadshandboken så finns det en skiss på hur oljan går från pumpen.
    Det ligger en oljekanal under kamen som matas av oljepumpen och förser alla delar med olja. I framkant på kanelen titter oljetryckskontakten(givaren) där går även oljan till balansaxel-lagret.(främre)
    I det fallet borde vevlagren ligga byngligare till än balansaxel-lagren. Försvinner olje trycket så går vevlagren först, har sett resulat av det. 3an lager var det slirbajs av med restan av motorn klarat sig förhållande vis bra.

    SAAB V4-ever
    V6an har ingen balansaxel, då kan man ju gissa var remskivan sitter Och den jag tänker på tillhör Corsair familjen, samma familj som vår älskade V4a.

    Bensin i olja:
    En tänkbar felorsak till, jag uppdaterar försat inlägget. Säg till om ni tycker det fattas något i listan/tabelen.
    Men spontant tror jag att vevlagern går först, obs jag tror. Hmm jag håller tydligen på att bli reigös

    Jakob A:
    Delar din frustation fullstängigt om varför balansaxellagern säger upp först.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 91 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng