Eftermont av farthållare.

Forum Modellspecifika forum OG900 Eftermont av farthållare.

Detta ämne innehåller 23 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-09-04 19:08.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25936

    plankan
    Deltagare

    Nu är vi tyvärr där igen vart värdefull info från gamla 900 klubben har gått förlorad 🙁

    Jag hade tänkt mig eftermontera farthållare på Luvan –
    men hur jag än vrider,vänder och söker på det –
    så hänvisas det bara till dom 2 länkarna som fanns på gamla forumet.

    Är det någon som ligger inne med en bra beskrivning,evt bilder på hur man skall gå till väga ❓
    Kan jo berätta att Luvan’s elsystem är en MY 91 900s

    #181465

    jellybear
    Deltagare

    Lyckligtvis så har ju google en cache-funktion, och än så länge går det att hitta material från gamla sidan (men det är nog bara en tidsfrågan innan cachen hos google försvinner). Det du söker finns här:

    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:GhpCieBX3E0J:www.900klubben.com/phpbb/viewtopic.php%3Fp%3D57511%26sid%3Ddfadbeee19362a61646eb9521474e61f+fridholm+site:www.900klubben.com&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se&source=www.google.se” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #181475

    michelle
    Deltagare

    (Räddade instruktionen från googlecachen, hoppas det är ok)

    Installationsguide farthållare
    Postat: ons 5 nov 2008, 22:41
    Rubrik: Installationsguide farthållare



    Jag hade tänkt göra en fotoguide över installationen, hann fotografera delarna som ingår i systemet men sen dog batteriet, så jag försöker förklara utan bilder på själva proceduren.
    .
    Här är delarna som ska in i bilen:

    Vakuumbälgen, en gummibälg som dras ihop, drar i sin tur i gaswiren som den är kopplad till med en kedja. Sitter ovanför gaspedalen.
    .

    Blinkersspaken, med farthållarknappar, behöver ingen närmare presentation.
    .

    Vakuumpumpen, motorn i systemet, sitter långt fram på vänster inneskärm och tillverkar vakuum på beställning.
    .

    ECU, hemliga lådan, sitter till vänster nedanför ratten och styr upp det hela.
    .

    Pedalbrytare, sitter där bromsljuskontakten sitter på alla bilar, släpper vakuumet när broms eller koppling trycks ned.
    .

    Vakuumbrytare, sitter på vänster inneskärm mittemot APC-boxen på turbobilar, bryter kontakten till APC-systemets magnetventil så att turbon går på grundladdtryck när farthållaren är aktiverad.
    .

    Kabelhärvan, sitter under ratten och kopplar samman alltsammans.


    .
    Förberedelser
    För att komma åt att montera dit prylarna måste knäskyddet bort, alltså ut med mittkonsoll och den långa blåa saken där bakom. Sen blir det enklare om man lossar den svarta ventilationsrännan och låter den ligga på golvet.
    .
    Vakuumbälgen
    Jag började med det bökigaste, det här är nog den del som sitter sämst till. Först bör man se till att bälgen sitter fast ordentligt i metallblecket och att kedjan har en liten fästanordning längst ut.
    Sen skruvar man ur de två skruvarna som sitter i ventilationshuset i plast till höger om gaspedalen, de är skruvade i varsin metallbricka genom två lager plast. Blecket som bälgen sitter fast på ska in mellan de tvåplastdelarna och dras fast med orginalskruvarna. Det är lite mek att få in hela anordningen men det går om man lirkar lite.
    När bälgen sitter på plats pillar man fast kedjan på änden av gaswiren, jag tyckte den satt lite löst så jag tröck dit ett tuggummi för att förhindra att den hoppar av senare. För att få lite mer wire att jobba med kan man vrida om gasspjället ute vid motorn och låsa det i öppet läge med lämpligt verktyg.
    .
    Pedalbrytare
    Sitter monterade på samma sätt som den befintliga bromsljusbrytaren, den måste alltså bort först. Sen skruvar man dit hela brytarpaketet på samma vis. Se till så att tryckkontakterna kommer på riktigt avstånd från pedalerna, de ska vara intrycka när pedalerna är uppe och gå ut när man trycker ner koppling eller broms.
    Sen kopplar man vakuumslangen från vakuumbälgen till bromsbrytaren och vidare till kopplingsbrytaren.
    Bromsljuskontakten ansluts som den satt på den ordinarie brytaren, utöver det så ska elsingan som går genom vakuumbrytarna anslutas till den tidigare oinkopplade kontakten på bromsljussladden.
    Eftersom jag tog systemet från en bil med manuell låda och monterar det i en automatare så fick jag koppla förbi kopplingskontakten.
    .
    Blinkersspaken
    Demontera gamla spaken och dit med den nya. För att komma åt den övre skruven kan man lossa godset som spakarna sitter i, det gör man med två skruvar som sitter underifrån.
    .
    Hursom, efter blinkersspaken fortsatte jag med
    .
    Vakuumpumpen
    Sätts fast med tre gummiploppar i framskärmen, långt fram ungefär vid laddluftkylaren, fast på andra sidan skärmen. På min fanns det en befintlig kontakt till pumpen så det vara bara att jacka i den. Kontakten har tre kablar (röd, grå, orange) som går in i bilens kabelstam.
    Sen ska vakuumslangen fästas på den svarta nippeln, den vita nippeln ska inte ha någon slanganslutning. Om vakuumbrytaren ska kopplas in (till APC) ska det dit ett t-kors också för att den ska få vakuum. Slangen dras sedan över hjulhuset in bakom säkringsboxen och bakom den genom innerskärmen (lättast att peta in den från motorrummet ut mot säkringsboxen) och vidare ner genom gummiploppen i torpeden som man gjort ett hål av lämplig storlek i. Väl inne i kupén ansluter man slangen till den lediga t-korsnippeln på pedalbrytarna.
    .
    Vakuumbrytare
    Denna del är inte helt vital för funktionen men jag tänkte att den kan lika bra sitta där det är tänkt som att ligga kvar o skräpa i garaget. Skruva fast den i ett par hål i innerskärmen (finns två med rätt avstånd mellan varandra), koppla på den andra slangen från vakuumpumpen och leta fram en kontakt med två gula kablar som kommer från APCboxen. Kontakten har en byglad kontakt i sig som man får ta ur innan man kopplar in den i vakuumbrytaren.
    .
    Sen kommer vi till det roligaste av allt…
    .
    Kabelhärvan
    Jag började med de fyra kablar på farthållarens kabelstam som jag klippte när jag demonterade.
    De tre kablarna från pumpen (röd, grå orange) lyckades jag leta reda på nere i säkringsboxen men där dog spåret. Det är möjligt att de går in i kupén någonstans men jag orkade inte leta så jag skarvade in mig på kablarna i säkringsboxen och drog de genom innerskärmen och samma väg som vakuumslangen in i kupén. Sen skarvas de in på respektive kabel i kabelstammen (samma färger) som finns avbildad ovan.
    Brun kabel i kabelstammen ska ha 12V när tändningen är på, jag drog en kabel samma väg som de tre tidigare och anslöt till säkring 8 som är farthållarsäkring orginal. Det är förstås möjligt att ta strömmatning på annat håll också.
    Nu ska det bara vara sladdar med olika typer av kontakter i ändarna kvar.
    Jorden (svart kabel med rund metallpryl längst ut) skruvas fast på valfri jordpunkt.
    En blå och röd kabel ska kopplas samman med en blå kabel som satt fastbuntad i närheten av rattstången på min bil, den ger signal från hastighetsgivaren. Den röda kabeln som sitter i samma kontaktdon som den blå, var inte ansluten till något i donatorbilen, vet inte vad den gör där men den var ju ganska fin…
    Sen ska en ensam svart kabel från stammen kopplas in till den lediga kontakten på pedalbrytarna. Det är fyra kontakter på den slingan, ska gå från stammen till kopplingsbrytaren till bromsbrytaren och till sist till en annan kontakt som sitter på bromsljuskabeln, men den sitter redan på plats om du följt den här anvisningen.
    Nu borde det finnas tre kontakter kvar, en liten, en stor och en som är nånstans däremellan. Den sistnämnda kopplas ihop med kabeln som hänger löst från blinkersspaken.
    Nu är det två kontakter kvar, de ska in i ECUn.
    .
    ECU
    Håll upp den bakom det vågräta metallstaget som går under rattstången, till vänster om ett par svarta relän. Det finns två förborrade hål där som den skruvas fast i framifrån. När det är avklarat är det bara att koppla in de två återstående kontakterna och tända cigarren.
    .
    Hoppas att jag fick med allt nu, det är lätt att missa nåt när man ska beskriva det såhär. Om det är något som verkar oklart är det bara att fråga.
    .
    Vh
    Martin
    .

    #181479

    plankan
    Deltagare

    @jellybear wrote:

    Lyckligtvis så har ju google en cache-funktion, och än så länge går det att hitta material från gamla sidan (men det är nog bara en tidsfrågan innan cachen hos google försvinner).

    😛 Ja se där var det jo 😛

    ”Mange tak” 😉
    Numera utskrivet och lagt in i den egna ”biblen”

    Det är jo egentligen rena FAQ stuff grabbar 🙄

    #181484

    longjohn61
    Deltagare

    Skönt att du hittade detta man undrar vad mer som saknas från den gamla sidan 😉

    Mvh Nisse

    #181612

    henrikg
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @jellybear wrote:

    Lyckligtvis så har ju google en cache-funktion, och än så länge går det att hitta material från gamla sidan (men det är nog bara en tidsfrågan innan cachen hos google försvinner).

    😛 Ja se där var det jo 😛

    ”Mange tak” 😉
    Numera utskrivet och lagt in i den egna ”biblen”

    Det är jo egentligen rena FAQ stuff grabbar 🙄

    Om du kan komplettera den med fler bilder över installationen så kan jag tänka mig att lägga den i FAQ! Tycker den är lite halvkomplett nu..

    Mvh
    Henrik

    #181617

    anderslindh
    Deltagare

    Den ligger redan i FAQ, men FAQen kan ju kompletteras 🙂

    #181638

    plankan
    Deltagare

    Man kan jo tillägga att det finns minst 3 ”generationer” farthållare.

    Upp t o m MY 88

    Fr o m MY 88b T o m MY 91 skillnaden där ligger bl.a i själva spaken som inte bara har en liten annan design –
    utan även annan kontakt anslutning.
    Denna spak går inte montera på MY 88 bilarna –
    det får bara den effekten att bilen bara dra iväg utan att stanna upp på önskad hastighet

    Sedan är det MY 92 -93 som skall ha en annan styrbox.

    #181641

    joh900
    Deltagare

    @plankan wrote:

    Man kan jo tillägga att det finns minst 3 ”generationer” farthållare.

    Upp t o m MY 88

    Fr o m MY 88b T o m MY 91 skillnaden där ligger bl.a i själva spaken som inte bara har en liten annan design –
    utan även annan kontakt anslutning.
    Denna spak går inte montera på MY 88 bilarna –
    det får bara den effekten att bilen bara dra iväg utan att stanna upp på önskad hastighet

    Sedan är det MY 92 -93 som skall ha en annan styrbox.

    Den nya spaken går att montera på en bil som har den gamla typen av spak, det som krävs är att man byglar två kablar i sockeln till reläet samt plockar bort reläet som ingår i den äldre härvan. Det som skiljer funktionsmässigt på spakarna är att den gamla typen saknar den återfjädrande ”TIP” på spaken, dvs möjlighet att koppla ur farthållaren utan att behöva dra kontakten till OFF.

    Angående att själva kontakten inte stämmer så kan man relativt lätt bygga sig en adapter om man inte vill klippa bilens kablage. Det kontaktstycke som passar i kontakten till den nyare spaken till farthållaren finner man även i bakluckor på 900 3/5d 1991 (kanske ev redan från 1990, dock osäker) och framåt, och den andra kontakten som passar i den äldre typen (molex) kan man klippa lös från en adapter avsedd för datorer, t ex en molex till sata-adapter.

    Det kontaktstycket som är i bagageluckan saknar dock ett av stiften, men dessa stiften är samma som i t ex ISO-kontakter för bilstereo så det är bara att låna ur en gammal ISO-kontakt.

    Och angående kablaget ut till vacuumpumpen så är det fördraget (om man har den trepoliga kontakten i vänster innerskärm dvs) i ett av de tre kontaktstyckena som går in mot kupén i säkringsboxen (kan se om jag finner vilka om jag hittar elschemat igen). De bytte dock till en ny typ av kontakter ungefär efter halva året 1991, så har man en bil av årsmodell 1991 så kan man ha både den nya och gamla typen av kontakter. Har man den gamla typen av kontakter så är det relativt lätt att stifta ur dessa med en liten skruvmejsel och sedan stifta in dem på rätt plats i bilen. För att lyckas stifta ur den nya typen av kontakter så tror jag nog man behöver någon typ av specialverktyg.

    Jag har monterat farthållare på min svarta i somras. Då fick jag tag på ett komplett ledningsnät/komponenter från en 1988A, dvs den äldre typen av kontakt till farthållarspaken samt ett relä och en annan typ av konsoll som håller pedalgivarna.

    Det som jag egentligen fick göra för att få det att funka på min som är av årsmodell 1991 och har den äldre typen av kontaktstycken in mot kupén i elcentralen var att byta till den äldre konsollen för pedalgivarna (de äldre givarna passade inte rakt i den nya konsollen vill jag minnas, och eftersom jag hade en komplett konsoll och givare så monterade jag den istället). Skall dock vara en annan för bilar med ABS men det saknar jag i mitt fall. Sen så är det den gamla blå 2-poliga kontakten för hastighetssignal. Efter att ha kollat upp systemet noga så konstaterades att det bara var att klippa denna och montera ett flatstift och skarva ihop med den fördragna kabeln från hastighetsgivaren som sitter gömd i elhärvan i närhet till rattstången.

    Det enda som behövde klippas i elhärvan för att få en härva från 1988A att passa en 1991 (med gamla typen av kontakter) var alltså kontakten till hastighetsgivaren, samt att det krävs att man byglar ett par kablar i reläsockeln och bygger en adapter från gammal till ny kontakt för farthållarspaken (om man inte vill klippa den i härvan/spaken och skarva dit rätt kontakt dvs).

    Här finns mer detaljerad info vilka kablar som skall byglas

    MVH

    #181643

    plankan
    Deltagare

    😀 Nice information 😀

    Visst går det mesta och fixa i efterhand –
    men det jag syftade på med mitt inlägg var den mera enkla ”bolt-on” eftermonteringen.
    Mest så folk inte går och plockar ur lite olika årsmodeller och så fungerar det inte efteråt 😉

    #181644

    joh900
    Deltagare

    @plankan wrote:

    😀 Nice information 😀

    Visst går det mesta och fixa i efterhand –
    men det jag syftade på med mitt inlägg var den mera enkla ”bolt-on” eftermonteringen.
    Mest så folk inte går och plockar ur lite olika årsmodeller och så fungerar det inte efteråt 😉

    Nej precis, rakt på funkar det ju inte 🙂

    MVH

    #179154

    turbocab
    Deltagare

    Aha!! Det är därför jag har problem med en farthållare, som bara ökar och ökar vid aktivering, gött med en lösning på det problemet! Nästa problem med det är lite pinsamt att erkänna – jag kommer inte ihåg i vilken bil jag hade/har problemet…. 😳 😳 😆 Kan ha vart i den gula Kupen? Eller i Grålle? Beeos???

    🙄

    #179155

    Beeos
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Aha!! Det är därför jag har problem med en farthållare, som bara ökar och ökar vid aktivering, gött med en lösning på det problemet! Nästa problem med det är lite pinsamt att erkänna – jag kommer inte ihåg i vilken bil jag hade/har problemet…. 😳 😳 😆 Kan ha vart i den gula Kupen? Eller i Grålle? Beeos???

    🙄

    Grålle….. Men det är fixat 🙂

    #181804

    turbocab
    Deltagare

    Haha, gött… Då släpper jag det problemet nu då. 😆 Shit jag har pulat med för mkt bilar om jag inte ens kommer ihåg villka som hade strul med vad längre… 🙄

    #181806

    Beeos
    Deltagare

    I detta fallet var det fel spak. Alltså en från senare modeller. Det var någon som klippt kablarna och satt dit dem för hand. Men det funkar ju inte så 😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng