Delning av forumet
- Detta ämne har 73 svar, 29 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-05 22:03 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Fredrik – det är nemas problemas, förstog att du inte var arg på mig, det var ju jag som befriade dig från den blå lådan med bensinpumpar =)
Jag förstår tanken med moroten. Men om man inte får prova på kanske en del väljer att inte betala in medlemsavgiften ”på chans”. Det finns ju andra forum som då kanske får dessa medlemmar.
Jag ville bara belysa den fördel som finns med att ha öppet forum, men stängd reservdelshantering (DET är en morot för mig iallafall).Det värsta av allt är att jag kommer sitta med ett inbetalningskort i slutändan hur som hellst (glimten i ögat).
Jag lovar att rulla med ”Berta” till någon träff så att ni får hälsa mig välkommen.
Hur blir det nu med nya modellkategorier? Det var väl där vi var.
Hmm Patrik.
Jag hade inte en tanke på Ekonomisk vinning utan mer i personlig vinning. Vilket jag tycker står rätt tydligt i mitt inlägg.
Dock förstår jag din vinkling när jag läser vad både du & jag har skrivit. Först blev jag faktiskt sur måste jag erkänna.Faktum är att det är MÖJLIGHETEN att kunna köpa reservdelar genom klubben. Det vinner man inget på ekonomiskt på utan det underlättar för att få ut sin bil på vägen. Prisbilden är lagd Mkt smart så att det är få grejer som man kan tjäna något på genom att Tex köpa & lägga ut delarna på tradera. Bra prisbild tycker jag!!
Bakrutan vad får man mer ut än en stunds trevligt läsande samt en del fakta?
Årsmötet vad menar du där?? Personlig Ekonomisk vinnig??? Nä du jag bor i Stockholm & är medlem sedan 19år & varit på samtliga årsmöten utom 2 vad jag minns varav ett var i Stockholm. Ekonomisk katastrof skulle jag säga eftersom vi samtidigt sedan många år besöker diverse vänner på vägen & tar ledigt på fredagen samt är hemma först söndag kväll.Mhrf försäkringen tjänar jag lite på men den har jag bara på en bil eftersom jag använder mina bilar på fel sätt & kör för mycket med dem. Jag vill dessutom inte ha en massa regler om & hur jag skall använda mina fordon.
Solidariteten är viktig men den får jag även om jag inte är medlem! Bland annat genom Hemsidan, träffar kompisar Etc.
Näe att vara klubbmedlem måste ge lite mer! Det måste vara lite speciellt att vara klubbmedlem. Lite mer än det som erbjuds idag.
Obs detta är min åsikt! men jag kan se att fler tycker lika.Jag tror att möjligheten finns att det kan komma fram till något vettigt i framtiden för som det är nu anser jag att skillnaden mellan medlem eller ej medlem är för liten. Tyvärr.
/Fredrik
Anledningen till att jag funderar på medlemsavgiftens vara eller icke vara för min del är att det ger ”för lite för pengarna”. Jag ”Köpte in mig” i klubben mest för att kunna köpa billigare reservdelar till mina gamla 99:or, och det är förvisso ”värt” väldigt mycket.
Jag vill också passa på att ge en eloge åt de som håller på med reservdelsförsäljningen, den/de gör ett mycket bra jobb som jag ser det och jag är helt nöjd med den respons jag fått och de delar som jag köpt.
Men: Ser man det så här, att man hellre vill se många SAABar rulla på vägarna, så tar jag hellre en måttlig prishöjning på reservdelarna för att på så sätt sponsra de som lägger ner stor tid och möda på reservdelarna istället för att betala en medlemsavgift i en klubb.
Jag tror att betydligt fler skulle handla reservdelar om medlemstvånget försvann. Javisst, klart att det då blir mindre reservdelar åt klubbmedlemmar, och det är kanske inte bra, men för att trygga återväxten inom SAAB-hobbyn tycker jag man ska använda ledord som ”Öppenhet”, ”Utåtriktad verksamhet” och liknande istället för slutenhet och klubbtillhörighet.
Att få gå på årsmöte är inget som alls lockar. Läsa Bakrutan, jodå, kan vara hyfsat intressant läsning emellanåt men i ärlighetens namn så är det ofta det skrivs om områden som inte intresserar mig det minsta. (Jag vill inte gå in på vilka för min ambition är verkligen inte att sabla ner på någon viss modell eller liknande)
Således så ger ett medlemskap för litet för mig, därav att jag tvekar om att fortsätta betala.
Vad har man för medlemsförmån om allt även erbjuds gratis till alla andra ? Som tillgång till reservdelar? Vad är då mervärdet att vara medlem? Tidningen?
Sen blir det andra skatteregler för klubben om det säljs reservdelar och klubbsaker till utomstående. Då är man ingen förening, då är man ett företag med allt vad det innebär.
För att återknyta till Volvo-klubbarna så får bara medlemmar anslutna till SVIS-anslutna klubbar handla delar. Det får inte på några omständigheter ske försäljning till utomstående. Annars står skattmasen där och är jävligt sur…..
Klubbregalia ska också bara erbjudas medlemmar. Inte till allmänheten….
mars 1, 2011 at 22:49 #169916jean wrote:Anledningen till att jag funderar på medlemsavgiftens vara eller icke vara för min del är att det ger ”för lite för pengarna”. Jag ”Köpte in mig” i klubben mest för att kunna köpa billigare reservdelar till mina gamla 99:or, och det är förvisso ”värt” väldigt mycket.Men: Ser man det så här, att man hellre vill se många SAABar rulla på vägarna, så tar jag hellre en måttlig prishöjning på reservdelarna för att på så sätt sponsra de som lägger ner stor tid och möda på reservdelarna istället för att betala en medlemsavgift i en klubb.
Att få gå på årsmöte är inget som alls lockar. Läsa Bakrutan, jodå, kan vara hyfsat intressant läsning emellanåt men i ärlighetens namn så är det ofta det skrivs om områden som inte intresserar mig det minsta. Således så ger ett medlemskap för litet för mig, därav att jag tvekar om att fortsätta betala.
Jag förstår liksom inte resonemanget… ”ger mig för lite” ?
Om det handlade om tusenlappar per år kunde jag förstå det men vi pratar om en kostnad som är mindre än vad mitt tobaksintag kostar i månaden och säkert mindre än vad helgspriten för många kostar på en helg.4st bakrutan
försäkringsförmåner
egen reservdelshantering
ibland rabatt på saker utanför klubben
viss klubbregalia till bra prisFör hundralappar per ÅR ! Va e problemet ?
Det är inte beloppet på medlemsavgiften som jag drar mig för, utan om man ska betala för att t.ex få hem post som man sällan läser eller då man läser det sällan ger något.
Att betala för att besöka detta forum är helt uteslutet för mig, det är en principsak helt enkelt. Om det händer kommer det raskt uppstå sidoforum och/eller bloggar för icke betalande och annat och då är röran total. I dagens läge är det så enkelt och billigt att starta igång ett nytt forum eller en blogg att i princip vem som helst kan göra det.
Jag ser detta forum som ”goodwill” för Saab-klubben, ett sätt att vara öppen för folk som vill bli medlemmar i föreningen eller som har problem med sin hobby som de vill ha hjälp med. En exempel på en klubb som jag tycker fungerar bra ”forummässigt” är BMW-klubben, http://www.autopower.se Där finns det bra forum som är snyggt och bra uppdelade, en bra ton i samtalen även om påhopp givetvis förekommer även där. Och gratis är det också.
Jag har även full respekt för er i klubben som jobbar aktivt inom och med klubben, jag tycker ni gör ett bra jobb och jag ringaktar inte det på något vis, men jag är alldeles för ”måttligt” intresserad av klubbmedlemskap och liknande för att verkligen vilja vara betalande medlem. Det passar säkert många andra bättre.
För mig är nämligen medlemskap i en klubb lika med att man även engagerar sig aktivt i klubben och dess göromål, hjälper t.ex till att ordna träffar, ta fram dokumentation till Bakrutan eller vad det nu kan vara. ”Passivt” medlemskap är inget för mig helt enkelt. Och ett ”aktivt” medlemskap är inget som fungerar för mig under rådande familjesituation och jobb och annat, tiden och motovationen finns helt enkelt inte till det. Men i framtiden, när barnen är utflugna och liknande, då kanske jag gärna går med i Saab.klubben som ”aktiv” medlem, vem vet?
Jag hoppar lite. Ni som är engagerade får gärna dela med er av era åsikter kring uppdelning och liknande vid ett EVENTUELLT forumbyte i denna tråd.
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=157418#Post157418
jean wrote:…För mig är nämligen medlemskap i en klubb lika med att man även engagerar sig aktivt i klubben och dess göromål, hjälper t.ex till att ordna träffar, ta fram dokumentation till Bakrutan eller vad det nu kan vara. ”Passivt” medlemskap är inget för mig helt enkelt. Och ett ”aktivt” medlemskap är inget som fungerar för mig under rådande familjesituation och jobb och annat, tiden och motovationen finns helt enkelt inte till det. Men i framtiden, när barnen är utflugna och liknande, då kanske jag gärna går med i Saab.klubben som ”aktiv” medlem, vem vet?Jag förstår ändå inte resonemanget… Jag har också en livssituation där det är i princip omöjligt för mig att deltaga i klubben ”aktivt” – den lilla fritid jag har går till att meka och skruva. Det jag däremot kan avvara, för att möjliggöra för andra att hålla på, är 300:- per år… Att överväga att gå ur klubben för att jag inte har tid att anordna träffar o dyl, nä, det tror jag inte på…
mars 3, 2011 at 07:06 #169974Nä vem har sagt att man måste vara aktiv?
Det är många som inte är aktiva men är uppskattade medlemmar ändå.
Jag är inte aktiv mer än på forumet o för det hade jag inte behövt att vara medlem men vill stödja klubben, och få Bakrutan och tillgång till reservdelar och rabatter hos andra företag som ett medlemskap ger.mars 5, 2011 at 14:57 #170139Jag tycker att tidningen är KANONbra och klart värd sina 300:-,
är ganska säker på att det är mer eller mindre ett självkostnadspris för klubben att trycka och distribuera den.
Att även ”ickemedlemmar” har tillgång till reservdelar måste ju bara vara positivt.
Större tillverkningsserier ger bättre priser vid tillverkning, bättre avkastning till klubben alternativt bättre priser till personer.
Samt att det blir lättare att få företag att tillverka vissa delar.
Personligen tycker jag att det är kul att tillhöra en organisation som SAABklubben med möjligheter att kunna påverka organisationen när/om jag får tid att engagera mig.Per: Läs vad ”Mattias Edeslätt” skrev om att sälja delar till icke medlemmar.
Instämmer, man behöver INTE angagera mycket i en klubb man är medlem i om man inte vill.
Om man är angaskerad i en klubbs verksamhet och det blir tvingade, måste, mm skall man lägga av. Avsäga sig uppdraget.ps
All heder till de som orkar angagera sig, orkar stå ut med alla gnällspikar som inte vill göra ett handtag själva.mars 5, 2011 at 18:41 #170152fuling wrote:Per: Läs vad ”Mattias Edeslätt” skrev om att sälja delar till icke medlemmar.Instämmer, man behöver INTE angagera mycket i en klubb man är medlem i om man inte vill.
Om man är angaskerad i en klubbs verksamhet och det blir tvingade, måste, mm skall man lägga av. Avsäga sig uppdraget.ps
All heder till de som orkar angagera sig, orkar stå ut med alla gnällspikar som inte vill göra ett handtag själva.Läste inlägget, ganska roligt igentligen, lek med tanken att en klubb har 10 000st medlemmar, det är då ok ?
Skulle man sedan sälja delar till 10st personer som inte är medlemmar så beskattas man alltså som ett företag ?Hoppas att du inte trodde att jag klagade på något inom klubben ?
Jag har varit med i många år och tycker att det alltid har varit fantastiskt.
Vad jag menade med det jag skrev var att jag inte har några krav på att få mer för 300:-, jag har p.g.a andra omständigheter valt att vara passiv men vet att när dagen kommer så finns det möjligheter att jobba/påverka för klubben mer aktivt.
Är alltså helnöjd 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.