Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

• Detta ämne är tomt.
Visar 5 inlägg - 46 till 50 (av 50 totalt)
  • Författare
    Isak
    Deltagare

Nu efter fyllning av köldmedia så fungerar ac:n även för mig! Så nu lagom till hösten så har jag kyla.
    Modellen på ac-kompressorn från renault lagunan heter SD7H15 modell 8074A (om någon har samma problem och söker en passande yttre del).

saabcustom
    Deltagare

Säg den glädje som varar…
    Efter att äntligen kunnat köra 9000/98 igen så, på väg hem från stan så delade kopplingsslangen på sig, igen. Pedalen i botten och manuell växling utan koppling. Börjar tyvärr bli rätt bra på det vid detta laget (mot min vilja)..

Förra gången sa leverantören att ” Det har vi aldrig varit med om tidigare.”

Så jag fick en ny och monterade. Några hundra mil senare hände alltså exakt samma sak igen. Och leverantören har tagit bort slangen från sin web-shop, skumt….

Så nu väntar jag bara på deras förklaring så får jag se hur jag går vidare.

Visst mek är INTE roligt. Detta mek ingår helt klart i denna kategori.

/ Kenth

Janne Hagnell
    Moderator

Usch!😔

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

saabcustom
    Deltagare

Så va 9-5an inne på 3D-service och växellådsoljebyte på den lokala verkstan. Oljebyte har gjorts var 10000e mil på denna bil trots att det är en manuell låda som inte kräver oljebyte annat än vid renovering.

Nå vid servicen påpekades också en del andra fel och brister brister av vilka de fick åtgärda en del men jag sparade tvärlänksbyte, ventilkåpspackningsbyte och kränghämmarstagsbyte till mej själv att pyssla med under julledigheten. Ska försöka byta lägesgivaren till xenonljuset i framänden av bilen också och förhoppningsvis få en mindre spattig ljusinställning. Möjligen också främre länkarmslagringen för att slippa gnirk och gnek vid företrädes torrt väglag (!)

Tvärlänksbytet (undre höger bak) är intressant nog föranlett av sprickbildning i länken. Går länken av får man en supercamber vilken t.o.m. slår de värsta BMWerna 😉 DET vill vi inte vara med om. Det är enligt uppgift inte helt ovanligt med sprickor i länkarmar. Otrevligt fenomen tycker jag.

Så, nu är bilen ifråga inbaxad i det alltför lilla garaget för mek.
    Hoho fortsättning följer

/ Kenth

M.Broberg
    Deltagare

Intressanta fel!

9-5 verkar ha en hel del i gott o blandat påsen när det kommer till standardfel.

Visar 5 inlägg - 46 till 50 (av 50 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng