Bromskraftsreduceringsventil, vilken bil?

Forum Modellspecifika forum 92/93 Bromskraftsreduceringsventil, vilken bil?

  • Detta ämne har 19 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2004-04-13 00:15 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10394
    marten
    Deltagare

    Hej,

    Jag har lite problem med för kraftig bromsverkan bak och tänkte därför jaga tag på en bromskraftsreduceringsventil på skroten. Kan någon tipsa om bilmodeller som var utrustade med reduceringsventil orginal?

    Mvh

    #73877
    fuling
    Deltagare

    1. Hmm vad är det för bil du har???

    2. Är det inte bättre att fixa bättre frambromsar????

    2. Har för mig att WV Golf skall ha en bromsreduseringsventil som styrs av bakaxelns läga som skall kunna användas.

    #73878
    marten
    Deltagare

    Hej Johan!

    1. Det är en 93:a.

    2. Vad menar du med ”bättre bromsar” då, och hur skulle det isåfall avhjälpa problemet? Jag sätter inget likhetstecken mellan ”lättrampade bromsar” och ”bra bromsar”.

    Problemet handlar ju inte om brist på bromskraft, utan fördelningen av densamma mellan bak-/frambromsar vid ett givet pedaltryck. Jag kör V4-bromsar i fram.

    3. Tack för tipset!

    Fler tips på potentiella donatorbilar mottages tacksamt.

    Mvh
    Mårten

    #73879

    Hej Mårten.

    Tryckbegränsningsventil finns på 96:an och GT750 med bromsutförande II. På 96:or med tvåkrets (utförande III) finns 2 ventiler. Sitter skruvade i golvet under bakre sittdynan.
    93:an och tidiga 96:or med bromsutförande I saknar denna ventil liksom även 95:or och V4:or.

    Jag håller själv på med en bromskonvertering av min 93B. Den får V4-bromsar både bak och fram. Vi får väl se om jag får samma problem!

    #73880
    marten
    Deltagare

    Hej Sten-Arvid,

    Ventilen finns alltså på tvåkretsbromsade 96 2T, men togs bort på bilar med V4 – förstod jag dig rätt?

    Även jag kör V4-bromsar både fram och bak. Hör gärna av dig om resultatet när du är klar med konverteringen!

    Mvh
    Mårten

    #73881
    fredrik
    Deltagare

    Mårten Om du inte har bytt på 93:an så sitter det nog orginal Alubromscylindrar ibak på 57:an.

    jag är också ganska säker på att jag monterade dit en reduceringsventil då jag hade grymma problem i början med att bakhjulen bromsade före framhjulen. när reduceringen sattes på försvann problemet alternativ t så tyckte jag att det blev Ok men jag rejsade ju med 93:an & då kör man ju lite annorlunda.
    Om det sitter en reducering på plats så är det bara att lyfta på basätet så se du den på en gång.
    Sitter den där så kanske det är dags att renovera den?
    Nästa grej är nog att byta till bromssystem II i bak med 19,05cylindrar (95 61-70, 96 61-66)
    Men då behöver du även byta handbromsvajer, bromsrör, bromssköldar, bromsbelägg.
    Jag har delarna på lager om det behövs.

    /Fredrik

    #73882

    Du förstod mig rätt Mårten!

    Kan berätta att jag hade en 96 ´64, där togs ventilerna bort. Det berodde på körstil, precis som Fredrik betonar. Kör man med vänsterfotsbroms vill man kanske ha lite mer bromskraft bak för att lättare få ut bakändan!

    #73883
    fuling
    Deltagare

    Men det är giftigt när det börjar gå undan om man har förmycket bakbromsar.
    Bromsar man riält på typ asfalt ligger ca 75-80% av bromsförmågan fram och då vill man inte låsa upp bak.

    Jag ligger precis och väger med 9000-skivor och NG900-ok fram och 19mm cylindrar bak på 95an.
    Bromsning rak fram låser jag ej bak, men med lite sväng också så låser jag inner bakhjul.

    #73884

    Fredrik!

    Satte Du in reduceringsventil eller inte i 93:an? Vilka bakre kolvar använde Du?

    Någon mer som har erfarenhet av att byta bromspaketet i en 93:a till V4 runt om! Berätta! Vad säger SBP?

    #73885
    mats jonsson
    Deltagare

    Jag hade en gång en 64:a där jag tog bort de här ventilerna och plockade på V4-bromsar. Därtill hade jag ett tag 95:ans stora bakhjulscylindrar och jag kunde åka till jobbet vinter tid utan att vrida på ratten. Jag styrde mer eller mindre med bromsen…

    #73886

    Låter bra Mats!

    Jag ser framåt nu med väderprognoserna, vilket betyder att jag kan plocka upp alla renoverade V4- bromsprylar från källaren, rulla ut 93:an från kallgaraget och börja konverteringen. Det innebär också byte av alla spindelleder och p-ändar. Detta eftersom det är så svårt att få tag på gummitätningsbälgarna till lederna nu. Ska även korta fjädrarna lite.

    Har haft lite snack med Göran D. kring bromsledningar i olika utförande. Kan rekommendera en kontakt med XP för dem som håller på med liknande!

    Jag återkommer i ärendet efter mer erfarenhet!

    #73887
    fredrik
    Deltagare

    Jag är 100% säker på att orginal 93 bromsarna användes!
    Jag har dock använt alla möjliga olika kombinationer & 93:an som mårten har är den enda som har varit extremt lättlåst på bakhjulen.

    Sätter man på skivbromsar så bör man ta bort reduceringarna precis som Saab själva gjorde på V4:an.

    Det behövs inget snack med XP utan montera bara dit förgreningen på huvudbromscylindern ifrån bromsystem 2 = 61-63 så löser det sig själv utan konstiga rörkopplingar & dylikt.

    Jag har aldrig haft problem med SBP. De tycker bara det är bra om man uppdaterar bromsarna & särskilt på Saabar där det är bolt on!
    Besiktigade föresten Rally 65:an igår & gissa om det var jubel på stationen?
    Vad lätt körd den är var första kommentaren andra var fy fan vad den går! 80 ärligtbromsade Hk gör väl sitt till kan man tänka.
    Man vann ju inte saabdraget för inte?
    Dock gillade han inte diffbromsen lika MKt.

    /Fredrik

    #73888
    marten
    Deltagare

    Hej allihop,

    Jag håller definitivt med om att det är trevligt med förhållandevis mycket bromskraft bak (och jag har väl inte direkt för vana att åka runt och ”finåka” själv heller). Men som det är nu så låser bakbromsarna vid uppskattningsvis 70% av max bromskraft på frambromsarna. Detta vid inbromsning rakt fram på torr asfalt. Lite väl spännande för min smak.

    Eftersom jag är både lat och snål , så tänkte jag att jag skulle klara mig med att helt enkelt montera dit en begagnad, fungerande reduceringsventil. Jag har därför, efter tips på annat forum, införskaffat en reduceringsventil från en… *host host*… Ford Sierra. Självklart så är det ingen optimal lösning, jag har ju inte ens en aning om hur mkt denna ventil reducerar trycket, men med lite tur så ger den acceptabelt resultat. Försöka duger!

    Mvh
    Mårten

    #73889

    Annat forum

    #73890
    perhaninge
    Deltagare

    Fredrik:
    Jag har också haft vissa sura miner när man har ”upptäckt” diffen, allt från (jä…ar) nu gick nått sönder till att (va tungstyrt det är, kan det vara riktigt)varvid jag kontrar med att, frugan har inga problem varvid den manliga fåfängan tar vid.
    ”Äsch så farligt var det ju igentligen inte”.
    Dock aldrig några nedslag.Trots besiktning i Jordbro.

    Per/Haninge

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng