Den panik som uppstår….

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Den panik som uppstår….

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Den panik som uppstår….

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 23, 2018 at 12:33 #450800

      Den lätta panik som uppstår när man upptäcker att den bil man just släpat hem sextio mil genom landet har fel chassienummer.
      Och den lättnad man sedan känner när man upptäcker att det bara var en finurlig gubbe som kört två identiska bilar med samma nummerplåtar och han hade limmat en exakt tillskuren plåt över bilens ursprungliga nummer.
      Bilens originalidentitet fanns intakt under plåten.

        oktober 23, 2018 at 12:38 #450803

        Wow!?

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          oktober 23, 2018 at 13:00 #450804

          :Det är den här bilen det handlar om. En 95:a från 1965 från ett dödsbo i Dalarna. Den har stått uppskattningsvis i tio år men den föll ur registret redan på sjuttiotalet. Bilen var ursprungligen röd men lackades om för att matcha den andra bilens papper.
          Bilen hoppade för övrigt igång utan några större åthävor, lite bensinsnapsar i förgasaren så gick den av sig själv efter en liten stund men det var inge vidare pulver i den tio år gamla bensinen. Jag får nog byta ut den vad det lider.

            oktober 24, 2018 at 07:22 #450844

            Artig historie.
            Noen er mer kreative enn andre når det gjelder å spare noen kroner!

            Lykke tll med prosjektet.
            Har selv hatt en 1965 95 Glaciärblå.

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

            Today I have:
            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2009 9-3 SC tid

              oktober 24, 2018 at 13:26 #450850

              Oj, vilken story! Det kan ju också ha berott på att han inte ville åka till besiktningen med två bilar, eller att den trillat ur registret och var för fin för att inte användas.
              Jag tycker att du skall behålla den midnattsblå om det går för registrerings förstås. Fortsatt lycka till och lova oss flera bilder!

                oktober 28, 2018 at 14:02 #450969

                Fusket med chassinr är inte helt ovanligt.
                En bruksbil som aldrig besiktigas och en finbil som går några månader på sommaren med samma chassinr.

                  oktober 30, 2018 at 10:25 #451028

                  Fy vilken pärs! Jag skulle själv aldrig våga fuska…..just så! 😀

                  Om jag fattat rätt är det i lagens mening ett mer allvarligt brott än de flesta nog känner när det begås. Lagen skiljer inte på glada hemfuskare och kriminella ligor som “papprar om” stulna lyxbilar och säljer dem på löpande band. Däremot får man ju som glad entusiast renovera gamla rosthögar med precis så mycket frisk plåt man bara orkar från en donatorbil… 🙂 Vi har minst ett par stycken i klubben som skarvar bilar på bästa Frankenstein-manér, och då kan man ju fråga sig var lagens gräns egentligen går, men jag anser att om man bara gör det snyggt är det ju uppsåtet som räknas.

                  Min egen ungdomssynd på temat var när jag hade två Fiat 126, en fult rostlagad skrotburk som rullade året runt och en fin sommarleksak med helt ombyggd drivlina, turbo och säkert 3x originalmotorns effekt. Efter att ha tröttnat på “besiktningsfusk” med motorn körde jag helt fräckt sommarbuset med lånade skyltar från bruksbilen, brölade glatt omkring en sommarkväll i Uppsala och fick till sist polisen på mig. “Är det du som gasar och väsnas?” Jag skrattade nervöst och sade att “nej, med en 23-hästars gräsklipparmotor där bak kan man inte göra sådant”. Hade polisen kollat chassinumret hade det inte blivit kul, så det tricket gjorde jag aldrig om igen. Däremot skulle jag inte skämmas för att “byta all rutten plåt kring chassinumret” på en gammal Saab, men jag skulle definitivt göra det mer ordentligt än att bara limma en plåt utanpå det gamla chassinumret!

                    oktober 30, 2018 at 12:18 #451031

                    Limmad plåt utanpå är ju på nått sätt ärligt det också.
                    Det är ju ingen tvekan om bilens ursprung 🙂

                      november 18, 2018 at 19:34 #451722

                      Efter att det envisa vevstaksknacket bara blev värre och inte bättre (som om det någonsin hänt) så blev det till att byta vevparti i helgen som tur var fick jag med två extra så det var bara att välja ut det som var mest tajt. Nu återstår att få tändningen rätt igen då märkningarna inte stämmer längre.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.