Bygga V4 för racing

Forum Övrigt SSR Bygga V4 för racing

  • Detta ämne har 41 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-11 20:05 av .
Visar 12 inlägg - 31 till 42 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #169828
    fuling
    Deltagare

    Filmen std V4 2,7 rattvarv(eller var det nu är), nu har jag 2,25. Ja det låter fel att byta till färre rattvarv men man har lättare att hålla imot hur längre man kommer ifrån att korsa armarna. Fa… vågar släppa ratten 🙂
    Filmen std axel.

    #169832
    roger
    Deltagare

    HAHAHAHA,,, Kaxig film fuling!!! FRÄNT!!!

    #169847
    Dicst
    Deltagare

    Nu har ju jag inte rattat V4 runt Kinnekulle, men väl TT och lite andra fordon. Är det mycket stor skillnad på dessa bilar m a p trögstyrdheten (under förutsättning att chassiet i övrigt är likvärdigt inställt)? Jag upplever ju inte tvåtaktarn som direkt jobbig, men det kanske är bristen på andra erfarenheter som talar.

    #169854
    jonas kullgren
    Deltagare

    Anders!

    Vad har du tänkt dig för fälgar 13 tum eller ?
    mvh
    Jonas

    #169874
    anders jensen
    Deltagare

    Ja jäklar vad det drar iväg med frågor och ideer.
    Jag håller fortfarande på med tomkarossen och har gott om tid att fundera på vad det kommer att bli.
    Just nu är det plåtarbete/förstärkningar som gäller.

    Jonas, 13″ Minilight var tanken, då blir den nog lagom trögstyrd 😉

    Fälgbredd och ET har jag inte funderat på ännu men det blir nog tid till det. Tänkte ta ”ett snack” med killarna i Munkedal så småningom.

    #171937
    bosse l
    Deltagare

    Åkte några race på 70-talet med en V4: på bana, kul men ganska hopplös bil om det inte regnade. Det var ganska tungstyrt och lite småbyngligt. Mer beroende på hårt ställd diff.
    (jag åkte minilitekopior 6×14 med Vredestein 195:or om jag minns rätt. fälgarna finns kvar om någon är intresserad, 4 bult så klart)
    Tror också mer på Kat G då slipper man klistriga slicks. spar både armar och transmission 🙂
    Men med lite lagom toe out för mer villig inturn och en ganska hårt satt bakvagn som hjälper till blir den nog hyfsad iaf.
    Roligt att någon tar upp V4 spåret efter Lennart, behövs något annat 711 stycken Escort BDA…

    #171990
    anders jensen
    Deltagare

    Ja Bosse, vi får se vad tiden och budgeten räcker till i år.
    Jobbar ju som du vet även på en tripp till GB.
    Motivationen sjönk i alla fall i botten då jag öppnade motorn jag köpt.
    De pengarna kunde jag använt till annat. Vad det nu blir för motor återstår att se.
    Karossen är iaf ivägkörd för att isblästras.

    Isbläster

    //Anders

    #172082
    bosse l
    Deltagare

    Blir spännande att följa ditt bygge Anders. Du brukar ju få till det riktigt bra. Men visst, projekten får ta den tid de tar, har jag också insett för egen del.
    GB har ju självklart prio 1.
    Tråkigt med motorn, min Fvee motor som följde med bilen var samma sak. (men det är nog OT i detta sammanhang.)

    #172084
    phermansson
    Deltagare

    Precis, håll er till ämnet. Detta är inte rätt plats att diskutera säljare och affärer.
    Jag har tagit bort ett inlägg och redigerat ett inlägg med anledning av detta.

    #172653
    berntf
    Deltagare

    Hej

    Jag hade för mig att jag i ett gammalt diamagasin skulle ha bilder på en ban-SAAB, det stämde, magasinet var märkt ”Kinnekulle 21-22 Aug 1971” och det är troligen samma bil som i trådens första inlägg

    /Bernt

    #172686
    saab v4-ever
    Deltagare

    Den där ser verkligen hårig ut!
    Är det bara mina tankar som går åt Bertone Coupe?!

    Kämpa på Anders!

    //Harald

    #172972
    ulf g andersson
    Deltagare

    Racing V4:a från aug -71, måste vara Sigvard Johanssons av dekalerna att dömma. Observera att den har mönstrade racingdäck. Zackrissons V4 var nog inte färdig aug -71 och den gick bara ngn säsong m mönstradedäck sedan var det slicks o bredare fälgar som användes. På tal om tung styrning, har Stig Z alltid användt en vanlig V4 ratt.

    Hälsn Ulf G

Visar 12 inlägg - 31 till 42 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng