Delning av forumet

Forum / Övrigt / Allmänt / Delning av forumet

Forum / Övrigt / Allmänt / Delning av forumet

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 74 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 24, 2011 at 12:13 #169595
      saab i marieberg wrote:
      Forumet är väl till för alla och det råder ju tryckfrihet och åsiktsfrihet i det här landet.
      Uppdelning finns redan, om den skall vara annorlunda kan ju alltid diskuteras… …Vårt gemensamma intresse är SAAB och det bör vara en organisation. Vill man odla specialintressen inom familjen bör en sektion kunna vara lösningen.

      SAAB i Marieberg
      Arne

      Ja, som sagt, det är ju inte jättesvårt att klicka på tex. ”9000” på forumets första sida, om man nu bara vill läsa om dessa modeller… ytterligare ett ”anglikanskt” uttryck från mig då – ”United we stand, Divided we fall” – om vi styckar upp SAAB-klubben i tex. 2-takt, V4:a, 99:or, Turbo, GM, post-GM – vad får vi då, jo ett gäng småklubbar, utan livskraft, som långsamt (eller snabbt) kommer att dö ut, eftersom det kommer saknas resurser (både pengar och folk) för att kunna klara av att driva dessa… Så himla stor är inte vår hobby i detta land, och att vi inte kan komma överens om att gilla läget och samsas i båten är jättetråkigt…

      Dicst wrote:
      Den här frågan är ju snarare en lämplig kandidat för OM, NÄR och HUR vi ska byta forumformat till ett ”modernare”, vilket har efterfrågats i tidigare trådar.
      Att strukturera om alla kategorier till med modell- eller kanske ämnesspecifika (typ el, chassi, motor, etc) är ju passande att göra i samband med så stora förändringar. Då kan man använda det gamla forumet som sökbart för användarna att leta information ur och länka till det nya allt eftersom, och på så sätt gradvis föra över till det nya.

      Hear hear…

        februari 24, 2011 at 12:53 #169597
        Dicst wrote:
        Den här frågan är ju snarare en lämplig kandidat för OM, NÄR och HUR vi ska byta forumformat till ett ”modernare”, vilket har efterfrågats i tidigare trådar.
        Att strukturera om alla kategorier till med modell- eller kanske ämnesspecifika (typ el, chassi, motor, etc) är ju passande att göra i samband med så stora förändringar. Då kan man använda det gamla forumet som sökbart för användarna att leta information ur och länka till det nya allt eftersom, och på så sätt gradvis föra över till det nya.

        Tack Disct, du har förstått vad jag har menar.

        Och jag repeterar: vi skall vara en klubb, inte flera.

        Den efterfrågade uppdelningen, inom SaabKlubbens Forum tror jag kommer att öka tillgängligheten och lättheten att ta till sig information.

        Lars

          februari 24, 2011 at 14:08 #169599

          Men jag är fortfarande inte helt med… det är alltså forumet vi diskuterar, inte klubben?
          Och på forumet vill du att det finns en kategori för Saab 92, en för Saab 93, och så vidare?

            februari 24, 2011 at 14:48 #169600

            Jag korrekturläste för säkerhetsskull ytterligare en gång vad jag skrivit och jag kan inte någonstans hitta att jag har pratat om att dela klubben.

            Det är alltså Forumet som jag pratar om.

            Om vi strukturerar forumet t.ex modellvis eller på annat smakligt sätt så kommer vi få en större tillgänglighet och locka fler användare.

            De kommer lättare att hitta guldtrådarna, FAQerna och lösningen på just sitt problem.

            Lars

              februari 24, 2011 at 14:56 #169602

              Vad är det för fel på nuvarande modellindelning på forumet? Förstår inte det problemet? 2t-v4. 99-900 samt 9000 med sidoforum för campingvagnar och motorsport. Täcker ju varenda aspekt anser jag. Att dela upp det med fler underkategorier som motor, väghållning mm gör bara att det kommer att se mer livlöst ut i respektive forumdel om man har dessa modellspecifikt. Att ha dessa övergripande utan modellindelning är också alltför ospecifikt och då får man också sortera en massa om ointressanta inlägg om modeller som man inte söker råd om.

              Tycker de täcker allt av intresse och jag läser t ex inte i 9000-delen av forumet då de inte intresserar mig. Förstår inte att trådar om modeller man inte ”vurmar” för skulle störa på något sätt, ingen som tvingas att gå in i eller se dessa för den delen, eller hur?

              Att däremot ta steget och uppdatera forumet till ett modernare snitt är väl bara bra. Visst är det bökigt, men det bästa är att låsa ner det gamla till enbart sökning och sen starta det nya på ny kula. Är lite som att svära över att bromstrummorna från TT man har liggande inte passar på en 9000. Ibland måste man inse att det är bättre att förnya sig än att klamra sig fast vid det gamla. Ingen som säger att den nya mjukvaran är bra om 10 år, men sån är utvecklingen inom det digitala mediet.

                februari 24, 2011 at 15:01 #169603

                A jack of all trades, Master of none….

                  februari 25, 2011 at 06:42 #169636
                  Lars M wrote:
                  Jag korrekturläste för säkerhetsskull ytterligare en gång vad jag skrivit och jag kan inte någonstans hitta att jag har pratat om att dela klubben.

                  Det är alltså Forumet som jag pratar om.

                  Om vi strukturerar forumet t.ex modellvis eller på annat smakligt sätt så kommer vi få en större tillgänglighet och locka fler användare.

                  De kommer lättare att hitta guldtrådarna, FAQerna och lösningen på just sitt problem.

                  Lars

                  Du får vara mer konkret. Forumet är idag uppdelad efter logiska modellkategorier. Ska det istället finns en kategori för varje modell?

                    februari 25, 2011 at 07:32 #169638

                    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=156910#Post156910

                    Läs igenom den ovanför länkade tråden med en utomståendes ögon (om det lyckas)-dvs. med en icke-saab människas ögon, så ser ni varför er klubb/forum/vad-det-nu-är inte fungerar som den borde.

                    Ett stort problem är det att i stort sett alla medlemmar här hakar upp sig på idiotiska detaljer och därigenom förstör atmosfären på detta forum.

                    Detta kunde vara ett trevligt forum ifall det fungerade som det borde. Det kunde vara en i det närmaste outsinlig källa på information och hjälp, men för tillfället får man nästan ingen hjälp med något. Återkommande är det bara fokusen på onödiga detaljer som orsakar problem. Och ett annat stort problem är att alla tycks veta bäst, och det ska hela tiden rättas något fruktansvärt mycket åt alla håll. Det är både jobbigt för den som blir utsatt samt för den som måste läsa allt.

                    Jag måste säga att jag förstår mycket väl varför Hotrodder stack från detta forum.

                    Kanske äger jag inte tillräckligt mycket Saabanda för att förstå detta forum- och i detta fall är jag glad att jag inte gör det.

                      februari 25, 2011 at 09:53 #169644
                      Turbocab wrote:
                      I övrigt lämnar jag denna diskussionen, men kan bara hålla med att attityden på många trådar lämnar mkt övrigt att önska. Om det sen är modellfloran som är problemet har jag ingen aning om. På STCS handlar det ju mkt om motorer, trimma 9-3, og900 och 9-5 tills stakarna rasar och oftast är det mkt bra stämning på det forumet, dock inte helt utan hetska diskussioner.

                      Det som händer på detta forum känner jag igen från STCS, det har varit samma tjafs även där. På STCS har det lugnat ner sig efter att några (10-20st?) ”bråkstakar” blivit avstängda eller flyttat med buller å bång till andra forum. (Efter en tid brukar några komma tillbaka igen). Även om många som försvunnit har stor kunskap och erfarenhet vet jag inte om dom egentligen är speciellt saknade då stämningen faktiskt blivit bättre. Oftast är det inte heller speciellt svårt att hitta dessa personer på andra forum 😉

                      Tycker mig också se att detta tjafs hör ihop med årstiden. Det händer inte så mycket mer än att några skruvar i garagen och det handlas med bilar och tillbehör så jag tror att många helt enkelt saknar intressanta trådar och därför lägger energin på allmänt gnäll och tjafs istället.

                      När det gäller frågan om en stor enad Saabklubb är jag lite kluven.
                      En stor gemensam klubb har många fördelar men också nackdelar. Tycker storleksproblemet är ganska uppenbart i både SSK och STCS. Klubbarnas storlek tenderar att växa ur sin organisation vilket bl.a. gör att det blir allt svårare att hitta personer som tar på sig de tunga posterna i styrelsen. Blir klubben tillräckligt stor kommer det behövas heltidsanställda för att klara alla sysslor. När mycket större kan SSK bli innan det behövs anställd personal?

                        februari 25, 2011 at 10:07 #169645

                        Jo du har nog rätt i mycket. Man kan ju inte säga att denna osedvanligt långa kalla vinter är uppmuntrande direkt…

                        För att svara på din sista fråga så tror jag faktiskt vi ligger på gränsen redan idag. Detta gäller särskilt reservdelshanteringen. Vissa funktionärer lägger ned mycket tid på klubbarbetet, även om vi de senaste åren jobbat för att fördela arbetet på fler personer.
                        Vi försöker dock att se till så att ingen blir ’utbränd’, och det är också viktigt att ha en rimlig sysselsättningsgrad när det kommer till ’nyanställningar’.

                          februari 25, 2011 at 10:08 #169646

                          Jag la för någon tid/år sedan ett förslag om en delad Saabklubb med en huvudstyrelse samt flera sektioner. Jag tror detta skulle göra det lättare att hitta folk till Styrelsen. Nu med en + 2500medlemmar stor förening så blir det tungjobbat. det är svårt att vara alla till lags samt att alla har olika inriktningar på sitt intresse.

                          Kolla på Volvo klubbarna! De är delade men håller ändå ihop Bla genom SVISS.

                          Jag tycker att vi bör börja se åt det hållet.

                          Alltså en moderklubb med flera under fallanger.

                          Det tror jag kommer att ge fler medlemmar i framtiden.

                          Dessutom så kan det utvecklas till en förening för alla Saabar nya som gamla & även släppa in Saab Lancia 600 utan att trampa någon på tårna.

                          /Fredrik

                            februari 25, 2011 at 11:27 #169652

                            Tror också på en lösning ala Volvo / SVISS

                            Är det något som det finns stöd för inför årsmötet från fler?

                              februari 25, 2011 at 17:55 #169670

                              Musslorna lär inte öppna sig hur många formum/klubbar vi än har.
                              Så vad är vitsen?

                                februari 25, 2011 at 19:20 #169675

                                Svenska Volvoklubbar I Samverkan, SVIS inriktning är väl gemensam reservdelshantering?
                                I övrigt är Volvoklubbarna ganska autonoma.

                                Några rackar återkommande ned på Saabmodeller de själva inte har intresse för. Den sortens argumentation har jag inget som helst till övers för, och det är viktigt att stävja det från klubbens sida innan det får ordentligt fäste och forsätter att skapa dålig stämning i klubben och på webben. Det är illa nog som det är just nu. Tala gärna väl om ”din” modell, men ge fn i att racka ned på andra modeller!

                                Saabklubbens blandning av modeller är en styrka man måste värna om betydligt bättre än idag. Det sker framförallt genom att visa på en riktning och visa föregångsmannaskap.

                                Om det skall bli en stor Saabklubb med låt säga +4000 medlemmar anser jag att en sektionsindelning eller liknande måste till. Jag har sagt det förut och säger det igen; Saab Owners Club skulle kunna tjäna som ett exempel. Där finns både modellansvariga och geografiska sektioner.

                                Diskussionerna angående samgående mellan Saabklubbarna har dykt upp med jämna mellanrum genom åren, men ofta stupat på fokusering på det som skiljer snarare än det som förenar.
                                Tråkigt, men tyvärr sant. Jag vet inte vilken inriktning som gäller idag? För flera år sedan fanns en strategisk inriktning att verka för ett samgående mellan Saabklubbar.

                                Fuling: Med den inställningen lär vi aldrig utvecklas, och då lär vi per definition backa jämfört med omvärlden. Eller hur menade du?

                                  februari 25, 2011 at 20:11 #169680

                                  Kan som medlem i 3st av Volvo klubbarna tala om att Saabklubben är en väldigt mycket mer levande klubb som man helt enkelt oftast blir glad av att logga in på, och det ska vi vara stolta över.
                                  Jag har lagt fram förslag för Volvoklubbarna att mer arbeta närmare varandra precis så som just Saabklubben för att få det levande forum som vi har här och fått positiv respons på detta. Så var stolta istället för att argumentera om skitsaker för vi har i grund och botten ett stort gemensamt intresse av våra Saabar, oavsett modeller så låt oss göra det bästa av det som möjligt med en respektfull och positiv attityd istället. 🙂

                                  //Jonas

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 74 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.