Balansaxellager ras

Forum / Övrigt / Guldtrådar / Balansaxellager ras

Forum / Övrigt / Guldtrådar / Balansaxellager ras

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 1, 2002 at 10:03 #66425

      Taskig eller obefintlig packbox:
      Nja kan nog inte hålla med pga att oljan går från andra hållet och då skull sjölja ren.
      Så efter min mening så kommer skit in genom den taskiga packpoxen så hamnar skräpet i tråget.
      Som i sin tur sätter igen oljefiltert, ett tillräkligt igensatt olje filter så går en säkerhetsvenil in så motorn får olja i allafall.
      Hmm olja med soppor i motorn inte bra.
      Slutsats:
      Inte en direkt felorsak, men en inderekt pga skiten som kan komma in i oljan. Men, igen detta jäv… men , så borde då vevlagren säga upp först

      SAAB V4-ever:
      Så den inderekta finns med, se Felorasker: punkt 3.

      Men fortsätt tänk, ingen ide/tanke är för dum.
      Även om iden är helt jä… galen så brukar det kunna ge nya ider som ger lösningen.

        november 1, 2002 at 10:54 #66426

        Christer J:son:
        Oljefiltret är samma typ som de flästa bilar.
        Dessutom så är det exakt samma filter på gamla Vo…, huu det gick ej att skriva

          november 1, 2002 at 11:12 #66427

          Hejsan!
          Å andra sidan så sitter ju kylfläkten i närheten och den skulle ju kunna hjälpa till att blåsa in skit i lagret om packboxen är kass, eller??
          “Tobbe”

            november 1, 2002 at 11:52 #66428

            Tror inte det då drevet för ballansaxeln sitter ivägen och olja trycks ut ifrån lagret.
            Drar mig till minnes att mitt lager var slitet i en riktning som var ganska rakt upp emot det hål som oljan kommer in i lagret. Hur är det med er andra, kommer ni ihåg i hur och i vilken riktning lagret var slitet ?

            /CJ

              november 1, 2002 at 12:24 #66429

              Just det, tänkte inte på att drevet sitter i vägen. Nåja skiten åker in i motoroljan i alla fall. Där packboxen möter remskivan brukar man se ett kraftigt spår.

              Som någon nämnde tidigare hittar man större delen av främre lagret i tråget. Tycker att de jag träffat på varit mest slitna i nord-ostlig (väderstreck i en motor?) riktning om man ser motorn framifrån.

              ///Harald

                november 1, 2002 at 19:54 #66430

                Fuling! Är du säker på att filtret till V4:an är exakt som Volvos. Det har väl varit allmänt känt i 30 år att Biltema har sålt samma typ av filter både till Saab och Volvo. Men hur är det med bypassventilen i filtret? Är du verkligen riktigt säker på att de öppnar vid samma tryck?

                I övrigt tycker jag att innovationsrikedomen är enorm. Att det fanns så många orsaker. Och ändock så är det troligen i många fall bara en allt för hårt fläktrem som är den största boven i dramat. Om bilen inte har AC. I USA hade man problem med Yorkkompressorerna då de inte hade startavlastning vilket gjorde att dreven gick sönder. Då plockade man i ståldrev. Med följd att lagren gick sönder avsevärt snabbare än annars.

                  november 1, 2002 at 21:21 #66431

                  1: Om filtren skulle var EXAKT lika vet jag inte men det kan inte skilja något mycket i alla fall.
                  2: Skulle nu oljefiltres säkerhetventil vara boven har man bytt filter för sällan i alla fall.
                  3: Skulle inte köpa filter till bilen på feltema i vilket fall som hälst

                  Hmm det där med AC och stålderv var en intresankt ide/tanke.
                  Men i belasting synpunkt så är det fortfarnde lite i gämnförelse till vevlagren.
                  Det finns en aspekt, vevlagrens belasting är växlande i 2 hänseenden. Storlek och rikting, medan balalansaxellagert, det främre, i huvudsak bara har i en rikting. Men andra ord det kan vara så att vevlagern har högre maxlast men hinner ta igen sig, medan balanslagret har kostant last som är lite för hög, kanske kanske.

                  Jag är/var inne på att fläktremmens sänning hadde med haverieran att gör, men jag är inte lika säker längre. Måste gräva djupare i remdrift och lagerbelastingar för att kunna säga något defenetivt.

                    november 2, 2002 at 08:34 #66432

                    kollade mekonomen.Dom hade olika nummer på volvo och saabfilter.Att främre lagret går kan bara bero på för hårt rem

                      november 2, 2002 at 12:01 #66433

                      En orsak till att nergångna balansaxellager verkar ha drabbat motorerna 77B-80 vid lägre körsträcka än de äldre tror jag beror på det vansinnigt höga varvet dubbelportsförgasarens automatchokeanordning ger vid kallstart.
                      Lagerslitaget måste bli enormt mycket mer än normalt,
                      om man inte stampar på en gång, så spjället öppnas
                      till hälften och snabbtomgångsvarvet därmed sjunker till en mer normal nivå.

                      Har en 96:a med orörd 77B-motor. Lägger iväg som en dopad pil. Toppar sina 160, ingen blårök, minimal läcka från boxen. Men.. under två senaste åren , (kört c:a 700 mil), har oljetryckslampan bländat mig när bilen går på tomgång. Balanslagren är markant glappa, brukar hålla mig inom länet med denna vagn…
                      Ändå vägrar den att rasa, får väl rapportera när (om) det väl sker….

                      Instämmer i samlade slutsatsen på denna tråd.
                      Huvudorsak till havererade balansaxellager är slarv med oljans bytesintervaller och kvalitet samt för hårt
                      spänd fläktrem.

                      Hälsn Matte R

                        november 2, 2002 at 14:28 #66434

                        Balansaxellagren i min V4 -78 tog slut innan 10000 mil och jag kan nog gissa att det haveriet till stor del orsakades av hårt spänd fläktrem och dålig olja. Högt tomgångsvarv på grund av automatchoke kan också ha bidragit för det var brutalt högt när jag köpte bilen.

                        På motorn som sitter i bilen nu har jag kapat bort fläkten för att köra med elfläkt och efter den operationen behöver jag inte alls spänna remmen lika hårt som förut. Det är verkligen stor skillnad. Jag tror att det kan bero på att remmen ligger an bättre mot remskivorna nu när inte fläkten finns. Kan det stämma? Alltså remmen ligger ju an mot en större del av remskivornas cirklar på generatorn och balansaxeln nu när den inte behöver gå via fläkten. Om det stämmer får man kanske bättre hållbarhet på lagren som bonus med den här modifieringen som var avsedd att förbättra kylningen i stockholmsköerna. Det kan ju naturligtvis också bero på bättre kvalitet på den nya kortare remmen.

                        //David Forsling

                          november 2, 2002 at 17:13 #66435

                          Originalfiltret till V4 har ett annat öppningstryck för bypassventilen än Volvos motsvarande original. Dessutom är flödesegenskaperna olika. Alltså: Genomflödet av olja vid ett visst tryck och en viss temperatur är olika. Den enda likhet som finns är i princip yttre mått och form. Det fanns någon test om detta för tjugotalet år sedan.

                          I en annan test som Teknikens Värld (tror jag eller möjligen Vi Bilägare) gjorde så var det något piratfilter vars övertrycksventil inte öppnade alls. Filtret sprängdes vid testen.

                          Spänner man remmen för hårt så blir den radiella belastningen tämligen hög. Och med original fläktrem så måste man spänna hårt för att slippa remtjut. Därför är moderna tandade remmar att föredra eftersom dessa inte behöver lika hög förspänning.

                          När det gäller tomgången på bilar med automatchoke så kan man ställa ner vartalet. Likaså på bilar med manuell choke. Först ska man kolla att bimetallfjädern är rätt injusterad och därefter ska man kontrollera och eventuellt justera snabbtomgången vilket beskrivs i verkstadshandboken.

                          Det finns de som har teorier om att balansaxelhaverier sker oftare på svarta motorer än blåa. Och så finns det de som hävdar att det sker oftare på svarta motorer från senare delen av 70-talet jämfört med tidigt 70-tal och att en orsak ska vara att Fords verktyg var slitna. Själv har jag ingen aning. Jag vet inte ens vad som skiljer svarta och blåa motorer åt men oavsett om gjutformarna var slitna eller ej så ska inte detta påverka balansaxellagrens funktion då lagerlägena är arborrade.

                            november 3, 2002 at 08:20 #66436

                            Nu blir det väl ett ramaskri men, skulle det kunna vara så att själva BALANSAXELN är slarvigt gjord, felkonstuerad, vilket skulle leda till haveri? (vissa serier alltså eftersom vissa funkar) :confused: 😮 :confused:

                            Per/Haninge

                              november 3, 2002 at 10:24 #66437

                              Hejsan!!
                              Per: Som jag skrivit tidigt i den här debatten, så kan det mycket väl vara så att vissa axlar varit sämre än andra. I kombination med för stora spel i lagret efter montering, så kan dessa lagringar fått mer stryk från början än vad som var avsett.

                              Mats: Jag håller med dig. verktygen för tillverkning borde inte ha någon betydelse här.

                              Jag har också skrivit tidigare att jag hörde rykten om att 77-80 skulle vara sämre, vilket ju också framgår i den här diskussionen. Då jag hörde detta från SAAB-mekaniker för sådär 13 år sedan, så påstods det bero på den låga tomgången, vilket jag tycker låter rimligt. När nu pratet om att dessa hade högre tomgång vid kallstart, så tycker jag att detta borde vara en än större anledning till att lagren slits ut i förtid.

                              Anta att båda dessa faktorer spelat in, alltså för högt varvtal när motorn är kall och oljan seg, samt för lågt varvtal vid varm motor (har för mig att det var av avgasreningstekniska skäl)
                              Då är det kanske inte så himla konstigt att grejorna rasar. I så fall hade det kanske inte hjälpt med rejälare lager heller. Nä, för mig framstår det mer och mer att smutsig, dålig olja och för all del remspänningen skulle vara dessa lagers fiende nummer ett! Alltså rekommenderas att ta en titt på den sammanställda listan Fuling gjort i första inlägget. Har man en bra balansaxel i sin bil, så kan säkert motorn hållas vid liv betydligt längre.
                              “Tobbe”

                                november 3, 2002 at 17:18 #66438

                                Jag har haft ras på allt från 67-80 vad det gäller balansaxlellager så jag har inte hittat någon gemensam nämnare annat än att det alltid varit det främre lagret.
                                Vi får nog fortsätta att “spåna” för att komma fram till felorsaken, åtminstone skulle jag tycka att det vore skoj med en teknisk förklaring till problemet och inte en gissning.
                                Fortsätt att skicka in berättelser, teorier så lyckas nog detta också.
                                Fuling: kom igen nu med någon teori som vi kan utgå ifrån, det börjar kännas lite andefattigt nu

                                  november 3, 2002 at 17:19 #66439

                                  Behöver ju inte vara så att vissa axlar är sämmre gjorda utan att de ligger i ett annat område i toleransen, märmare min eller maxgränsen.
                                  Kombinationen med lager som lager åt andra hållet förhållande till axeln.
                                  Detta kan vara en orask till att vissa håller och andra inte.
                                  Sen har vi ju även rakheten mellan lagerlägena i blocket.

                                  Felkonsturedade:
                                  Oljehålen sitter i toppen på lagren, hmm är det inte åt de hållet maxbelastingen ligger?

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 91 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.