Däcktråden – Däck och däckdimensioner till saab 900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Däcktråden – Däck och däckdimensioner till saab 900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Däcktråden – Däck och däckdimensioner till saab 900

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 13, 2011 at 10:16 #25248

      Hej allesammans,

      Inspirerad av en annan tråd tänkte jag starta denna där vi kan diskutera val av däck och däckdimensioner. Tanken är att man kan berätta vad man själv kör på och varför (glöm inte att speca vad du har för bil!). Normalt sett är og900 specad med dimensionen 195/65R15 (turbobilar) eller 185/65R15 (övriga), men det kan skilja lite för de allra äldsta årsmodellerna.

      Efter ett par samtal till transportstyrelsen har jag fått reda på att följande lagkrav finns:

      Däckdimensioner t.ex. 185/65R15 88T
      Man får ha andra däckdimensioner än de bilen är byggd för (se ditt registreringsbevis!) under följande villkor:
      – Rullomkretsen är densamma
      – Hjulen inte sticker ut utanför karossen
      – Hjulen inte tar i kaross, upphängning, styrning eller något annat.

      Belastningsindex (load index) t.ex. 185/65R15 88T
      Kravet är att däcken klarar av bilens totalvikt. För den som inter orkar räkna så kan man alltid ta ett däck som har minst det angivna belastningsindexet och vara säker på att det är OK.
      Om man ska räkna på det, då är det inte så enkelt som att ta bilens totalvikt och dividera på fyra för att få belastningen per däck, utan man måste ta hänsyn till viktens fördelning på fram- och bakaxel vid maxbelastning – detta ska stå i bilens instruktionsbok.

      Hastighetsindex t.ex. 185/65R15 88T
      Kravet är att däcken är byggda för minst bilens tekniska maxhastighet (står också i registreringsbeviset om bilen är tillräckligt modern). Det finns ett undantag, och det är för vinterdäck. Där räcker det med att klara minst hastighetsindex Q (160 km/h).

      Körbarhet
      Biilens vägegenskaper får ej försämras.

      Länk till wikipedia om däckkoder
      Länk till “däckkalkylator”

        april 13, 2011 at 10:22 #183663

        På min og900 I8 köpte jag en uppsättning Continental EcoContact3 185/65R15 88T. Jag valde dem utifrån kriterierna “av välkänt märke” samt “lyckats bra i däcktester” och därefter valde jag det billigaste jag hittade eftersom jag skulle ha dem till vanlig svensson-körning. Efter 3000 mil måste jag säga att jag är mycket nöjd och som bonus fick jag dessutom betydligt lägre kupébuller.

          april 13, 2011 at 10:53 #183665

          Ltt har väl 185?
          Jag har og900 S my91 och kör med Nokian hakka z 205/50 ZR16 och är grymt nöjd. Dimensionen tar inte i på Min bil och egenskaperna är superba. Stabilt, tyst,slitstarkt och fantastiskt grepp 🙂

          EDIT: Efter inlägget under tillägger jag att Nokian Hakka Z har fälgskyddskant. Det är Aero 16″ som är 6,5″ breda som däcken sitter på.

            april 13, 2011 at 11:16 #183668

            @jellybear wrote:

            Inspirerad av en annan tråd tänkte jag starta denna där vi kan diskutera val av däck och däckdimensioner. Tanken är att man kan berätta vad man själv kör på och varför (glöm inte att speca vad du har för bil!). Normalt sett är og900 specad med dimensionen 195/65R15 (turbobilar)

            På 80-tals bilarna, typ Aero och T16 är det 195/60-15 som gäller.

            Föreslår att man även anger fälgbredd och gärna även vilken fälg det är. Framförallt fälgbredden har viss betydelse när det börjar bli trång i hjulhusen
            För däck kan man gärna ange om de har fälgskyddskant.

            Bra trådinitiativ tycker jag!

              april 16, 2011 at 18:53 #183750

              Mitt omdöme om Nankang NS2
              Ett av de billigare däcken i kategorin sportigare däck
              Dim 205/50-16 84V med fälgskyddskant.
              Monterat på 16″ Aero, dvs 6,5×16″

              Negativt
              * Uselt grepp i väta – känns väldigt opålitligt
              * Pilformat mönster => “traktormönster” på en stark bil
              * Hjulen är för stora för og900. Skrapar i innerskärmarna bak vid nedfjädring
              * Ganska bullriga på en og900
              * Blir hala även på torr asfalt efter några varv på banan precis som andra standarddäck.

              Possitivt
              * Priset – under 600kr/däck
              * Funkar över förväntan på torr asfalt och greppar bättre med lite värme.

              Slutsats
              Kommer inte att köpa sånna däck igen..
              Kan vara ett alternativ på en bil som man undviker att köra i regn eller där man kan leva med sämre våtgrepp.

                april 22, 2011 at 23:28 #183904

                jag har aero 16 med 205-55-16 fungerar klockrent

                  april 23, 2011 at 06:01 #183905

                  jag har super aero med 205-45-16 slits kanske ngt snabbare men knappt märkbart men blir snyggare enligt mig då bilen kommer lägre ner och bidrar till ett råare “lock” 🙂

                    april 23, 2011 at 09:49 #183911

                    @el turbo negro wrote:

                    jag har aero 16 med 205-55-16 fungerar klockrent

                    Har svårt att tro att inte dom tar i ,dom gör det på min om jag har lite last eller passagerare och jag har bra fjädrar och dämpare
                    205/50/16 funkar bättre 😉

                    Mvh Nisse

                      april 23, 2011 at 09:57 #183914

                      @longjohn61 wrote:

                      Har svårt att tro att inte dom tar i ,dom gör det på min om jag har lite last eller passagerare och jag har bra fjädrar och dämpare
                      205/50/16 funkar bättre 😉

                      Mvh Nisse

                      Han skrev tidl i sin säljesannons på 16″ Aero,att han hade det på sin 900i –
                      där lär det säkert fung –
                      men inte på en bil med sänkningssats tvivlar jag själv stärkt på 🙄

                        april 23, 2011 at 10:01 #183916

                        @plankan wrote:

                        @longjohn61 wrote:

                        Har svårt att tro att inte dom tar i ,dom gör det på min om jag har lite last eller passagerare och jag har bra fjädrar och dämpare
                        205/50/16 funkar bättre 😉

                        Mvh Nisse

                        Han skrev tidl i sin säljesannons på 16″ Aero,att han hade det på sin 900i –
                        där lär det säkert fung –
                        men inte på en bil med sänkningssats tvivlar jag själv stärkt på 🙄

                        Provade dom på min 900s den är ju inte sänkt,det gick inte 😕

                        Mvh Nisse

                          april 23, 2011 at 14:49 #183923

                          Passar super aero från en saab 9000, en og900?

                          Hur ska man tänka när det gäller ET osv?

                            april 23, 2011 at 15:30 #183924

                            Jo det passar med 205-50 16 😉

                            Mvh Nisse

                              april 23, 2011 at 18:40 #183927

                              @plankan wrote:

                              men inte på en bil med sänkningssats tvivlar jag själv stärkt på 🙄

                              Sänkt eller inte kvittar.
                              Genomslagsstoppet sitter i samma läge oavsett fjädrar 😉
                              Det som däremot påverkar är med/utan distanser till genomslagsgummit och den verkliga bredden på däcket då det kan variera en del på bredden inom samma dim beroende på modell av däck.

                              Mina 205/50-16 med fälgskyddskant gnager i skärmarna på båda sidor när fjädringen bottnar.
                              Vid bankörning lyckas jag inte få det att gnaga.

                                april 25, 2011 at 11:11 #183956

                                Funderar över en sak… 🙄

                                Jag kör nu omkring med regummerade däck på mina 15″ aero fälgar. Däcken är 185/65R15.
                                Blir det någon skillnad i stabilitet rent storleksmässigt av att ändra till 195/65R15 ?

                                Jag tänkte nämligen göra mig av med dessa skit däck och fixa nya. Men man kanske ska satsa på 16″ fälgar istället? Blir det mer stabilare?

                                Kan ni rekommendera några stabila och bra däck med 195/65R15 mått?

                                  april 25, 2011 at 12:02 #183957

                                  @Torbo wrote:

                                  Funderar över en sak… 🙄

                                  Jag kör nu omkring med regummerade däck på mina 15″ aero fälgar. Däcken är 185/65R15.
                                  Blir det någon skillnad i stabilitet rent storleksmässigt av att ändra till 195/65R15 ?

                                  Jag tänkte nämligen göra mig av med dessa skit däck och fixa nya. Men man kanske ska satsa på 16″ fälgar istället? Blir det mer stabilare?

                                  Kan ni rekommendera några stabila och bra däck med 195/65R15 mått?

                                  Ett 195/65-däck är ju högre och bredare än ett 185/65, men eftersom höjden är av samma proportion till bredden på de båda däcken skulle jag säga att det rent storleksmässigt inte är någon märkbarskillnad. Däremot kommer du märka att 195-däcket ger bilen bättre grepp..
                                  Att gå upp i fälgstorlek gör att däcket bör ha lägre profil och därmed blir det också mindre svajigt men även stötigare. Jag kör på 16″ med 205/50 och det funkar bra, kanske väljer jag 45 i profil nästa gång, får se.
                                  Däckrekommendationer kan jag inte ge annat än att jag är mycket nöjd med de två olika jag köpt; Michelin energy saver och Nokian hakka z, mindre nöjd med Kumho ecsta som satt på från början.. 🙂

                                  Tänk på att välja ett bra däck, det är förhoppningsvis all kontakt bilen har med vägen!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.