Balansaxellager ras

Forum Övrigt Guldtrådar Balansaxellager ras

  • Detta ämne har 90 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2002-11-25 10:02 av .
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #66475
    kenta
    Deltagare

    Hej Johan!
    Du sa, ”gediget spel”.
    Jag vet att det är lätt att lura sig på glappet i ”vridningsspel”, så håll remskivan vriden åt ena hållet när du ruskar upp& ner.
    Detta, om det inte är kolossalspel, då är det ju inget snack.

    Om du är tveksam, så kan du ju alltid åka till saabverkstan å se om du hittar någon fossil, (erfaren V4mekaniker) , som kan bedöma.

    Nu kanske jag är ute på hal is, men om spelet är ok, så kan man ju misstänka den nya oljetryckskontakten, eller ett oljefilter av dålig kvalitet.

    Neanderthalsmekaniker
    Kenta

    #66476
    mats jonsson
    Deltagare

    Nån skrev om en Monarscoot för ett tag sedan i denna kedja. Jag har nyligen köpt mig en Monarscoot -68 med Flinta-motor. Den har gått 195 mil. En gammal dam i Vadstena som köpte den ny och bruksade den ett par år. Därefter har den stått. Ett fantastiskt fordon. Härnäst ska pluggen ur…

    #66477
    anonymous
    Deltagare

    Gratulerar till Monarscooten Mats!

    Det var jag som ägde en dylik som ’första-fordon’, om man inte räknar vanlig trampcykel.

    Min -58 var röd och vit, utrustad med ILO Piano motor och försedd med pedalanordning. Om inte Pianon ville ta mig hela vägen hem tog man till pedalerna och trampade i ett utväxlingsförhållande som inte var av denna värld. När man väl kommit hem var man blöt av svett, lika blöt som stiftet i det surande Pianot…

    Skickar du lagersatsen till mig Mats, med packbox inkluderad? Jag hoppas att den kan ge min V4-snurra en förlängd ålderdom!

    /Johan

    #66478
    kenta
    Deltagare

    Johan!
    Om du nu har dåliga balansaxellager :confused: , och är beroende av bilen dagligen.
    Så vill jag bara göra dig medveten om att bytet är en omfattande operation som kräver noggranna förberedelser för att göras på en helg. Åtminstone för en knogskrapare som mig .
    Vill du ha tips, så fråga mig, jag har smärtsamma erfarenheter, men har lyckats.

    Kenta

    #66479
    anonymous
    Deltagare

    Tack för omtänksamheten Kenta!

    Jag kan uppbringa transportmedel under bytet. Familjen (hustrun) har en andra-bil i form av en Vovve 850 -97 som jag kan ta istället, även om man ju inte är lika trygg och hemtam som i V4:an.

    Jag tar tacksamt emot tips under arbetets gång, och jag tänker nog inte stressa mig igenom bytet.

    Detta är min plan:

    -Ta ur snurran
    -Fixa till motorrum m.a.p rost, smuts och färg
    -Växla sida på drivknutarna då jag har vibbar under acceleration
    -Kolla motorfästen
    -Byta urtrampningslager
    -Kolla kopplinslamell
    -Balansaxel naturligtvis
    -Lossa insug och toppar, täta om dessa
    -Förgasargenomgång
    -Oljepumpen kanske skall kollas när motorn är isär??
    -Trågpackning byte
    -Rengöring mm

    Sedan finns det såklart ett par funderingar:

    -Konvertering till el-fläkt
    -Portning avgasportar/införande av skiljeplåt svestad i avgaskonan (Fulings kommenterade detta i nåt tidigare inlägg)
    -Andra förbättringar??

    Alltså en hel del på listan, och vi får se när arbetet börjar…

    Har ni fler synpunkter är jag öppen för fler förslag. Om allt klaffar kör jag samma V4 ytterligare några år till hoppas jag!

    /Johan

    #66480
    kenta
    Deltagare

    Johan!

    ”Jag tar tacksamt emot tips under arbetets gång, och jag tänker nog inte stressa mig igenom bytet.”

    Helt rätt, enligt mig.
    De bästa jobben, och fridfullaste själarna skapades under opressade & motiverade förhållande.

    Jag tycker din lista verkar va ok.
    Om du vill diskutera detaljer så starta en ny tråd, eller kontakta mig på eposten, så vi får snacka live.

    Kenta

    #66481
    kalle
    Deltagare

    Mats Jonsson!
    Är det en monarscoot du har köpt?
    Hade för mig att de endast tillverkades på 50-talet och hade sachs eller ilo motorer……
    Din är väl en skoterett för de tillverkades på 60-talet och hade flinta motor… :rolleyes:

    #66482
    enor
    Deltagare

    Jag körde under min moppetid en Monarscoot -63; så nog byggdes dom på 60-talet också. ILO Piano satt det på den, med kickstart (!) och det sades mej att ’63 var det år som tramporna ersattes av kick.

    /Magnus

    #66483
    mats jonsson
    Deltagare

    Kanske vi ska låta Martin öppna ett forum för Monark?

    Jo det är en Monarscoot som jag har. Det står så på emblemet i alla fall. Egentligen heter min modell MCB1263.

    Det är rätt att de från början, tror att det var 1957, var försedda med en ILO Piano-motor med trampor. Och så hade de inte teleskopgaffel utan det var någon slags torsionsfjädring. har glömt det korrekta namnet.

    Under tidigt sextiotal så introducerade man samma moped med kick. Fortfarande med ILO Piano-motorn. Den med kuggremmen ni vet.. Efter något år, möjligen 1961 eller kanske redan 1960, så kom teleskopgaffeln. Runt gissningsvis 63-64 kom HVA:s hederliga Flinta in i ramen och även den hade kick. Fördelen med kickmotorerna är ju fotplattorna.

    Speciellt mycket utvecklades inte de här pjäserna sedan utan man kastade om lite i färgsättningen. På slutet blev bakkåporna vita med kulörta vingar. Tidigare var det tvärt om. Och så smög man i mitten på 60-talet in en Sachsmotor som alternativ. Skrammelsachs. En sådan där man hör skramlet ifrån på kilometeravstånd..

    Det har sagts mig att min är en -68. Det verkar kunna stämma jämfört med broschyrer och dylikt. Den har bara gått 195 mil och den enda tidigare brukaren lär ha varit en nunna vid Vadstena Kloster som körde den en 3-4 år innan hon slutligen med vår herres hjälp lyckades få körkort. Moppen var inte tankad sedan 1972 och soppan luktade obeskrivligt. Det var säkert 1hg bly per liter i den soppan.

    Man kan ju konstatera att det inte längre är lätt att få tag i reservdelar. Har åkt runt till cykelaffärer i både Katrineholm och i Norrköping och de ruskar på huvudena. Man kan inte längre köpa ett ställbart munstycke till en Bing-förgasare. Under Hobbex glansdagar kunde man köpa ställbara munstycken med wire och då placerade man en ratt på styret. De här monarscooterna är ju designade så att det är svårt att komma åt munstyckena. Ännu värre är det faktum att de är utrustade med Encarvi-förgasare och till dessa är det inte lätt att finna grejor.

    Jag var på Örebromarknaden nyss för att leta moppegrejor. Säkert 20-25% av marknaden var mopedrelaterad. 5000 spänn för en risig Zlödapp -75. 11000 spänn för en orenoverad rostig Zlödapp Combinette Sport -61. Brrr. Och de man fajtas med i moppelådorna är inte de fredliga Saabåkarna. Nix. Var man än ser så är det tatuerade armar, hästsvansar och skinnvästar med MC Angels på ryggen. Jag kom över nya navborstar. Sådana där i gult rött blått och något mer. Till en cykel. Killen hade två påsar så jag köpte båda. För 50:- styck. De går ju att skarva. Hann bara roffa åt mig dom så kom det en kille och bjöd det dubbla för dem utan att fråga vad jag hade betalat. Han hade just köpt en filad cylinder till sin Dakota som han hade köpt ute på parkeringen. Helsjukt. Själv köpte jag en ny strut för 20:-, nya motorhandskar från armén för 20:- och armèns motorbrillor med femdubbelt seende för 40:-. Kommer ihåg dem från lumpartiden. Var livsfarligt när vi körde enduro nattetid med Jaworna och Qvarnorna. En stig blev plötslig fem i vissa lägen.

    #66484
    jakob a
    Deltagare

    Citat::


    Ursprungligen postat av fuling:
    [qb]För att kunna ta reda på kraftrna på balasaxellgren så behöver jag försöka ta reda på vad fläkten, vattenpumpen och generatorn tar för effekt. Genertorn sa vi ca 825W.
    Vattenpump=???? [Watt]
    Fläkt=???? [Watt]
    [/qb]


    Jag hittade en siffra på ca 1Nm för vattenpumpen, vid 1500varv på motorn. (moment på motoraxeln alltså, inte pumpaxeln). Det är ett generellt gällande värde, inget för just V4:an. Fläkten verkar svårare, samtidigt som det vore kul att veta ungefär hur mycket effekt man tjänar på en elfläkt. Det enda jag lyckats luska ut är att fläkteffekten beror på varvet i kubik, jag hade väntat mig upphöjt till 2.

