cosworth vinge till saab 900og

Forum Modellspecifika forum OG900 cosworth vinge till saab 900og

Detta ämne innehåller 13 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-06 18:31.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

mateart
    Deltagare

tja jag sitter och funderar på om ngn har sett en saab 900med cosworth vinge ngn gång och om den passa?
    lägg gärna upp bilder!!

nått sånt här hade jag tänkt mig
    http://img839.imageshack.us/img839/5934/saabn1111.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
    ps: är inte min på bilden

roberts
    Deltagare

Hah, nej det har jag aldrig sett. Såg väl inget vidare ut heller? 😆

mateart
    Deltagare

😀 nja tycker de ser ganska originellt ut faktiskt därför hade de varit kul att se fler bilder 😉

turbocab
    Deltagare

Det är nog svårt hitta fler bilder, det kanske bara är han som du redan visat bild på som förstört sin Saab på detta groteska sätt. 😆

mateart
    Deltagare

haha!! pappa berätta att de va ”ganska” vanligt med de under 90talet 🙂
    bilden är photoshoppad 😉

krister k
    Deltagare

Syns ibland på 900 i rallycross.

wallero
    Deltagare

tycker du ska glömma det där med ford vinge det spökar bara ut bilen kör med den stora vingen istället finns inget snyggare.

saab putte
    Deltagare

Det var någon på Stcs som hade ett riktigt seriöst 4wd projekt för ett tag sen,dock tror jag det blev avslutat men han hade fordvinge, och på en riktigt busig banbil eller dyligt sitter det ju gött,men på en gatbil kanske det är för mycke. Tyvärr vet jag inte vem som hade detta projekt. men kanske nån vet vilken jag menar. Det var en svart 3dr med massa plast och dyra diffar å dyligt och bur.

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

anderslindh
    Deltagare

@saab putte wrote:

Det var någon på Stcs som hade ett riktigt seriöst 4wd projekt för ett tag sen,dock tror jag det blev avslutat men han hade fordvinge, och på en riktigt busig banbil eller dyligt sitter det ju gött,men på en gatbil kanske det är för mycke. Tyvärr vet jag inte vem som hade detta projekt. men kanske nån vet vilken jag menar. Det var en svart 3dr med massa plast och dyra diffar å dyligt och bur.

http://www.garaget.org/?car=86927” onclick=”window.open(this.href);return false;

den? Fast den är RWD tror jag…

saab putte
    Deltagare

Nej Anders. inte den jag menar, det var en som var byggd på en 3dr svart. Och det var 4wd.

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

M.Broberg
    Deltagare

@anderslindh wrote:

@saab putte wrote:

http://www.garaget.org/?car=86927” onclick=”window.open(this.href);return false;

den? Fast den är RWD tror jag…

O den e ju inte riktigt Seriöst byggd med dyr diff eller låda som pallar nått heller 🙄

Inte larzzons bil heller mao (då den e vit och 2d)

andreas1
    Deltagare

@mateart wrote:

tja jag sitter och funderar på om ngn har sett en saab 900med cosworth vinge ngn gång och om den passa?
    lägg gärna upp bilder!!

nått sånt här hade jag tänkt mig
    http://img839.imageshack.us/img839/5934/saabn1111.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
    ps: är inte min på bilden

såg faktiskt en idag.
    en röd 3 dörrars med cosworthvinge o helt svarttonade glas både huvudstrålkare o blinkers såg den på en parkering mellan olofström och ryd
    såg fett ut på håll iallafall.
    hade tyvärr ingen kamera med mig

saaben
    Deltagare

Per W från säter heter han som påbörjade och avslutade ett mycket seriöst 4wd bygge.

I tråden nedan finns bilder på en skön vinge.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=5&t=121006&p=869839&hilit=rallycross+vinge#p869839” onclick=”window.open(this.href);return false;

M.Broberg
    Deltagare

@saaben wrote:

Per W från säter heter han som påbörjade och avslutade ett mycket seriöst 4wd bygge.

jasså?

kollar man rejsa tråden så står det sista att han sålde av det i delar.

är ganska jävla säker på att jag sett bilen på garaget med.

Sjuuuukt fränt bygge iaf 😀

EDIT

Läser igenom allt och snubblar över detta inlägget

En liten men (för mig) rolig uppdatering. Jag har fått hem mina Willwood Superlight III fyrkolvsok som jag i nuläget tänkt använda bak ihop med 298 mm Willwood skivor och hemsvarvade nav. Jag gjorde naven så att mot spindeln använde jag måtten från en SAAB 9000 skiva och sedan enligt måtten på Willwood skivan. Offset tog jag enligt skivorna från SAAB’en. Jag tog till lite i tjockleken på skivcentrumet mellan fälg och spindel. Som en spacer typ.

Nu till det roliga, allt ska ju monteras på OG900 spindlar så jag började med att montera dit skivan och måtta in oken för att göra en adapter. Det visade sig att det var exakt samma delning på hålen mellan wilwooden och det gammla originaloken. Lite fel i centreringen av skivan -> OK i sidled men det är bara att svarva av några millimeter i navet thumbs up . Hålen i oken var ca 0.5 mm för små för att passa ihop med orginal fästskruvar men det är bara att borra ur.

Så för att få på Willwood superlight och 298mm skiva på en OG 900 spindel kräver två uppborade hål och en lite smalare ”spacer”. Med andra ord bara att skruva dit. thumbs up

Det lät ju inte helt fel om man vill ha bolt on skitbra bromsar.. 😯

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng