Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Brux-SAABarna 9000/98 & 9-5/06 (Vectra)

Detta ämne innehåller 47 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-09-08 02:03.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #435343

    M.Broberg
    Deltagare

    AFR är helvetets påfund som inte korrigerar för skiftande bränslekvalitet osv.

    kan du inte ställa omd en att visa Lambda? det stämmer alltid, oavsett bränsle osv.

    lambda sensorn kan ju vara funky med. ge fel signal till styrdonet. allt går ju inte sönder rakt av

    • Det här svaret redigerades 11 månader, 2 veckor sedan av .
    #435345

    saabcustom
    Deltagare

    Jo instrumentet visar både AFR och lambda på en gång. Lambda ligger nånstans mellan 1.02—1.05 och ibland högre än det.
    Ska prova å byta lambda (igen) och se om det gör nån skillnad. Tyvärr tror jag inte det. Men, det är värt ett försök. Annars är typ, allt bytt BTR, spridare, filter, tändstift och nu (nyss) oxo ventilkåpspackning och gummi i ventilkåpan. En tanke slog mej att det kanske kom tjuvluft den vägen. Jag tror inte å det själv men hoppet är det sista som överger människan…..

    / Kenth

    • Det här svaret redigerades 11 månader, 2 veckor sedan av .
    #435503

    saabcustom
    Deltagare

    Mja, ny ventilkåpspackning och gummi gjorde ingen skillnad 🙁 Lambda har jag inte bytt ännu. Noterade att min ”intake temperature” ligger uppåt 50degC vid bl.a. stadskörning. Låter lite högt tycker jag. Nån som har koll på den ? Den sjunker till +30 vid landsvägskörning och detta vid en utetemp på +10degC. Det verkar på lambdavärdet som om motorn går magrare ju kallare det är.

    I övrigt så har bilen ifråga (9000 alltså) begåvats med ny koppling. Stor skillnad på en lamell som är 6mm och en som är 8 🙂 Den senare verkar klara att hålla emot min modesta trimning bättre. Skönt att slippa tänka på det när man idkar bråttomkörning.

    Växellådan fick, efter 28kmil sig lite ny olja. Att skaffa lämplig olja visade sig inte så enkelt som jag först inbillade mej. På kylarbalken satt en dekal som förkunnade ”Endast MTF 0063, får INTE blandas med andra oljor”. Eftersom jag inte hade för avsikt att byta sort med allt av sköljning som det innebär så tänkte jag att jag håller mej till just MTF 0063. Alla lördagsöppna oljenasare tillhandahöll många förträffliga helsyntetiska oljor vilke borde funka men ingen av dem överenstämde med kraven enligt MTF0063. Så jag tänkte att då far jag till den forne SAAB-handlaren (på måndag) och köper där. MEN när jag kom dit så visste ingen på råd vilken olja som var lämplig. MTF0063 hade utgått och vilken som ersatte den visste man inte. Till slut med lite googlande kom vi fram till GM p/n 93165290 var ersättaren och kompatibel med MTF 0063 trots att det inte uttryckligen stod på flaskan.

    F.ö. så fann jag att en avlagd tvålpump funkar utmärkt att pumpa olja med. Bra när man vill försöka få ut så mycket som möjligt ur tråget.

    Jaja, de e mycket med det jordiska / Kenth

    #435575

    M.Broberg
    Deltagare

    okej, om jag minns rätt.

    högre lufttemperatur ger lägre densitet vilket ger mindre syre/liter. ju mindre syra du har per X luft ju mer bränsle behöver du per X luft.

    så med lägre temp = mindre bränsle. om jag tänker rätt

    en rätt enkel sak att byta, 50 grader låter spontant rätt varm även i mina öron

    #445085

    saabcustom
    Deltagare

    Nu när sommaren bjuder på de högsta temperaturer i mannaminne (mannaminne=2 år enligt SMHI 😉 ) så behagade kupeluftfläkten i 9-5an få en egen vilja och stanna när den fann det lämpligt. Ofta inte i enlighet med passagerare eller förarens önskan. Nå på verkstan sa de att det är antingen fläktmotorn eller fläktregulatorn. De kunde inte precisera sig närmare (vilket jag hade hoppats på i dessa dagar av datorisering.
    Hursom så var det enklast var att ge sig på regulatorn:

    Skurk_regulator

    Detta exemplar inhandlades på Delplocken, i Helsingborg, såsom varandes ”fläktmotstånd”, för det facila priset av 60 kronor.

    Efter att ha mekat bort handskfack så satt den där, monterad i gaveln på kupeluftfilterlådan (inringad med rött):

    Ombyggd-regulator

    Tyvärr så satt den inkopplad med kablar som försvann i i motorrummet varför jag fann det enklast att införa en skarv. Sagt och gjort, klipp-klipp och lite pressning av don och kabelskor (inringat med gult) så var den ny-gamla regulatorn inkopplad. Som en liten varning för den som tänkte ge sig på denna operation så är det varken gott om plats eller bekvämt att jobba med kablarna/donen därinne mot torpeden men skam den som ger sig.

    Det hela provades och det verkar (peppar-peppar ta i trä) att vara rätt åtgärd. Vi får åka ett tag och se om det uppträder igen. Isåfall får det bli byte av fläktmotor istället.

    Fortsättning följer / Kenth

    Bilagor:
    #445306

    saabcustom
    Deltagare

    Jodå, 80 mil senare och inte en antydan till fläktstrejk så får vi anta att det var regulatorn som var boven i dramat.

    Väldigt skönt att ha en fläkt som pålitligt kan vispa in den AC-kylda luften i kupén 😉

    / Kenth

    #446759

    saabcustom
    Deltagare

    Så va det hög tid att besiktiga 9000. En liten justering av handbromsen så var den redo, nästan.
    Visserligen är det inget besiktningen bryr sig om men det är väldigt irriterande att köra med en aggregatrem som hoppar i sidled på AC-kompressorhjulet, ibland. Grunnat och grunnat på VARFÖR i helv-te den gör det.. Allt sitter på plats och ny rem är det oxo. Bytte rem igen och tänkte att det var nog en dålig rem. MEN när jag skulle dra åt spännrulleskruven så upptäckte jag att den mojängen som funkar som dämpare och spännare bara hade spännarfunktionen kvar. Lite letande och jag hittade en tråd som bekräftade att det med största sannolikhet var problemet men att det gick att fylla dämparen med olja så var allt frid och fröjd igen. Men eftersom jag verkade sakna gummidamasken som ska sitta på spännaren så tänkte jag att jag byter den. När jag plockar bort den så visar det sig att det var helt rätt beslut fast av en annan anledning. Nedre fästet med dess bussning var helt uppslitet och på väg att gå av.

    ToSmall

    …inte så värst snyggt med ett ”spel” i bussningen på mer än 3 millimeter. Inte undra på att remmen inte ville stanna på plats, ingen dämpverkan och dessutom detta glapp. Så, en ny spännare/dämpare.gör förhoppningsvis ett bättre jobb.

    När jag ändå var på så gott humör så passade jag på att byta vevaxelgivaren i hopp om att sporadiska misständningar ska upphöra. Det behövdes verkligen ett gott humör till att börja med eftersom det förbrukades i ganska snabb takt, när jag försökte få loss stålclipsen som håller givarens kabel på plats under insugningröret. Blir inte nån Nobelprisnominering för den lösningen……

    Men nu sitter den iallafall på plats (med kabeln buntbandad).

    Och… 9-5ans fläkt funkar klanderfritt fortfarande. Jag kunde, då, inte ana hur glad jag skulle vara över det, när jag gjorde reparationen 😉

    Fortsättning följer…

    / Kenth

    Bilagor:
    #446763

    Janne Hagnell
    Moderator

    😯

    #448092

    saabcustom
    Deltagare

    Ja nog fortsätter historien….

    Remmen på 9000 höll sig på plats men efter en stund började kompressorn till ACn låta som en kaffekvarn. Eftersom jag inte har nån erfarenhet av dylika ting så tänkte jag att en renomerad AC-verkstad kunde tala om vad som var fel och föreslå ett åtgärd.

    Jag hade tur att kunna ta ett återbud och få bilen kollad omgående. Passade på att nämna att kompressorn gått som ett urverk tills straxt efter att jag bytt spännare. När jag kommer tillbaka nån timme senare får jag beskedet att kompressorn har skurit och inte går att laga. Ny kostar 7000SEK om jag har tur att få tag på nån överhuvudtaget. Förmodligen behöver även kondensorn bytas till en kostnad av ytterligare 7000SEK. Inget att lägga ner på en så gammal bil..

    Moloken far jag hemåt med bilen. Lite surfande så ser jag att möjlig felorsak kan vara ett lager i magnetkopplingen på kompressorn. Jag lättar på remmen och det är inget tvivel om saken. Lagret har tackat för sig och även lamellens gummi. Förmodligen p.g.a. värmeutvecklingen från det trasiga lagret. Allt detta som följd av att remspännaren åtgärdades.

    Hittar även, till min glädje, att Orio säljer Kompressorkoppling AC för straxt under tusenlappen. DET kändes som ett mycket bättre alternativ än 14000SEK. Sagt och gjort, en dylik sats beställdes hem.

    Passade på att plocka bort de trasiga delarna under tiden.

    Rester

    På bilden är också ett hemtillverkat specialverktyg som behövdes. Pinnarna är 6mm och sitter på en radie av 20.8mm. Centrumhålet är 20mm d.v.s. tillräckligt stort för att rymma en 14-hylsa.

    När jag får hem den nya kopplingen så ser jag att allt passar UTOM lamellen. Den har kilspårsaxel istället för splines som min har. Hade jag varit mer uppmärksam så hade jag sett att just 1998 års modell har lite annan kompressor (8052).

    Nå, undersöker om det är möjligt att renovera den gamla lamellen och det går men är inte praktiskt möjligt. Istället så mäter och jämför de olika lamellerna och kommer fram till att det bör vara möjligt att byta lamellcentrumet på den ny lamellen till splinesvarianten. Sagt och gjort, Ner till grannen och svarva till det gamla centrumet och justera navets längd (navet skulle sluta 14.5mm ovanför lamellens yta i mitt fall).

    Centrum

    Sen slipades nitarna bort som höll det nya centrumet vid den nya lamellen och rätt centrum kunde skruvas fast.

    Boring
    Almost-there

    Jo, jag fick svarva upp ”kilspårsaxelhålet” som syns på nedersta bilden, så att jag fick ner distansen jag nämnde tidigare.

    Sålångt allt väl. Sen var det ”bara” att montera magnetspole och remskiva på kompressorn samt lamellen. Den senare fick shimsas in till rätt kopplingsspel. För att det skulle gå att skruva fast lamellen på kompressorns axel behövdes en distans för att kompensera för att lamellcentrum var några millimeter kortare och splines kom ut på ”fel” sida.

    Remmen hängdes tillbaka och motorn provstartades. INGET oljud från kompressorn längre. Inte ens när jag drog magnetkopplingen och kompressorn snurrade med. Kopplingen fick tvångsstyras eftersom det inte finns nåt tryck i systemet efter det att AC-firman tömde det vid felsökningen….

    PåPlats1

    Nu hoppas jag bara att det rockar igång när jag får kylmedel i systemet.

    Så, det går alltså att fixa även en trasig Sanden-kompressor-koppling även om man har fel årsmodell.
    Sanden har f.ö. mycket bra servicemanual för nedladdning. Där ser man att det även går att skruva isär (och ihop) hela kompressorn. Nåt som inte var möjligt enligt AC-firman. –Du får aldrig ihop den igen ! Fel det också….

    / Kenth

    Bilagor:
    #448125

    Hahaha!
    Heja på, man blir nästan taggad när ”-Det går aldrig” sägs.
    Bra jobbat!

    #448126

    sven
    Deltagare

    Kul med kluriga lösningar, som Gunde sa ”ingenting är omöjligt”
    Är remskivorna till båda kompessorerna likadana, 8074 och 8052 alltså.

    Ha det gött, Sven

    #448128

    Isak
    Deltagare

    Intressant lösning på kompressorproblemet på 9000! Jag har precis samma problem men jag fick tipset att kompressorkopplingen ska vara exakt likadan från en Renault Laguna 94-00. Jag beställde en sådan på bildelsbasen och bytte. Den passar! Dock har jag inte fått systemet fyllt än så AC:n funkar inte än, men kan vara bra att veta att det finns kompressorkopplingar som passar (även fast de är begagnade och från en Renault.) Tycker det är lite konstigt att på just -98 års modell är en annan koppling än de tidigare… Sanden SD7H15 8052.

    Hoppas din lösning fungerar – den borde göra det!

    / Isak

    #448135

    Timpa
    Deltagare

    Angående E85 , har du bytt sopafiltret efter konverteringen ?
    Den brukar sätta igen efter ett par tankar med E85 (löser upp gamla bensin rester).

    Timpa
    http://saab9000vector.blogspot.se/

    #448154

    saabcustom
    Deltagare

    Sven: jo remskivorna och magnetspolen är lika det är bara centrumet som skiljer på lamellen.

    Isak: Jo såg Laguna-spåret. Men jag tänkte att när jag väl hade ny koppling så kunde jag lika väl utnyttja den, speciellt med tanke på hur min 25000mil gamla lamell såg ut…åsså har vi lite dåligt med lokala skrotar. Jag är så gammalmodig att jag helst vill se bitarna innan jag köper dem…

    Timpa: Jag bytte filter efter ett par veckor men det kanske är dax att byta igen. Värt ett försök. Dock tycker jag det är skumt att CE-lampam tänds vid låglast och tomgång också. Då borde ju tillräckligt med soppa komma fram även om fiiltret är lite igensatt. Sen har jag också haft koll på bränsletrycket i railen och det ser rimligt ut. Kollar man lambdagivarens utsignal så får verkligen motorn för mager blandning. Skumt är det. Börjar tro att lambdagivaren sitter på ett dåligt ställe alldeles efter att systemet har vidgat sig till 3″. Allmänna gaslagen säger nåt om att temperaturen sjunker när volymen ökar. Har en avgastemperaturgivare straxt i närheten som säger c:a 400-450degC vid normal körning på BF95. Kanske det är i lägsta laget för att lambdan ska funka bra ??? …tja…jag vet inte Det funkar ju med BF95. Får göra ett försök med E85 igen.

    Skulle vara intressant att få tag på en E85-map typ steg 1, för att testa med. Den jag har funkar ju bevisligen inte med bilen, Jag har bytt allt i bränslesystemet UTOM just innehållet mappen. Om nån vänlig själ har nåt kul som jag kan prova med så 😉 som passar till en -98 2.3l…

    / Kenth

    • Detta svar redigerades 1 vecka, 3 dagar sedan av . Anledning: tillägg
    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 2 dagar sedan av .
    #448173

    saabcustom
    Deltagare

    Nu har bilen fått i sig ett kilo kylmedel i ACn och se… kallt som f—n på kontoret igen. Fantastiskt.

    Nu får det anses vara ett avslutat kapitel. Nu fortsätter jag kanske med E85….

    / Kenth

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.