Bygga V4 för racing
- Detta ämne har 41 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-11 20:05 av ulf g andersson.
-
FörfattareInlägg
-
Nu har ju jag inte rattat V4 runt Kinnekulle, men väl TT och lite andra fordon. Är det mycket stor skillnad på dessa bilar m a p trögstyrdheten (under förutsättning att chassiet i övrigt är likvärdigt inställt)? Jag upplever ju inte tvåtaktarn som direkt jobbig, men det kanske är bristen på andra erfarenheter som talar.
mars 1, 2011 at 13:31 #169874Ja jäklar vad det drar iväg med frågor och ideer.
Jag håller fortfarande på med tomkarossen och har gott om tid att fundera på vad det kommer att bli.
Just nu är det plåtarbete/förstärkningar som gäller.Jonas, 13″ Minilight var tanken, då blir den nog lagom trögstyrd 😉
Fälgbredd och ET har jag inte funderat på ännu men det blir nog tid till det. Tänkte ta “ett snack” med killarna i Munkedal så småningom.
Åkte några race på 70-talet med en V4: på bana, kul men ganska hopplös bil om det inte regnade. Det var ganska tungstyrt och lite småbyngligt. Mer beroende på hårt ställd diff.
(jag åkte minilitekopior 6×14 med Vredestein 195:or om jag minns rätt. fälgarna finns kvar om någon är intresserad, 4 bult så klart)
Tror också mer på Kat G då slipper man klistriga slicks. spar både armar och transmission 🙂
Men med lite lagom toe out för mer villig inturn och en ganska hårt satt bakvagn som hjälper till blir den nog hyfsad iaf.
Roligt att någon tar upp V4 spåret efter Lennart, behövs något annat 711 stycken Escort BDA…april 18, 2011 at 17:53 #171990Ja Bosse, vi får se vad tiden och budgeten räcker till i år.
Jobbar ju som du vet även på en tripp till GB.
Motivationen sjönk i alla fall i botten då jag öppnade motorn jag köpt.
De pengarna kunde jag använt till annat. Vad det nu blir för motor återstår att se.
Karossen är iaf ivägkörd för att isblästras.//Anders
Blir spännande att följa ditt bygge Anders. Du brukar ju få till det riktigt bra. Men visst, projekten får ta den tid de tar, har jag också insett för egen del.
GB har ju självklart prio 1.
Tråkigt med motorn, min Fvee motor som följde med bilen var samma sak. (men det är nog OT i detta sammanhang.)april 19, 2011 at 20:08 #172084Precis, håll er till ämnet. Detta är inte rätt plats att diskutera säljare och affärer.
Jag har tagit bort ett inlägg och redigerat ett inlägg med anledning av detta.maj 3, 2011 at 06:58 #172686Den där ser verkligen hårig ut!
Är det bara mina tankar som går åt Bertone Coupe?!Kämpa på Anders!
//Harald
maj 11, 2011 at 20:05 #172972Racing V4:a från aug -71, måste vara Sigvard Johanssons av dekalerna att dömma. Observera att den har mönstrade racingdäck. Zackrissons V4 var nog inte färdig aug -71 och den gick bara ngn säsong m mönstradedäck sedan var det slicks o bredare fälgar som användes. På tal om tung styrning, har Stig Z alltid användt en vanlig V4 ratt.
Hälsn Ulf G
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.