Däcktråden – Däck och däckdimensioner till saab 900

Forum Modellspecifika forum OG900 Däcktråden – Däck och däckdimensioner till saab 900

Detta ämne innehåller 20 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-25 19:28.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25248

    jellybear
    Deltagare

    Hej allesammans,

    Inspirerad av en annan tråd tänkte jag starta denna där vi kan diskutera val av däck och däckdimensioner. Tanken är att man kan berätta vad man själv kör på och varför (glöm inte att speca vad du har för bil!). Normalt sett är og900 specad med dimensionen 195/65R15 (turbobilar) eller 185/65R15 (övriga), men det kan skilja lite för de allra äldsta årsmodellerna.

    Efter ett par samtal till transportstyrelsen har jag fått reda på att följande lagkrav finns:

    Däckdimensioner t.ex. 185/65R15 88T
    Man får ha andra däckdimensioner än de bilen är byggd för (se ditt registreringsbevis!) under följande villkor:
    – Rullomkretsen är densamma
    – Hjulen inte sticker ut utanför karossen
    – Hjulen inte tar i kaross, upphängning, styrning eller något annat.

    Belastningsindex (load index) t.ex. 185/65R15 88T
    Kravet är att däcken klarar av bilens totalvikt. För den som inter orkar räkna så kan man alltid ta ett däck som har minst det angivna belastningsindexet och vara säker på att det är OK.
    Om man ska räkna på det, då är det inte så enkelt som att ta bilens totalvikt och dividera på fyra för att få belastningen per däck, utan man måste ta hänsyn till viktens fördelning på fram- och bakaxel vid maxbelastning – detta ska stå i bilens instruktionsbok.

    Hastighetsindex t.ex. 185/65R15 88T
    Kravet är att däcken är byggda för minst bilens tekniska maxhastighet (står också i registreringsbeviset om bilen är tillräckligt modern). Det finns ett undantag, och det är för vinterdäck. Där räcker det med att klara minst hastighetsindex Q (160 km/h).

    Körbarhet
    Biilens vägegenskaper får ej försämras.

    Länk till wikipedia om däckkoder
    Länk till ”däckkalkylator”

    #183663

    jellybear
    Deltagare

    På min og900 I8 köpte jag en uppsättning Continental EcoContact3 185/65R15 88T. Jag valde dem utifrån kriterierna ”av välkänt märke” samt ”lyckats bra i däcktester” och därefter valde jag det billigaste jag hittade eftersom jag skulle ha dem till vanlig svensson-körning. Efter 3000 mil måste jag säga att jag är mycket nöjd och som bonus fick jag dessutom betydligt lägre kupébuller.

    #183665

    anderslindh
    Deltagare

    Ltt har väl 185?
    Jag har og900 S my91 och kör med Nokian hakka z 205/50 ZR16 och är grymt nöjd. Dimensionen tar inte i på Min bil och egenskaperna är superba. Stabilt, tyst,slitstarkt och fantastiskt grepp 🙂

    EDIT: Efter inlägget under tillägger jag att Nokian Hakka Z har fälgskyddskant. Det är Aero 16″ som är 6,5″ breda som däcken sitter på.

    #183668

    saabaero
    Deltagare

    @jellybear wrote:

    Inspirerad av en annan tråd tänkte jag starta denna där vi kan diskutera val av däck och däckdimensioner. Tanken är att man kan berätta vad man själv kör på och varför (glöm inte att speca vad du har för bil!). Normalt sett är og900 specad med dimensionen 195/65R15 (turbobilar)

    På 80-tals bilarna, typ Aero och T16 är det 195/60-15 som gäller.

    Föreslår att man även anger fälgbredd och gärna även vilken fälg det är. Framförallt fälgbredden har viss betydelse när det börjar bli trång i hjulhusen
    För däck kan man gärna ange om de har fälgskyddskant.

    Bra trådinitiativ tycker jag!

    #183750

    saabaero
    Deltagare

    Mitt omdöme om Nankang NS2
    Ett av de billigare däcken i kategorin sportigare däck
    Dim 205/50-16 84V med fälgskyddskant.
    Monterat på 16″ Aero, dvs 6,5×16″

    Negativt
    * Uselt grepp i väta – känns väldigt opålitligt
    * Pilformat mönster => ”traktormönster” på en stark bil
    * Hjulen är för stora för og900. Skrapar i innerskärmarna bak vid nedfjädring
    * Ganska bullriga på en og900
    * Blir hala även på torr asfalt efter några varv på banan precis som andra standarddäck.

    Possitivt
    * Priset – under 600kr/däck
    * Funkar över förväntan på torr asfalt och greppar bättre med lite värme.

    Slutsats
    Kommer inte att köpa sånna däck igen..
    Kan vara ett alternativ på en bil som man undviker att köra i regn eller där man kan leva med sämre våtgrepp.

    #183904

    wallero
    Deltagare

    jag har aero 16 med 205-55-16 fungerar klockrent

    #183905

    mateart
    Deltagare

    jag har super aero med 205-45-16 slits kanske ngt snabbare men knappt märkbart men blir snyggare enligt mig då bilen kommer lägre ner och bidrar till ett råare ”lock” 🙂

    #183911

    longjohn61
    Deltagare

    @el turbo negro wrote:

    jag har aero 16 med 205-55-16 fungerar klockrent

    Har svårt att tro att inte dom tar i ,dom gör det på min om jag har lite last eller passagerare och jag har bra fjädrar och dämpare
    205/50/16 funkar bättre 😉

    Mvh Nisse

    #183914

    plankan
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Har svårt att tro att inte dom tar i ,dom gör det på min om jag har lite last eller passagerare och jag har bra fjädrar och dämpare
    205/50/16 funkar bättre 😉

    Mvh Nisse

    Han skrev tidl i sin säljesannons på 16″ Aero,att han hade det på sin 900i –
    där lär det säkert fung –
    men inte på en bil med sänkningssats tvivlar jag själv stärkt på 🙄

    #183916

    longjohn61
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @longjohn61 wrote:

    Har svårt att tro att inte dom tar i ,dom gör det på min om jag har lite last eller passagerare och jag har bra fjädrar och dämpare
    205/50/16 funkar bättre 😉

    Mvh Nisse

    Han skrev tidl i sin säljesannons på 16″ Aero,att han hade det på sin 900i –
    där lär det säkert fung –
    men inte på en bil med sänkningssats tvivlar jag själv stärkt på 🙄

    Provade dom på min 900s den är ju inte sänkt,det gick inte 😕

    Mvh Nisse

    #183923

    torbo
    Deltagare

    Passar super aero från en saab 9000, en og900?

    Hur ska man tänka när det gäller ET osv?

    #183924

    longjohn61
    Deltagare

    Jo det passar med 205-50 16 😉

    Mvh Nisse

    #183927

    saabaero
    Deltagare

    @plankan wrote:

    men inte på en bil med sänkningssats tvivlar jag själv stärkt på 🙄

    Sänkt eller inte kvittar.
    Genomslagsstoppet sitter i samma läge oavsett fjädrar 😉
    Det som däremot påverkar är med/utan distanser till genomslagsgummit och den verkliga bredden på däcket då det kan variera en del på bredden inom samma dim beroende på modell av däck.

    Mina 205/50-16 med fälgskyddskant gnager i skärmarna på båda sidor när fjädringen bottnar.
    Vid bankörning lyckas jag inte få det att gnaga.

    #183956

    torbo
    Deltagare

    Funderar över en sak… 🙄

    Jag kör nu omkring med regummerade däck på mina 15″ aero fälgar. Däcken är 185/65R15.
    Blir det någon skillnad i stabilitet rent storleksmässigt av att ändra till 195/65R15 ?

    Jag tänkte nämligen göra mig av med dessa skit däck och fixa nya. Men man kanske ska satsa på 16″ fälgar istället? Blir det mer stabilare?

    Kan ni rekommendera några stabila och bra däck med 195/65R15 mått?

    #183957

    anderslindh
    Deltagare

    @torbo wrote:

    Funderar över en sak… 🙄

    Jag kör nu omkring med regummerade däck på mina 15″ aero fälgar. Däcken är 185/65R15.
    Blir det någon skillnad i stabilitet rent storleksmässigt av att ändra till 195/65R15 ?

    Jag tänkte nämligen göra mig av med dessa skit däck och fixa nya. Men man kanske ska satsa på 16″ fälgar istället? Blir det mer stabilare?

    Kan ni rekommendera några stabila och bra däck med 195/65R15 mått?

    Ett 195/65-däck är ju högre och bredare än ett 185/65, men eftersom höjden är av samma proportion till bredden på de båda däcken skulle jag säga att det rent storleksmässigt inte är någon märkbarskillnad. Däremot kommer du märka att 195-däcket ger bilen bättre grepp..
    Att gå upp i fälgstorlek gör att däcket bör ha lägre profil och därmed blir det också mindre svajigt men även stötigare. Jag kör på 16″ med 205/50 och det funkar bra, kanske väljer jag 45 i profil nästa gång, får se.
    Däckrekommendationer kan jag inte ge annat än att jag är mycket nöjd med de två olika jag köpt; Michelin energy saver och Nokian hakka z, mindre nöjd med Kumho ecsta som satt på från början.. 🙂

    Tänk på att välja ett bra däck, det är förhoppningsvis all kontakt bilen har med vägen!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng