Delning av forumet
- Detta ämne har 73 svar, 29 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-05 22:03 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Gert Ingemar wrote:Jag skulle gärna ta upp och diskutera med dej Putsarn, men jag gör det inte
så länge som du avstår från att vara medlem i vår fina SAABklubb och så länge som att du
går till någon annan och läser Bakrutan.Jag instämmer med föregående talare. (Ingen ironi)
Lars
februari 27, 2011 at 22:50 #169782Martin wrote:Användandet av dessa speciella Saab inläggsikoner är inte speciellt utbrett. De kom till för att man snabbt skulle se vilken modell ett inlägg handlade om.Och detta problem borde gå att lösa ganska enkelt.
Om man vill skriva ett inlägg så klickar man ju på ”nytt ämne”,
sen måste man fylla i en rubrik, då skulle man kunna göra en likadan ruta till där man måste skriva vilken bilmodell inlägget handlar om, dvs skriver man inget i den rutan så går det inte att posta inlägget,
sen blir det en liten ikon bredvid texten på ”aktuellt på anslagstavlan”, så man ser direkt vilken modell inlägget handlar om INNAN man hunnit klicka in sig på nått inlägg, och så skiter man i att klicka på de det står v4 på om bara vill titta på 900/9000 tex.Smutt va nu har vi löst ännu ett problem, eller?
Bara nån fattar vad jag menar?
/Anders.
Hej Anders, ja det skulle lösa ett problem.
Kan vi sedan ordna så att det går att välja att enbart titta på en modell, med stöd från angivelsen som i din lösning ovan, skulle det också lösa mycket.
Då menar jag på så sätt att olika modeller inte ”drunknar” i andra modellers inlägg. Då kan du lätt hålla koll på de senaste inläggen för just ditt intresse utan att egentligen behöva kontrollera modell loggan i en flod av trådar. Du är redan inne bland enbart trådar som gäller din modell.
Om vi skall ha motor, chassi, trim indelning därefter kan ju diskuteras, men jag skulle tycka att det vore smakligt. Du skulle slippa att leta i en samlad fora för en modell, när du t.ex vill hitta hur många varv som är lämpligt att kapa på en V4 och vilken fjäder som är bäst att använda.
Vill man titta på allt skrivet så kunde man kanske låta bli att välja modell när du loggar in. Då kan du fortsätta dränkas av allt trevligt som skrivs… ungefär som nu. (en viss ironi)
Lars
februari 28, 2011 at 06:08 #169785Tack, äntligen lite mer konkret om vad det handlar om!
Att det skrivs mycket om 9000 gör ju inte att underavdelningen SAAB 92-96 får färre nya trådämnen, det kan ju bara de som är intresserade påverka.
Och om de som skriver om 9000 tillhör en mer data-aktiv generation så får man väl hoppas att de snöar in på tvåtaktare också. Så det gänget får fler anhängare.Precis så är det ju. Sen är det svårt att veta var intressena tar vägen i framtiden. Bubblan är fortfarande mycket populär, T-forden å andra sidan tappar mycket. Väljer man att enbart inrikta sig på de äldre modellerna tappar man nog många medlemmar.
Egentligen är det väl så att ju längre tiden går desto mer splittras intresset mellan modellerna i takt med att fler modeller tas in. Många känner ju speciellt för de modeller som var aktuella när de själva var unga, även om det finns många undantag. Själv bottnar sig mitt Saabintresse mycket i morfars V4a, men ändå föredrar jag tvåtaktarn. Känns lite konstigt ibland att bilen man kör är 11 år äldre än man själv i det perspektivet 🙂Visst skulle man kunna dela upp det på det vis som beskrivs ovan, men det kan bli svårt att dela. Man kan ju inte bara ta en del som heter ’96’, det kan ju både vara TT eller V4. Om man sedan ändå gör det så kanske vi tex har en forumdel som heter 96/motor. De som bara gillar 96or läser bara denna del, och den stackarn som har lagt in en tråd om sina motorproblem i 95/motor får inga svar.
Samma problem med elfel. Många elfel är ju faktiskt inte modellberoende, elsystemen i äldre bilar är ändå snarlika i mycket. Givetvis finns modelltypiska fel, men de vanligaste felen är inte det (typ ärg och glappande anslutningar).Vill man söka detaljerad information om att tex sänka en V4 är det ju tänkt att man ska använda sökfunktionen.
Kort sagt är jag tveksamt till om forumet är tillräckligt stort sett till antal inlägg/dag samt antal aktiva medlemmar) för att delas upp på detta vis. På större forum är det helt logiskt att man gör så, men vårt forum har ändå en relativt låg aktivitet.
