Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 58 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 25, 2013 at 23:27 #7459

      Vi har två brux-SAABar som väl inte är några projekt annat än att hålla dem någorlunda propra och framför allt rullande.
      Dessa har varit i familjens ägo ett tag och hittills så har 9-5an fått sin omvårdnad genom den lokale SAAB-representanten.
      Anledningen till att jag nu startar en tråd med dem är att det ju händer ett och annat runt dem som kan behöva dryftas i SAABerspace.

      I helgen så skulle 9-5an få sig nya bromsat d.v.s. skivor, och alla belägg runt om. Sagt och gjort jag skred till verket och startade med framänden eftersom jag misstänkte att bakänden skulle bereda mej mer strul. Allt gick enligt plan tills jag skulle ta av bromsskivorna vilket ju brukar gå bra med ett välriktat hammarslag. ICKE, satt som berget. Fram med stora 3-armade avdragaren. Den gick också bet. Om jag fortsatt så skulle antingen bromsskivan spricka eller avdragaren ge sig. Så… fram med gasolen och värma skivan inne vid navet medan avdragaren satt kvar. Sitter fortfarande som berget. Inser att om jag ska vinna denna kampen så krävs det andra metoder. Fram med vinkelkap och d:o slip och börja plocka bort bromsskivan bit för bit. Då, efter (som syns på bilderna) det mesta av skivans centrum demonterats gav skivan med sig. Detta gällde alltså båda sidorna.

      Jag har bytt många bromsskivor i mina dar men aldrig varit med om dylikt. Brukar ni andra som mekar 9-5 också få göra såhär ?

      Om inte annat så kan detta tjäna som varning till er som tänker ge er på detta jobb. Det behöver ju inte vara såhär illa men uppenbarligen finns det en viss risk.

      Efter att ha gjort detta så gick bakänden som en barnlek när jag väl lyckades justera in handbromsbackarna så att jag fick av de gamla skivorna.

      Sen är 9-5an lite trist att mecka eftersom det står GM på alla reservdelar :sad Ger liksom dåliga vibbar….

      / Kenth

        augusti 26, 2013 at 08:36 #58831

        Ojdå! För mig var bromsskivebytet fram som det brukar, ett lätt slag för att lossa. Dock kan jag tänka mig att de kan rosta fast om skivorna hängt med länge. Mina plåtfälgar har vissa tendenser att fastna på navet efter en vinter…

          augusti 26, 2013 at 10:54 #58842

          @saabcustom wrote:

          Sen är 9-5an lite trist att mecka eftersom det står GM på alla reservdelar :sad Ger liksom dåliga vibbar….

          Ja, det tog verkligen emot att byta oljefilter på min 9-5:a. GM i jättestora bokstäver.

            augusti 26, 2013 at 11:45 #58845

            Jag köper Mann-filter så slipper jag det. :wrench Men spayburken med bättringsfärg, den var original GM, den. :sad

            96 V4 1975 ”Bollen”

              september 18, 2013 at 23:41 #59504

              Bruxisar är bruxisar och inte mycket händer med dem annat än att de rullar å går. Men jag var i grannstaden och hälsade på Herr Uhr. Han pillrade lite med min ECU i 9000 och helt plötsligt så går den som en klocka på samma bränsle som husse föredrar (d.v.s. etanol 😉 ). Motorn blev på köpet lite starkare men framförallt bättre bottendrag. Trevlig upplevelse. Det är visserligen inte i närheten av LOW95s bottendrag men det hade jag kanske inte väntat mej heller 😉 .

              Ska bli intressant att se hur den klarar vintern. Det blir ju ingen riktig BioPower men om det kniper så kan man ju iallafall köra på BF95-98 även om den då, i vissa driftsfall, går lite fett.

              / Kenth

                september 19, 2013 at 16:30 #59517

                Det är tamejtusan magiskt det där med att få sin bil mappad till etanol, med steg 1-trim. In med en datorsladd, blipp-blopp och så har man plötsligt en ny bil.

                  november 25, 2013 at 00:26 #61259

                  Det där med E85 har inte varit nån hit, ännu. Körde typ 2 veckor och bilen gick som en klocka men, helt plötsligt så klagade den över att den gick för magert och påstod att lambdasonden var kass. Nå, bytte den, ingen skillnad, bytte en massa andra saker också som skulle kunna ha med det att göra men fortfarande samma envisa CE-lampa. Bytte tillbaka till BF95-box och då började bilen gå vettigt igen. Sen har den fått gå så ett tag. Pillrade bort spridarna och ultraljudstvättade dem. Fick tips om att det kunde vara smuts som lossnade från tanken när man tankade E85. Denna smuts, eller smuts mellan filtret och spridarna kunde sätta igen spridarnas inbyggda filter. Ska nu, vilket år som helst tanka E85 igen och byta till rätt box för att se…. (Excitement never ends 😕 )

                  Och, i helgen fick sig og9-5 nya xenonlampor sen ena lampan börjat blinka till och från. Väldigt vad mycket och vitt ljus (fortfarande 4300K-lampor) det blev.

                  Samtidigt fick sig 9000 nya helljuslampor 60W av xenon-typ (också 4300K). Har inte hunnit testa på väg men garageporten blev ordentligt upplyst iallafall. Lite praktiskt att 9000 inte släcker halvljuset när man tänder helljuset. I detta fall så slipper man då nån halv sekunds mörker mellan växlingarna.

                  / Kenth

                    april 18, 2014 at 00:03 #173223

                    Systerbilen till min 9000 d.v.s. sonens 9000 A50 -97 behövde få en ny topplockspackning. Under bytet så skulle ju naturligtvis aggregatremmen demonteras. Attans envis den där remspännaren. …under det att en medhjälpare drar remmen uppåt insättes verktyg 945784637. Tjena. Så uthålliga medhjälpare fanns inte att uppbringa i grannskapet. Men med hjälp av en stor tving lite plank och mellanlägg lyckades vi dra upp remmen tillräckligt mycket och länge för att spännaren skulle kunna låsas i sitt innersta läge med hjälp av den hemtillverkad bygeln (6mm rundjärn). Men som vanligt är Murphy med vid garageaktiviteterna så…twaaaang ( ett onomatopoetiskt ord känt från salig Svenska MAD) så lossnade bygeln och spännaren gick ut till sitt ändläge.

                    Vad göra ? Medan sonen fortsatte med att pillra bort topplocket skred jag till verket i med hjälp av skrotlåda och svets och tillverkade följande verktyg:

                    Vilken placeras på samma ställe som bygeln nyss satt. Funkar alltså som en vanlig fjäderspännare men med hakar inslipade att passa på samma ställe som SAABs specialverktyg ska sitta. Sen gick det hur enkelt som helst att dra ihop spännaren.

                    Med detta verktyg i garaget ser man nästan fram emot att byta remmen på min 9000 också. Med lite tur passar den vår 9-5a också (nån som vet om det kan tänkas vara så? )

                    Är man snäll och bor i närområdet så kan jag tänka mej att låna ut det mot en pilsnerflaska eller två i hyra :CH

                    / Kenth

                      april 18, 2014 at 07:10 #174810

                      Tjena! På 9-5 trär man bara förlängningen man använder mellan hylsa och spärrskaft i remspännaren och drar så petar man av remmen bara…jättemycket lättare än 9000. Man måste dock hänga av övre motorfäste det blir enklare så iaf.

                        september 20, 2014 at 23:11 #170839

                        Så tog man tag i detta med E85 igen. Började i somras när det var som allra varmast. DÅ gick 9000/98 bra på E85 (med därför avsett styrprogram). Fint tänkte jag men säg den glädje som varar. Av nån outgrundlig anledning så började den trilskas när ute-temperaturen sjönk och klaga på mager blandning igen (P0131). Efter många vändor med test av bl.a. ny box så har det nu gått dithän att andra spridare har nogsamt ultraljudstvättats och monterats tillsammans med mätutrustning för bränsletryck:

                        Består som synes av lite mässing samt en oljetrycksgivare från Biltema vilken innan monteringen kalibrerades så att man vet resistansen som funktion av trycket. Man skulle kunna monterat ett oljetrycksinstrument men då hade det inte blivit lika exakt som att läsa av ett digitalt mätinstrument. Detta sätt att mäta bränsletryck har jag använt tidigare på min og900 och det funkade utmärkt.

                        Dessutom har ett mellankablage med mätuttag för lambdasensorn installerats för att kunna dubbelkolla vad som “händer” där innan ECUn tar hand om signalen. Så nu börjar den här bilen också se ut som en rullande lab-bänk. Trycket i insugningsröret och diverse temperaturer och andra intressanta data kan läsas av via ODBII-uttaget (och en blåtandsadapter) på mobiltelefonen. 9000/98 skulle ju vara en ren bruksbil…….

                        Nå de gamla spridarna som monterades bort har också fått sig ett långt och varmt bad i ultraljudet. På två av spridarna var plasthatten, i toppen, spruckna varav en trillat av och förmodligen passerat igenom motorn och ut där bak…… Den andra satt på trekvart och var inte lämplig för återmontering. Så raskt iväg till den lokala Bosch-servicefirman som kunde meddela att sådana delar inte försåldes men att det kunde tillhandahålla o-ringarna 😡 eller nya spridare.

                        Men Volvohandlaren i trakten visste på råd. För knappt 100 riksdaler kunde jag köpa en påse innehållande o-ringarna OCH plasthatten.

                        Ett alldeles utmärkt alternativ till att köpa nya spridare :AP som ersättning till de som hatten ramlat av på.
                        Krävdes en liten modifiering av ventilhatten innan montering bara. Hålet borrades försiktigt upp till 2.0mm och försänktes/fasades. Bilden ovan visar en spridare före och efter renoveringen samt påsen (med artikelnummer) som godbitarna levererades i.
                        Ungefär samma påse skall enligt obekräftad uppgift finnas att köpa hos Porschehandlarna som reservdel till 944..

                        Nå, nu känner jag mej bättre rustad att förstå varför i h–vete inte bilen gillar E85.

                        / Kenth

                          maj 16, 2015 at 02:11 #300104

                          Tiden och brux-bilarna går. För nån halvannan månad fick sig 9000 nytt värmeelement eftersom det blev oförklarligt kladdigt av imman på insidan av rutorna. Dessutom noterades en pöl vid högra baksätespassagerarens fötter som hade svårt att torka (pölen alltså, INTE fötterna). Samtidigt monterades en ny kupéfläkt eftersom den gamla började föra oväsen i vänsterkurvor (tror jag det var). Besvärligt meck. Trångt och kombinationen av tungt som med precision ska lyftas på plats i akvariet var ingen bra kombination. Genom att hänga upp / avlasta paketet i en spännrem gick det lite lättare. Många invektiv förbrukades dock under operationen.

                          Efter mycket om och men lyckades jag få mina sen länge inköpta framskärmar lackade i samma färg som bilen de skulle sitta på. Så, nu byts det framskärmar för fullt (saliga äro de saktmodiga….)
                          Jag har inte för avsikt att återmontera skumgummibitarna som sitter under skärmarna. Vill hellre ha maximal genomluftning. Hoppas det är en bra taktik….

                          Under vänster skärm sitter ju bland annat en luftburk med tillhörande luftsnok. Den senare ser ur strömningssynpunkt inget vidare ut om man tänker på hur mycket en motor suger i sig vid högre varv. All luften ska passera ett 45 mm hål. Den omedelbara tanken är att göra nåt åt det.

                          Efter lite koll på nätet upptäcker man att ingen av trimfirmorna har ändrade luftfilter/luftburkar i sina steg 1-3 trimsatser, hmmmm….

                          Kollar man på forumen så hittar man inget annat än att de som moddat burken får ett bättre (=högre) insugsljud och blev mycket nöjda med modifieringen. Prestanda på motorn verkar ingen ha fokuserat på. Så, även denna gång verkar SAAB ha tänkt rätt…..

                          Så, det finns ingen större anledning att ändra på luftsnoken/luftburkens “primärsida” för att få bättre respons på högre varv, eller ??

                          Idéer och synpunkter och erfarenheter emottages tacksamt.

                          F.ö. byttes multiribb-remmen med hjälp av tidigare beskrivet verktyg. Lätt som en plätt, va det.

                          / Kenth

                            maj 19, 2015 at 01:15 #372982

                            För att använda ett gammalt citat, “Det var det dj–ligaste, det hade jag ingen aaaaaaaning om”.

                            Under mina skärmbytardagar tyckte jag mig skymta lite ankomna bärarmslagerstöd men jag lyckades förtränga det just då. Men det gnagde ändå så, upp med bilen på bockarna igen och isär med bärarmsinfästningarna. Detta var vad som uppdagade sig:

                            bearing_support

                            Den vänstra högen är alltså 4 st lagerstöd, eller rättare sagt vad som var kvar av dem. Den svarta mojen till höger är alltså ett (1) lagerstöd !

                            Hög tid att byta, eller kanske man ska säga, montera lagerstöd. Stabilisatorstagen var även de i oräddningsbart skick och byttes ut även de enär de föll i delar vid demonteringen.

                            Så nu jag missionerar till alla som vill höra på, att kontrollera sina lagerstöd. Jag levde i tron att bilprovningen skulle varna i “god tid” när det var lämpligt att byta. Så var det uppenbarligen inte. Men nu är det bytt iallafall.

                            Nu är det förhoppningsvis färdigmeckat på ett tag. Härnäst stå ett spridarbyte på tur för 9000. Den ska begåvas med samma spridare som sitter i biopower 9-5an. Förhoppningsvis så ska det funka bättre med E85 med dessa spridare. Tyvärr är de c:a 13 mm för korta för att kunna bytas rakt över. Men det finns förlängare att köpa… I övrigt så är spridardata väldigt lika mellan de röda 431orna som sitter i original i min 9000 och bioPower-spridarna.

                            Fortsättning följer en annan dag / Kenth

                              november 6, 2015 at 01:39 #381338

                              Så var det dags igen. Bruksmek… efter det att den stora lokala SAAB-verkstan för andra året i rad pepåkat att bussningarna i bakvagnen på 9-5an inte var helt distinkta (glapp i 5 av 6) samt att bonkandet i fram vid lugnt gaspådrag berodde på att de bakre subframebussningarna var trötta SAMT att de gärna åtog sig att fixa detta för 11.600SEK så insåg jag att det var dags att dra på bruksbilsmekaroverallen igen. Hur tråkigt det än är att återställa bilar till det skick som de var när de lämnade fabriken. Sagt och gjort, garagets vanliga hyresgäst inackorderades hos en vänlig granne och 9-5an kördes in istället.
                              Att den var mycket större än 95an inser man när den är väl står i garaget trots att min 95a är förlängd med cirkus 40cm.

                              För att börja i framänden med de bakre subframebussningarna så visade det sig att det var lämpligt att först lossa det bakre motorfästet från subframen. 3 M8or som lätt och smidigt lossas liggandes över motorn med 3/8 hylsa många förlängare och ännu fler invektiv. Det tar en stund bara att identifiera vilka 3 skruvar man ska ge sig på.

                              Sen, upp med framänden på pallbockar, ta loss bultarna som håller styrväxeln vid subframen samt de bakre och mittre subframe-fästena. INGET MER ! Det var tillräckligt för att jag skulle kunna “vika” ner ramen de 30 mm i bakkant, som behövdes.

                              De gamla bussningarnas innerdelar petades ur med fingerkraft. En stadig bricka, 37mm i diameter samt en stump 2″ avgasrör och en bit gängstång med muttrar var allt som behövdes för att dra ur resterna (ytter-delen) av de gamla bussningarna.

                              Sen var det bara att smörja in allt ordentligt med diskmedel. pillra upp den blåa nya bussningen, UTAN sitt mittrör, mellan subframe och kaross samt pressa upp subframen med hjälp av en domkraft.. Plopp, så åkte första bussningen på plats. Lika enkelt var det på andra sidan. Sen var det bara att pillra i centrumröret, lägga den bifogade brickan mellan bussning och kaross och skruva fast hela härligheten med de gamla skruvarna. Mittre fäste och styrväxel skruvades också tillbaka.

                              Till slut, ner med framänden och skruva fast bakre motorfästet till subframen. Klart. Det i särklass besvärligaste momentet i detta mek var skruvarna i det bakre motorfästet. Fixar man det så fixar man resten. Plocka föralltivärlden inte bort de tre skruvarna. Lossa dem bara. Det kan nämligen ta hur lång tid som helst att få tillbaka skruvarna om man lyfter dem ur motorfästet.

                              Fortsättning med bak-verksamhet följer.
                              / Kenth

                                november 6, 2015 at 15:48 #381346

                                Alltid trevligt att höra att jobb man drar sig för inte är så farliga egentligen. Som med mitt turbobyte på Blåsan: Det gällde bara att ta det lugnt och metodiskt så löste det sig!
                                Ett litet påpekande om din rubrik: Visserligen är det en del Opel i nyare Saabar, men inte så mycket att den ska heta Vectra, väl? Du menar nog Vector..?
                                😛

                                96 V4 1975 ”Bollen”

                                  november 7, 2015 at 01:56 #381358

                                  Fortsättning, ja, men först….. Jo nog är det en Vector men rubriken är en medveten felskrivning eftersom jag inte riktigt tycker att jag känner igen mej när jag mekar 9-5an jämfört med alla tidigare modell-erfarenheter, 952t, 95V4, 99 1.85L automat, 99CC 2.0, 900GLs, 900T8, 900Aero, 9000CS men 9-5 är liksom inte riktigt SAAB men om det beror på GMs inflytande eller att det är en modernare konstruktion och jag börjar bli för gammal, det vet jag inte riktigt….

                                  Nå, vidare till bakdelen på 9-5an. Eftersom garaget är trångt så vändes bilen. Innan den hissades upp mätte jag avståndet mellan hjulcentrum och skärmkanten (i mitt fall 360mm). Detta ska visa sig bra att veta senare. Så, upp på bockarna. Här är en typisk “icke-SAAB-lösning”, det finns inga riktigt naturliga upp-pallningspunkter bak. En dubbelvikt plåtkant med ett litet uttag så att inte orginaldomkraften ska glida iväg :-S . Senast jag pallade upp så tror jag att jag ställde pallbockarna under främre länkarmsfästet men det var ju ingen bra lösning den här gången eftersom det skulle skruvas bort…. Ett par hårdgummibitar fick sig en sågad skåra och trycktes fast över plåtkanten och så fick pallbockarna stödja på det. Kändes lite bättre iallafall. Under dragkroksfästet satte jag faktiskt också dit ett extrastöd i form en av mina bättre “special-verktyg”, en omgjord pallbock med en M24 gängstång som gör att man kan justera höjden på pallbocken steglöst. Mycket praktisk många gånger. Rekommenderas varmt. Togs fram till LOW95 som har så vridstyv kaross att det är svårt att få den att stå på mer än 3 punkter åt gången 🙂

                                  Med bakänden i luften och hjulen av så var det bara att börja skruva ner bakvagnen. Av med bromsarna, vilka INTE behövde kopplas isär från sin hydraulik. bara att hänga upp oken i remmar på fjädern. Lite pillerill med att justera in handbromsbackarna så att skivorna bak gick att lyfta av. Att man aldrig kan lära sig åt vilket håll man ska justera :-S Där är ytterligare en “icke-SAAB”-lösning. En inte självjusterande handbroms. Mycket irriterande på en modern bil-konstruktion. Jag kan inte tänka mej att de dammade av 95/96-konstruktionen utan den designen fanns nog redan färdig på nån Rüsselheim-hylla.

                                  Med bromsarna väck och handbromswire bortkopplad samt bromsrörsfästena lossade, 2 st muttrar (nyckelvidd 15) bakpå hjulnavet sam en liten konsol på längslänken (1 st M6-skruv) och kontakten till ABS-givaren bakpå hjulnavet lossad så var det bara att lossa krängningshämmarfästet (nyckelvidd 16), stötdämparens undre fästbult (nyckelvidd 21) de tre skruvarna som håller det främre längslänksfästet vid karossen (nyckelvidd 18). Är man lat/smart så gör man på något sätt en notering om hur fästet satt i förhållande till bultarna så man kan återmontera det i ungefär samma läge (alltså med samma toe-in).

                                  Vidare plockade jag faktiskt ner fjäder/stötdämpare (4 st skruvar nyckelvidd 18) för att få bättre med plats. Det visade sig vara “tur” eftersom det var hög tid för rostbekämpning bakom den enheten. Blir en ficka där som samlar smuts vilket galven inte verkar kunna ha stått emot.

                                  Sen lossades övre och undre länkarmsfästet ute vid hjulen (nyckelvidd 18) och vips så har man hjulstället av. Man behöver alltså INTE skruva av hjulnav från längslänken ! Inte heller plocka bort handbromsbackar o.dyl.

                                  Det sitter 3 st bussningar på varje hjulställ vilka man kan byta. Bärarmsbussningarna är egentligen kulleder vilka såg rätt krya ut utifrån. Varför byta då ? Jo vid närmare undersökning såg de tämligen ankomna ut med lite eller inget kvar av den kromade ytan på kulan.

                                  Kvar av nedplockandet var den bakre subframen med bärarmarna och krängningshämmaren. Allt tas ned i en enhet så kan man sen jobba med det på arbetsbänken istället. Först lossar man bakre ljuddämparen från sina fästen och sänker försiktigt ner den ett par-tre decimeter. Sen är det bara att lossa de 4 skruvarna som håller subframen och plocka ner den. OM man inte avser att byta bussningarna som håller subframen vid karossen så kan man istället bara plocka ner bärarmarna och krängningshämmaren. Bärarmsbussningarna som man ska byta sitter nämligen inpressade i själva bärarmen. Men när man ändå är i farten så kan man lika gärna….. Det är ju bara 18 bussningar som ska bytas om man tänkte sig byta alla…..

                                  Då var det nästan klart….nästan..

                                  Fortsättning följer. / Kenth

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 58 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.