”Emblemlös” og900 turbo 8V

Forum Övrigt Projekt / Min bil ”Emblemlös” og900 turbo 8V

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 61 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #499242

    Vår grannes 900 betedde sig just så. Visade sig vara korrosion på så många kontaktpunkter i tändsystemet att gnistan blev för svag. Men med blotta ögat gick det inte att se.

    Jag har haft en liten misstanke om det.
    Någon gång när jag släppt startnyckeln har bilen liksom tändt till…
    Dessutom har jag konstaterat att den inte startar på startgas heller, trots gnista.

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 3 veckor sedan av .
    #499460

    Josåatte!
    En kraftig förkylning och en lunginflammation senare konstateras att tändspolen rostat hål, fin spridarbild, ett kass startrelä, en dålig tändmodul och att den inte vill gå annat än på dom kassa knasstiften som satt i vid köp.
    Rotor, fördelarlock och tändkablar är bytt nyss av ägare före mig. Men jag misstänker att kvaliteten sviktar. Det blir till att skaffa nytt…

    #499469
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ojdå! Map dig alltså… mår bra nu, hoppas jag!💖

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #499502

    Ojdå! Map dig alltså… mår bra nu, hoppas jag!💖

    Jepp, så kan det gå… Hade lovat far och mor att laga fjäderbensinfästningar m.m. på deras 9-3 SC men svetsjobb liggandes på ett betonggolv får vänta. Har ingen lust att bli dålig igen. Lungan tar tid på sig att bli av med allt gegg. Ska ju orka jobba för arbetsgivare och stat oxå. Så det blir nog mest småpill ett tag.

    #499503

    Kastar ut en fråga.
    Någon som har koll på leverantör med rätta tändkablar och rotorarm/fördelararm?

    #499504
    M.Broberg
    Deltagare

    jag vet att saab använde Boungicord org.

    jag köpte såna till min i8 för ca 1.5 år sen och då trillade stiftet som sitter på tändstiftet av från alla 4 tändstift vid olika tillfällen. Dom var så löst klämda på kablarna att dom lossnade inom loppet av 10 mil.

    inte så jävla imponerande.

    #499507
    wallero
    Deltagare

    Köpte buicord på bilallt här i stan resten ska va bosch förutom stiften som ska va ngk bp7es

    #499513

    jag vet att saab använde Boungicord org.
    jag köpte såna till min i8 för ca 1.5 år sen och då trillade stiftet som sitter på tändstiftet av från alla 4 tändstift vid olika tillfällen. Dom var så löst klämda på kablarna att dom lossnade inom loppet av 10 mil.
    inte så jävla imponerande.

    Jo, men jag inbillar mig att turbon hade en speciell typ för att ytterligare undvika störning av magnetventilen…?

    #499514

    Köpte buicord på bilallt här i stan resten ska va bosch förutom stiften som ska va ngk bp7es

    Jag har fått tag på nos stift enligt originalspecifikation. Tror oxå att fördelarlocket är samma på alla men att rotorarmen ska ha ett visst ohmtal på turbo?

    #499519
    M.Broberg
    Deltagare

    T16 och i16 använder samma iaf. men T16 var ju före i16 med.

    såklart skulle insprut, förgasare och turbo ha olika men det känns långsökt. det är liksom bara tändkablar. när kom H-motorn? 81? APC var 82?

    känns ju allmänt dumt att ha olika till alla olika varianter. men det är ju Saab med.

    #499531

    T16 och i16 använder samma iaf. men T16 var ju före i16 med.
    såklart skulle insprut, förgasare och turbo ha olika men det känns långsökt. det är liksom bara tändkablar. när kom H-motorn? 81? APC var 82?
    känns ju allmänt dumt att ha olika till alla olika varianter. men det är ju Saab med.

    Ska se om jag hittar någon reservdelsförteckning…

    #499535
    saabaero
    Deltagare

    Är det inte 2 olika axeldiametrar i fördelaren på tidiga/sena 16V ?

    #499557
    wallero
    Deltagare

    Finns 3 st olika har ja befarat mvh

    #500262

    Nu är det snurr på maskin!
    Laddet är bra tills det ”baktänder”.
    Vet inte om det beror på tändinställning eller bränsleblandning än… Men det ”poffar” i luftburken.

    #500316

    Efter några dagars körning så slocknade höger halvljus. Det visade sig att jordkabeln ”brunnit av”.
    Fulskarvade tillsvidare och då blev det bara glödljus på vänster sida. Inte nog med det, höger blinkers fram slocknade oxå. Det var bara att riva i härvan vid jordpunkten höger till vid kylet.
    Det fanns ingen kontakt mellan kabelskon på lampan och rengjord ringkabelsko. Jag klippte då av kabeln för att byta ringkabelsko men när jag skulle skala kabeln så gick den av och det rök lite rosa runt snittet.
    Det visade sig att kaledrarna korriderat till pulver ganska långt upp i kabeln.
    Detta slutar med att jag fått leta fina originalkablar från en reservhärva och bytt ut men det stämde inte överallt så jag var tvungen att klippa och montera ny kabelsko på något ställe.

    IMG_20230126_225101

    Här är en ny kabelsko monterad på tre nydragna kablar som det såg ut från början. Efter att bliden togs lödde jag lite.
    Efter dett fungerar både hel och halvljus samt hörnbackljus och positionsljus.

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 61 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng