Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

Visar 13 inlägg - 46 till 58 (av 58 totalt)
  • Författare

Nu efter fyllning av köldmedia så fungerar ac:n även för mig! Så nu lagom till hösten så har jag kyla.
      Modellen på ac-kompressorn från renault lagunan heter SD7H15 modell 8074A (om någon har samma problem och söker en passande yttre del).

september 8, 2018 kl. 00:04 #448728

Säg den glädje som varar…
        Efter att äntligen kunnat köra 9000/98 igen så, på väg hem från stan så delade kopplingsslangen på sig, igen. Pedalen i botten och manuell växling utan koppling. Börjar tyvärr bli rätt bra på det vid detta laget (mot min vilja)..

Förra gången sa leverantören att ” Det har vi aldrig varit med om tidigare.”

Så jag fick en ny och monterade. Några hundra mil senare hände alltså exakt samma sak igen. Och leverantören har tagit bort slangen från sin web-shop, skumt….

Så nu väntar jag bara på deras förklaring så får jag se hur jag går vidare.

Visst mek är INTE roligt. Detta mek ingår helt klart i denna kategori.

/ Kenth

september 8, 2018 kl. 02:03 #448729

Usch!?

96 V4 1975 ”Bollen”

december 21, 2019 kl. 02:30 #465768

Så va 9-5an inne på 3D-service och växellådsoljebyte på den lokala verkstan. Oljebyte har gjorts var 10000e mil på denna bil trots att det är en manuell låda som inte kräver oljebyte annat än vid renovering.

Nå vid servicen påpekades också en del andra fel och brister brister av vilka de fick åtgärda en del men jag sparade tvärlänksbyte, ventilkåpspackningsbyte och kränghämmarstagsbyte till mej själv att pyssla med under julledigheten. Ska försöka byta lägesgivaren till xenonljuset i framänden av bilen också och förhoppningsvis få en mindre spattig ljusinställning. Möjligen också främre länkarmslagringen för att slippa gnirk och gnek vid företrädes torrt väglag (!)

Tvärlänksbytet (undre höger bak) är intressant nog föranlett av sprickbildning i länken. Går länken av får man en supercamber vilken t.o.m. slår de värsta BMWerna 😉 DET vill vi inte vara med om. Det är enligt uppgift inte helt ovanligt med sprickor i länkarmar. Otrevligt fenomen tycker jag.

Så, nu är bilen ifråga inbaxad i det alltför lilla garaget för mek.
            Hoho fortsättning följer

/ Kenth

december 21, 2019 kl. 08:34 #465777

Intressanta fel!

9-5 verkar ha en hel del i gott o blandat påsen när det kommer till standardfel.

oktober 27, 2020 kl. 01:24 #477542

Så behagade 9-5an med oss skämta aprillo. Helt plötsligt funkade inte nycklarna att öppna med (om man inte stoppade in dem i låset förståss).

Stor irritation och ett frenetiskt Googlande vidtog. Tändningslåsets ”nyckel-i-låset”-switch misstänktes. Händelsevis tänkte jag (av ren lättja) ett varv till….

–Hur gör man med trilskandes elektronik i allmänhet och datorer i synnerhet. Jo, startar om dem.

Sagt och gjort, av med ena batterianslutningen i 30 sekunder och sen tillbaka igen,

Heureka, LÅSET FUNKADE igen.

Kan vara bra att känna till om det skulle hända nån av er i SAABer space. Värt att testa. Betydligt mindre arbetssamt än att meka loss tändningslåscylindern.

/ Kenth

december 8, 2020 kl. 01:23 #479550

Åsså var jag till slut tvungen att acceptera det tack vare Covid19 fördröjda besöket på bilprovningen för 9000. Förutom uselt halvljus p,g,a obefintliga reflektorer, en spindelled och lite rostiga bromsrör så seglade en söndersprucken avluftningsslang till bensinpåfyllningen upp som det besvärligaste. Enkel att byta OM man hade nån. en liten slangstump på 200mm som på Orio kostade 710SEK en gång i tiden.

Problemet var att det inte fanns några att köpa längre (och 710 SEK kändes lite väl mycket). Nå bort med den gamla, kontrollmätning. Jo lite 20mm PVC-slang och lite 8mm PVC slang (PVC för att tåla bensin) samt lite ihoplödning av en y-koppling så skulle det hela vara löst. Men det var ont om PVC-slang eller annan tunnväggig slang som tålde olja/bensin..

Då när jag stod och blängde på den trilskande slangstumpen så skymtade jag något i ögonvrån från de överfulla ”resurslagren” i garaget. En bit cykelslang. Vid närmare kontroll så, jodå. den passade precis att, med milt tvång, dra över den gamla slangen och således över sprickorna. Det bör funka bra eftersom slangen inte utsätts för något tryck i slangen.

Så löste sig det på billigast möjliga sätt.

Slangreparation

Lining används ju vid allt ifrån skorstenar till avloppsrör så varför inte !

/ Kenth

december 8, 2020 kl. 08:48 #479553

Rätta takter! ?? Att behöva handla nytt är ett nederlag!?

96 V4 1975 ”Bollen”

december 9, 2020 kl. 01:24 #479580

Hehe, jo det vill man helst slippa. Sen va ju det största problemet att den inte ens fann att köpa.

december 9, 2020 kl. 08:54 #479581

Hehe, jo det vill man helst slippa. Sen va ju det största problemet att den inte ens fann att köpa.

?

96 V4 1975 ”Bollen”

april 7, 2022 kl. 01:11 #493134

Under mina försök med etanol på min 9000 så bytte jag bl.a. spridare till samma modell som sitter i vår BioPower 9-5a (jo, de har samma spec som de röda 431orna som sitter i original i 9000, Mest för att ryktet gick att 431orna inte va bra till etanol..

Tilltagande under de senaste åren har varit att bilen rycker på mellanlast. Har försökt förstå VAD som inte är bra. Det enda man ser äratt lambdamätaren far upp och ner när den rycker. Men det kan ju vara både bränsle och tändproblem. Nå för ett par dar sen ändrade bilen beteende och lambda låg på 11.0 under långa stunder (30 sekunder och uppåt). Eftersom bilen trots detta gick rent så kunde det juu inte vara tändningen som spökade. Efter att ha bytt tillbaka till originalspridarna så blev allt frid och fröjd igen !!

Analysen är att nån spridare kärvade och nu till slut hängde sig i öppet läge, Nu är de kanske 5 år gamla men det känns lite kort även för att vara eftermarknadsspridare (från känd firma).
                          De återmonterade Bosch 431orna har gått väl över 20000mil, fått passera ultraljudstvätt nångång men annars inte ”vidgjorda”.

Kan vara bra att veta,,,,,,,

mvh / Kenth

september 23, 2023 kl. 02:41 #510756

Har insett att vi har en bruksbil för mycket i familjen… Så om nån är intresserad av att ta över stafettpinnen och låta 9000/98 leva vidare så kan jag överväga att skiljas från den. Mycket trevlig bruksbil i bra bruksskick. Som så mycket annat så vill man helst inte skiljas från den men tiden räcker inte till för alltför många bilar…..

Detaljer kommer men mycket står i denna tråden…

/ Kenth

oktober 17, 2023 kl. 20:31 #511604

Detta handlar då huvudsakligen inte om vår 9-5a men grabbens, dock av samma årsmodell som vår (men vit 😉  ).

Nå, det började med att varningslampan för Xenonljushöjdinställningen tändes. Lagom inför besiktningen.

En koll med Tech2 gav vid handen att det var den felkod B3410 ”Främre lastvinkelgivare, avbrott , kortslutning till B+/jord” . Det skumma var att värdet från givaren varierade rimligt när man gungade på bilen fram. Nå en ny givare beställdes och byttes. Nu sa Tech2 att det var felkod B3410 och B3420 d.v.s. både fram och bak.

Efter att ha rengjort kontakter m.m så kvarstod felet. Påföljande dag besiktades bilen MED lysande varningslampa. Men besiktningen hade inget att anföra mot ljusens beteende. De justerade sig som de skulle och stod rätt justerade. Skumt.

Men problemet att varningslampan lös kvarstod, så vi beställde en ny bakre givare, inte för att vi egentligen vågade tro att det skulle lösa problemet, givaren visade ju vettiga värden, men i brist på andra idéer så. Men…..med den bakre bytt så försvann felindikeringen på både bak och fram OCH varningslampan slocknade.

Att notera i sammanhanget är att det har stått nånstans (var kommer jag inte ihåg) att dessa givare är Hallgivare, alltså i praktiken outslitlig eftersom den då inte har släpkontakt som en t.ex. en potentiometer och som då slits med tiden. Fel, fel, fel. Nyfiken som man är så högg jag isär den ihoplimmade givaren. Vad fann jag där om inte en potentiometer ! De e klart den slits med tiden. Det förklarar visserligen inte felindikeringarna ovan men det är bra att veta att den inte har en Hall-givares livslängd.

Såhär i efterhand drar jag mej till minnes att vår egen 9-5a led av ungefär samma problem. Verkstan letade och letade (den har servats på verkstad genom åren) men de fick inte till det förrän båda givarna byttes. Men då hade jag ingen Tech2a så då kunde jag inte prata med bilen.

Man måste alltså sannolikt, av oklar anledning, byta båda givarna samtidigt !

Vår egen 9-5a har drabbats av ett, som jag vill påstå, typfel. Detta eftersom grabben hade samma fel för ett par år sen. Slangen mellan motorn och värmepaketet gick läck. Alldeles straxt utanför termostathuset. Trist att i mitt fall stå 10 mil hemifrån med hål på kylsystemet. Som tur är så gick det i båda fallen att kapa av 4 cm av slangen och kränga på den igen. Men den byter diameter just där så det känns inte riktigt bra.

Så, den som är ”feg” ser till att byta slangen efter 20000mil så slipper ni iallafall den överraskningen 🙂

Nåja, annars inget nytt….  / Kenth

Visar 13 inlägg - 46 till 58 (av 58 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.