Jag tror INTE att det stimulerar till att bli medlem i Saabklubben…
Lars M wrote:Gert Ingemar wrote:Jag skulle gärna ta upp och diskutera med dej Putsarn, men jag gör det inte
så länge som du avstår från att vara medlem i vår fina SAABklubb och så länge som att du
går till någon annan och läser Bakrutan.Jag instämmer med föregående talare. (Ingen ironi)
Lars
Lars M wrote:Gert Ingemar wrote:Jag skulle gärna ta upp och diskutera med dej Putsarn, men jag gör det inte
så länge som du avstår från att vara medlem i vår fina SAABklubb och så länge som att du
går till någon annan och läser Bakrutan.Jag instämmer med föregående talare. (Ingen ironi)
Lars
Detta inlägg vittnar om en genuin önskan att fler skall ansluta sig till denna klubbverksamhet?
On topic*
Som Patrik säger så rör ju elfel under SAAB 96 även elfel under SAAB 95. Att folk inte förstår att använda inläggsikonerna gör att ett ”kategori”-krav skulle kunna vara en bra ide.
Ingen förvald modell = inget nytt ämne.Men åter igen så tror inte jag att ett ökat intresse för
nyare modeller ger mindre intresse för gamla tvåtaktare.
De två forumavdelningarna lever väl helt oberoende av varandra.Ojdå.. Undrar om man vågar fråga nån eller diskutera med någon om man råkar åka på någon SAAB-träff.. Nu har jag ju betalat mig in i denna fina klubb, men tänk om jag inte skulle vara betalande medlem.. Då får jag inga svar på frågorna då eller?
Ja, jag är sarkastisk nu men jag tycker det är absurt att säga ”Jag talar inte med dig för du är inte medlem”. Hur i hela friden har ni tänkt få medlemmar till klubben då? En viktig fråga är också: ”Vad får de/vi för sin medlemsavgift?
Min uppfattning är att man i ett forum ska bete sig exakt likadant mot varandra som om man träffades i ”riktiga livet”. Jag tror inte någon hade undvikit en diskussion i verkligheten om någon nyfiken icke-medlem kommit med frågor/synpunkter. ”ÄR du inte medlem? Nej, då diskuterar jag inte med dig”. Det är snudd på sekterisktiskt att tänka så tycker jag.
För övrigt pågår liknande diskussioner i många andra forum där jag är medlem, många är väldigt påstridiga att dela upp/skapa nytt o.s.v för att inläggen i forumen ”är fel” och ”ointressanta”. Jag förundras över det förhållningssättet, det är ju bara att undvika att läsa inläggen? Givetvis är det bra med en tydligare kategorisering för att på så sätt enklare få överblick på det som intresserar en eller inte. Men hur det ska gå till kan jag inte riktigt förklara, dock finns det goda förslag tidigare i denna tråd.
Och, ja, jag ifrågasätter starkt min medlemsavgift i klubben.
Det är nog så att vi tyvärr inte får tillräckligt för den gentemot vad vi betalar.
Jag ser bara 4 grejer som det ger mig i dagsläget.
1, Möjlighet att köpa reservdelar
2, Bakrutan
3, Mhrf försäkring
4, Gå på årsmöteTänker man då som ”putsaren” mfl så kan man ju alltid låta någon annan betala medlemsavgiften & sedan gå till denne person när man behöver köpa något på klubben.
Försäkringen kan man lösa på olika sätt. Dock är Mhrf billigast men det skiljer inte så Mkt.Allt annat kan man göra utan att vara medlem! Man kan tycka, tänka åka på träff Osv
Det jag stör mig på är att vi som är medlemmar inte ens får bestämma hur vi vill utforma hemsidan samt klubbens framtid. Alla enkäter här på hemsidan är det mer än 50% icke medlemmar som tycker till på, I alla diskusions trådar samma sak. Självklart så har även många ej medlemmar bra inlägg!
Nu är det inte så att jag vill ha ett mussel forum för medlemmar men jag vill att det på något sätt måste dras en gräns & där medlemmar i Saabklubben premieras mer. Hur vet jag inte men det bör finnas någon lösning på detta.
Finns det för få fördelar så kommer många att hoppa av klubben & må lika gott för det.
Faktiskt så har jag funderat i dessa banor rätt mycket senaste åren.
Bakrutan kan jag säkert få läsa hemma hos Erik Randa… För han får väl fortfarande 2Ex varje gång så att han har ett läs ex samt ett Nr till samlingarna./Fredrik
Nu är det inte så att jag läser bakrutan hos bekanta för att slippa betala min egen.
Men jag har ju bläddrat i den oavsätt medlem eller inte.Ett pinsamt faktum är att tack vare forumet (eller pga)
är jag inte övertygad om att jag tjänar på att gå med i klubben…
Det är ingen bra reklam. Jag uppskattar atmosvären, men det framgår av en del gnällpellar att det tar lång tid i klubben osv osv.
Därför har jag dragit ut på det. Ni har skrämt mig!Tänk om jag istället hade blivit helt övertygad, vem vet.
Jag tycker absolut att betalande medlemmar skall ha mer att säga till om hur klubben/hemsidan styrs.
Men att inte våga besvara mina inlägg för att jag inte betalar är fegt!Jean –
Jag tycker du har ett lysande resonemang. Jag som framtida medlem skall inte säga ett ord till någon medlem innan jag har betalat avgiften.Lars M – Är det inte ganska tydligt i Jeans inlägg varför han ifrågasätter sin medlemsavgift, eller värdet av den?
Putsarn wrote:Nu är det inte så att jag läser bakrutan hos bekanta för att slippa betala min egen.
Men det är ett faktum att jag har bläddrat i den oavsätt medlem eller inte…Jag tycker absolut att betalande medlemmar skall ha mer att säga till om hur klubben/hemsidan styrs.
Men att inte våga besvara mina inlägg för att jag inte betalar är fegt!Jean –
Jag tycker du har ett lysande resonemang. Jag som framtida medlem skall inte säga ett ord till någon medlem innan jag har betalat avgiften.Lars M – Är det inte ganska tydligt i jeans inlägg varför han ifrågasätter sin medlemsavgift, eller värdet av den?
Men det är då underligt, syftet med att inte låta icke betalande medlemmar att kunna skriva på forumet är för att det skall locka dom med i klubben, det är moroten.
Du har ju kloka inlägg men för mig så är det fel att du skall kunna påverka utan att vara medlem.
Vidare blir det lite fånigt när ni argumenterar om att medlemmar/icke medlemmar inte skall prata med varandra. Visa istället solidaritet och gå med i klubben.
Det är ju också bra att du svarar åt Jean, jag tror att han är kapabel till det själv. Jag hoppades på att få fram nya vinklingar på varför.
Jag hoppas att du trots det som har skrivits inser värdet av att vara med i klubben och att du kommer på några träffar, där kommer du att se varför du betalar medlemsavgiften, forumet är bara en del av varför….
Lars
februari 28, 2011 at 13:04 #169812Fredrik wrote:Det är nog så att vi tyvärr inte får tillräckligt för den gentemot vad vi betalar.Jag ser bara 4 grejer som det ger mig i dagsläget.
1, Möjlighet att köpa reservdelar
2, Bakrutan
3, Mhrf försäkring
4, Gå på årsmöteTänker man då som ”putsaren” mfl så kan man ju alltid låta någon annan betala medlemsavgiften & sedan gå till denne person när man behöver köpa något på klubben.
Försäkringen kan man lösa på olika sätt. Dock är Mhrf billigast men det skiljer inte så Mkt.Allt annat kan man göra utan att vara medlem! Man kan tycka, tänka åka på träff Osv
Det jag stör mig på är att vi som är medlemmar inte ens får bestämma hur vi vill utforma hemsidan samt klubbens framtid. Alla enkäter här på hemsidan är det mer än 50% icke medlemmar som tycker till på, I alla diskusions trådar samma sak. Självklart så har även många ej medlemmar bra inlägg!
Nu är det inte så att jag vill ha ett mussel forum för medlemmar men jag vill att det på något sätt måste dras en gräns & där medlemmar i Saabklubben premieras mer. Hur vet jag inte men det bör finnas någon lösning på detta.
Finns det för få fördelar så kommer många att hoppa av klubben & må lika gott för det.
Faktiskt så har jag funderat i dessa banor rätt mycket senaste åren.
Bakrutan kan jag säkert få läsa hemma hos Erik Randa… För han får väl fortfarande 2Ex varje gång så att han har ett läs ex samt ett Nr till samlingarna./Fredrik
Det du skriver här tycker jag liknar samhällsutvecklingen i övrigt idag, tyvärr. Du beskriver det ur ett ekonomiskt perspektiv, men personlig ekonomisk vinning har väl aldrig varit en grundssten i föreningslivet? Håller däremot Lars om det solidariska perspektivet. Och i grund och botten baseras väl föreningsverksamheten på människans flockbeteende, att vilja höra till en grupp med likasinnade?
Men visst ska det finnas ett mervärde i att vara medlem, och det är något att jobba på. Även om jag för egen del tycker att tillgången till reservdelslagret och den utmärkta klubbtidningen är ett stort mervärde, precis som försäkringen. Sen att vissa utnyttjar kompisar till att fri-glida, ja det får man nog tyvärr acceptera.
Slutligen nämns det att medlemmarna inte får vara med och bestämma utformningen av hemsida och forum. Jag har alltid varit öppen för förslag, det är väl ingen som tvekar om det? Problemet är att det kommer ett förslag från en person, och sedan kanske två håller med och en säger emot. Samtidigt har vi runt 1200 klubbmedlemmar som använder forumet. Naturligtvis blir det ingen demokrati av det.
Någon måste bestämma i slutändan. Antingen får vi ha det som idag med en webmaster som sköter det dagliga, diskuterar enklare frågor med moderatorerna och större frågor med styrelsen. Eller så får vi se till att alla klubbmedlemmar kan delta i omröstningar enligt Schweizisk modell. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.