Bygga V4 för racing

Forum / Övrigt / SSR / Bygga V4 för racing

Forum / Övrigt / SSR / Bygga V4 för racing

Visar 12 inlägg - 31 till 42 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 28, 2011 at 16:32 #169828

      Filmen std V4 2,7 rattvarv(eller var det nu är), nu har jag 2,25. Ja det låter fel att byta till färre rattvarv men man har lättare att hålla imot hur längre man kommer ifrån att korsa armarna. Fa… vågar släppa ratten 🙂
      Filmen std axel.

        februari 28, 2011 at 18:03 #169832

        HAHAHAHA,,, Kaxig film fuling!!! FRÄNT!!!

          februari 28, 2011 at 20:03 #169847

          Nu har ju jag inte rattat V4 runt Kinnekulle, men väl TT och lite andra fordon. Är det mycket stor skillnad på dessa bilar m a p trögstyrdheten (under förutsättning att chassiet i övrigt är likvärdigt inställt)? Jag upplever ju inte tvåtaktarn som direkt jobbig, men det kanske är bristen på andra erfarenheter som talar.

            februari 28, 2011 at 22:21 #169854

            Anders!

            Vad har du tänkt dig för fälgar 13 tum eller ?
            mvh
            Jonas

              mars 1, 2011 at 13:31 #169874

              Ja jäklar vad det drar iväg med frågor och ideer.
              Jag håller fortfarande på med tomkarossen och har gott om tid att fundera på vad det kommer att bli.
              Just nu är det plåtarbete/förstärkningar som gäller.

              Jonas, 13″ Minilight var tanken, då blir den nog lagom trögstyrd 😉

              Fälgbredd och ET har jag inte funderat på ännu men det blir nog tid till det. Tänkte ta “ett snack” med killarna i Munkedal så småningom.

                april 17, 2011 at 00:28 #171937

                Åkte några race på 70-talet med en V4: på bana, kul men ganska hopplös bil om det inte regnade. Det var ganska tungstyrt och lite småbyngligt. Mer beroende på hårt ställd diff.
                (jag åkte minilitekopior 6×14 med Vredestein 195:or om jag minns rätt. fälgarna finns kvar om någon är intresserad, 4 bult så klart)
                Tror också mer på Kat G då slipper man klistriga slicks. spar både armar och transmission 🙂
                Men med lite lagom toe out för mer villig inturn och en ganska hårt satt bakvagn som hjälper till blir den nog hyfsad iaf.
                Roligt att någon tar upp V4 spåret efter Lennart, behövs något annat 711 stycken Escort BDA…

                  april 18, 2011 at 17:53 #171990

                  Ja Bosse, vi får se vad tiden och budgeten räcker till i år.
                  Jobbar ju som du vet även på en tripp till GB.
                  Motivationen sjönk i alla fall i botten då jag öppnade motorn jag köpt.
                  De pengarna kunde jag använt till annat. Vad det nu blir för motor återstår att se.
                  Karossen är iaf ivägkörd för att isblästras.

                  Isbläster

                  //Anders

                    april 19, 2011 at 19:25 #172082

                    Blir spännande att följa ditt bygge Anders. Du brukar ju få till det riktigt bra. Men visst, projekten får ta den tid de tar, har jag också insett för egen del.
                    GB har ju självklart prio 1.
                    Tråkigt med motorn, min Fvee motor som följde med bilen var samma sak. (men det är nog OT i detta sammanhang.)

                      april 19, 2011 at 20:08 #172084

                      Precis, håll er till ämnet. Detta är inte rätt plats att diskutera säljare och affärer.
                      Jag har tagit bort ett inlägg och redigerat ett inlägg med anledning av detta.

                        maj 2, 2011 at 19:52 #172653

                        Hej

                        Jag hade för mig att jag i ett gammalt diamagasin skulle ha bilder på en ban-SAAB, det stämde, magasinet var märkt “Kinnekulle 21-22 Aug 1971” och det är troligen samma bil som i trådens första inlägg

                        /Bernt

                          maj 3, 2011 at 06:58 #172686

                          Den där ser verkligen hårig ut!
                          Är det bara mina tankar som går åt Bertone Coupe?!

                          Kämpa på Anders!

                          //Harald

                            maj 11, 2011 at 20:05 #172972

                            Racing V4:a från aug -71, måste vara Sigvard Johanssons av dekalerna att dömma. Observera att den har mönstrade racingdäck. Zackrissons V4 var nog inte färdig aug -71 och den gick bara ngn säsong m mönstradedäck sedan var det slicks o bredare fälgar som användes. På tal om tung styrning, har Stig Z alltid användt en vanlig V4 ratt.

                            Hälsn Ulf G

                          Visar 12 inlägg - 31 till 42 (av 42 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.