Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 10 inlägg - 46 till 55 (av 55 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #448722
    Isak
    Deltagare

    Nu efter fyllning av köldmedia så fungerar ac:n även för mig! Så nu lagom till hösten så har jag kyla.
    Modellen på ac-kompressorn från renault lagunan heter SD7H15 modell 8074A (om någon har samma problem och söker en passande yttre del).

    #448728
    saabcustom
    Deltagare

    Säg den glädje som varar…
    Efter att äntligen kunnat köra 9000/98 igen så, på väg hem från stan så delade kopplingsslangen på sig, igen. Pedalen i botten och manuell växling utan koppling. Börjar tyvärr bli rätt bra på det vid detta laget (mot min vilja)..

    Förra gången sa leverantören att ” Det har vi aldrig varit med om tidigare.”

    Så jag fick en ny och monterade. Några hundra mil senare hände alltså exakt samma sak igen. Och leverantören har tagit bort slangen från sin web-shop, skumt….

    Så nu väntar jag bara på deras förklaring så får jag se hur jag går vidare.

    Visst mek är INTE roligt. Detta mek ingår helt klart i denna kategori.

    / Kenth

    #448729
    Janne Hagnell
    Moderator

    Usch!😔

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #465768
    saabcustom
    Deltagare

    Så va 9-5an inne på 3D-service och växellådsoljebyte på den lokala verkstan. Oljebyte har gjorts var 10000e mil på denna bil trots att det är en manuell låda som inte kräver oljebyte annat än vid renovering.

    Nå vid servicen påpekades också en del andra fel och brister brister av vilka de fick åtgärda en del men jag sparade tvärlänksbyte, ventilkåpspackningsbyte och kränghämmarstagsbyte till mej själv att pyssla med under julledigheten. Ska försöka byta lägesgivaren till xenonljuset i framänden av bilen också och förhoppningsvis få en mindre spattig ljusinställning. Möjligen också främre länkarmslagringen för att slippa gnirk och gnek vid företrädes torrt väglag (!)

    Tvärlänksbytet (undre höger bak) är intressant nog föranlett av sprickbildning i länken. Går länken av får man en supercamber vilken t.o.m. slår de värsta BMWerna 😉 DET vill vi inte vara med om. Det är enligt uppgift inte helt ovanligt med sprickor i länkarmar. Otrevligt fenomen tycker jag.

    Så, nu är bilen ifråga inbaxad i det alltför lilla garaget för mek.
    Hoho fortsättning följer

    / Kenth

    #465777
    M.Broberg
    Deltagare

    Intressanta fel!

    9-5 verkar ha en hel del i gott o blandat påsen när det kommer till standardfel.

    #477542
    saabcustom
    Deltagare

    Så behagade 9-5an med oss skämta aprillo. Helt plötsligt funkade inte nycklarna att öppna med (om man inte stoppade in dem i låset förståss).

    Stor irritation och ett frenetiskt Googlande vidtog. Tändningslåsets ”nyckel-i-låset”-switch misstänktes. Händelsevis tänkte jag (av ren lättja) ett varv till….

    –Hur gör man med trilskandes elektronik i allmänhet och datorer i synnerhet. Jo, startar om dem.

    Sagt och gjort, av med ena batterianslutningen i 30 sekunder och sen tillbaka igen,

    Heureka, LÅSET FUNKADE igen.

    Kan vara bra att känna till om det skulle hända nån av er i SAABer space. Värt att testa. Betydligt mindre arbetssamt än att meka loss tändningslåscylindern.

    / Kenth

    #479550
    saabcustom
    Deltagare

    Åsså var jag till slut tvungen att acceptera det tack vare Covid19 fördröjda besöket på bilprovningen för 9000. Förutom uselt halvljus p,g,a obefintliga reflektorer, en spindelled och lite rostiga bromsrör så seglade en söndersprucken avluftningsslang till bensinpåfyllningen upp som det besvärligaste. Enkel att byta OM man hade nån. en liten slangstump på 200mm som på Orio kostade 710SEK en gång i tiden.

    Problemet var att det inte fanns några att köpa längre (och 710 SEK kändes lite väl mycket). Nå bort med den gamla, kontrollmätning. Jo lite 20mm PVC-slang och lite 8mm PVC slang (PVC för att tåla bensin) samt lite ihoplödning av en y-koppling så skulle det hela vara löst. Men det var ont om PVC-slang eller annan tunnväggig slang som tålde olja/bensin..

    Då när jag stod och blängde på den trilskande slangstumpen så skymtade jag något i ögonvrån från de överfulla ”resurslagren” i garaget. En bit cykelslang. Vid närmare kontroll så, jodå. den passade precis att, med milt tvång, dra över den gamla slangen och således över sprickorna. Det bör funka bra eftersom slangen inte utsätts för något tryck i slangen.

    Så löste sig det på billigast möjliga sätt.

    Slangreparation

    Lining används ju vid allt ifrån skorstenar till avloppsrör så varför inte !

    / Kenth

    Bilagor:
    #479553
    Janne Hagnell
    Moderator

    Rätta takter! 💪🏻 Att behöva handla nytt är ett nederlag!😎

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #479580
    saabcustom
    Deltagare

    Rätta takter! 💪🏻 Att behöva handla nytt är ett nederlag!😎

    Hehe, jo det vill man helst slippa. Sen va ju det största problemet att den inte ens fann att köpa.

    #479581
    Janne Hagnell
    Moderator

    Rätta takter! 💪🏻 Att behöva handla nytt är ett nederlag!😎

    Hehe, jo det vill man helst slippa. Sen va ju det största problemet att den inte ens fann att köpa.

    😆

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 10 inlägg - 46 till 55 (av 55 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.