Bygga budget brytarlöst med delar från og900/740?

Forum Övrigt Allmänt Bygga budget brytarlöst med delar från og900/740?

Detta ämne innehåller 30 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-12 19:38.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare

jesperlann
    Deltagare

Hej.

Har läst lite om folk som parat ihop en v4 fördelare med innanmätet från någon modernare bil med brytarlöst. Vad är det exakt som behöver göras? Vilka bilar/årsmodeller är lämpliga donatorer? Finns kanske bilder på någon som gjort detta?

Tänkte ta mig till skroten och klura lite någon dag men det underlättar ju letande av delar om man vet vad som behövs och vart man hittar det. 🙂

morsole
    Deltagare

Det går ju bra att enkelt göra om sin vanliga fördelare genom att använda befintliga brytare som ”givare” och plocka bort kondensatorn.
    Ta fram schema till tändmodulen och koppla in…
    Tändmodul hittar du på skroten för en billig peng, allt du behöver är kontaktstycken för att koppla in sladdarna.
    Funkar perfekt, byggde om många 900 innan det blev standard på dem 84.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

jesperlann
    Deltagare

Där sa du något som jag inte alls tänkte på, men blir det inte fortfarande viktigt att brytaren har rätt avstånd? Eller har inte det så stor betydelse för tänd punkt? Tips på lämplig box eller är det bara att ta första bästa?

morsole
    Deltagare

Nu har jag ju inte gjort det här på låt oss säga 20 år, men har rätt så klart för mig att de tändmoduler som fanns på 900 då hade jag schema på i verkstadshandboken, och då är det rätt enkelt att bygga.
    Klart du bäst kostar på dig nya brytare, men sen är det nog att kontakten öppnar sig vid nockarna så funkar det.
    Du får väl testa dig fram lite, men vad jag kan minnas så var det inga problem.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

jesperlann
    Deltagare

Det ska jag ta och göra, funkar det inte tillfredsställande så får man gå vidare till nästa steg och försöka fixa dit givare med. Man får tacka för tipset! 🙂

saabaero
    Deltagare

Det är väl en del av vitsen med ombyggnaden att få bort brytaren och kamkurvan?

saabcustom
    Deltagare

Kanske tillochmed fördelarlöst ?? DI-box med tillbehör från en SAAB 9k /88b.

/ Kenth

soulmannen
    Deltagare

hade ju varit intressant med en mer utförlig beskrivning av nån punkt för punkt, o exakt hur man går tillväga. o gärna bilder också 🙂 mycket begärt jag vet men testa kan man ju 🙂

saabaero
    Deltagare
    Saabcustom wrote:
    Kanske tillochmed fördelarlöst ?? DI-box med tillbehör från en SAAB 9k /88b.

/ Kenth

Annars är väl EZK inte heller så dumt

jesperlann
    Deltagare

Håller med soulmannen dela gärna med er mer detaljerat om era idéer detta kan bli ett intressant ämne.

En sak jag tänkte på med att styra en tändmodul med brytaren är om man ska ha kvar den som att den bryter jorden när det ska tända? Kommer modulen att uppfatta det som en trigger signal? eller ska man köra 12v genom brytaren som bryts istället?

saabcustom
    Deltagare

Jag tror inte man har samma möjligheter att tweaka tändkurvorna i EZK ? Eller ?

Att installera DI på en V4 är väl ”bara” att följa instruktionen för ombyggnad av og900 till DI fast man behöver kanske jobba lite på mekaniken för att få till vevaxelgivaren ”såga isär” tändspolemodulen m.m. Men ogörbart, näe långt ifrån.

/ Kenth

jesperlann
    Deltagare

Okej får söka lite på det ämnet men det låter som något man får göra på en motor på sidan om. Dock så funderade jag på att gå hela vägen då med insprutning också, alltså ett komplett t5 system. Det jag var ute efter nu var något man snabbt kunde mickla dit på bruksbilen.

saabaero
    Deltagare

Till EZK systemet behövs en vevaxelgivare, knacksensor, spole, tändmodul och en styrenhet.
    (finns även ett system med hallgivare i fördelaren istället för vevaxelgivaren)
    Det är alltså ett brytarlöst system med knackreglering (individuellt för varje cylinder)
    Systemet finns på samtliga og90016V utan turbo samt alla 9000i utan DI

Mer om konvertering till DI
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=132096

jesperlann
    Deltagare

Det låter ju lite enklare att genomföra. Om man tar från en og900 8v så får man utan knackreglering? Vad heter detta system?

saabaero
    Deltagare

Justering av tändkurvan kan man nog glömma med EZK.
    Har inte hittat någon som kan fixa det, men det kanske finns?
    Däremot lär det finnas boxar på Volvo där man kan ändra tändkurva genom att jorda nått stift på boxen.
    Det man kan göra är att flytta tändkurvan genom att vrida fördelaren (den med hallgivare) eller flytta vevaxelgivaren.

Justera tändkurvan på DI är väl inte heller helt enkelt då det måste brännas nya chip ?
    Tändkassett problemet löser man väl med kassetten fast monterad på skärmen och sedan tändkablar till resp stift.

Om man ändå bygger om till EZK eller DI är inte steget så långt till Trionic och fullt programmerbart sprut 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng