Den panik som uppstår….

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Den panik som uppstår….

Detta ämne innehåller 8 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-11-18 19:34.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #450800

    kaparn
    Deltagare

    Den lätta panik som uppstår när man upptäcker att den bil man just släpat hem sextio mil genom landet har fel chassienummer.
    Och den lättnad man sedan känner när man upptäcker att det bara var en finurlig gubbe som kört två identiska bilar med samma nummerplåtar och han hade limmat en exakt tillskuren plåt över bilens ursprungliga nummer.
    Bilens originalidentitet fanns intakt under plåten.

    Bilagor:
    #450803

    Janne Hagnell
    Moderator

    Wow!😵

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #450804

    kaparn
    Deltagare

    :Det är den här bilen det handlar om. En 95:a från 1965 från ett dödsbo i Dalarna. Den har stått uppskattningsvis i tio år men den föll ur registret redan på sjuttiotalet. Bilen var ursprungligen röd men lackades om för att matcha den andra bilens papper.
    Bilen hoppade för övrigt igång utan några större åthävor, lite bensinsnapsar i förgasaren så gick den av sig själv efter en liten stund men det var inge vidare pulver i den tio år gamla bensinen. Jag får nog byta ut den vad det lider.

    Bilagor:
    #450844

    Morten S.
    Moderator

    Artig historie.
    Noen er mer kreative enn andre når det gjelder å spare noen kroner!

    Lykke tll med prosjektet.
    Har selv hatt en 1965 95 Glaciärblå.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #450850

    saab v4-ever
    Deltagare

    Oj, vilken story! Det kan ju också ha berott på att han inte ville åka till besiktningen med två bilar, eller att den trillat ur registret och var för fin för att inte användas.
    Jag tycker att du skall behålla den midnattsblå om det går för registrerings förstås. Fortsatt lycka till och lova oss flera bilder!

    #450969

    sabbe
    Deltagare

    Fusket med chassinr är inte helt ovanligt.
    En bruksbil som aldrig besiktigas och en finbil som går några månader på sommaren med samma chassinr.

    #451028

    Fy vilken pärs! Jag skulle själv aldrig våga fuska…..just så! 😀

    Om jag fattat rätt är det i lagens mening ett mer allvarligt brott än de flesta nog känner när det begås. Lagen skiljer inte på glada hemfuskare och kriminella ligor som ”papprar om” stulna lyxbilar och säljer dem på löpande band. Däremot får man ju som glad entusiast renovera gamla rosthögar med precis så mycket frisk plåt man bara orkar från en donatorbil… 🙂 Vi har minst ett par stycken i klubben som skarvar bilar på bästa Frankenstein-manér, och då kan man ju fråga sig var lagens gräns egentligen går, men jag anser att om man bara gör det snyggt är det ju uppsåtet som räknas.

    Min egen ungdomssynd på temat var när jag hade två Fiat 126, en fult rostlagad skrotburk som rullade året runt och en fin sommarleksak med helt ombyggd drivlina, turbo och säkert 3x originalmotorns effekt. Efter att ha tröttnat på ”besiktningsfusk” med motorn körde jag helt fräckt sommarbuset med lånade skyltar från bruksbilen, brölade glatt omkring en sommarkväll i Uppsala och fick till sist polisen på mig. ”Är det du som gasar och väsnas?” Jag skrattade nervöst och sade att ”nej, med en 23-hästars gräsklipparmotor där bak kan man inte göra sådant”. Hade polisen kollat chassinumret hade det inte blivit kul, så det tricket gjorde jag aldrig om igen. Däremot skulle jag inte skämmas för att ”byta all rutten plåt kring chassinumret” på en gammal Saab, men jag skulle definitivt göra det mer ordentligt än att bara limma en plåt utanpå det gamla chassinumret!

    • Det här svaret redigerades 10 månader, 1 vecka sedan av .
    #451031

    saabaero
    Deltagare

    Limmad plåt utanpå är ju på nått sätt ärligt det också.
    Det är ju ingen tvekan om bilens ursprung 🙂

    #451722

    kaparn
    Deltagare

    Efter att det envisa vevstaksknacket bara blev värre och inte bättre (som om det någonsin hänt) så blev det till att byta vevparti i helgen som tur var fick jag med två extra så det var bara att välja ut det som var mest tajt. Nu återstår att få tändningen rätt igen då märkningarna inte stämmer längre.

    Bilagor:
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng