Bromsar og900 – 1987

Forum Modellspecifika forum OG900 Bromsar og900 – 1987

• Detta ämne har 19 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-23 07:07 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    turbocab
    Deltagare

Jag har bytt bromsarna på Luxen, men jag är ändå inte nöjd 100%. Förutsättningen är: Nya ok, skivor, klossar fram, ny Huvudcylinder samt luftat 4-5 ggr med luftman. 43000 mil på Vakumservon.
    Den där sköna ”Å herrejösses” vilken skillnad känslan fick jag aldrig med nya bromsarna, nu har jag kört in det så gott det går och det är fortfarande sådär. Det svampar mkt måttligt, så jag tror inte på luft.
    Och nu det konstiga: Det verkar som att när jag stampar på rejält på bromsarna 2-3 gånger så blir dom plötsligt bättre… Stummare pedal vid nästa bromsning, hårdare känsla och mer effekt. Gjorde två tre rejäla inbromsningar nu på väg till jobbet och den första var kass, absolut inget låste, andra lite bättre och på tredje så gjorde jag plötsligt lakrits och rök, och sen var känslan mkt stummare i pedalen….????

Några tips??? Är det luft lik förbannat, eller är min Servo slut/läcker? 43.000 mil…. Eller måste jag ha värme i dom förbannade beläggen? 🙄 Det är Saab original belägg i orginalkartong, nyss köpta från Speedparts. Till saken hör att Servon från Specialen jag skrotade finns ju att tillgå!

saabaero
    Deltagare

Gissar att du har fått glaserade belägg. När glaseringen slits bort blir bettet ett annat.
    Hade detta fenomen på min 9000 när jag hade skräpbelägg från SP.

turbocab
    Deltagare

Skräpbelägg? Original Saab?

Men du tror på det alltså, glacering? Då finns det ju en faktor till att tänka på – en kompis till mig – inga namn – gjorde ett bromstest kort efter att jag bytt bromsarna till dessa beläggen, från 180 – 0 full broms. När bilen rullade in hemma hos mig igen så rök det och luktade satans helvete om bromsarna. Jag var lite tveksam till detta och tänkte faktiskt att ”ska man inte köra in nya bromsar lite lugnare?”. Så det kan ha påverkat/dödat dom alltså? Eller skall jag bara slita bort ytan och vänta på att dom blir bättre? Fan, jag har ju bytt beläggen redan en gång extra???

M.Broberg
    Deltagare

Saab org beläggen ska palla rätt mkt (iaf dom nyare) men inte helt otroligt att skivorna har blivit överhettade och glaserade dock. oventilerat blir Varmt fort.

letar du efter nya belägg och testa med så… 😉

turbocab
    Deltagare

Skivorna överhettade??? Orka liksom, jag vill inte byta dom också.. Lite smärgelduk på dom kanske?

M.Broberg
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Skivorna överhettade??? Orka liksom, jag vill inte byta dom också.. Lite smärgelduk på dom kanske?

går ju rätt lätt se på färgen av skivan, är den blåaktig så äre inte direkt bra.

men beläggen blir snabbt överhettade, därför man inte ska köra 180 knyck o bromsa till 0 🙄

Finns en anledning USA bilarna fick ventilerat..

saabaero
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Skräpbelägg? Original Saab?

Men du tror på det alltså, glacering? Då finns det ju en faktor till att tänka på – en kompis till mig – inga namn – gjorde ett bromstest kort efter att jag bytt bromsarna till dessa beläggen, från 180 – 0 full broms. När bilen rullade in hemma hos mig igen så rök det och luktade satans helvete om bromsarna. Jag var lite tveksam till detta och tänkte faktiskt att ”ska man inte köra in nya bromsar lite lugnare?”. Så det kan ha påverkat/dödat dom alltså? Eller skall jag bara slita bort ytan och vänta på att dom blir bättre? Fan, jag har ju bytt beläggen redan en gång extra???

Skräpbeläggen var std belägg av noname fabrikat som jag köpte hos SP
    De bettade dåligt efter en tids fiskörning men återfick bettet när dom fått jobba lite hårdare.

Det kan mycket väl vara så att misshandeln av dina belägg gjort att ytan är bränd och skadad pga överhettning. Har inte riktigt koll på exakt hur det var med detta men jag tror du kan hitta lite om du googlar.
    Fortsätt att slita på beläggen så märker du snart om dom blir bättre eller om det dåliga bettet återkommer.

@M.Broberg wrote:

Saab org beläggen ska palla rätt mkt (iaf dom nyare) men inte helt otroligt att skivorna har blivit överhettade och glaserade dock. oventilerat blir Varmt fort.

letar du efter nya belägg och testa med så… 😉

Har aldrig sett att överhettade skivor blir glaserade.
    Dom brukar snarare bli repiga, blåa och bära spår av smetade belägg. I extremfall kan även skivan smeta.
    Så länge skivan inte har spruckit eller blivit skev är den ok och det lär knappast ha hänt av en bromsning 🙂

saabaero
    Deltagare

Några bilder på misshandlade och överhettade bromsar :king

Ferodo beläggen har smetat

Tyckte det bromsade dålig och lät skumt på slutet :badteeth1:

turbocab
    Deltagare

Milda makter… Balla bilder. Jag hoppas inte mina ser ut så! Ska ge det lite tid till, men om det fortsätter vara dåligt åker skiten av, alla belägg runt om, och nya stoppas dit. Hade hoppats slippa det men vad gör man…Jag har sjuka bromsar i den röda, kanonfina nya i Specialen och även cabbens ABS system är helt okey, så att sätta sig i en gammal Trubbnos och ha känslan av olja på skivorna funkar inte…. 🙄

M.Broberg
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Milda makter… Balla bilder. Jag hoppas inte mina ser ut så! Ska ge det lite tid till, men om det fortsätter vara dåligt åker skiten av, alla belägg runt om, och nya stoppas dit. Hade hoppats slippa det men vad gör man…Jag har sjuka bromsar i den röda, kanonfina nya i Specialen och även cabbens ABS system är helt okey, så att sätta sig i en gammal Trubbnos och ha känslan av olja på skivorna funkar inte…. 🙄

Gamla bromsarna ÄR sämre än dom nya, att jämföra med nya systemet är bedrägligt.. bättre att jämföra med en bil med gamla systemet som funkar som den skall.

turbocab
    Deltagare

Jo jag vet, men så dåliga skall dom inte vara. Jag har surfat runt lite nu på diverse forum efter en googlesökning och det framstår med all önskvärd tydlighet att köra 180-0 med helt nya belägg är helt förkastligt och troligen är mina glacerade. Verkar stämma som jag upplever också att dom kan vakna till efter några inbromsningar… Men hela skiten åker av nu, även bak…. FAN. Jag är djävligt trött på att lyfta och greja hela tiden…

morsole
    Deltagare

När det gäller inkörning av nya belägg på gamla skivor så får man göra lite spår i beläggen så de nöts in bättre, och även ta det lite lagom i början…

Om det är gamla bromssystemet på din -87’a så får du ytterligare ha tålamod då det absolut inte är ovanligt att få skumma symptom i början; men det löser sig oftast med lite tålamod, efter några dagars inkörning.

Själv fasar jag alltid beläggens alla sidor och gör något litet spår med en tunn kapskiva så beläggen får en chans att slita in sig med den gamla skivan, som man gärna får lov att rugga upp med grovt slippappar för att undvika för mycket ”glidande” i början…

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

aeromaniac
    Deltagare

Och bromsvätskan är också nybytt och fräsch
    DOT4 ?
    Stålspunna slangar ger mycket bättre pedal
    men det har du kanske redan och vet säkert
    att så är fallet.
    Frisk huvudcylinder? Luftat i rätt ordning?

Kan rekommendera Ferodo belägg med mycket
    metall i, mkt bra bett.
    Lycka till!
    /
    Mj

turbocab
    Deltagare

Nya slangar fram, nya ok, ny vätska, ny huvudcylinder…. Därav min besvikelse över effekten, hade väntat mig lite bättre….

saabaero
    Deltagare

Har du bara använt luftman tycker jag du ska lufta ett extra varv med den hederliga pedalmetoden.

Tycker inte luftningen blir 100% bra enbart med luftman.
    Det blir en avsevärd skillnad i tryck mellan luftmans 1-2bar jämfört med trycker som blir när man använder pedalen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng