Delning av forumet
- Detta ämne har 73 svar, 29 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-05 22:03 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Hej, jag lyfter denna fråga ytterligare än en gång.
Den lyftes senast till förra årsmötet.
Den senaste tidens utveckling och ton på forumet gör att den måste aktualiseras ytterligare en gång.
Till de som kommer att argumentera emot direkt så vill jag säga att denna sida är till för klubbens medlemmar, eller borde vara. Och då måste det vara för ALLA medlemmar, inte för att enbart tillfredsställa ”Utvecklingen” som har framförts och locka nya användare.
Föryngringen.
Vi håller på med bilar som slutade tillverkas för länge sedan, är man intresserad av Saab 93 tillverkade 1958-59 så är man, det finns just ingen utveckling där, det man vill är att fördjupa sig i modellen och lära sig mer. Kanske ta del av någon spännande renovering av just en 93a. Inte läsa om hängande innertak i någon modell som är en bruksbil för dig. Samtidigt är hängande innertak mycket viktigt för någon annan och så lösningen på det problemet.Det borde inte vara ett motsatsförhållande att hitta ett forum som passar för gamla användare och för nya.
Med medlemmar menar jag betalande medlemmar. På detta sätt skulle man slippa en mängd problem som vi nu dras med. Inte otroligt att vi får fler betalande medlemmar om vi väljer denna väg.
Det vi behöver göra med Forumet är att dela upp det, kanske modellvis, detta för att entusiasterna till de nyare modellerna inte skall uppta allt utrymme på sidan och även för att de skall lättare hitta information som är relevant för dem. De får en fora för enbart og900 eller 9000. Jag tror att detta skulle kunna bli mycket bra.
Vi som har haft denna hobby under en längre tid är medlemmar för att vi älskar de äldre bilarna. Jag måste här säga att jag även gillar og900 och brinner för dom. Men detta betyder inte att jag vill se allt på samma forum. Det finns inte utrymme till det. Det extrema utslaget och inte otrolig utveckling på det här är att vi får ett ”GammelSaabens venner” även hos oss. Kanske borde vi redan nu ansöka om medlemskap hos dom.
Fortsätter vi så här så kommer vi att tränga bort de äldre medlemmarna som inte tål det nya forumet och dess ton. Jag har redan hört detta från medlemmar som jag inte vill mista på träffarna.
Argumentet att man får upp ögonen för övriga modeller tror jag håller ännu bättre då jag kan hitta allt kring t,ex 9000 modellerna samlade under en del av forumet. Talladegatråden t.ex är intressant även om jag personligen inte brinner för modellen. Motargumentet att använda sökmotorn för att hitta sådant som är intressant för mig håller inte då man vill ha trådarna läsbara när man loggar in.
Vi behöver göra något åt detta innan vi tappar medlemmar, detta forum borde vara medlemmarnas forum, på det sätt som passar medlemmarna.
Tack för din tid, Lars
P.s om jag nu har skrivit detta i fel fora så vänligen meddela mig om det flyttas D.S
P.P.S Det jag skrev ang STCS är bortredigerat D.D.S
STCS forum är öppet för alla. För att kunna skriva måste man registrera sig bara, men behöver inte vara betalande medlem i klubben. För att läsa och lägga ut annonser måste man vara registrerad också, men övriga forumet är alltså möjligt läsa för helt utomstående. Så där har du nog missuppfattat något Lars?
I övrigt lämnar jag denna diskussionen, men kan bara hålla med att attityden på många trådar lämnar mkt övrigt att önska. Om det sen är modellfloran som är problemet har jag ingen aning om. På STCS handlar det ju mkt om motorer, trimma 9-3, og900 och 9-5 tills stakarna rasar och oftast är det mkt bra stämning på det forumet, dock inte helt utan hetska diskussioner. På 900klubbens forum hänger eliten av 900-fans i landet och där har vi sjukt bra stämning nästan utan bråk, men där är det og900 som gäller och inget annat. (och lite ng900 såklart också….:)
februari 23, 2011 at 22:20 #169559Nej,man måste inte vara medlem, Lars!
Jag har inte varit medlem de senaste 4 åren, och jag är ofta inne på deras forum.Var har du fått det ifrån?
MVH
Det var då för väl att ni fokuserade på det viktiga i inlägget.
Jag ber om ursäkt för att jag är en dålig författare, men det jag skrev om har inte fokus STCS. Jag tog det som ett exempel på något som jag tycker fungerar bra.
Jag ber tusen gånger om ursäkt.Jag har uppenbarligen missuppfattat något kring STCS, men jag är medlem och kommer således in.
Kanske tiden är mogen att slå samman Saabklubbarna till en stor och stark. Jag har argumenterat för detta för flera år sedan. Känns bra att frågan kommer upp i de sista minuterna av Independence Day.
ALLA Saabar är lika intressanta.
ALLA Saabar blir äldre och behöver reservdelar som en stark klubb kan tillhandahålla.
En Saabklubb NU!februari 23, 2011 at 22:58 #169563Lars
Om vi nu inte fokuserar på detaljer typ STCS så kommer här en del kommentarer……
Forumet är ju uppdelat i (om jag inte räknade fel) 19 delar.
Alla ”gamla” medlemmar är knappast endast inne på TT/93 för var går gränsen för gammal eller ny ?
Jag har själv ett högt/nytt nummer men pysslade med mina bilar i många år innan jag gick med.Forumet är ju desutom inte speciellt representativt för klubben då många medlemmar inte använder detta forum alls utan bara har bakrutan som infokälla.
Cirka hälften av användarna här är inte medlemmar i klubben.Att som du och andra skriver hoppa av forumet och/eller saabklubben för att en del inte klarar av att visa takt och ton på forumet verkar väldigt överilat.
Läs och skriv bara i trådar du har intresse av själv.Eller som Jörgen skrev……
Jörgen wrote:Kanske tiden är mogen att slå samman Saabklubbarna till en stor och stark. Jag har argumenterat för detta för flera år sedan. Känns bra att frågan kommer upp i de sista minuterna av Independence Day.
ALLA Saabar är lika intressanta.
ALLA Saabar blir äldre och behöver reservdelar som en stark klubb kan tillhandahålla.
En Saabklubb NU!Det heter ju faktiskt Saabklubben och inget annat.
Thomas Ramsell
Ordf. Norrlandssektionenfebruari 24, 2011 at 05:34 #169568Bra skrivet Thomas! Precis så är det. Forumet ska inte bara vara för de redan frälsta, tanken är att även andra ska kunna läsa, diskutera och till slut bli så Saabfrälsta att de går med i klubben. Som sagts ovan är forumet redan delat i olika delar, och det står var och en fritt att läsa och kommentera vilka inlägg de vill. Att sedan vissa individer tvunget ska påpeka att de inte gillar just den modell som diskuteras är inget systemfel, det handlar mer om personliga attityder.
Saabklubben har enligt stadgarna som mål att arbeta med alla Saabmodeller som är äldre än 25 år. Jag ser inte hur en tydligare uppdelning av forumet skulle främja det? Vill man ha ett GSV får man ta diskussionen den vägen, alltså genom att motionera om att denna stadgeskrivning ska ändras.
Personligen kan jag också säga att en sådan delning skulle bli svår. Jag älskar min 9-5a, jag vill gärna ha en 9000 igen. Men ändå är charmen i tvåtaktarn svårslagen, och jag känner att jag snart måste köpa mig en V4a (har inte ens kört en på flera år 🙁 ). Och att jag aldrig ägt en OG900 är synd och skam…
Inte helt oväntat kommer de gamla argumenten fram igen.
Självklart skall det vara en SaabKlubb, för alla Saabar. Jag ser inte någonstans att jag har sagt något annat. Det jag vill se är ett bättre och mer strukturerat forum där folk inte behöver bli irriterade eller slösa sin tid på att leta sig fram till just sitt intresse.
Det skulle bli enklare och därigenom troligen dra ännu flera intresserade till klubben.
Om jag istället väljer att säga:
– Hur gör vi detta forum bättre än det är idag?
– Hur skapar vi en bättre struktur med en enklare indelning av forumet.
– Hur får vi en enklare/tydligare väg till att hitta till just mitt intresse, kanske 9000, utan att behöva sovra genom 20 inlägg över något som inte har med mitt intresse att göra?
– Hur kommer vi tillrätta med den ton som grasserar på forumet som måste bottna i något djupare. Kanske frustration över hur de ser ut på forumet just nu.
Sedan är det inte alla som är anhängare av allt…
Jag vill också ställa frågorna:
– Vilka är det som betalar för detta forum? Är det de betalande medlemmarna eller är det via bidrag?
– Vem skall kunna dra nytta av forumet? Vi som är medlemmar eller de som inte väljer att visa solidaritet med klubben utan som enbart nyttjar forumet utan att betala för driften av detsamma?
Skall medlemmarna betala för något som de blir mest irriterade över?
Att medlemmar lämnar klubben och ifrågasätter om de skall vara kvar, beroende på hur det ser ut är redan ett faktum, inget överilat beslut.
Med förhoppning om en konstruktiv och nytänkande diskussion utan fastna i det gamla.
Lars
Citat -”Alla ”gamla” medlemmar är knappast endast inne på TT/93 för var går gränsen för gammal eller ny ?”
Med gamla medlemmar menar jag de som har varit med en längre tid…
De som nu ser sin gamla klubb byta inriktning i och med att nya bilmodeller kommer in. Skall dessa stilla se på när klubben/forumet inte längre har plats för dom?
Varför tänker vi inte på den kategorin medlemmar som faktiskt gick med här för kanske 20 år sedan och vars medlemsavgifter har byggt upp det vi har idag.
Det är politiskt korrekt att ta hand om de nya men att se till att det fungerar för de som redan är medlemmar glöms ofta bort.Lars
februari 24, 2011 at 09:34 #169582Lars M wrote:Inte helt oväntat kommer de gamla argumenten fram igen.Självklart skall det vara en SaabKlubb, för alla Saabar. Jag ser inte någonstans att jag har sagt något annat. Det jag vill se är ett bättre och mer strukturerat forum där folk inte behöver bli irriterade eller slösa sin tid på att leta sig fram till just sitt intresse.
Det skulle bli enklare och därigenom troligen dra ännu flera intresserade till klubben.Först och främst får vi bestämma om vi ska diskutera vad klubben ska arbeta med eller vad forumet ska handla om. Men jag tolkar ditt svar nu som att det är forumet du vill diskutera.
Lars M wrote:Om jag istället väljer att säga:– Hur gör vi detta forum bättre än det är idag?
Genom att först och främst identifiera eventuella problem.
Lars M wrote:– Hur skapar vi en bättre struktur med en enklare indelning av forumet.Genom att någon föreslår en bättre struktur. Vad är problemet med det upplägg som finns idag?
Lars M wrote:– Hur får vi en enklare/tydligare väg till att hitta till just mitt intresse, kanske 9000, utan att behöva sovra genom 20 inlägg över något som inte har med mitt intresse att göra?Man klickar upp förstasidan och sedan på det forum man är intresserad av??
Lars M wrote:– Hur kommer vi tillrätta med den ton som grasserar på forumet som måste bottna i något djupare. Kanske frustration över hur de ser ut på forumet just nu.Det är det svåraste problemet av alla och något som vi ständigt jobbar på. Men lätt är det inte…
Lars M wrote:Sedan är det inte alla som är anhängare av allt…Jag vill också ställa frågorna:
– Vilka är det som betalar för detta forum? Är det de betalande medlemmarna eller är det via bidrag?
Klubben betalar en mindre summa för forummjukvaran, handlar om några hundralappar. Klubben betalar också för serverhotellet. Detta är dock samordnat så att samma server även används för reservdelshanteringen och hemsidan.
Lars M wrote:– Vem skall kunna dra nytta av forumet? Vi som är medlemmar eller de som inte väljer att visa solidaritet med klubben utan som enbart nyttjar forumet utan att betala för driften av detsamma?Som jag sagt ofta ser jag det som en reklampelare för klubben. Således kostar det pengar att driva, men ger förhoppningsvis en del tillbaka till klubben i längden.
Lars M wrote:Skall medlemmarna betala för något som de blir mest irriterade över?Och du tror att det hade varit så pass aktivitet på forumet som det är om de flesta blivit irriterade av det?
Och klubbens ekonomi bygger ju även på solidaritet. Varför ska jag betala lagerplatsen i Uddevalla när jag ändå aldrig köper några reservdelar? Varför måste jag betala för tidningen som jag ändå inte läser? (Obs retoriska frågor, jag både handlar och läser…)
februari 24, 2011 at 09:35 #169583Lars M wrote:Citat -”Alla ”gamla” medlemmar är knappast endast inne på TT/93 för var går gränsen för gammal eller ny ?”Med gamla medlemmar menar jag de som har varit med en längre tid…
De som nu ser sin gamla klubb byta inriktning i och med att nya bilmodeller kommer in. Skall dessa stilla se på när klubben/forumet inte längre har plats för dom?
Varför tänker vi inte på den kategorin medlemmar som faktiskt gick med här för kanske 20 år sedan och vars medlemsavgifter har byggt upp det vi har idag.
Det är politiskt korrekt att ta hand om de nya men att se till att det fungerar för de som redan är medlemmar glöms ofta bort.Lars
Vi byter INTE inriktning, vi följer med i utvecklingen. Bara för att 9000 kommer in sparkas inte 92 ut. Det är ju inte som att det är en liten låda som alla måste få plats i?
Forumet är väl till för alla och det råder ju tryckfrihet och åsiktsfrihet i det här landet.
Uppdelning finns redan, om den skall vara annorlunda kan ju alltid diskuteras.
Om någon tycker olika och inte klarar att uttrycka sig på ett hyfsat sätt är det förstås beklagligt men knappast något som borde ligga klubben till last.
Att modellfloran skulle vara ett problem har jag svårt att förstå. Hur klarar i så fall de stora märkena detta? de fanns långt före någon visste vad SAAB var och har kanske lika många modeller under en 10-års period som SAAB haft totalt.
Ytterligare uppdelning tycker jag inte är en bra ide, det borde i stället jobbas hårt för att hålla ihop det hela i Svenska Saabklubben och dess sektioner. Vi hade en gång i tiden en egen SAAB Sport klubb som jag var medlem i men vi blev väldigt få medlemmar till slut och gick då in i Svenska Saabklubben.
Att bilda en ny klubb typ ”Gammelsaabens venner” tror jag inte på i så fall en sektion för tvåtaktare, kanske ”djungeltrummorna”. Tänk dock på att vi också blir färre med åren, när vi dör bort vill inte alltid våra barn ärva våra ”monster” utan dödsboet säljer ut dem till högstbjudande någon stans i världen eller skrotar dem.Vårt gemensamma intresse är SAAB och det bör vara en organisation. Vill man odla specialintressen inom familjen bör en sektion kunna vara lösningen.
SAAB i Marieberg
ArneDen här frågan är ju snarare en lämplig kandidat för OM, NÄR och HUR vi ska byta forumformat till ett ”modernare”, vilket har efterfrågats i tidigare trådar.
Att strukturera om alla kategorier till med modell- eller kanske ämnesspecifika (typ el, chassi, motor, etc) är ju passande att göra i samband med så stora förändringar. Då kan man använda det gamla forumet som sökbart för användarna att leta information ur och länka till det nya allt eftersom, och på så sätt gradvis föra över till det nya. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.