    Monarscoot ligger mig mycket varmt om hjärtat, liksom ILO-motorerna, jag är fortfarande stolt ägare till en monarped -61. Finns ingen mopedmotor som varvar som en ILO! En egenhet var att dessa motorer var strypta på olika sätt, vissa genom minimal fögasare, andra genom små insug i cylindern. Det gorde att rätt kombination av cylindrar och förgasare gick som f-n, fast ändå med originaldelar!

    Min första moped var en monarscoot där någon tagit väck alla plåtarna och istället monterat en suzukitank ditsvetsad med rostiga vinkeljärn. Denna scoot var av den tidiga modellen, med fjädring av gummiband både fram och bak.

    Ett senare minne var när jag och en kompis hittade en illa tilltygad monarscoot på soptippen. Vi var i 15-årsåldern, så för oss var ju fyndet i nivå med att hitta en GT750 på tippen idag, även om framhjulet var vikt i 90grader och någon hade kapat av täckplåten för bakhjulet. Hem skulle den iallafall, det var det inget snack om. Eftersom soptippen hade bevakningskameror vid ingången, gick vi alltid in från skogssidan, och det fanns inget alternativ annat än att gå samma väg med moppen. Så vi släpade moped-åbäket i en kringgående rörelse säkert 2 km genom obanad skog. Vilken energi man hade…
    Ramen visade sig senare vara ramsne så att den gjorde två spår när man körde den, ett från framhjulet och ett från bakhjulet, men vad gjorde det?

    Mats, du skall få ett tips: Prova Jacks Cykel i Nyköping, han hade en del gamla mopeddelar. varje gång man kom dit och sökte nåt sa han: Nej du, jag har ju egentligen slutat med mopeddelar, men jag kan ju titta efter för säkerhets skull. Och så kom han tillbaks med nåt i en dammig originalförpackning…

    #66485
    fuling
    Deltagare

    Ingen ont om moppar, men snälla ta bort detta.
    Tråden i övrigt är någulunda fukuserad på balansaxellager.

    En tanke som dök upp i huvudet var hur ofta är det att balansaxellagern säger upp på trmmade motorer med högre oljetryck?
    Kan ju vara så att ett högre oljetryck som igentligen är ett ökat flöde räddar balansaxellagren.
    Trycker ni att man skall rekomedera att man höjer oljetrycket även i std mototer? Om ja så lägger jag till det i det första inlägget.

    #66486
    kalle
    Deltagare

    Där mötte jag min överman….

    #66487
    anonymous
    Deltagare

    Körde min -75 95:a (kallad Dumbo pga färgen..) under ett par vintrar, med ett abnormt glapp på balansaxeln. Saken var den att jag aldrig visste att det kunde innebära ett snart haveri och troligen var det detta faktum som gjorde att den ändå tog mig till och från jobbet fem mil bort, dag efter dag..ni har väl hört den där om att humlan egentligen inte kan flyga, den vet bara inte om det!!

    #66488
    mats jonsson
    Deltagare

    Jakob A! Tack för ditt tips. ILO-motorerna är sköna och mitt ursprungliga mål var att hitta en Monascoot med ILO och kick. Nu blev det inte så. Det är inte varje dag man hittar en 35 år gammal moppe som bara har gått 195 mil. Huvudsaken är att det inte var en Sachs.

    Jag skulle gärna vilja köpa en blå Yamaha FS1 från 1975 om någon har en sådan att sälja. Helst med ramnummer 107797 för då är det min gamla pärla. Annars går det bra med en Suzuki från 1971-1975. Även en fräsch Dakota är av intresse

    Fuling! En moppe måste väl trots all vara häftigare att läsa om en ett taskigt balansaxellager. Eller hur?

    Det är vanskligt att höja oljetrycket. Oljespåren i lagren fräts helt enkelt ofta ur varpå man får ett lägre tryck. Det tycks vara så att problemet minskar om man har en oljekylare. Den ökade kanalvolymen tar kanske upp tryckstötarna bättre. En gissning bara.

    #66489
    fuling
    Deltagare

    Hmm, jag tycker inte om att göra som strutsen när problemen blir för stora , så jag försöker hålla mig till balansaxellager i denna tråd.
    Moppar har sin charm, MEN INTE I DENNA TRÅD.

    Mats J:
    citat:
    ”Oljespåren i lagren fräts helt enkelt ofta ur varpå man får ett lägre tryck”
    Detta får du försöka förklara tyligare för jag kan inte begripa hu ett högre olje tryck skulle kunna fäta på lagaren.

    Japp, det är självklart att en oljekylare är bra, det står redan i ett antal inlägg i denna tråd, dessutom så står det varför oljekylare är bra.

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 91 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.